Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Alder..

Startet af Karina-Christine, 22. Juni 2011, kl. 01:27

Karina-Christine

Hej :)
Er ny herinde, så er først ved af lære siden af kende, hehe (:

Men det jeg vil spørge om er i forhold til hvad levetiden er for en Fritte ?
Alle de steder jeg har læst om det, har der stået noget forskelligt, så vil høre om der er nogen herinde som kan svare mig på dette ?

Det samme gælde for hvad forskellen er på en Ilder og en fritte er ?? Det eneste jeg har fået afvide, er at en fritte er det "samme" som en Ilder.. Fritten er bare fremarvlet til at ha' færre rovdyrsinstinker.. Er der hold i det eller passer det eller ? og hvis ikkr hvad er som den rigtige forskel ?


Håber der er nogen som kan hjælpe med mine spørgsmål :)

Venligst Karina ( & Hannibal  <3)

Anne

grunden til der står noget forskelligt om levetid er at det er meget forskelligt. Nogle bliver 3 andre 10. men du kan regne med en 5-6 år ca.

Der er ingen forskel på ilder og fritte. en fritte er en tamilder og en ilder er jo strengt taget det vilde dyr, men de fleste kalder bare tamilderen for ilder.

Så ja, en fritte er en domisticeret ilder, men de fleste kalder det bare en ilder alligevel.

mette11

Som Anne skriver er der meget stor forskel på alder. Jeg har haft ildere som blev fra 9 måneder (måtte aflives pga. lymfekræft) til over 7 år (måske endda mere, da vi ikke vidste hvor gammel han var og derfor gav ham en min. alder). Min ene pige har forfædre som er blevet 8-10 år. Der er en i Sverige som har haft nogle virkelig gamle ildere (mener op til 14 år).
Desværre er mange ildere i Dk af dårlig afstamning og lever ikke så længe. En del dør når de er 3-4år også. Man kan være utrolig heldig at få en ilder fra dyrehandel som lever i 8 år og man kan være uheldig at få fra en fornuftig avler og miste ilderen som 2-årig. Der er desværre ingen garantier, men der er en tendens til at ildere fra dyrehandlere lever kortere end ildere fra fornuftige avlere som forsøger at forlænge gennemsnitslevealderen hos ildere. Ilderens kost og andre levevilkår spiller også ind på hvor gammel den bliver i mange tilfælde.

Fritte eller ilder...jeg ved det ikke, men kalder mine for ildere!

Eliza

Jeg tror ikke der er nogle herinde der rigtig tænker at en ilder og fritte er noget forskelligt. Hvis man snakker om vild ildere så er det noget andet for de har en helt anden kropsbygning og udseende, men de fleste ville nok ikke bemærke forskellen besynderligt meget.
Jeg synes det virker som om at stort set alle der er godt kendt i ilderverden kalder det en ilder og det oftere er nybegyndere der kalder dem fritter. Det kan så også være lettere for folk der spørger når man går tur med dem at forstå når man siger det er en fritte. Men ja samme dyr  :)

Alder er umuligt at sige men tror langt de fleste ildere i dk ikke bliver meget over fem år desværre, der er selvfølgelig altid nogle men det virker som langt fra størstedelen.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Karina-Christine

Tak for jeres svar, de kunne bruges (: !!
Nu giver alle de forskellige informationer, menning... Men det var super dejligt lige at få det afklaret :)