Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Æggeblomme!

Startet af Julbert, 10. November 2009, kl. 12:54

Julbert

Hej!

Igår tænkte jeg lige jeg ville give min små tøser lidt andet end bare det normale tørfoder. Så da jeg skulle igang med aftensmaden slog jeg en æggeblomme ud, og Mille slikkede en med stor glæde i sig - Freja var derimod helt ligeglad og var mere interesseret i der var vand på mine hænder :)

Jeg ved ikke om nogen nu sidder og er helt forarget over jeg gav dem det - for er ikke helt selv sikker på det er ok at give dem, og specielt efter Mille senere om aftenen begyndte at kaste op!?
Men synes jeg har læst andre nogen gange gav dem det, så tænkte jeg også ville, for at de havde mulighed for prøve lidt nyt indimellem.

Mit spørgsmål er så om jeg gjorde noget forkert? -eller om det var helt tilfældigt Mille blev dårlig? For fandt hende også den aften oppe i skrældespanden (hun har nemlig lige fundet ud af at åbne skabet og komme derop, så hende og jeg diskuterer lige for tiden lidt om hvem der bestemmer, om hun skal have lov til det. Hun siger selvf. for og jeg imod :) )
Men tænkte jeg ville høre herinde, da jeg blev noget nervøs for jeg havde gjordt hende syg, det var så synd for hende, så fik det helt skidt og dårligt over at det muligvis var min skyld hun blev så skidt.

Lige til sidst - er der ellers nogen der har nogle gode råd til hvad man ellers kan give dem for der kommer lidt mere spændende på menuen for dem?
Mvh

Sølvsten

Hej

De kan sagtens tåle en æggeblomme mine 3 spiser en blomme hver om ugen ca.

Jeg tror Mille måske har fået noget fra skraldespanden som hun ikke lige kunne have i sin mave.

Hun kaster vel ikke op mere?

Kan godt lide det du skriver om at I diskutere tingene. Kan lige se et menneske og en ilder for mig der står og diskuterer.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Nej du kan sagtens give dem æggeblomme det er sundt for dem! ude i Naturen er det også noget af det de spiser hvis de kan komme til det! Men det er vidst noget med de bedst kan tåle blommen og ikke så godt æggehviden! og hvis så skal de ha både hviden og blommen på samme tid! Aldrig hviden for sog selv!

Mine får en æggeblomme hver, en gang om ugen og de ELSKER det! Men ingen er dem er blevet dårlige af det før, så måsker er det noget andet hun har fundet og spsit! Men hvis hun kun har kastet op en gang så er der nok ikke noget slemt i vejen! Opkast er jo en måde kroppen prøver at komme af med det der ikke er godt for den så det er måske bare det der er sket! Men selvf. så hold øje med om hun virker sløv og kaster mere op!
Og ellers kan du jo gi dem BARF(rådt kød, knogler og den slags) ind i mellem! Du kan prøve at søge her på forummet, med søgeordet BARF.

Julbert

#3
Okay. Mange tak for svaret, var søreme så nervøs for det var mig der havde gjort hende syg, hvilket jeg da ville have det helt forfærdeligt med når man så hvor skidt hun havde det.. Hun er dog frisk igen, og var også oppe og tjekke til hende om natten, men hun er helt ok igen heldigvis.
Men ja, tænker også hun måske nåede at få noget fra skraldespanden hendes mave ikke helt var med på.. Men hun virker til at være ovenpå igen heldigvis :)

Tak for svarene, så er jeg rolig igen :)

Julie Stuhr

Vi giver også æggeblomme en gang ugentlig ca. Vi køber de der bægre, hvor der kun er blommen i, da vi ikke selv spiser æg.
Desuden giver vi lidt råd kød af det vi selv spiser en gang imellem. Det er selvfølgelig bare en lille mundsmag, da der ikke kalk og alt muligt andet de har brug for i :)

Julbert

#5
Citat fra: Leo, rufus og Vera Dato 10. November 2009, kl. 13:02


Kan godt lide det du skriver om at I diskutere tingene. Kan lige se et menneske og en ilder for mig der står og diskuterer.

Hehe, jamen vi diskuterer en del ting Mille og jeg :) Der er skraldespanden, blomsterne, stikke af med toiletbørsten, snuppe mine strømper og.. ja, vi har et par ting vi ikke er helt enige om, men hun vinder tit - halvdelen af gangene hvor hun laver noget hun ikke helt må kommer jeg til at grine i stedet for - hun er så god til at se helt uskyldig ud. Det er der nok flere af jer derude bag skærmene der kender til :D

Malene

Du har ikke gjort noget forkert. Som allerede skrevet, ville en æggeblomme om ugen være sundt for dem. Det indeholder B-vitamin (biotin) der er godt for deres pels :) Du kan også koge et helt æg og give. Hviden indeholder avidin der binder biotin, men det bliver nedbrudt når de bliver kogt og det gør biotin ikke.

Som afveksling kan du prøve med mus eller noget tørret kød. Der ligger måske en RigtigHundemad i nærheden og de plejer at have et lille udvalg af sunde guffere :) http://rigtighundemad.dk/pages/gmap.asp
Du kan selvfølgelig også skifte helt over på BARF. Det giver en masse muligheder for at variere deres kost :D
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Julbert

#7
Citat fra: Malene Dato 10. November 2009, kl. 13:35
Der ligger måske en RigtigHundemad i nærheden og de plejer at have et lille udvalg af sunde guffere :) http://rigtighundemad.dk/pages/gmap.asp

Fantastisk! Kan se på nettet der faktisk ligger en her i Aalborg - det vil jeg da bestemt gøre brug af.
1000 tak for rådet :)

Sølvsten

Jo jeg kender det alt for godt! Sjovt nok synes jeg altid at det er mine totter der vinder. Jeg har da aldrig været så eftergivende overfor et dyr som jeg er for mine ildere.

Julbert

Ja, de forstår virkelig at sno én om deres fing.. øh.. pote :)

Namilla

Der ligger en butik der handler barf på gugvej (i det der hedder gugvej-centeret) og så ligger der måske (har ligget i hvert fald) en på Kastetvej i vestbyen...
Men fremfor at købe dig fattig i kød, som de måske ikke vil spise, så prøv at starte med at give lidt råt kød, som du alligevel har i køleskabet. Fx vingerne fra en kylling, eller ben som du skærer fra en steg. (ben må bare ikke være tilberedt når du giver det!)
Du kan også prøve at købe en enkel mus hos dyrhandleren. Død eller levende er lidt ligemeget, men køber du den levende, så vær forberedt på, at du måske skal slå den ihjel, hvis ikke ilderne kan gøre det hurtigt nok... Det er ikke alle ildere der synes optøet mus er spændende, så du må prøve dig lidt frem...
En daggammel kylling (fra dyrhandleren) kan også vække stor lykke.
Hvis det simpelthen handler om at aktivere dem lidt, så prøv fx at servere noget af deres almindelige tørfoder, i en stor kasse med revet avispapir... de kan være timer om at rode rundt og finde hver lille bid...(hvis de gider *S*)
Nogle ildere har også stor glæde af en godbids-bold (sådan en med et lille hul i, hvor der kommer godbidder ud, når de triller med den)...der fylder du også bare deres almindelige foder i...

Julbert

Tak for rådet Namilla. Var faktisk ude og købe et par mus igår til de to, for at se om de overhoved var interesseret i det - det var de! :) Først vidste de ikke helt hvad de skulle gøre ved dem, Freja opgav lidt til sidst mens Mille løb lidt rundt med dem og ikke helt vidste hvad hun skulle gøre af dem.
Jeg tænkte jeg ville lade dem have dem natten over inde i buret, og havde de ikke spist dem om morgene ville de ryge til skrald. De var begge væk da jeg stod op, så det gør vi bestemt igen en anden gang :)
Tak for jeres råd!

Anne

Jeg vil bare lige tilføje at nogle ildere er meget følsomme overfor nye madvarer og kan komme til at kaste op over det. Joa kaster engang imellem op hvis hun har fået noget nyt som hun er helt vild med, for såsluger hun en masse og så kan hendes mave ikke rigitgt have det. Giver jeg hende i stedet det nye i små mængder så går det fint. Dyrene er jo forskellige ligesom vi er det.

Julbert

Anne - Fint du tilføjer det, for selvfølgelig er de da forskellige, som vi, så vil give dig helt ret i, at give i små mængder til deres maver er med på ideen :)
Musen kom nu heller ikke ned på én gang hos Mille. Først røg halen, ca halvanden time senere forsvandt benene og hovedet og timer senere om natten engang smuttede resten ned, så tror ikke det var så voldsomt for hendes mave :)