Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

barf igen igen

Startet af Fuske, 2. August 2010, kl. 16:26

Fuske

jeg vil egentligt gerne over og barfe fordi jeg tror det er det bedste for ilderen, men hvordan starter man?

skal det være fra et barfcenter eller kan slagteren bruges?

hvad med mus? (har intet problem med en musefarm så det ville blive valget her

hvad skal der til af ekstra ting?

vil helst fuldbarfe men kan se det er sværrt så det bliver noken kombi og specielt her i starten

hvordan startede i andre op?
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Anne

#1
Jeg fuldbarfer ikke. Jeg har gjort det kort, men nu får mine barf men har tørfoder stående hele tiden. Det er er af flere årsager, men den primære grund til at jeg holer fast i tørfoderet er at jeg simplethen er bange for ikke at give dem det de skal have i barfen.

Men mus er et godt udgangspunkt, og helst friske.  Frosset kød er fint nok, men nogle ting nedbrydes på frost, f.eks. det vigtige taurin som gradvist nedbrydes i frossen tilstand. Man kan købe taurinpulver på www.zooplus.de som kan tilsættes maden.

Du skal tænke hvert måltid ca som en mus eller lille ganver, med knogler, fedt kød og brusk. De fleste gnavere er gode foderdyr, hvis ilderen vil have dem. Der er lige lidt nok fedt i kanin, men derfor er det stadig fint at give, bare ilderen også får andet.

Du skal huske at din ilder skal ahve indmad, men passe lidt på med ikke at give for meget lever, da a vitamin der findes i store mængder i lever kan overdoseres.

Du kan give en til to æggeblommer om ugen. Hviden indeholder et stof der nedbryder B vitamin, men koger man ægget kan det gives helt.

Fedt fra rødt kød indeholder noget der kan ophobe sig i nyrene, så det skal ikek gives i store mængder, men ilderen tager skam ikke skade af at få lov at få noget engang imellem, det skal bare ikke være primære fødekilde.
Du kan købe mad hos rigtighundemad eller rigtigkattemad. Rigtigkattemad er tilsat taurin som er vigtigt for ildere. Køb blandingerne med ben og brusk i. Jeg ved Mette11 bruger rigtinhundemad, men så vidt jeg ved tilsætter hun selv ekstra kalk og taurin til det.

Du kan godt give daggamle kyllinger, men de indeholder ike nok kalk til at kunne udgøre et fuldt måltid. De er dog en fin snack.

Jeg vil ikke skrive så meget mere, der er folk der fuldbarfer og forhåbentligt har mere styr på det.

Fuske

takker! men hvad medolier osv? kan se der skrives megetom olier men har dog ikke helt grejet det må jeg erkende
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Anne

Jeg giver fiskeolie (uden a vitamin) som supplement.

Fuske

det skal jeg huske er detbare alm levertran fra superarked?
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Eliza

Jeg synes det er en go ide at læse alt du kan finde om emnet her og andre steder til at starte med..

Du skal passe på med at gi for meget muskelkød som der jo tit er meget af på de ting du køber i supermarked men også i mange blandinger i barfbutikkerne.

Der er også Dansk barf center du kan få det i.

Du ka købe lakseolie i dyrehandlen men det lugter meget af fisk og ved der er flere der ikke kan li det. Jeg har noget der hedder Unikol fra apoteket som er levertran uden A vitamin.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Fuske

Seefisch kann ebenfalls gefüttert werden.Süßwasserfisch dürfen sie nicht fressen,da der Thiaminase enthält,welches das Viamin B1 zerstört.

oversat: havfisk kan ligeledes bruges til fodder, ferskvands bør de ikke spise, da dette indeholder thiaminase som ødelægger vitamin b1...

hmmm synes jeg har læst det omvendte her???
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Fuske

hov fandt lige den her: http://www.frische-tiernahrung.de/seiten/barf.html

er jo i flensborg en gang om mdr så det ville jo være super sejt!
Båt båt fra Janni og Quark og Frida