Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

mus og rotter

Startet af Malene, 9. Oktober 2008, kl. 22:44

tzari

Herhjemme står den 3-0 til mine tamrotter. Rotterne er IKKE bange for at angribe ildere (kælerotter og de er i sikkerhed i volliere net men kan stadig bide ilderne når de er for nærgående)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Lea

Citat fra: Julie Dato  8. December 2008, kl. 22:01
Citat fra: Lea Dato  8. December 2008, kl. 21:57
Er det ikke bare nemmere at give levende ? :)
det er som man tager det. det er ikke alle ildere der slår dyret ihjel med det samme, og det er synd for musen/rotten. derfor skal man være parat til selv at aflive, hvis ikke ilderen gør det. og det er ikke alle der synes det er lige sjovt

Jeg giver kun levende, har kun givet mus .. og vil prøve med rotter . men har også en rart så hidsig dame og hun slår musene ihjel med det samme , men ja der er nogen som ikke slår dem ihjel kan jeg godt se men det er jo bare at prøve sig frem . :)
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Anne

Som jeg skrev så er det IKKE godt at give levende rotter. Rotter er store og kan bide fra sig... flere jægere som bruger ildere til jagt siger det er direkte uansvarligt overfor ilderne at brugeis dem til rottejagt så gør det da for ildernes skyld ikke!

Har set bilelde raf slemt skamferede ildere og hørt om ildere som ahr mistet synet efter en rottejagt og om enkelte som er døde.

jeg går ud fra at man kan give fussies og mindre levende men jeg skal i hvert fald aldirg nogensidne udstte mine ildere for at skulle jage voksne rotter. Hvorfor løbe en risiko for ilderne? det er jo vores kæledyr... barf fodring er for ildernes sundhed, ikke for vores underholdning.

Emmadyhr

Citat fra: Anne Dato  8. December 2008, kl. 22:29
Det kan IKKE anbefales at give en rotte levende! En rotte kan gøre stor skade på en ilder, har set billeder af maltrakterede ildere efter de har været på rottejagt... de færreste som jager med ildere anbefaler man jager rotter med dem.

Nu du siger det der.. Jeg kan ikke lade vær med at tænke på hvordan man øhh..Altså de der døde rotter man kan give..slår i dem selv ihjel? Når man køber døde rotter og mus for den sags skyld også, ved i så hvordan den er blevet aflivet? Jeg køber selv kun dag gamle kyllinger. som er belvet gasset..Mir elsker de kyllinger.Men når nu man gasser en kylling..er det så den samme måde man afliver rotter på?? er der en standart på hvordan rotten har levet der hvor man køber dem?? så man kan være sikker på at rotten ikke har medicin rester i kroppen og sådan jeg mener pencelin og sådan noget lige som grise og kør får i deres fodder..altså personligt er jeg lidt mistænkelig ved at købe døde rotter og mus over nettet..Man kan jo ikke ganter hvordan rotten har levet på den måde..
De kyllinger jeg køber køber jeg privat hvor jeg ved at kyllingen ikke har fået medicin og hvad der ellers er..Jeg vasker også altid kyllingen ren før jeg giver den.(Ja jeg ved godt jeg er pylleret *-))

Emmadyhr

Hov glemte lige at skrive at det ikke er for at bonge nogen i hovderne..Bare at jeg var i tvivl om hvordan det forgår med mus og især med rotter :)

Lea

Citat fra: Anne Dato 10. December 2008, kl. 18:57
Som jeg skrev så er det IKKE godt at give levende rotter. Rotter er store og kan bide fra sig... flere jægere som bruger ildere til jagt siger det er direkte uansvarligt overfor ilderne at brugeis dem til rottejagt så gør det da for ildernes skyld ikke!

Har set bilelde raf slemt skamferede ildere og hørt om ildere som ahr mistet synet efter en rottejagt og om enkelte som er døde.

jeg går ud fra at man kan give fussies og mindre levende men jeg skal i hvert fald aldirg nogensidne udstte mine ildere for at skulle jage voksne rotter. Hvorfor løbe en risiko for ilderne? det er jo vores kæledyr... barf fodring er for ildernes sundhed, ikke for vores underholdning.


Altså ville ikke skade mine ildere, men vil helst give levende så tæt på naturen som muligt . men har heller ikke tænkt mig lige at underholde mig med at mine ildere får levende dyr .. kigger ikke på det . jo ser de slår dem ihjel det går så hurtigt også løber de hen og gemmer det .
Det er ikke for at underholde mig . det er for mine ilderes skyld de får levende mus . heller give dem levende end selv at slå dem ihjel (avler selv mus og rotter) men rotterne er til slangen
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Anne

Citat fra: Emmadyhr Dato 10. December 2008, kl. 21:25
Citat fra: Anne Dato  8. December 2008, kl. 22:29
Det kan IKKE anbefales at give en rotte levende! En rotte kan gøre stor skade på en ilder, har set billeder af maltrakterede ildere efter de har været på rottejagt... de færreste som jager med ildere anbefaler man jager rotter med dem.

Nu du siger det der.. Jeg kan ikke lade vær med at tænke på hvordan man øhh..Altså de der døde rotter man kan give..slår i dem selv ihjel? Når man køber døde rotter og mus for den sags skyld også, ved i så hvordan den er blevet aflivet? Jeg køber selv kun dag gamle kyllinger. som er belvet gasset..Mir elsker de kyllinger.Men når nu man gasser en kylling..er det så den samme måde man afliver rotter på?? er der en standart på hvordan rotten har levet der hvor man køber dem?? så man kan være sikker på at rotten ikke har medicin rester i kroppen og sådan jeg mener pencelin og sådan noget lige som grise og kør får i deres fodder..altså personligt er jeg lidt mistænkelig ved at købe døde rotter og mus over nettet..Man kan jo ikke ganter hvordan rotten har levet på den måde..
De kyllinger jeg køber køber jeg privat hvor jeg ved at kyllingen ikke har fået medicin og hvad der ellers er..Jeg vasker også altid kyllingen ren før jeg giver den.(Ja jeg ved godt jeg er pylleret *-))

altså jeg har indtil videre kun købt hos private hvor de bliver slået ned i en hård overflade og får lavet et nakketræk.

Og Lea, ved du vil gøre det så naturligt som muligt, men i naturen kan en rotte også skade en ilder, det er altså ikke noget der gavner en ilder på nogen måde.

Namilla

Slå da rotten ihjel først... med det rigtige tag på det, så tager det ikke så lang tid... fast tag i halen, ikke ude i spidsen af halen) og så dasker man rotten ned i en hårdt kant, fx en håndvask, for det kan godt bløde lidt, og så laver man nakketræk ved at lægge en hård genstand, jeg bruger en skruetrækker, bag nakken og trækker i halen indtil det knaser... det tager ca. 15 sekunder...
Det er i øvrigt også sådan dyrhandlerne (i hvert fald de ansvarlige) afliver foderdyr, dem du får på frost... mange dyrhandlere får dog frosne foderdyr fra mine opdrættere (mig fx) og så er det jo ikke til at vide hvordan de er blevet aflivet...men spørg dyrhandleren hvis du er i tvivl...

Derudover så har vi en pligt til at beskytte vores dyr, så når vi ved, at der er en risiko for at en rotte vil skade en ilder, så har vi pligt til at sørge for at det ikke sker... For at forklare hvor stor en skade en voksen rotte kan gøre, så er jeg engang blevet bidt af min voksne han, og han bed igennem neglen på min tommelfinger og ca. 1 cm ned (på begge sider)...så det er ikke at spøge med...
Derudover så er det ikke alle ildere der vil have voksne rotter... mine egne spiser dem kun indtil de når en vis størrelse...

Amazing Ferret

Når jeg skal aflive rotter putter jeg dem i en plastikpose pg banker dem ned i et betongulv. Man undgår der kommer blod ud over det hele, hvilket godt kan se hvis man banker dem ned i et bord eller lign

Lea

Citat fra: Anne Dato 10. December 2008, kl. 23:53
Citat fra: Emmadyhr Dato 10. December 2008, kl. 21:25
Citat fra: Anne Dato  8. December 2008, kl. 22:29
Det kan IKKE anbefales at give en rotte levende! En rotte kan gøre stor skade på en ilder, har set billeder af maltrakterede ildere efter de har været på rottejagt... de færreste som jager med ildere anbefaler man jager rotter med dem.

Nu du siger det der.. Jeg kan ikke lade vær med at tænke på hvordan man øhh..Altså de der døde rotter man kan give..slår i dem selv ihjel? Når man køber døde rotter og mus for den sags skyld også, ved i så hvordan den er blevet aflivet? Jeg køber selv kun dag gamle kyllinger. som er belvet gasset..Mir elsker de kyllinger.Men når nu man gasser en kylling..er det så den samme måde man afliver rotter på?? er der en standart på hvordan rotten har levet der hvor man køber dem?? så man kan være sikker på at rotten ikke har medicin rester i kroppen og sådan jeg mener pencelin og sådan noget lige som grise og kør får i deres fodder..altså personligt er jeg lidt mistænkelig ved at købe døde rotter og mus over nettet..Man kan jo ikke ganter hvordan rotten har levet på den måde..
De kyllinger jeg køber køber jeg privat hvor jeg ved at kyllingen ikke har fået medicin og hvad der ellers er..Jeg vasker også altid kyllingen ren før jeg giver den.(Ja jeg ved godt jeg er pylleret *-))

altså jeg har indtil videre kun købt hos private hvor de bliver slået ned i en hård overflade og får lavet et nakketræk.

Og Lea, ved du vil gøre det så naturligt som muligt, men i naturen kan en rotte også skade en ilder, det er altså ikke noget der gavner en ilder på nogen måde.

Ja kan godt være, der jo mange ting som kan skade dem .
det er det samme med slanger jo og levende fodre . altså nu holder jeg mig nok til mus . for synes ikke om mus eller rotter tager dem kun i halen også slipper jeg dem løs så ilderene selv kan fange dem . altså Sika og Balou .. og nu er sika helt vildt med at slå ihjel.

Men husk den stærkeste overlever i naturen det er det samme med os mennesker .
Vi får alle knops (staves) igennem livet og skal der være plads til

Og jeg siger det bestemt ikke fordi at jeg vil skade mine dyr, men så tæt på naturen som muligt , det skader ikke at få lidt knops
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Emmadyhr

Citat fra: Lea Dato 11. December 2008, kl. 16:33


Men husk den stærkeste overlever i naturen det er det samme med os mennesker .
Vi får alle knops (staves) igennem livet og skal der være plads til
Og jeg siger det bestemt ikke fordi at jeg vil skade mine dyr, men så tæt på naturen som muligt , det skader ikke at få lidt knops


Nu vil jeg alligevel blande mig lidt..

Den stærkeste overlever i naturen..Jeg er måløs :o  Det er et kæledyr du taler om..En ilder der aldrig har været vild og kun har tamme ilder i dens slægt..

En ilder i naturen kan sikkert også ordne en rigtig rotte.Men den er også vild og har vilde gener i kroppen.Du kan og må ikke samligne en vild ilder, som dem her i landet, med en tam ilder der altid har levet i en stue..Det ville gå meget galt tror jeg hvis du gjorde det..Ved ikke med helt små men de store er farlige selv for katte..Jeg har kendt en kat der midstede et øje i kamp med en stor rotte..
Det er jo ikke for din ilderes bedste at den skal i åben kamp med en stor rotte..Kan kun se det er for din egen skyld.Om det er for at hygge dig med at se det eller hvad du nu får ud af det, jeg syndes bestemt du må overveje hvad du gør.
Tror faktisk du burde tænke på tam ilderen mere som et kæledyr end som en vild ilder.Det er rigtigt at tamme ilder aldrig holder op med at være rovdyr indeni men det er stadig et kæledyr du ikke må forveksle med en vild ilder der er bange for mennesker og lever i de danske skove osv.
Kan ikke følge din logik desværre..Det virker virkelig som om du skal ændre din holdning til en tam ilder og forskællen mellem dem og de vilde

Namilla

Jamem hvis du har den holdning, så tager du vel heller ikke dyrene til dyrlægen? Du har vel heller ikke fået tæven sterilliseret og du får dem vel heller ikke behandlet hvis de bliver syge...
"så naturligt som muligt" kan altså kun bruges, hvis du faktisk er gennemført i forhold til det!...
Derudover står det faktisk i dyreværnsloven at alle har pligt til at aflive et dyr så hurtigt og humant som muligt... jeg tror godt at en ilder kan aflive en mus hurtigt nok...men den kan ikke aflive en voksen rotte, så hurtigt at det ikke er synd for rotten!

Anne

Nu har jeg prøvet at vende det med nogle engelske jægere som går på jagt med ildere. De kan ikke forstå at man overhovedet vil forsøge at give sine ildere levende rotter og mener at rotterne kan slippe ud eller kravle op og geme sig fra ilderne og hvis det kommer til kamp kan en ilder miste et øje til en rotte. Der er flere der har oplevet grimme sammenstød medllem rotter og ildere.

En foreslog at hvis du var bange for at slå de ihjel kunne du bruge en rottefælde, men ved nu ikke hvor effektiv sådan en er.... men det er i hvert fald de mennesker som normalt snakker om at man skal holde ildere så naturligt som muligt og ingen af dem mener det er forsvarligt.

Malene

Måske I bare skulle blive enige om at være uenige? :lol:
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Lea

Citat fra: Emmadyhr Dato 11. December 2008, kl. 17:38
Citat fra: Lea Dato 11. December 2008, kl. 16:33


Men husk den stærkeste overlever i naturen det er det samme med os mennesker .
Vi får alle knops (staves) igennem livet og skal der være plads til
Og jeg siger det bestemt ikke fordi at jeg vil skade mine dyr, men så tæt på naturen som muligt , det skader ikke at få lidt knops


Nu vil jeg alligevel blande mig lidt..

Den stærkeste overlever i naturen..Jeg er måløs :o  Det er et kæledyr du taler om..En ilder der aldrig har været vild og kun har tamme ilder i dens slægt..

En ilder i naturen kan sikkert også ordne en rigtig rotte.Men den er også vild og har vilde gener i kroppen.Du kan og må ikke samligne en vild ilder, som dem her i landet, med en tam ilder der altid har levet i en stue..Det ville gå meget galt tror jeg hvis du gjorde det..Ved ikke med helt små men de store er farlige selv for katte..Jeg har kendt en kat der midstede et øje i kamp med en stor rotte..
Det er jo ikke for din ilderes bedste at den skal i åben kamp med en stor rotte..Kan kun se det er for din egen skyld.Om det er for at hygge dig med at se det eller hvad du nu får ud af det, jeg syndes bestemt du må overveje hvad du gør.
Tror faktisk du burde tænke på tam ilderen mere som et kæledyr end som en vild ilder.Det er rigtigt at tamme ilder aldrig holder op med at være rovdyr indeni men det er stadig et kæledyr du ikke må forveksle med en vild ilder der er bange for mennesker og lever i de danske skove osv.
Kan ikke følge din logik desværre..Det virker virkelig som om du skal ændre din holdning til en tam ilder og forskællen mellem dem og de vilde

Måske du har misforstået mig . som sagt vil jeg ikke skade min ilder .. og har jeg sagt hele tiden . og nu smider jeg jo heller ikke bare lige en rotte ind til dem ..

Jeg fodre såen set kun med mus lige nu.. så kan ikke se problemet . når nej tænk nu hvis musen gør skade på ildere ej altså prøv lige at forstå hvad jeg skriver inden man flipper helt ud ..

Jeg er jo ikke dum :)
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3