Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Vegetarisk ilder ejer ?

Startet af janALDI, 14. Oktober 2010, kl. 22:16

janALDI

da jeg er vegetar ville jeg ikke have det godt med at mine ildere spiste barf så tit, fordi jeg syntes det er ubehageligt at se på.
skal ildere have barf for at leve ?

jeg spiser øko røget lak i ny og næ (for min læge har sagt jeg skal.)
kan ildere godt tåle det ? :)
undskyld hvis jeg spørger dumt :P

lille_jill

Sikke da en fjollet læge du har ;)

Jeg er selv vegetar og barfer min nye hvalp. Mine dyr skal ikke lide under mine mærkelige tendenser som vegetar.
Før i tiden var jeg ekstremt sippet med min mad og jeg ikke fordrage synet og lugten af kød, men nu har jeg lært, at det er noget man vænner sig til.
Du behøves i princippet ikke at røre ved kødet og faktisk er lugten heller ikke så slem. Jeg har ikke spist kød i 10 år og jeg har på få uger vænnet mig til at skulle fodre med det.
Syntes at du skal overveje det en ekstra gang før du ligger dyrenes naturlige mad på hylden.

Anne

Der er jo også kylling i det meste ilderfoder, og ildere har bedst af at få alt sit foder fra animalske kilder, det kan man ikke så nemt med tørfoder. Ziwipwak er et godt tørfoder hvis du ikke kan tåle at give kød, men jeg synes du skal overveje om du ikke kan supplere lidt med det i det mindste. Jeg kan ikke sætte mig ind i hvor svært det må være, men jeg ved at rigtig hundemads kød kommer fra dyr der har gået på græs eller er vildtskudt og jeg er sikker på at de dyr har haft det meget bedre end kyllingerne i tørfoderet.

Jeg håber du finder en løsning på dit problem, forr kan godt se det ikke er nemt, selv om jeg ikke har forudsætninger for helt at forstå det.

janALDI

jeg har ikke problemer med tørfoder, det er bare det der barf.
ilderer er jo naturligt rovdyr og skal have kød, men jeg har meget svært ved at bare få mig selv til at købe daggamle kyllinger :(

Citat fra: lille_jill Dato 14. Oktober 2010, kl. 22:21
Sikke da en fjollet læge du har ;)


haha ja hun sagde også at vegetarisme er en sygdom, og så ligner hun pia k. :/

Julie Stuhr

Nogle ildere vil jo heller ikke spise råt kød, men vil egentlig bare have deres tørfoder. Dog er det en god ting at supplere med barf, rå æggeblommer, osv :)

Anne

Hvad med at købe sådan noget rigtig hundemad noget? det ligner lidt noget fars. Der kan man ikke se det er et dyr man giver. Ved mette11 bruger det. Hun spiser ikke kød og kan ikke lide at give noget der ligner dyr, men fuldbarfer.

janALDI

det lyder umidlbart godt, men er mere til tør foder :)
kan jeg ikke suplere med æggeblommer og røget laks ?

Amazing Ferret

Jeg tror ikke røget laks er godt for ildere, men en æggeblomme om ugen er altid en god ting

Kan du heller ikke købe kyllingelår fx og give dem?

Anne

#8
de skal ikke have tilberedt mad, så ingen røget laks

rå laks er ok, men husk at det skal have været frosset ned i minimum 24 timer ved -20 grader for at dræbe parasitter

janALDI

jeg ved godt, det er bedst at give dem rigtigt kød, men jeg kan ikke.
min kæreste siger han gerne vil komme hjem til mig og barfe dem nogen gange, men det er nok mest fordi han ikke må have dyr i hans lejlighed og prøver at stjæle dem  :lol:

lille_jill

Du vænner dig altså til det. Syntes at du skulle give det et forsøg :) Og som skrevet, så køb hos rigtig hundemad for at få det etiske på den rigtige side.

Og forresten hedder det pescotar når man spiser fisk ;)

janALDI

Citat fra: lille_jill Dato 14. Oktober 2010, kl. 22:53
Du vænner dig altså til det. Syntes at du skulle give det et forsøg :) Og som skrevet, så køb hos rigtig hundemad for at få det etiske på den rigtige side.

Og forresten hedder det pescotar når man spiser fisk ;)

jeg skal prøve
men ville bare vide om det var livsvigtigt for den :)

haha nårh, okay :P

Anne

Det er måske ikke livsvigtigt, men ildere bør kun have animalsk foder, og der er altid en masse plantedele i tørfoder. Måske lige med undtagelse af ziwipeak, men selv der er der en del urter i. jeg giver selv tørfoder, fordi jeg ikke er sikker på jeg har viden nok til at barfe så de får alt de skal bruge, men jeg giver dem også kød hver eneste aften.

jeg er slet ikke i tvivl om at kød er det bedste for mine små rovdyr, og at det er meget bedre for dem også at få det end kun tørfoder. De kan jo udvikle livsstilssygdomme som f.eks. insulinoma hvis de får for mange kylhydrater altid (det kan de sikkert også alligevel, men risikoen er højere).

Der er altså mange der kun giver tørfoder og det kan du også sagtens, men jeg mener helt sikkert at de har bedst af også at få kød, og derudover er det jo også en smagsoplevelse for dem i forhold til tørfoder.

mette11

Jeg spiser ikke kød selv, kun fisk ind imellem og mine får kød hver dag. Jeg kan dog ikke give hele byttedyr, eller noget der ligner dyr for meget. Det er simpelthen over min grænse. :(
Men de produkter man køber hos fex. Rigtig Hundemad har jeg det ok med at give mine. De sælger både hele kyllingehalse (det ligner ikke noget fra en kylling synes jeg - i hvert fald slet ikke i samme grad som en daggammel kylling fex.) og produkter som hakket øko høne hvor der er både skind, ben osv. i. Mine dyr får også æggeblommer og andre barf-produkter og ham jeg har som ikke kan finde ud af at spise barf, spiser ZiwiPeak og en smule WildCat (vi er ikke helt enige om at han også skal spise det nu jeg har købt det til ham, han vil faktisk helst leve af sin elskede ZiwiPeak).
Jeg vil selv mene at mine dyr lever sundt og ser godt ud på den kost de får her. :ja:

Selina

Jeg giver tørfoder, og æggeblomme, har prøvet lidt med mus og kylling, men de skal vist lige venne sig til det. alle mine basser er helt sunde og raske, giver forresten også vildt lakseolie, for pelsen. ved godt at en ilder har bedst af at barfe meeen hvis du simpelthen ikke kan få dig selv til at give kyllinger så lad vær, du kan give så meget andet som fx ægge blomme. sys ikke du skal tvinge dig selv til at give kylling hvis det er umuligt, der er så mange alternativer, så sys bare du skal præve dig frem :D