Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hvordan er det nu lige med rå fisk?

Startet af Namilla, 7. August 2009, kl. 20:00

Namilla

Her i huset er vi begyndt at fiske en del... og når man fanger en fisk, er der jo en del, som vi bare smider ud (hoved, indvolde, rogn, hale osv)... er det noget ilderne må få? Jeg ved at de spiser det i naturen, når de kan få fat i det, og lakseolie er jo sundt...men hvordan lige med "sushi"?
Det er primært ørred der er tale om...
Hvordan med hele fisk? Fx skaller (som jo er en skidtfisk, men som vi hiver op i hobetal i put n' take-søerne)

Anne

så var det jo at man lige vidste hvor det lå på kliken men at man var bannet derfra og ik kan søge :lol:

Nå men der er et stof som er i nogle fisk, og kan ikke huske hvilke, som er giftigt for ildere, eller i hevrt fald skadeligt.
Men jeg mener jeg slev skrev og surgte omkirng ørred derinde på et tidspunkt og fik at vide at de ikke måtte få hovedet.

AlisVolatPropiis

Thaminase....skrev hun lige hurtigt, er stoffet i fisk de ikke må få :)

Starshineferrets

Man kan ge allt på en fisk, särskilt om det är små fiskar- Större fiskar ska man passa sig lite för då benen är större än vad en iller är anpassad till. Men mindre fick går att ge hela, eller delar av.

Ex på fisk man kan ge; lax, strömming, makrill

Namilla

Mange tak...
Hvis man kan give laks, så kan man vel også give ørred...
Jeg kan ikke finde noget om skaller, heller ikke på det link jeg faktisk fandt på kliken (tak Anne).. Men jeg fandt så tilgengæld et link hvor der stod, at der ikke rigtig var nogen af de arter vi fanger i norden, som indeholder thiaminase...
Men tak for hjælpen... så får ilderne fisk næste gang vi har været ude og fiske...

Peewit

Hvis du vil være sikker på de ikke indeholder Thiaminase så kog fisken først. Thiaminase bliver nemlig nedbrudt når det bliver kogt.
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Starshineferrets

INgen mening med att ge en iller koktfisk dock... det mesta utav näringen försvinner då. Och benen kan precis som vid kött, bli farliga.
Vad thiaminaset gör är att bryta ner thiaminet ( en B-vitamin), så det värsta som kan hända är att illern får B-vitaminbrist MEN för att det ska ske så krävs det att illern äter i stort sett bara thiaminasrik fisk och inget annat.

Vad man även kan tänka på om man ger sötvattensfiisk, särskilt mindre fisk, är att det kan innahållla parasiter, så frys ner sådan fisk ett tag innan man ger det.

Namilla

Mange tak... jeg havde ikke tænkt på parasitter, men de får da bare lige en tur i fryseren inden... så deler jeg det alligevel bare op, så det passer med det de kan spise...