Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Kastration vs. implantat

Startet af Annika, 8. December 2009, kl. 16:27

Annika

Hey alle

Jeg vil gerne høre jer es meninger og erfaringer angående kastration og implantat?

Hvad er fordele / ulemper ved begge ??

Det varer nok ikke så længe, før det bliver aktuelt for mine to  :dans:

cibatuchsi

endelig kom du herind;)

jeg har kun prøvet at få kastereret og ikke prøvet implantatet, så titter med her da det jo meget vel kan komme på tale engang i fremtiden.
men tror desværre ikke der er så meget erfaring med det endnu her i dk.

Malene

Jeg har ingen erfaringer med implantatet, da mine to "gamle" er kastrerede, men jeg regner bestemt med at den nye skal have implantat.
Der er en tråd om det her: http://ferretopia.eu/index.php?topic=1912.0 :)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

ilderhjemmet

Vores Plato har fået indsat implatat i fredags, har ingen erfaring, men vi/du/os må væbne sig med tålmodighed
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

AlisVolatPropiis

Begge mine har fået implantat :) alt efter hvor længe det holder får de enten et nyt senere eller bliver kastreret. -det er dog ikke helt virksomt endnu, men der går lidt tid ved alm kasteration også.

for mig at se er fordelene ved implantatet:

-Ilderne beholder deres størrelse, og har mindre chance for binyrekræft. Idet det egentlig er det implantatet er lavet for.
-Og ud over det skulle de opføre sig som kastrerede hanner -dog uden lugt, sjattisseri og dominanslyst....og ehm...andre meget markante lyster i denne tid.
-Det skulle være sundere for dem.

Fordele ved kasteration eller ulemper ved implantatet om man vil:
-Prisen for et implantat og en kasteration er den samme -men implantatet er ikke  varigt, ergo skal man betale flere gange. mellem ½-3 år har jeg hørt det kan holde før de skal have et nyt.
-der er ikke så mange personlige erfaringer ved det endnu, og selvom forskningen ser rigtig god ud, så kan det da være en usikkerhedsfaktor....jeg er dog villig til at prøve det, i hvert fald for en periode, og dur det ikke, eller bliver det for omkostningsfuldt....så kastrerer jeg :) nogen skal jo være med til at prøve det. Men det skal være op til en selv, konservativ som jeg er vil jeg ikke foreslå nogen at bruge det -jeg kan nemlig ikke selv give garantier for det er bedst :)

Annika

Tak for jeres svar og for linket til det andet indlæg, så lærte jeg lige lidt om det :)

Har I nogen anelse om prisforskel, bare sådan cirka?

Og ja Daisy, så kom jeg også herind ;)

Bawa

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  8. December 2009, kl. 21:34
-Prisen for et implantat og en kasteration er den samme -men implantatet er ikke  varigt, ergo skal man betale flere gange. mellem ½-3 år har jeg hørt det kan holde før de skal have et nyt.
^^^^ :)

Shamua

Det her har så ikke noget med sagen at gøre.. måske kun lige at der er ret stor fordel ved at vælge implantet istedet for kasteration.

Jeg har HØRT.. hørt, at der skulle være to ildere der fik binyre kræft, så fik de implantet, det skulle nemlig virke mod denne kræftype. De ha begge levet med implaneteter i 2 år og de skulle vist i dag være 7 år...
- nævner lige igen at det er noget jeg har hørt, har ingen dokumentation på at det er sandt.

Men hvis det er at de har større tendens til at få kræft når de er kastereret ville jeg da nok hellere vælge implantet når det faktisk har modsatte effekt!

Har der nogen der har hørt lignende historie som mig?

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

Implantatet er som sagt lavet for at modvirkel binyrekræft (adrenal disease) ....derfor så er det dokumenteret det virker mod det :) faktisk er det at det samtidig kastrerer kemisk en sideeffekt de opdagede :)

Winther Ilderen

Shamua 88 du har fuldstændig ret, implantaterene afhjlælper den kræftform og ja den har hjulpet mindst 2 dyr her i dk.  hvad jeg ved af, jeg kender godt pågældende dyr der har fået dem.I Sverige er der en opdrætter der har en del erfaring med dem.
I udlandet er der støre erfaring med brug af implantaterne ved ilder. Jeg har selv 5 dyr der er bærer implantatet suprelorin. Dyrene går ud af brunst og afhjlælper også evt omtalte kræftform. Man kan fjerne implantaterne igen hvis man ønsker og bruge dyrene til avl senere, der er dog ingen dokumentation i nu i Dk for hvor lang tid der vil gå før ilderen er parat til og kunne lave hvalpe igen. I værste fald menes der der kan gå op til 1 år. Implantatet kan holde i ca 2½ år som ved p. staven ved mennesker.Man kan se og mærke på dyret når det holder op med og virke da de så går i brunst igen. For mit vedkomne havde jeg 9 verile hanner, valgte og neutralisere nogle og give 5 implantatet så de kan gå sammen. Nu har jeg muligheden for og fortryde kastrasionen og kan bruge mine dyr i avl senere hvis jeg måtte ønske dette. Jeg ser kun fordele ved implantatet. Dog skal siges at er man ikke sikker på og vil bruge sit dyr i avl er det billigere på lang sigt og neutralisere dyret alt efter levetid naturligvis, men den kender vi jo ikke på forhånd. Den kemiske kastration tager små 2 md, hvor i mod den alm virker en del hurtigere så det er jo noget man skal gøre op med sig selv. Jeg syntes det er et meget interesant emne det her, og deler gerne min erfaring med jer som tiden går. Mine dyr har nu haft implantatere i 4 md uden nogen form bivirkninger eller lign, de går fint sammen og pels og helbred har det fint.

Shamua

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato  8. December 2009, kl. 23:44
Implantatet er som sagt lavet for at modvirkel binyrekræft (adrenal disease) ....derfor så er det dokumenteret det virker mod det :) faktisk er det at det samtidig kastrerer kemisk en sideeffekt de opdagede :)

arh... smart  :-$

Wintherilderen: glæder mig til at følge med i hvordan det går med implatatet :)

Vh. Marianne

Annika

Tak for svar alle sammen :P

Jeg begynder egentlig også at hælde til implantat :)

Starshineferrets

Citat fra: Shamua88 Dato  8. December 2009, kl. 23:22
Det her har så ikke noget med sagen at gøre.. måske kun lige at der er ret stor fordel ved at vælge implantet istedet for kasteration.

Jeg har HØRT.. hørt, at der skulle være to ildere der fik binyre kræft, så fik de implantet, det skulle nemlig virke mod denne kræftype. De ha begge levet med implaneteter i 2 år og de skulle vist i dag være 7 år...
- nævner lige igen at det er noget jeg har hørt, har ingen dokumentation på at det er sandt.

Men hvis det er at de har større tendens til at få kræft når de er kastereret ville jeg da nok hellere vælge implantet når det faktisk har modsatte effekt!

Har der nogen der har hørt lignende historie som mig?


Det är ingen historia du har hört, utan det är något som jag har skrivit och du har läst :)
Det är min vännina, uppfödare och valpköpare i Ungern som har dessa två illrar, och ja, de lever än idag.
Här finns bilde roch dokumentation på den ene illern, som fick binjuretumörer i 2006

http://www.ossifraga.hu/szovegek/luigi.htm

Personligen kommer jag aldrig mera att kastrera en iller kirurgiskt, utan enbart använda mig utav implantat.

Shamua

#13
Citat fra: Annika Dato  9. December 2009, kl. 19:58
Tak for svar alle sammen :P

Jeg begynder egentlig også at hælde til implantat :)

Nej nej, har ikke læst det.. eller jo.. har fået det fortalt over msn :P

Men det er altså virkelig smart :)

Vh. Marianne

Starshineferrets

Hahaha ja, då är det någon annan som har läst det då ;)
Ja, suprelorin är en fantastiskt möjlighet för oss illlerägare. Det trista är väl att det användts i andra länder i många år, funnits på marknaden i skandinavien i ännu fler år, men först har börjats användas på iller nyligen.