Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Barf begynder..

Startet af pinkroses, 2. Februar 2010, kl. 23:25

pinkroses

Hej...
Vi er begyndt at snakke lidt frem og tilbage ang BARF...
Men har lige nogle spørgsmål :)

Kan de sagtens leve af det ??
Får de alle de vitaminer de skal have ??

Nu får de også barf, men kun lidt (Som godbidder) Ellers får de tørkost :)

Er det bedst med BARF eller tørkost ??

Hvad er jeres erfaringer ??
Håber i vil hjælpe :)

Starshineferrets

Barf är egentligen ett annat namn för naturlig kost - Biologically appropriate Raw food
Och det innebär i illerns fall att man ufodrar med en kost som liknar vad den skulle äta i naturen, i den mån man kan. Alltså att mannserverar rått kött och ben samt bytesdjur, med så stor variation som möjligt, för att se till så att illern får i sig allt det den behöver.

Barfar man rätt så är det det allra bästa en iller kan äta. Barfar man fel, vilket är väldigt lätt att göra, så kan det ha värre konsekvenser än ett dåligt torrfoder,
Alltså är det oerhört viktigt att man sätter sig in i illerns näringsbehov, och hur man bäst barfar en iller, innan man går över till att göra det till 100%. Annars kan man orsaka betydligt mer skada än nytta.

Malene

De kan sagtens leve af det. De skal bare have knogler og ikke kun muskelkød, og selvfølgelig noget indmad. Når de ikke får hele foderdyr, plejer jeg at tænke på at det skal være som et helt foderdyr, i sammensætningen.
Man kan lave sit eget benmel, hvis man har noget kød uden ben.

Jeg har klart de bedste erfaringer med BARF. De har aldrig haft skyggen af tandsten. De er godt nok ikke så gamle, men to af dem fylder da snart 3 år. De har fået en dejlig pels, og går ikke så meget på bakken, fordi de optager mere af maden. De er blevet mere muskuløse, og har ikke tendens til at blive fede, men hvis de skal have lidt mere på sidebenene, kan man putte lidt lammefedt i f.eks.
Desuden synes jeg det er dejligt at kunne variere mine drenges mad. Der er jo ikke meget variation i tørkost.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Shamua

Lige et OT: Kan man godt bruge kalk pulver og blande i kød, istedet for at de spiser knogler?

Vh. Marianne

Julie

Citat fra: Shamua Dato  3. Februar 2010, kl. 00:04
Lige et OT: Kan man godt bruge kalk pulver og blande i kød, istedet for at de spiser knogler?
Jepp det kan du sagtens.. Men så vidt jeg husker skal det være kalk uden alt for meget magnesium og uden sukker/sødemiddel/whatev (som der er i nogle kalktabletter).. Ej, jeg kan ikke huske om det passer, men jeg synes bare der ringer en klokke.. Jeg håber der er nogle der kan fortælle hvad det skal være for noget kalk

Anne

det er rigtigt julie, og der skal være d vitamin sammen med.

Man skal også huske at når kød fryses i længere tid så mister det nogle af sine gode egenskader. Taurin f.eks. forsvinder med tiden og det er ret vigtigt.

Shamua

oki tak.. så kalk uden sukker og magnesium, men med d vitamin, og så skal der tilføjes taurin hvis det har været frosset ned i længere tid.

tak

Vh. Marianne

Anne

det bedste kalk er det fra knogler. Jeg laver kalktilskud i ducksoup ved at blende en masse mindre kyllingeknogler i en lille portion og så fryse. Så har jeg mine egne "kalktabletter" som kan gives når der gives knogleløst kød.

Starshineferrets

nu måste jag fråga: vad innehåller det här kalkpulvret? I sverige är kalk och calcium inte samma sak. Illrar skall ha calcium, kalk består ofta av calciumkarbonat och har inte samma upptagningsförmåga hos iller. Dessutom, behöver illrar fosfor i kombination med calcium (ratio 1:2), samt D vitamin för att kunna ta upp calciumet. Hur ser innehållsförteckningen ut på kalken ni använder?