Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Alder på ilder? HJÆLP!

Startet af Dyrenørden, 6. April 2011, kl. 21:03

Dyrenørden

Jeg har tænkt meget over det og har det ikke helt godt med at hun skal skifte hjem sådan han kan måske først tage hende igen om en måned eller mere. Desuden synes jeg ikke han er ansvarlig nok han aner intet om dem overhovedet! Så besluttede tidligere at hvis jeg kan overtale ham så beholder jeg hende hun virker rigtig sød og har krudt i røven og hun virker også til at kunne lide mig hun kommer ofte hen til mig og krvaler på mig når hun er løs. Har så snakket med ham nu her og trukket "penge kortet" frem med at det jo koster at sterrillisere, vaccine osv. og sagde om jeg ikke skulle beholde hende og forklarede hvad det indebar og at de kan blive meget syge i løbetiden. Hans svar var at han måske vil avle så det gjorde ikke noget hun kom i løb og skete der noget så måtte naturen gå sin gang!!!! Så er det jeg bliver gal men prøver at beherske mig og forhandle for bette pruttens skyld. Forklarer ham at det F***** ikke er naturens men hans kæledyr og hans ansvar og han bare måtte betale hvad det kostede men ih han havde jo ikke regnet med det vil koste så meget han vil måske betale for en af de der sprøjter så de ikke kommer i løb jeg er sat på opgaven med at få ringet til dyrlæge og hører om priser osv. Er rasende over at han allerde nævner avl han aner jo intet. Nå men foreslår ham så om ikke jeg skulle beholde hende da han ville risikere hun bliver mentalt ødelagt af alt det skiften rundt og så kunne han få en han istedet for og foreslog ham at kigge efter en til viderformidling det vil han måske alt efter hvad dyrlægen vil koste. Ved godt det ikke var det bedste at råde ham til men tror godt han vil kunne passe en voksen han ilder det er bedre end at riskere han avler på hende synes jeg og så kan han give en ilder en ny chance. Så nu må vi se krydser fingre for han dropper hele ilder ideen. Og jeg er gået på udkig efter en ilder med det samme om jeg beholder hende eller ej hvis ikke så køber jeg en ny den anden kan gå med. Tak for jeres hjælp herinde den er meget værdsat! :)

Namilla

Nu er der heldigvis ikke fare for at hun går i løb lige nu, hvis hun kun er 8 uger... det sker vist tidligst i 4.måneders alderen, og måske er du så heldig, at hun venter helt til næste forår med at gå i løb. Hvis det er en p-sprøjte du tænker på, så er det desværre ikke en varig løsning. Det bør KUN (efter min mening) bruges i tilfælde hvor tæven fx skal bruges i avl, men går i løb for tidligt, eller i tilfælde hvor kontrakt forbyder implantat.
Ulempen med p-sprøjter er nemlig, at man risikerer at tæven går i løb igen allerede et par måneder efter. Derudover er en p-sprøjte en hård belastning for tæven, da de kan blive falsk drægtige. Derved oplever de en masse frustrationer over, at der ikke kommer nogen hvalpe, og de kan blive aggressive og/eller meget beskyttende overfor andre ildere og ejeren. Mange af dem "adopterer" et stykke legetøj, en anden ilder, eller ejeren som deres hvalp og forsøger konstant at slæbe rundt på dem.
Den eneste permanente løsning er sterillisation (som koster rundt regnet 2000 kr.), men det bør ikke gøres før hun er mindst 6 mdr gammel.
Noget forholdsvis nyt er hormonimplantat. Det er en midlertidig, kemisk, sterillisation. Hvor længe det virker er meget forskelligt. Jeg har hørt om ildere hvor det kun har virket i 6 mdr. og andre hvor det har virket i flere år. Implantat kan godt gives efter at hun er kommet i løb, hvorimod sterillisation bør foregå INDEN hun kommer i løb, da det kan være svært at sterillisere en løbsk tæve (og det er bestemt ikke alle dyrlæger der vil)...i nogle tilfælde vil man så give en p-sprøjte og vente til hun er ude af løb, hvor man så kan sterillisere.
Men altså ikke noget du behøver at tænke på lige nu...

Det du skal være opmærksom på lige pt. er at hun snart skal vaccineres. Hvis du får hende vaccineret nu, så skal hun re-vaccineres igen snart, venter du til hun er over 12 uger, så skal hun kun vaccineres 1 gang. Jeg ville dog (med hendes tvivlsomme baggrund i mente) sørge for at få en tid til grundigt gennemtjeck snart. Og jeg ville også nok få hende vaccineret snart...

Namilla

Nå ja, og så synes jeg egentligt slet ikke din kammerat lyder klar til at få en ilder. Jovist, køber han en voksen han, som er kastereret, så kommer der ikke udgift til neutralisering, men der er stadig årlig udgift til vaccination/tjeck og det er godt nok de ALLER færreste ildere der aldrig har brug for at komme til dyrlægen. De fleste oplever at få dårlige mave, luftvejsinfektioner, orm/parasitter/øremider osv...og dertil kommer at alt for mange danske ildere stadig dør af kræft... Og hvis ikke din kammerat er villig til at ofre det det koster at have ilder, så bør han ikke have en. Man ville da heller ikke lade syge mennesker ligge og dø, fordi "det var naturens gang"... hvis man har sådan en holdning, så bør man ikke have dyr.
Ildere er dyre i drift...det bør man være forberedt på, inden man anskaffer dem...
Udover bare dyrlægebesøg, så koster ordentligt foder en hel del, grus til bakken, tæpper/køjer, legetøj osv... Og så naturligvis de ting i hjemmet som ilderen ødelægger!

Charlotte

Såvidt jeg husker så skal de bare være over 10 uger for at de kun behøver blive vaccineret 1 gang.  :)

Og 2000 kr for en sterilisering? Det er godt nok en dyr dyrlæge du har dig Namilla.  :o 
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Snilder

Citat fra: Charlotte Dato  8. April 2011, kl. 14:35

Og 2000 kr for en sterilisering? Det er godt nok en dyr dyrlæge du har dig Namilla.  :o

jeg har betalt 1800,- for sterilisering - så tror da ca. 2000,- er rimelig normalt. Hvad gir du? og hvor?
Jeg er selvstændig med webshoppen: AAPlus ApS hvor jeg sælger LED belysning

AlisVolatPropiis

Mener det er 1350 plus/minus... hos Lone hos jagtvejens dyreklinik :)

PiaLyng

Ved min dyrelæge koster det 1100-1200kr ca.

Namilla

Jeg mener jeg gav 1800 da jeg for efterhånden mange år siden fik steriliiseret en tæve... men bare positivt hvis det er billigere andre steder...man skal bare være forberedt på, at det er en ordentlig udgift...

Dyrenørden

Nu har jeg fået taget et par billeder af hende så i kan se hende. Uh. han får hende ikke tilbage tror vi har knytett os meget til hinanden allerede, har brugt rigtig meget tid på hende hver dag ca. 5 timer plus minus. Han brugte højst en time på hende om dagen :( Nå men det lyder som om jeg beholder hende med intet er sikkert. Han har kaldt hende Ulla men det synes jeg altså ikke om. hehe. Så hvis i har nogen navne forslag må i gerne komme med dem :)
Hmm. kan ski ikke finde ud af at lægge de billeder ind så det må i også gerne hjælpe med :)

Dyrenørden

Har fået lagt et profilbillede ind af hende nu men kan ikke finde ud af at lægge flere ind

Barky

Ang navne så tænker jeg på nogen navne der betyder "heldig", da hun jo har fået det bedre hos dig end din kammerat.

og her er nogen forslag:

Felicitas (romersk mytologi)
Shreya (indisk)
Xiang (kinesisk)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dyrenørden

shreya kan jeg godt lide. Har også overvejet paya taget udfra at payatas eller sådan noget kan ikke huske det nu betyder klovn på spansk. For det ligner hun når hun får sine legeflip ;)

AlisVolatPropiis

Der er INTET galt i at vælge hverken specielle eller flere navne!!! :P

Mvh Trine...den stolte ejer af:

Cosmo Devi From Angelcastle (Cossi)
Barky's efrafa Thlayli-Roo (Thlayli)
Ergo Csikszentmihalyi Spero of FerretParadise (Spero)
og
Dark Crystal Ferret's Ancksunamun Anike...(her kaldet Melpomené -eller Pucca) :P

Ok avler-betegnelserne vil jeg ikke tage skylden for...og Ancksunamun Anike samt Cosmo -er ikke navne jeg har valgt -de er helt avlernes :)

AlisVolatPropiis

Nå ja...

Jeg synes Serendipity er et fint navn til hende :) specielt fordi "denotes the property of making fortunate discoveries while looking for something unrelated"....det passer da ganske fint...du ville have ældre ildere...og wupti... :P