Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

hun er en lille satan!! :(

Startet af xCelina, 9. Oktober 2009, kl. 22:18

xCelina

Hej alle sammen..

Tak for alle de velkomner jeg har fået, i er søde!!

I der har læst min præsentation, ved jo at jeg har en lille ilder pige ved navn Lilli..
Hun er nu rigtig slem efter min kæreste er kommet hjem fra Jylland. Hun vil absolut ikke overgive sig overfor ham og bider ham hver eneste gang han vil have fat i hende og nusse! det hjælper jo ikke ligefrem på han vil beholde hende!! :(
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op!!! :'( hun er umulig! altså, hjæææælp!  :X

- men lige en helt anden ting, min anden ilder Baby, hun har skiftet farve fuldstændig?! er det normalt når de skifter pels? :)

- Celina, hendes fortabte kæreste Christian, Baby og Lilli

Malene

Er det kun når I kommer til hende, eller kommer hun og bider helt uopfordret?

Ja, det er helt normalt at ildere skifter til en mørkere farve i sommerpels og lysere i vinterpels :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

xCelina

hun kommer også selv hen til os og bider.. :( det er skide irriterende! man bliver lidt frustreret!

Baby er næsten sort ned af ryggen og helt hvid.. hun plejer at være mærkebrun og lys bruk i siderne?
Og virkelig virkelig blød!! mmmmh! <3

Bawa

skælder i hende ud når hun bider? :)

xCelina

ja, vi tager hende i nakken og vi har også forsøgt med skammekassen..
Det virker ikke noget af det.. hun vil slet ikke gabe når vi holder hende i nakken..
nogle gange gaber hun med mig, men slet ikke når min kæreste gør det.. :(

Bawa

hun lyder super stædig, en sand kopi af tia :P
hmm, jeg tror ikke der er så meget mere i kan prøve.
men det kræver meget tålmodighed når man har med en bide-hvalp at gøre.

hvor længe har i haft hende? :)

xCelina

vi nærmer os de 3 uger, ved det er tidligt at give op.. men har absolut ikke tålmodigheden til det!
da vi købte hende blev vi lovet hun ikke bed, var bakketrænet og vaccineret..
men min dyrlæge sagde hun skulle have to, så måtte lige ofre 500 ekstra på hende!! :(
hvilket jeg ikke har råd til lige pt.!!
meget irriterende og uhjælpsom køber!!! virkelig en stor skuffelse!!  :'(

Bawa

hmm, kan sagtens forstå din irritation over det :(
du havde ikke baby fra hvalp, vel? der er stor forskel.
og når man så får sådan en bide-hvalp, så kan man hurtigt "give op".

jeg kan huske da jeg fik min første hvalp. troede ALDRIG hun ville blive en god ilder,
men jeg holdt ud, og den dag i dag er hun det kæreste væsen <3

men jeg føler med dig, det gør jeg virkelig. sidder jo selv i samme situation.
det ville være være træls hvis du gav op nu, og senere kom til at fortryde det :(

Malene

Jeg synes stadig I skal prøve det jeg har foreslået. Ellers kan det være en god idé at få en anden ilderejer ud og "vurdere" hende og give nogle fif derefter :)
Det er ikke alle metoder der virker på alle ildere. Nakketag har f.eks. ikke rigtig virket herhjemme, selv om jeg flittigt brugte det i starten, fordi det var det jeg læste alle steder.

Baby kan godt være roan så. Det er når deres oprindelige farve bliver vasket ud, så de bliver lysere og kommer til at ligne mere silvere.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Starshineferrets

Jag har haft ett par illrar som varit precis likadana. Särskilt min Buffy. Hon sökte upp mig för att bita, och hon bet hårt. jag provade allt, nackskinnsgrep, skamekasse, spruta vatten, och diverse andra dominansgrepp, men inget fungerade, det blev istället värre. tillslut slutade jag att försöka dominera henne, och började ignorera henne. När hon bet elelr skulle bita, så ignorerade jag henne, ofta genom att gå därifrån. När hon kom nära mig UTAN att bita, så berömde jag henne. Positiv förstärkning som malene säger. Och ja... det fungerade. Detta var 5 år sedan, och sedan dess har jag aldrig tagit en iller i nackskinnet eller försökt att dominera dem. De flesta illrar svarar mycket dåligt på dominans, istället för att bli undergivna, blir de förbannade, och vill ge igen. Och fortsätter därför att bitas. Dessutom kan man på ett otrevligt sätt bryta ner deras personligheter om man fortsätter med dominansmetoder under en lång tid, och för mig, är det definitivt inte önskvärt.


Det låter som att din iller både är osäker och uppmärksamhetssökande,

i första hand måste du få henne att lita på dig. Prata med henne, mycket, och använd olika röstlägen, så att hon vänjer sig vid din röst. Försök att inte ta i henne, om hon inte själv tar kontakt. Är hon nära dig utan att bitas, beröm henne mycket med rösten. Biter hon, säg nej, och gå därifrån, eller ta bort händerna och ignorera henne.

Alltså: Beröm så fort hon INTE biter dig. Biter hon, ignorera henne, du kan även via med kroppsspråk att det inte är ok (korsa armarna, ta bort händerna, höj ett finger som "fy tecken). men ta inte i henne. Sätt henne inte i timeout, och ta henne ALDRIG i nackskinnet. Uppmuntra allt positivt hon gör, och ignorera felbeteendet. De flesta illrar törstar efter uppmärksahet, och för dem är positiv och negativ uppmärksamhet nästan lika bra. Ignorear man dem helt och hållet, så lär de sig snart, att det de gjorde medförde att de inte fick någon uppmärksamhet alls.

Att ta illrar i nackskinnet är bara otroligt dumt.. visst det kan verka effektivt på vissa, men det är oftast för att illerns integritet har blivit nedbruten sen innan.

xCelina

mange tak for svarene..

Bawa: Nej, havde ikke Baby helt fra hvalp og dem der havde haft hende havde været rigtig gode til opdragelsen!
Men tak for hjælpen!!

Malene: jeg kender ingen der har forstand på ildere så ved ikke lige hvem der skulle komme forbi og vurdere? ;)  hvad vil det sige at hendes farve bliver vasket ud?

Starshineferrets: tak, det er rart du siger at det muligvis ikke hjælper med nakken, men hvordan skal man bare ignorere hende?
Du ved vel også det er svært bare at vende et kært væsen ryggen! ;)

Stubba

Efter at Mailo er kommet herhjem har vi også skulle finde en anden metode, da nakketag ikke altid hjælper på ham.

ehm .. vi bruger nogengange sådan en "klikker", det distrahere ham og så holder han op med at bide .. Derudover ja. så er det bare tålmodighed. selvom det er mega svært. nogengange er der slet intet der virker herhjemme, kun at skubbe dem lidt til den ene side (altså skubbe til måsen på dem), det er et tegn på dominans og det fatter de nogengange ..
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

xCelina

hold op der er mange metoder eller hvad man siger.. :)

Pipvig

Der er rigtig mange metoder. Jeg bruger også den med at skubbe til Max med foden, der skal nogle gange et par gange til men han fatter den bedre og hurtigere end de andre. Skammekassen synes han bare er interessant og vil derop igen.

Bawa

det var så lidt celina :)
men ja, det er virkelig mange måder man kan gøre det på.

og det med at få en ilderejer ud, som malene siger, kan være en dog idé :)
du kan jo oprette en tråd herinde og spørge om der er nogen der bor i nærheden,
som måske har lyst til at komme ud til dig og se på sagerne :P