Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Ildere og influenza A

Startet af Julie, 15. Juli 2009, kl. 14:20

Julie

Jeg kom til at tænke på, kan influenza A mon smitte ildere, eller kæledyr i det hele taget? Sundhedsstyrrelsen snakker om, at op mod 400.000 svenskere kan blive angrebet af det, og op mod hver 4 herhjemme i Danmark.. Men kan det smitte dyr, som f.eks. vores ildere, når nu vi kan smitte med almindelig influenza?
For at finde ud af det, lavede jeg en lidt research på nettet, og fandt dette:

CitatDid you know that you can give your ferret the flu? Did you know it can give you the flu? And this latest version, the swine flu, is no exception. The swine flu variation is, in fact, more of a potential problem than other varieties because it passes so quickly and easily from person to person and animal to person. Right now various countries around the world are tallying their number of sick people and their number of dead from this variation that has come to be called the swine flu.

You can make your ferret sick and it can make you sick, bottom line. It's worse for your ferret because of the possibility of it turning into ferret pneumonia, which is often fatal.
http://ezinearticles.com/?Your-Ferret-and-the-Swine-Flu&id=2299764 (mere info på siden)

CitatWhile owners of most pets do not need to worry about their pets contracting the latest H1N1 flu (also called swine flu), owners of pet ferrets do have reason to be cautious. Ferrets are generally susceptible to human influenza viruses (including influenza A viruses, a group of which the "swine flu" virus H1N1 is a member). Influenza viruses can be passed from people to ferrets (and vice versa), so it stands to reason that ferrets could be susceptible to the H1N1 virus that is causing so much concern right now. However, don't panic - no cases have been reported in ferrets at the time this was written. If your ferret exhibits symptoms of a respiratory tract infection, you should always contact your vet as soon as possible (whether there is a highly publicized flu outbreak or not).
http://exoticpets.about.com/b/2009/05/01/h1n1-flu-swine-flu-and-pet-ferrets.htm

Selvom sidstnævnte link fortæller at der ikke er dokumenterede tilfælde af influenzaen ved ildere, kan jeg ikke lade være med at blive bare en smule urolig. Når mennesker kan dø af det, kan jeg ikke rigtig forestille mig at en ilder overhovedet ville overleve hvis den blev angrebet af det..Godt nok er de i fuld igang med at finde på en vaccine, men hvis der bliver en pandemi her til efteråret, er jeg bange for, at det ikke går hurtigt nok.

Jeg har ikke taget det med svineinfluenza specielt seriøst, fordi det er begrænset hvor mange der dør af det, men nu er jeg alligevel lidt nervøs, nu hvor jeg ved at ilderne også kan få det.. Men nu må vi se.. Det er jo ikke sikkert at der overhovedet bliver et udbrud.. 

lille_jill

Det lyder godt nok enormt skræmmende, hvis det kan smitte ildere (og andre dyr selvfølgelig)

Anne

Svineinfluenzaen er uden tvivl ikke ret sjov, MEN det er en infulenza som alle andre og det der er det farlige ved den er at den er ny og ingen har antistoffer. Den er altså ikke mere farlig end hvis man bliver ramt af en anden influenza for fuld udblæsning, smittefaren er bare strørre fordi den er ny, og det vil langt de fleste raske og sunde mennesker overleve fint. Jeg tror heller ikke at ildere er mere tilbøjelige til at dø af denne form end af andre former.

Black Diamond

Fra nu af spiser jeg aldrig kød igen :nej:

lille_jill

Citat fra: Black Diamond Dato 15. Juli 2009, kl. 16:21
Fra nu af spiser jeg aldrig kød igen :nej:

Hvad har det med kød at gøre?

Peewit

Jeg sad også lige og tænkte om der mon var nogen ildere der var blevet syge og så faldt jeg over den her artikel om en ilder i Oregon(USA) der er blevet smittet med influenza H1N1. Ilderen skulle have overlevet, heldigvis.
Det skulle være det eneste tilfælde hvor en ilder er blevet smittet.

http://vetmedicine.about.com/b/2009/10/20/h1n1-news-ferret-tests-positive-in-oregon.htm

http://www.avma.org/public_health/influenza/new_virus/ORferret_091020.asp

Der står ca. det samme i de to artikler.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

FerretParadise

Ann Hillerslev.

Namilla

Svineinfluenzaen har intet med dyr at gøre, til trods for navnet, så man kan roligt spise kød...

De mennesker som er i risikogruppe er mennesker med et nedsat imunforsvar... og det der potentielt er farligt, er følgesygdomme. Influenzaen slår imunforsvaret ned, så derfor er man meget modtagelig overfor fx en lungebetændelse, mens man har influenzaen. Og det er lungebetændelsen som kan være potentielt dødelig. For normale, sunde, raske mennesker, føles influenza a nøjagtig som en hvilken som helst anden influenza. Dvs feber, snot, hovedpine, ledsmerter, evt. opkastninger.
Desuden er smitten nu opgraderet til en pandemi, så lægerne landet over vil ikke længere se influenza-patienter og/eller pode dem. Fra nu af antages det, at enhver influenza er en a-influenza, så derfor er det VIGTIGT at man ikke smitter andre, hvis man føler sig sløj. Et sundt og rask menneske føler sig måske ikke specielt syg, med influenza'en, og bevæger man sig så ud, på posthuset, supermarkedet, banken ell. lign. så risikerer man at smitte en masse andre mennesker, måske endda mennesker som ikke vil være i stand til at klare influenzaen...
Det er de oplysninger jeg lige har fået fra mit arbejde idag.
Mht. dyr, så regner jeg med, at siden influenzaen i sig selv ikke er farligere end enhver anden influenza, så er den heller ikke farligere for dyrene... man tager de sædvanlige forholdsregler med ikke at mysse dyrene, ikke lade den drikke af et glas/spise af en tallerken man har spist af, ikke rende med brugte lommetørklæder osv, og så er risikoen i hvert fald mindre for at man smitter dem...

tzari

#8
http://www.bt.dk/udland/h1n1-farlig-kaeledyr Så er første kat smittet  :X Gider ikke 9 syge dyr hvis jeg smittes  :X


CitatTo ildere, der blev holdt som kæledyr, er også blevet smittet af deres ejere.
SIKKE da en galning at holde dem som kæledyr  :fnis:
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

#9
Jeg hørte den anden dag i tv,men desværre ikke det hele.(kan være det var radio nyheder på dr 1 efter udsendelser var slut)
Men der snakkede de om at den første kat og 2 ilder var smitte i (mener det var i dk),og de sagde at katten havde overlevet...ilderne nævnte de ikke om de havde overlevet.
Andre der hørte det og ved mere om hvad og hvor? for fik som sagt kun lige hørt en brøkdel af det

(det var influenza a...så meget hørte jeg )

Black Diamond

Hvad gør man hvis man ideligt  bliver ramt af denne her influenza i forhold til dyrene? Man kan jo ikke 100% undgå kontakt med dem hvis man ,som mig, bor alene og ikke kender nogen der kan passe dem imens?.. De skal jo havde mad og luftedes og sådan..
Det bekymret da mig en smule nu de siger i tv at det er kommet til Danmark  nu og at jeg også selv kender nogle der har fået den..

Kan man blive vaccineret gratis for den? eller er det kun dem der er i risikogruppe der kan det endnu?

Namilla

Kun folk i risikogruppen vaccineres...du skal betale for det...
Men du forholder dig bare ligsom ved enhver anden sygdom...du lader være med at have nærkontakt med ilderne, lader være med at lade dem spise/drikke af noget som du har spist/drukket af, og holder snotklude osv langt væk fra dem... derudover sørger man for at have en god håndhygiejne (nys/host i albuen, ikke i hånden, vaske fingre ofte osv)...

Peewit

Citat fra: Cille Dato 10. November 2009, kl. 18:51
Jeg hørte den anden dag i tv,men desværre ikke det hele.(kan være det var radio nyheder på dr 1 efter udsendelser var slut)
Men der snakkede de om at den første kat og 2 ilder var smitte i (mener det var i dk),og de sagde at katten havde overlevet...ilderne nævnte de ikke om de havde overlevet.
Andre der hørte det og ved mere om hvad og hvor? for fik som sagt kun lige hørt en brøkdel af det

(det var influenza a...så meget hørte jeg )

Min mor har snakket om det, hun hørte det hele og hun mente at ilderne begge døde af det. Hun mente også at det var Influenza a. Men kan selvfølgelig ikke lige sige dte med sikkerhed, da jeg ikek selv hørte det.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

FerretParadise

Ann Hillerslev.

Shamua

Citat fra: Black Diamond Dato 10. November 2009, kl. 19:07
Hvad gør man hvis man ideligt  bliver ramt af denne her influenza i forhold til dyrene? Man kan jo ikke 100% undgå kontakt med dem hvis man ,som mig, bor alene og ikke kender nogen der kan passe dem imens?.. De skal jo havde mad og luftedes og sådan..
Det bekymret da mig en smule nu de siger i tv at det er kommet til Danmark  nu og at jeg også selv kender nogle der har fået den..

Kan man blive vaccineret gratis for den? eller er det kun dem der er i risikogruppe der kan det endnu?
Min læge fraråder kraftig at blive vaccineret mod h1n1 hvis du ikke er i ricikogruppen. Der er kviksølv i, hvilket jo er meget usundt for mennesker!... er iøvrigt også blevet frarådet det af en anden læge.


Vh. Marianne