Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Vitaminer

Startet af Danja, 13. December 2009, kl. 00:29

Danja

Hvad giver i jeres totter af vitaminer?

Jeg bruger selv noget vitaminpasta som jeg købte ved dyrlægen, men har en idé om at det mest er sukker der er i, og vil jo gerne være sikker på at mine tøser er dækket ordenligt ind  :)

Shamua

Jeg bruger noget vitamin pasta også.. ved ikke hvor godt det, har lige købt det.. billeder kommer om 5 minutter...

Vh. Marianne

Anne

Der skulle vist være sukker i det pasta? Jeg bruger ikke så meget vitaminer, men engang imellem lidt b vitamin og også lakseolie. De får også vitaminolie en sjælden gang imellem, men det er meget sjældent.

Danja

Citat fra: Anne Dato 13. December 2009, kl. 00:35
Der skulle vist være sukker i det pasta? Jeg bruger ikke så meget vitaminer, men engang imellem lidt b vitamin og også lakseolie. De får også vitaminolie en sjælden gang imellem, men det er meget sjældent.

Ja jeg tror nemlig også at der er en del sukker i pastaen, det klister ihvertfald en del. Mine tøser er helt vild med det jeg har herhjemme lige nu, og har brugt det til at lære dem atdet godt kan være hyggeligt at sidde ved mig, eller når de skal have klippet negle.

Hvad er det forresten for noget vitaminolie du bruger?

Shamua

jeg har lige købt det her..



de har ikke fået det endnu..

Der står ikke noget om sukker på... så vidt jeg kan se.. det er på tysk.. men der står 36,9 % fedt.

Nogen der har brugt det før?

Vh. Marianne

Anne

Citat fra: Danja Dato 13. December 2009, kl. 00:39
Citat fra: Anne Dato 13. December 2009, kl. 00:35
Der skulle vist være sukker i det pasta? Jeg bruger ikke så meget vitaminer, men engang imellem lidt b vitamin og også lakseolie. De får også vitaminolie en sjælden gang imellem, men det er meget sjældent.

Ja jeg tror nemlig også at der er en del sukker i pastaen, det klister ihvertfald en del. Mine tøser er helt vild med det jeg har herhjemme lige nu, og har brugt det til at lære dem atdet godt kan være hyggeligt at sidde ved mig, eller når de skal have klippet negle.

Hvad er det forresten for noget vitaminolie du bruger?

Bruger ferretone fra england (ferretcouture), der er det billigst. Og så bruger jeg noget lakseolie købt på kirstens dyrebutik.
man skal huske at ildere ikke kan optage alle de samme vitaminer som gnavere, da der er forskellige vitaminer og nogle af dem fra grøntsager kan de ikke burge til noget, så det skal helst stamme fra kød.

Giver man friskt kød og usker at have indvolde med så burde de være dækket ind med vitaminer og et godt foder bø oså dække dem ind.

Man skal også huske at nogle vitaminer, f.eks. a vitamin kan overdoseres. Det findes bl.a. i lever, så lidt lever er godt, men man skal passe på man ikke bare giver det i overflod.

Anne

Citat fra: Shamua88 Dato 13. December 2009, kl. 00:44
jeg har lige købt det her..



de har ikke fået det endnu..

Der står ikke noget om sukker på... så vidt jeg kan se.. det er på tysk.. men der står 36,9 % fedt.

Nogen der har brugt det før?

Det er godt hvis der ikke er sukker i :) Men der er frugter udenpå så det er ikke sikkert at det er de vitaminer der er gode for ildere. Men du kan se om der er mange kulhydrater i. Kulhydrater omdannes alle til depotsukker i kroppen, som er en vigtig energikilde, men man skal passe lidt på med ildere og kulhydrater, for selv om de selvfølgelig skal bruge dem, så kan for mange jo være ret skadelige.

Shamua

tror ikke der er nogle i... bag på står der på engelsk:
raw fat 36,9%, raw protein 7.3%, raw ash 1,6%, raw fibre 0,2%.. skulle det så ikke være ok?

Vh. Marianne

Anne

hvad er resten så?
det kommer også an på hvad kilderne er, men uanset hvad er det nok ikke noget du skal give i kæmpe doser. Som en smule engang imelem vil jeg ikke tro de tager skade

Shamua

olie... står der... der står også sukker der kan jeg se.. nej nok ikke så meget af gangen...

Vh. Marianne

Anne

olie er jo fedt.
Og jeg tror der er fedt i alle pastaer. Nu skal ildere jo også have lidt kulhydrat og hvis jeg ikke tager helt fejl (det gør jeg måske) så kan de bedst nedbryde korte kulhydratkæder som sukre, så det er ikke noget der skader i SMÅ mægder. Det er bare det at ildere skal bruge ekstremt lidt kulhydrat, og derfor kan de nemt få for meget og med tiden sygdomme som insulinoma.

Line

Jeg giver kun flydende b-vitamin ind imellem... har aldrig givet nogle pastaer (hvis man ser bort fra zoolac) og mener ikke selv de har brug for det med den rette kost :)

Anne

Jeg bruger selvfølgelig også zoolac, men det gælder jo ikke for vitaminpasta. Jeg mener heller ikke det er nødvendigt, men giver en smule i tilskud fordi de tit får kød der har været frosset, og hvor nogle af vitaminerne går tabt

Line

Det kan jeg så godt følge dig i... Mener også selv det kan være svært at vide hvornår deres behov er dækket på kød (næringsmæssigt)

Anne

Nemlig, men jeg vil gerne give mine kød hver dag og derfor supplerer jeg med ducksoup (med blendede nogler til kalk) hvor der er lidt vitamin i engang imellem. De får de fleste vitaminer selv om kødet er frosset, men også sådan noget som f.eks. taurin forsvinder jo langsomt i fryseren. men der får de jo så foderet ved siden af, og jeg husker at give dem friske hjerter engang imellem.