Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Min ilder bider.(hvalp)

Startet af EANCAI, 9. Juli 2009, kl. 18:50

EANCAI

Ja jeg har lige anskaffet mig endu en dejlig basse så jeg har to hanner, han er stadig hvalp og han kan godt finde på at bide, min dyrhandler forslog smålespark men jeg har fået at vide det er en dårlig ide, vi har heller aldrig givet ham et smølfe spark. Men hvad skal vi så gøre det med at tage dem i nakken prøvede vi på vores ældre han men han tror så vi skal lege og bider igen, er der evt. andre medtoder? :)
Vi har en berøringspind og den hjælper lidt men det er jo hænder han skal vænne sig til!  :ja:

Namilla

Hvad er en berøringspind?
I skal være konsekvente. Når han bider, så tag ham i nakken, hvis I holder rigtigt, så burde han ikke kunne bide igen. (I skal have fat i nakkeskindet). Hold ham indtil han gaber, smasker eller slikker sig om munden (men aldrig mere end et par minutter).
Sæt ham så ned og ignorer ham.

Evt. kan I bruge en skammekasse (brug søgefunktionen for at finde en beskrivelse), men det andet synes jeg skal afprøves først... det er vigtigt at være konsekvent, da han ellers aldrig lærer det...

lille_jill

Det er den rigtige metoder i bruger. Når ilderen bider, så tag den i nakken med det samme og vent på at den gaber. Gentag det hver gang, at den bider igen. Det vil ske rigtigt rigtigt rigtigt mange gange og kræver en masse tålmodighed, men det virker :)

EANCAI

jeg syndes skammekasser er en dum ide- men det med nakken virkede ikke på min anden han troede jeg ville slåsse

Katrine

Citat fra: EANCAI Dato  9. Juli 2009, kl. 20:58
jeg syndes skammekasser er en dum ide- men det med nakken virkede ikke på min anden han troede jeg ville slåsse
Er du sikker på at du gør det rigtig så?
Prøv at forklar hvordan du gør
Ildere: Loppen & Bamse

EANCAI

jeg tager fat i nakken så den "ligger ned"

Katrine

Citat fra: EANCAI Dato  9. Juli 2009, kl. 21:49
jeg tager fat i nakken så den "ligger ned"

Ligger ned? - Altså så den har ryggen i gulvet?
Det er nok best at tage den i nakke skindet og holde den op evt. med en hånd under bagbenene
Ildere: Loppen & Bamse

tzari

Fandt du alderen på ham. Er jo relevant for tråden at han kun er 1-2 måneder og flyttet hjem til dig i eftermiddags  ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Namilla

Hvis du kun har haft ham i 1 dag, så kan du jo slet ikke regne med nogen resultater endnu! Det tager måneder at bidetræne en ilder, det er ikke noget man gør på en dag eller en uge... Nogle ildere er selvfølgelig hurtigere om at lære det, men mere eller mindre vil de prøve grænser af så længe de lever...
Du kan da i øvrigt ikke sige at en skammekasse er en dum ide, når du ikke har prøvet det? Måske er det netop det, der skal til for din ilder... en skammekasse virker rigtigt godt til angstbidere...altså ildere der bider fordi de er bange for mennesker...dem skal man jo ikke bekræfte i at mennesker faktisk er onde, ved at holde dem i nakken...
Du skal i øvrigt holde ham op i nakken, og støtte under bagdelen... så han bliver løftet... så skulle han ikke kunne komme til at bide dig igen...

EANCAI

men jeg vil ikke have en skamme kassse da ilderen jo ikke skal stræffes når han har været ved den dyre handler og ikke er blevet opdreget så han kan jo ikke gøre for det.

Amazing Ferret

Citat fra: EANCAI Dato 10. Juli 2009, kl. 12:42
men jeg vil ikke have en skamme kassse da ilderen jo ikke skal stræffes når han har været ved den dyre handler og ikke er blevet opdreget så han kan jo ikke gøre for det.

Dette har intet med dyrehandleren at gøre.....den er nu dit ansvar og det er DIG der skal lære den ikke at bide. Om det så kræver en skammekasse, så må det jo bare være det. Næsten alt andet er bedre end det råd de gav dig i dyrehandel, med smøflespark

Peewit

Kassen skal jo heller ikke straffe ilderen fordi dyrehandleren ikke har håndteret den, men fordi den bider, hvilket ikke er en ønskværdig opførsel.
Jeg har selv lige fået en lille hvalp og den kommer fra en opdrætter, men det betyder jo ikke at den ikke bider. Der er påbegyndt bidetræning, men der er jo lang vej endnu.
Der er heller ikke nogen, der siger, at du skal bruge skammekassen, men det er en mulighed når det kommer til opdragelse. Den fungerer rigtig godt for rigtig mange, men om man vil bruge den, er i sidste ende et valg man selv træffer.

Vi kan vel alle blive enige om, at når det kommer til opdragelse, så er konsekvens og tålmodighed de vigtigste redskaber.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Pipvig

Det handler jo også om at den skal lære at den netop godt kan stole på dig, at selvom den flipper ud og er uartig så får den en straf men at der så heller ikke sker mere end det. At den netop ikke er hos dyrehandleren mere.
De kan jo også godt finde på at hævnbide bagefter, så må man have fat igen...

Namilla

At den har startet livet hos en dyrhandler, er i øvrigt ikke nogen undskyldning... to af mine ildere kommer også fra dyrhandlere... den ældste var bidetrænet på omkring en uge, men der gik et par måneder før han også holdt op med at nappe i leg... hans "lillebror" (som blev købt i dyrhandler et år senere) var en helt anden sag... han var virkelig strid... men det har intet med dyrhandleren at gøre...det handler udelukkende om, at der er forskel på ildere...og når man har købt en ilder, så er det det man går ind til...at blive bidt...
Er du helt klar over hvad en skammekasse er? Personligt mener jeg jo nærmest det er en "mildere" straf end nakketag... det handler om at din ilder skal holde op med at bide ikke? Og hvis din ilder hævnbider eller bider af angst, så er nakketag måske ikke den bedste løsning, fordi du så kun lærer ilderen, at mennesker er dumme... Eller i hvert fald at deres hænder er dumme...
Jeg synes ikke du kan afskrive en løsning, som har fungeret for rigtig mange mennesker, når du ikke har prøvet det... det lyder jo heller ikke til, at du har så meget held med nakketag...

Katrine

Enig, med de andre du kan ikke bare forvente at når du har haft den oppe og hænge i nakkeskindet et par gange at den så aldrig bider mere.
Det kræver hårdt arbejde! - Sådan er det når man anskaffe sig en hvalp
Ildere: Loppen & Bamse