Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

BARF - vet du vad en iller behöver?

Startet af Starshineferrets, 18. Juli 2010, kl. 16:15

Eliza

Jeg synes det lyder som alt for lidt ben og jeg ville også give hjerte mere end en gang om ugen. En ilder er jo langt fra en hund..
Jeg vil heller ikke mene at kallun er vigtigt for en ilder så ville bestemt ikke give det to gange om ugen for så tager det jo pladsen fra noget som de har brug for..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

#16
Alle mine spiser kød, men alle mine spiser også tørfoder. Nogle dage får de ikke kød (sjældent) og engang imellem får de ikke tørfoder. Når de får tørfoder så er det i en aktivitetsbold, og jeg synes det er rigtigt fint at de på den måde også skal arbejde lidt for det. Jeg synes ikke jeg har problemer med at observere om de spiser det ene eller det andet.

Den primære grund til at jeg bruger tørfoder er at langt det meste kød de får har været frosset, og da der jo er nogle ting der forsvinder i kødet når det er frosset i længere tid, så føler jeg mig ikke tryg ved kun at give dem kød. Og udover det er det svært at finde noget helt konkret om hvad en ilder præcist har brug for, med videnskabeligt belæg.

jeg bruger så noget af det bedste tørfoder (efter min mening) som f.eks. ziwipeak til at supplere kødet, og på samme måde forsøger jeg at sammensætte det kød de får så det passer optimalt til hvad de skal have.
På den måde er det egentlig ligemeget om de spiser mest af det ene eller det andet, da jeg har forsøgt at finde det bedste af begge verdener.

Jeg er rigtig glad for min løsning og jeg synes selv jeg gør det der er bedst for mine dyr, og det er man jo også nødt til, uanset om man mener det ene eller det andet er det bedste.

Katja: jeg synes ikke det lyder som en god fordeling, og du må huske at en ilder er ikke en hund, de minder meget mere om en aktiv kat.
Jeg giver slet ikke mine kallun. De får maver i fjerkræmix med ben og brusk og så fra de hele foderdyr de får. Derudover skal ildere have ben i deres mad hver dag, og gerne lidt indmad hver dag også, men man skal passe lidt på med leveren at man ikke overdoserer a vitamin. De skal bruge taurin, så blandinger med hjerte i eller frisk hjerte er noget de skal have ofte.

Eliza

Dejligt at høre din forklaring Anne.. Jeg har bare tænkt over det længe om du kunne have styr på hvor meget de spiser af det hele.. Jeg kan godt blive nervøs indimellem om mine nu alle spiser hjerter eller sådan eller om det kun er den ene der spiser det, så har tænkt om jeg skulle have tørfoder ved siden af, men tror ikke det vil hjælpe mig meget for jeg vil stadig ikke præcis vide om de spiser den mængde de skal.. og ja hvad er det egentlig  :)

Jeg bruger selv vitaminpasta, taurin pulver en gang imellem og benmel for at sikre mig de får det de har brug for, for jeg bruger også stort set kun frosset kød.
Jeg giver heller ikke kallun ved siden af for igen som Anne så fodre jeg også med foderdyr og sådan..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

jeg sidder tit med mine når de lige får kødet ind. Især hvis jeg selv har blandet nogle hjertestykker imellem, så kan jeg godt blande mig lidt sådan at alle får lidt hjerte. Men ellers så giver jeg dem lidt hjerte skåret i mindre stykker alene tidligere på dagen, så der ikke er andet at vælge imellem (der kan godt være tørfoder i rummet, men de er altid mest interesseret i det nye der kommer ind, uanset hvad det er) og på den måde kan jeg være sikre på at alle får hjerte f.eks.

Eliza

Jeg ville synes det var bedst hvis man ikke behøvede at give tilskud, men bruger netop taurin pulver ud over alt maden indimellem for at være sikker på de alle får bare nogle gange.
Jeg kan ikke få mine til at spise på en gang, for især min ene pige spiser KUN når hun har lyst og tit er det når vi ikke er vågne.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg har aldrig brugt taurinpulver, men har tit tænkt på at købe det. Jeg bruger faktisk ikek andre tilskud end varierende fiskeolier.

Men det betyder jo så at jeg er ekstra opmærksom på frisk hjerte og ben, hvor det måske engang imellem ville være nemmere at tilsætte det. Har nu også tænkt på at købe benmel på vif (hvis jeg da kommer).

Det eneste tilskud de får der ikek er olier er det der er i rigtig kattemad blandingerne, og det er mest bare fordi de ELSKER de blandinger så det får de engang imellem.

katja74

Jeg skrev IKKE, at jeg fodrede mine fritter efter det skema... skrev tidliger hvilke ting jeg fodre mine fritter med (okse, kylling/kalkun, laks, hele dyr, olie og tørfoder)  ;)

I øvrigt får de ben & brusk i alle dere kødmåltider... og hjerte  lever 1-2 x om ugen


Så skulle den vist være på det rene  ;)

Li et spørgsmål... hvorfor ik give sine fritter kallun hvis de kan lide det?? (det er trods alt mave & indhold.. lige som en vild fritte ville få i naturen)!!
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Starshineferrets

En vildiller äter inte maginnehållet på de djur den dödar, så tillvida det inte är mycket mycket små djur. Inga rovdjur i naturen i princip äter bytesdjurens magsäck faktiskt (möjligtvis om de är på svältgränsen och inte får tag på något annat) Illrar kan inte smälta vegetabiliska fibrer eller kolhydrater så de passerar tarmen i princip ofärändrade, deras tarmsystem är för kort för att det ska hinnas smälta, men istället riskerar man att bukspottskörteln producerar för mycket enzymer och blir överaktiv på ett vis om för mycket kolhydrater ges., vilket faktiskt skulle kunna leda till tumörbildning. Magsäcken är i princip bara ett membran som inte innehåller speciellt mycket en iller behöver, bättre att ge något mer näringsrikt. Sedan har illrar tillskillnad från hundar ett högre taurin behov, samt ett högte A vitamin behov än katt & hund.

Eliza

Din ilder får jo også mave og indhold fra de foderdyr som du giver og som sara skriver så er det ikke noget de har brug for.

Jeg synes nu stadig det lød som den måde du gav barf på, men er da glad for at høre det ikke er, for den lyder som rigtig dårlig.

Husk at de gerne skal have mere hjerte end lever, da lever jo kan overdoseres og de har brug for taurinen i hjertet.

Du svarede aldrig på hvad det var for nogle fritte vitaminer du gav?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

katja74

Citat fra: Eliza Dato  3. November 2010, kl. 13:44
Husk at de gerne skal have mere hjerte end lever, da lever jo kan overdoseres og de har brug for taurinen i hjertet.

Du svarede aldrig på hvad det var for nogle fritte vitaminer du gav?

Ved det med hjerte... de er dog ik specielt vilde med dem alene!!

jeg kan ik huske hvad vitaminet hedder, er løbet tør,... men det er et d vitamin
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Eliza

Der er også D vitamin i lever og det er et vitamin der kan overdoseres da det er fedtopløsligt, så jeg ville nok passe på med at give for meget af det ved siden af..

Jeg ville nok bruge en vitaminpasta en gang imellem i stedet. Den de har hos Hungry Ferrets er rigtig god og uden alt mulig skidt i. Mener det er den samme som Zooplus har i tyskland i hvert fald.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

katja74

Citat fra: Eliza Dato  3. November 2010, kl. 14:34
Der er også D vitamin i lever og det er et vitamin der kan overdoseres da det er fedtopløsligt, så jeg ville nok passe på med at give for meget af det ved siden af..

Jeg ville nok bruge en vitaminpasta en gang imellem i stedet. Den de har hos Hungry Ferrets er rigtig god og uden alt mulig skidt i. Mener det er den samme som Zooplus har i tyskland i hvert fald.

er også den jeg er løbet tør for
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos