Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Nakketag?

Startet af Barky, 11. Juli 2010, kl. 11:07

Malene

Logic is the beginning of wisdom, not the end.

AlisVolatPropiis


Citat fra: Avataren1 Dato 13. Juli 2010, kl. 21:52
og nu min mening.  At have et dyr skal man aldrig behandle dem som et menneske. Det er noget latterligt at gøre for en ilder er en ilder akkurat som en løve er en løve. og jeg fik afvide af den tidligere ejer at hun brugte nakketag som straf for ham så selvfølgelig gør jeg da også det desuden er han en han der ikke er kastreret endnu så han vil prøve at tage magten fra mig men jeg bestemmer i huset og jeg viser ham det hver gang at det er mig og ikke ham som er lederen.

Jeg står altså også lidt af ved ord som "straf"..."han vil prøve at tage magten".....det er en ilder du bor sammen med....ikke en rocker...lad være med selv at menneskeliggøre dem...han ønsker ikke at udfordre dig, han er bare en brunstig han der gør som ildere nu gør. Og nakketag som magtkamp udløser nærmere bare at han bliver mere utryg og langt mindre får lyst til at skulle at du...den "dumme"...skal respekteres.

Jeg har det ambivalent, for på den ene side så gør jeg IKKE ind for man skal kue sine dyr til ønsket adfærd. Men på den anden side mener jeg godt et nakketag kan bruges -på den rette måde . Mine dyr bruger tag i nakken mod hinanden men selv hvis de ikke gjorde -så ville jeg ikke ty til at bide dem -hverken i snude ører eller skrige af dem som jeg også ser dem gøre indbyrdes.

Jeg bruger selv nakketag...som et signal på "slap af"...det kan enten være en metode at holde dem på når der skal renses ører....eller bare et enkelt signal (om det så er et jeg tillærer dem, eller de har naturligt er egentlig ikke så relevant) om at nu er min grænse overskredet....da mine nakketag ikke gør ondt på dem, fikserer dem i længere tid eller i mine øjne er værre end at holde rundt om deres hoved og sige nej...det er mit signal som jeg har lært dem. Og jeg føler ikke jeg på nogen måde dyrker vold på dem eller deres integritet og selvværd. Og jeg ser det heller ikke som direkte dominans eller overgreb, ikke mere end jeg føler det gøres når jeg samler dem op mod deres vilje, når jeg klipper deres negle, sender dem til en dommer -selvom jeg er sikker på de hellere vil lege. Eller fjerner dem fra noget jeg ikke mener er sikkert for dem eller som jeg måske ikke lige synes skal ødelægges. -På den måde så bestemmer jeg over dem, men jeg vil ikke kalde det dominans, men nærmere en nødvendighed for at både de og jeg også er glade.
Der er et hierarki i min flok, og jeg er ret sikker på jeg er øverst. Men det er en status de har givet mig, ikke en jeg selv har taget, mine dyr søger mig når der er farer, når de vil lege, når de vil trøstes.
Nakketag er ikke den generelle opdragelsesmetode herhjemme -egentlig er det sjældent de bliver opdraget på. Jeg er langt mere til positiv forstærkning, afledning og evt. bare ignorere eller fjerne kilden til uønsket adfærd, samt det verbale ah ah ah...

Det er  virkelig også vigtigt at notere sig at alle dyr er forskellige, jeg har ildere her som reagerer godt på nakketag, og nogle som ikke gør. -Det handler om indføling med sine dyr og respekt for deres forskellighed. På samme måde har jeg også dyr det er ret nytteløst at sige ah ah ah til....eller som hvæser igen hvis jeg hvæser af dem -på den måde kan man også stå ret længe, indtil begge parter egentlig har hvislet ud gennem tænderne hvad "diskussionen" egentlig handlede om for længst. Men man når meget langt med at ens dyr ikke opfatter at man siger fra -som en straf. Og mine dyr opfatter ikke nakketag som en opfordring til en magtkamp...men som en måde at sige -slap af...på forskellige måder.

Dyrene er ikke mennesker, men de er heller ikke længere det vilde solitære dyr de var engang. De lever i flokke, hvor der måske ikke direkte er rangordner, men der er en indordning nødvendig for at de kan leve i samspil. Og hvor forskellige signaler bliver nød til at tolkes for at undgå at overtræde andres grænser alt for meget. De er individer og de er ikke dummere end de ved hvem hvad og hvordan med hinanden....og til en rimelig udstrækning mig. Og selvom det sker de glemmer det, -hvor meget kan man også lige kræve af et dyr?! Så synes jeg faktisk det går ganske udmærket herude med gensidig respekt, en masse forståelse fra mig, menneskets -det eftersigende højerestående individ, sigen fra, og en masse positive oplevelser.

Avataren1

hvad er der at stå af til ? Han vil prøve at tage magten som i at han tror han kan skide udover mit gulv som han har lyst til selvom han har lært at gå på bakke. Der går jeg ind og bestemmer at han ikke må gøre det. Eller at bide/nappe mig vil jeg da heller ikke have og hvis han ikke får afvide at han ikke må gøre det så gør han det. og jeg menneskelig gør ham ikke ved at sige det. og nok ønsker han det ikke men hans instinkter gør. Naturligt for mænd at prøve at bestemme sådan er det også for os mennesker. Der vil altid være en leder blandt de forskellige dyr. Hvis de er sociale selvfølgelig. Min bliver ikke utryg. Han er mere tryg ved mig nu end han var i starten. Han vil sove på mig, han vil håndfodres som han ikke ville i starten. Han søger mig når jeg går ud af rummet. Selvom jeg tager ham i nakken når han gør noget jeg ikke vil have. Kan ikke forstå hvordan du ikke kan forstå hvad jeg siger....

Anne

Man skal bare også huske at en ilder ikke er en hund, og selv om man kan have magtkampe så er det også tit hvad man gør det til. HVis man skælder ud for det mindste så KOMMER der kampe, for ildere er egne dyr og de gør mange ting fordi de har lyst, selv om de godt ved at "hammeren falder" når de gør det. En viril han vil skide overalt og tisse, ikke for at tage magten fra dig men for at markere.

Som sara siger så er ildere ikke flokdyr, og man skal ikke tænke dem som en hund.
Jeg skælder kun mine ud hvis de bider hårdt og sidder fast. Napepr de får det et ahah. Er de ved at skide ved siden af bakken så også ahah for at stoppe dem og så flytter jeg dem over på bakken og roser når de gør der. Kan jeg nå dem uden at sige noget så samler jeg dem bare op og flytter dem.

Er de et sted jeg ikkeønsker det så flytter jeg dem også bare. Før eller siden så gider de ikke gå op mere (lige på det tidspunkt) når man bliver ved med at tage dem ned.


Robert

Altså nakketag er jo også noget der bruges normalt i dyr verden ikke så meget for at straffe men for at tage dem væk eller flytte dem hvis de gør noget de ikke må eller som er farligt. Hvis det dog virkelig er slemt det de gør og nakke taget skal blive til en straff så kan man jo holde dem i nakken på gulvet eller i skødet og sige hård og bestemt nej men man kigger dem i øjne. Når den så gaber så kan man lade den gå for sig selv lidt uden at give den opmærksomhed. nakke taget skal jo egenlig bare bruges for at holde ham. straffen er jo når man ser den i øjne og siger meget bestemt nej.

Men hvis det er for at bakke trænne eller fordi den bider i nogen ting den ikke må, kan man starte med at tage den i nakken og flytte den væk. ved ikke hvor godt det fungere da min i forvejen har været trænet. Når han bider mig er det generalt enden i leg eller fordi jeg forstyr ham i noget som han ikke lige vil forstyres i  og så tager jeg ikke fat i ham. SÅ skælder jeg bare ud og siger hård nej og så får han ikke noget opmærksomhed i en styk tid. Hvis han så slikker min hånd næsten gang han er hos mig, så får han en godbid :)

Men jeg har har dog kun nogen måneders erfaring. Men det lyder vel rigtigt nok det jeg siger gør det ikke?     

KariN

#35
Citat fra: Avataren1 Dato 14. Juli 2010, kl. 03:29
hvad er der at stå af til ? Han vil prøve at tage magten som i at han tror han kan skide udover mit gulv som han har lyst til selvom han har lært at gå på bakke. Der går jeg ind og bestemmer at han ikke må gøre det. Eller at bide/nappe mig vil jeg da heller ikke have og hvis han ikke får afvide at han ikke må gøre det så gør han det. og jeg menneskelig gør ham ikke ved at sige det. og nok ønsker han det ikke men hans instinkter gør. Naturligt for mænd at prøve at bestemme sådan er det også for os mennesker. Der vil altid være en leder blandt de forskellige dyr. Hvis de er sociale selvfølgelig. Min bliver ikke utryg. Han er mere tryg ved mig nu end han var i starten. Han vil sove på mig, han vil håndfodres som han ikke ville i starten. Han søger mig når jeg går ud af rummet. Selvom jeg tager ham i nakken når han gør noget jeg ikke vil have. Kan ikke forstå hvordan du ikke kan forstå hvad jeg siger....

At han skider og tisser over det hele, har ikke noget at gøre med at han vil tage magten fra dig, det handler simpelthen om at han er viril og virile hanner markerer rundt omkring, for det vil tiltrække tæver i løbetid (det er hvad hans instinkter siger ham) jeg snakker af erfaring, jeg har boet sammen med to virile hanner på et lille værelse (de var i brunst samtidig), den ene han var viril  i næsten 8 måneder, hans markeringer osv. var absolut ikke et tegn på at han ville tage "magten" fra mig, men et simpelt tegn på at han var en herre i brunst der gerne ville tiltrække nogle ilder-damer.. og i øvrigt så ser man oftest i ilder-grupper og hunde for den sags skyld,  at det er en tæve der bestemmer og ikke en han, så den teori, med at hankøns væsener altid vil tage magten hænger ikke sammen.

men tilbage til emnet, herhjemme bruger jeg ikke nakketag. Det er slet ikke nødvendit, mine dyr ved at når der bliver sagt "nej" eller "Ahahah" så er de igang med en uønsket adfærd. Jeg har engang brugt nakketag, med min første ilder, men jeg fandt ud af, som så mange andre at positiv forstærkning af ønsket adfærd virkede meget bedre. Nu har jeg jo en såkaldt bide-ilder og ham kunne jeg aldrig drømme om at tage i nakken, jeg tager ham op, kigger ham i øjnene og siger "nej" hvis han bider og han ved udemærket godt at det ikke er acceptabelt. Hvis jeg derimod tog ham i nakken ville han panikke og bide endnu mere.

De to andre ildere jeg har, har det aldrig rigtig været nødvendigt at opdrage med andet end et "Nej" ved uønsket adfærd.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Robert

Karin lod du dem så marker over alt på dit værelse. Så må det værelse da godt nok have lugtet og fået en hel del mærker :). Altså vil det så sige at hvis  ilder mor tage sin unger i nakken så er det fysisk vold hvor ungen opfatter det som noget meget meget voldligt hvor den lige frem lider på grund af nakke taget? :) eller hvis 2 ilder leger og en af dem tager den anden i nakken så er det en meget voldlig adfærd der gør at den lider og får det meget dårligt? altså er jo godt klar over man nok ikke gør det med tiger og løver men det er jo nok mere fordi de er lidt støre :).

KariN

Robert: Nej det gjorde jeg ikke, den ene han markerede slet ikke og den anden ham fjernede jeg simpelthen bare fra det sted han ville markere og så glemte han alt om det :) og ja det kræver selvfølgelig noget mere rengøring men det må man tage med når man har en viril han :)

jeg siger ikke at det er vold at tage dem i nakken, men min dreng der bider han ville blive rigtig bange hvis jeg gjorde det, og jeg syns ikke det er nødvendigt at tage dem i nakken når de godt ved hvad "Nej" betyder :)

Jeg holder dem forsigtigt i nakken når jeg renser ører på dem, men ellers bliver de aldrig taget i nakken. Folk der kommer herhjemme får også af vide at man ikke tager mine dyr i nakken uanset hvad :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Robert

Citat fra: KariN Dato 14. Juli 2010, kl. 10:14
Robert: Nej det gjorde jeg ikke, den ene han markerede slet ikke og den anden ham fjernede jeg simpelthen bare fra det sted han ville markere og så glemte han alt om det :) og ja det kræver selvfølgelig noget mere rengøring men det må man tage med når man har en viril han :)

jeg siger ikke at det er vold at tage dem i nakken, men min dreng der bider han ville blive rigtig bange hvis jeg gjorde det, og jeg syns ikke det er nødvendigt at tage dem i nakken når de godt ved hvad "Nej" betyder :)

Jeg holder dem forsigtigt i nakken når jeg renser ører på dem, men ellers bliver de aldrig taget i nakken. Folk der kommer herhjemme får også af vide at man ikke tager mine dyr i nakken uanset hvad :)

Okay det var jo dejligt at den ene ikke gjord :). var der nogen grund til at du ikke bare fik ham kastrert i stedet for?

I starten tog jeg buster i nakken for at skælde ud ellers skulle jeg jo slås med ham mens jeg sad der og sagde nej :). Men det er jo fint hvis du ikke har behøvet at gøre det :) Men Han er ikke blevet bange for mig eller virkert bange når jeg holde ham i nakke skinnet jeg roser ham når han kun slikker i stedet for at bide. Men vi kan vel alle være enig om at det at holde dem i nakke skinnet ikke er det samme som vold og det er en naturlig ting i naturen. Ved godt ildere ikke er et socialt dyr i naturen men det at de lever sammen med os gør jo at de bliver nød til at være sociale og så er det jo vi er nød til at vise at vi er mor og far og at tage dem i nakke skinnet er jo det samme som en ilder mor ville gør er det ikke?   

Robert

Men en ting jeg må være enig i. Jeg tror ikke det at en ildere marker, tisser og laver forskelig steder har noget med magt at gør. hvis den ville kæmpe om magt ville den begynde at væse og prøver at gør sig selv farlig ved at springe rundt som en eller anden galning ville jeg tro  :lol: Dog har jeg ikke set en ildere pumpe sig selv op og se truene ud. Men ville egenlig gerne se det hvis nogen kender en vidio på nettet hvor man kan se hvordan det ser ud?

KariN

Jeg elsker lugten af viril han-ilder og de spor det sætter på ens tøj var også ufattelig populær i min omgangskreds ;) <-- Det er så en joke okay? Han var en udstationeret avls han og skulle lave hvalpe senere på året, derfor var han viril så længe..

I øvrigt så løfter man ikke en ilder kun i nakken nogensinde! man skal som minimum støtte den under kroppen også, ellers er jeg ret sikker på at det gør unødvendigt ondt og kan beskadige nakke muskulaturen, eftersom at ilderen kun hænger i hele dens krops vægt hvis ikke man støtter andre steder på dens krop!
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Robert

Okay ja så forstår jeg jo godt han ikke skulle kastreres. jeg tænkte jo nok det var sådan noget  he he. Jeg har så Heller aldrig kun hold Buster op i nakke skinnet han har enden været på gulvet eller på skødet af mig. Men i naturen kan en mor jo ikke gør andet end at lade dem hænge i nakke skinnet og der tager de jo ikke skade?


Stephanie

Citat fra: Robert Dato 14. Juli 2010, kl. 12:02
Okay ja så forstår jeg jo godt han ikke skulle kastreres. jeg tænkte jo nok det var sådan noget  he he. Jeg har så Heller aldrig kun hold Buster op i nakke skinnet han har enden været på gulvet eller på skødet af mig. Men i naturen kan en mor jo ikke gør andet end at lade dem hænge i nakke skinnet og der tager de jo ikke skade?

Men der har de en lidt anden vægt end som voksen  ;)

Robert

Citat fra: Stephanie Dato 14. Juli 2010, kl. 12:49
Citat fra: Robert Dato 14. Juli 2010, kl. 12:02
Okay ja så forstår jeg jo godt han ikke skulle kastreres. jeg tænkte jo nok det var sådan noget  he he. Jeg har så Heller aldrig kun hold Buster op i nakke skinnet han har enden været på gulvet eller på skødet af mig. Men i naturen kan en mor jo ikke gør andet end at lade dem hænge i nakke skinnet og der tager de jo ikke skade?

Men der har de en lidt anden vægt end som voksen  ;)

Ja det ved jeg godt. Men derfor betyder det jo ikke at den ikke skulle kunne klare det. Men jeg gør det så ikke for jeg har ikke forstand på om den kan klare det eller ej og jeg ser heller ikke nogen grund til den kun skulle hænge sådan i luften. Men derfor kan det jo godt være at en ilder kan tåle det aligevel, selv om den er voksen. Men ja det ved jeg jo så ikke rigtig noget om :).

Tendzin

nu skal det jo siges jeg er begynder, men kan da lige dele mine tanker om dette emne

har 3 ildere på bagen og en i buret (fnis) og har altid brugt nakketag. de første par uger, kæmper jeg med dem til de gaber, men efter de har lært at, når man tager dem i nakkeskindet, har hun gjort noget slemt, gør jeg det kun kort og hun behøver ikke gabe. hvis hun bliver ved og går mor på nerverne, så er det op og tørre lidt, men ellers er det normalt, som om hun godt forstår, et lille hiv i nakken, betyder "lad være" og sådan har det været med alle pølserne. det tager nogle uger at "lære" dem at de skal gabe, men efter de har underkastet sig nogle gange, virker det som om de får bare lidt respekt hehe.

sys det er et svært emne at debatere, uden at vise hvordan man selv gør, for jeg har set folk der "opdragede" deres ilder med nakketag metoden, helt forkert og alt alt for hårdt :( og det resulterede altså i at til sidst, hver gang du kom i nærheden af nakken, på ilderen, sad der et gebis i hånden på dig!