Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Waauw, er blevet ilder ejer hjælp!

Startet af Annsofie92, 14. Juli 2012, kl. 17:08

Annsofie92

Hej alle sammen.

Jeg er helt ny herinde og har en masse spørgsmål!

Min veninde og jeg var ude at køre forleden dag. Lige pludselig ser vi noget på vejen og hugger bremsen. Vi stiger ud af bilen for at se hvad der ligger på vejen. Først tror vi ikke vores egne øjne, men der på vejen ligger der en kold og ret livløs ilderhvalp. Vi tror da det er ilder, men det kommer jeg tilbage til.

Vi ringer til vagtdylægen der siger vi skal ringe til falck og de vil så aflive den, det kunne vi selvfølgelig ikke få os selv til så vi beslutter os for at blive ilder ejer. Vi ringede igen til dyrlægen og han fortalte vi skulle få den lille fætter ind i varmen da den kunne dø af nedfrøsning og få noget mad i den. Efter 2 timer er den blevet varm og tør og har spist en hel del killinge våd foder.

Vi vil tage den til dyrlægen på mandag for at få tjekket den.

Nu kommer mine spørgsmål:

* Er det over hovedet en ilder?
   Vi fandt ved en skov men der var intet tegn af nogen mor?

* Hvad er det bedste at give ham at spise?

* Hvor gammel er den?
Den "går" ikke på sine poter han møver sig mere frem mest ved hjælp af bagbenene. Han har tænder og spiser fint selv.

* Hvad for et bur han i anbefale?
Jeg har kigget på det her, er det et godt bur? http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/ilderbur/80cm/257175

* Gode bøger hvor vi kan læse om opdragelse, pasning og lign?

* Hvilket legetøj skal vi købe til ham?

Her til sidst er der lige et billede af ham: http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/556649_4366761174075_2115716489_n.jpg

På forhånd tak. :D

Cille

Ja det er med største sandsynlighed en vild ilder ud fra farver og stedet du fandt den på, og en vild-ilder er fredet.
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/Artsleksikon/Dyr/Pattedyr/Rovdyr/Ilder/

Derfor må du faktisk ikke tage den ind, og hvis du gør skal du søge tilladelse....som du højest sandsynligt ikke får.
Så du skal nok kontakte et vildtreservat, eller dyrenes beskyttelse.
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/National_naturbeskyttelse/Arter/FrededeDyrOgPlanter/

Er det en vild ilder kan du nok helst sikkert ikke styre den ,når den kommer til kræfterne/bliver større.
Så det er bedre du få den væk nu.

Anne

#2
Ja det er helt sikkert en vildilder, og den er ikke ret gammel heller.

Få den bragt til en vildplejestation hurtigst muligt, så har den gode chancer for at komme sig og blive genudsat i den danske natur.

Jeg kender kun et tilfælde hvor der blev givet tilladelse til at have en ilderhvalp, men det er virkelig svært at få, og i de fleste tilfælde heller ikke det bedste for ilderen. Ilderen I har fundet har en alder hvor den kan spise selv, og en vldtplejestation kan hjælpe den igennem den kritiske hvalpetid og sætte den ud når den er klar til at være en rigtig vildilder.

Hvis I vil have en ilder, så er det ikke ham her I skal satse på, få ham afleveret det rette sted, og kig så efter en opdrætter i stedet, der er stadig nogle stykker der har hvalpe tilbage.

her er nogle vildtplejestationer, skynd jer at få ham afsted, I har allerede reddet hans liv, så det er bare at hjælpe ham tilbage på sporet til det liv han er lavet til.
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/plejestationer

mette11

De andre har desværre ret. En helt vild ilder vil næsten helt sikkert ikke blive god som kæledyr - det er sket før at folk har taget ildere ind og forsøgt at gøre dem tamme, men jeg kender kun til et eneste tilfælde hvor det gik godt, selvom ilderen aldrig blev som en alm. kæledyrsilder.

Annsofie92

#4
Hm... Jeg har selv tænkt på han måske ikke bliver ved med at være så sød.
Jeg har tænkt mig på mandag at spørge min dyrlæge om hvad han syntes jeg skal gøre også om han kender et godt sted jeg ville kunne sende ham hen.
Tror ikke min veninde er så glad for at skille sig af med ham men hvis i er sikre på det er det bedste for ham, skal jeg nok prøve at få hende overtalt.

Tak for hjælpen var slet ikke klar over man slet ikke måtte tage den med ind. :)

Ret dårligt at vagtdyrlægen ikke sagde noget om det.   :@

Anne

#5
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/plejestationer

Jeg smed det lige i mit indlæg, men hvis du ikke læser tilbage, så er det her igen.

Hun skal skille sig af med ham, det er ulovligt at have ham, og de tager det meget alvorligt. Det er før set at folk prøvede at holde vilde dyr, og har man ikke en tilladelse så bliver det før eller siden hentet. Er man uheldig bliver det aflivet..! Hun kan sagtens få en ilderhvalp, men hun skal finde sig en tamilder i stedet.

jeg kender dem der fik lov at have en vildilder i sin tid. De fik lov på baggrund af at de havde en stor erfaring i ildere og at ilderhvalpen var så ung at den ikke ville have overlevet. Det er ikke nemt at få en tilladelse, og en vildilder er ikke et kæledyr. Han er ikek skabt til at sidde i et bur i en stue, det har man tamilder/fritter til, som er opdrættet til at være kæledyr for mennesker. Du må prøve at få din veninde til at forstå at beholde ham vil være ren egoisme og ikke det bedste for ham, og at hun sagtens kan finde en sød lille tamilderhvalp som både er lovlig og tam.

- og det er ikke din dyrlæge du skal snakke med, det er ikke sikkert han kender loven ift vilde dyr eller er specielt inetersseret i den, kontakt skov og naturstyrelsen i stedet.

Cille

Om din veninde er glad for det eller ej, er det jo "ulovligt" det i har gjort.
Så gør ilderen, og jer selv den tjeneste at få den hen et sted hvor de ved hvad de har med at gøre.
For tror mig, de bliver pænt besværlige, og næsten umulige at styre, og i vil med højest sandsynlighed blive "bidt/ædt" af den.

Annsofie92

Jeg så ikke du havde linket det. Tak for det jeg vil prøve at ringe til en af dem med det samme. :)

Anne

Det lyder godt. Jeg er glad for at du vil gøre det bedste for den. Jeg håber at din veninde forstår at en del af at redde et vildt dyr også er at få den tilbage i naturen igen. Hvis I stadig har mod på en ilder som kæledyr, så bliv hængende herinde og få kontakt til en opdrætter, der er mange søde tamildere som både er lovlige og gode kæledyr.

Annsofie92

Nu har jeg prøvet at ringe. Jeg har fået nummeret på en dame der desværre ikke tog sin tlf men jeg har nu lagt en besked.  :)
Syntes nu også det ville være bedst hvis han kom ud naturen hvor han er født.  <3
Jeg har på ingen mulig måde prøvet at gøre noget ulovligt som Cille siger vi gør. Jeg har kun gjord hvad dyrlægen har sagt og prøvet at hjælpe den lille fyr.
Mange tak for hjælpen alle sammen og skal nok skrive når jeg har hørt mere fra vildtpleje stationen. :D

Cille

Jeg ved godt i ikke har gjort det bevidst...men som jeg skrev så er det jo ulovligt..derfor stod det også i gåsetegn :)

Anne

Jeg tror nu ikke det er ulovligt at tage ham ind og brimge ham til en plejestation. I har jo reddet hans liv! Men det er ulovligt at beholde ham.

Annsofie92

Nu har jeg også fået overbevist min veninde om det bedste er at han kommer tilbage til naturen. Så nu venter jeg bare på de ringer fra plejestationen.  :)

Anne

Det var godt, hvor er han heldig at han blev fundet af jer! Og både dig og din veninde er jo velkomne til at blive herinde og se om I måske skal have en tamilder på et tidspunkt, det ER jo skønne dyr.

Annsofie92

Tak for de søde ord. Jeg tror godt min veninder vil have en men hun syntes bare det er ret dyrt at give omkring de 2000 kr. Hun er selv katte avler og hun kan ikke helt forstå hvorfor man næsten tager mere for en ilder end for en kat haha. Jeg ved jo ikke hvorfor men måske i kunne forklare det nu hvor jeg alligevel har jeres opmærksomhed? :D