Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

"pirat" fritter? og Pirat avl.

Startet af PernilleK, 24. Marts 2012, kl. 11:41

PernilleK

Kan vi stille vores fritte til udstilling, når den ikke har en tavle? Den er købt direkte fra avler, men vi har aldrig fået en stamtavle og jeg ved ikke om den overhovedet findes.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: PernilleK Dato 24. Marts 2012, kl. 11:41
Kan vi stille vores fritte til udstilling, når den ikke har en tavle? Den er købt direkte fra avler, men vi har aldrig fået en stamtavle og jeg ved ikke om den overhovedet findes.

Det kan i sagtens hvis ilderen er optimalt vaccineret, utøjsfri og ellers sind og rask;0)

I kan læse de forskellige udstillingers regler på deres hjemmesider. Der ligger links til deres hjemmesider under emnet "udstillinger"!

Og så er det bare enormt hyggeligt at udstille og meget nede på jorden! Det bliver ikke gået op i stamtavler! Stamtavler er mere et "must" for dem der avler så de ved noget om levealder, sundhed og arveligt defekter osv.

Kort sagt er tavlet ikke noget med fine navne men noget vi bruger af praktiske årsager i ildetverdenen;0)

Så meld endelig til udstillinger!

PernilleK

Ej, hvor godt. :D Nu er jeg jo helt kulret. :lol:

Vi har normalt vores færden i hesteverden, hvor tavlen betyder enormt meget i mange menneskers verden, så blev en anelse nervøs, da så mange snakkede om tavlerne her.

FerretParadise

En stamtavle betyder også rigtig meget, men dog ikke i forbindelse med udstillinger.

Vi har det altså super sjovt og hyggeligt på udstillingerne, og du kan altid spørge om hjælp eller stille spørgsmål, da vi alle godt vil hjælpe nye.  :)
Ann Hillerslev.

Anne

som ferretparadise siger så ER en tavle vigtig, men det er fordi der er så mange dårlige disponeringer indenfor ildere, og kun med en stamtavle med information om alder og sygdomshistorie på dyrene i den, kan man komme udenom den slags.

Udstillinger er bare skønhedskonkurrencer og har intet med avl at gøre. Det er også forskelligt hvordan ens dyr klarer sig med de forskellige dommere, fordi de ikke dømmer ens. Det plejer at være sjovt og hyggeligt på udstillinger, og kan klart anbefales, der ser man også ilderfolk fra den søde side (som godt i perioder kan gemme sig lidt på fora).