Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Nakketag?

Startet af Barky, 11. Juli 2010, kl. 11:07

PiaLyng

Jeg har også brugt nakketag på mine ildere - for det var det folk dengang sagde at det var bedst.
Så skiftede det lidt, og nu er det næsten dyremishandling at tage en ilder i nakken.

Jeg bruger stadig nakkemetoden - hvis mine bider.
-så ved de jeg har fået nok.
Ellers plejer jeg at sige nej eller ah ah.
Som de til tider forstår.

Ang det med at de pisser og skider gvor de har lyst?
Ja det gør min også.. og de er bakketrænet.
Men et simpelt ah ah eller nej - får mine på lidt andre tanker, og så kan man snildt tage dem og sætte dem i bakken.
Jeg ser det ikke som de vil bestemme over mig, fordi de pisser ved siden af.

Tendzin

Citat fra: PiaLyng Dato 14. Juli 2010, kl. 14:41
Jeg har også brugt nakketag på mine ildere - for det var det folk dengang sagde at det var bedst.
Så skiftede det lidt, og nu er det næsten dyremishandling at tage en ilder i nakken.

Jeg bruger stadig nakkemetoden - hvis mine bider.
-så ved de jeg har fået nok.
Ellers plejer jeg at sige nej eller ah ah.
Som de til tider forstår.

Ang det med at de pisser og skider gvor de har lyst?
Ja det gør min også.. og de er bakketrænet.
Men et simpelt ah ah eller nej - får mine på lidt andre tanker, og så kan man snildt tage dem og sætte dem i bakken.
Jeg ser det ikke som de vil bestemme over mig, fordi de pisser ved siden af.

100% signed! der er forskel på at prøve at dominere og at have et simpelt uheld. uheld skal man ikke straffes for, men man skal lære andre metoder.

Robert

Okay skal lige forstå det rigtigt så hvis man får en hvalp og skal opdrage den siger i så at det er nok bare at sige ah ah eller nej og så vil den vende sig af med tingene? Altså jeg har ikke forsøgt men syntes det lyder lidt tvilsomt?

Eliza

Du kan ikke opdrage en hvalp til at gå på bakke ved at bruge nakketag. Den vil så sandsynligvis tro at den slet ikke må skide og gøre det hvor du ikke kan se det, ligesom jeg aldrig ville råbe ah ah og løbe mod den for at sætte den op i bakken.
Anne skriver tidligere hvordan man bør gøre efter min mening..

Forstår ikke helt hvorfor det er nødvendigt ilderen skal holdes til den overgiver sig? Mine er da fuldt ud klar over at hvis jeg tager bestemt fat i dem over skuldrene ser på dem og siger nej og sætter dem ned med det samme, så er det fordi de gik over grænsen. (det er så nærmest aldrig jeg har brugt det)

Tidligere har jeg brugt nakketag og dominans til opdragelse på min første, som har resulteret i at han i dag bliver utryg og aggressiv hvis man bare tænker på at skælde ham ud. Det kan godt være det "hjalp" og han forstår et nej bedre end de andre, men jeg synes ikke det er det værd.


Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Robert

Okay så som jeg forstår det så siger nogen af jer at det er nok bare at skælde ud og sige nej. Jeg kan jo prøve en eller andne gang når det bliver nødvendigt. Jeg tviler lidt på det fungere men hvis i siger det har virket så må jeg da lige prøve det en dag når det bliver nødvendigt for at se om det er nok :). angående bakke træning med en hvalp ville jeg så også flytte den hen til en bakke så den lære at det er der det skal gøres. Jeg siger ikke noget af det er forkert for kan ikke vide det efter som jeg ikke har haft ildere i så lang tid og den jeg har har været trænet op i forvejen. Det da fint hvis en simpel ord som at sige bestemt nej virker. Det virker bare lidt usansynligt at det er nok men jeg må se. :)

Robert

Men hvor har Anne beskrevet noget med bakke træning? er det inde på det her emne eller hvor?

Eliza

Citat fra: Anne Dato 14. Juli 2010, kl. 05:23

Som sara siger så er ildere ikke flokdyr, og man skal ikke tænke dem som en hund.
Jeg skælder kun mine ud hvis de bider hårdt og sidder fast. Napepr de får det et ahah. Er de ved at skide ved siden af bakken så også ahah for at stoppe dem og så flytter jeg dem over på bakken og roser når de gør der. Kan jeg nå dem uden at sige noget så samler jeg dem bare op og flytter dem.

Er de et sted jeg ikkeønsker det så flytter jeg dem også bare. Før eller siden så gider de ikke gå op mere (lige på det tidspunkt) når man bliver ved med at tage dem ned.

Robert: Hvis du ikke har prøvet bare at sige nej, hvordan kan du så vide at nakketag er en bedre metode?

Jeg har så også stort set kun oplevet hævnbidning i forbindelse med nakketag. Hvor længe skal man så blive ved med at tage den i nakken hvis den bliver ved med at hævnbide?

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Robert

Man om man tager dem i nakke skinnet eller man bare holder dem og siger nej. Kan det ikke næsten være det samme. Det gør vel ikke ekstre ondt på en ilder at man holder den i nakke skinnet. det jo sådan hunde feks lofter deres hvalpe og en hunde valp eller ulv hvalp og de er jo tungere end en voksen ilder. ikke for at sige de er helt lige som hunde. men en ilder mor løfter vel også rundt på deres unger sådan. Men det med bakken tror jeg da også på det er nok bare at flytte den hen til bakken så den lære at den skal gøre det der. Men man kan jo stadig godt holde den i nakke skinnet som en ilder mor ville gøre.

Robert

Citat fra: Eliza Dato 14. Juli 2010, kl. 16:01
Citat fra: Anne Dato 14. Juli 2010, kl. 05:23

Som sara siger så er ildere ikke flokdyr, og man skal ikke tænke dem som en hund.
Jeg skælder kun mine ud hvis de bider hårdt og sidder fast. Napepr de får det et ahah. Er de ved at skide ved siden af bakken så også ahah for at stoppe dem og så flytter jeg dem over på bakken og roser når de gør der. Kan jeg nå dem uden at sige noget så samler jeg dem bare op og flytter dem.

Er de et sted jeg ikkeønsker det så flytter jeg dem også bare. Før eller siden så gider de ikke gå op mere (lige på det tidspunkt) når man bliver ved med at tage dem ned.


Robert: Hvis du ikke har prøvet bare at sige nej, hvordan kan du så vide at nakketag er en bedre metode?

Jeg har så også stort set kun oplevet hævnbidning i forbindelse med nakketag. Hvor længe skal man så blive ved med at tage den i nakken hvis den bliver ved med at hævnbide?

Eliza he he ikke noget ondt men argg tror ikke helt du har fanget hvad jeg prøver at sige. og måske forklar jeg det bare ikke godt nok :)

Men altså jeg har kun haft en ildere i 3 måneder og den jeg har fået har allerede været opdraget så som sagt vil jeg ikke sidde er og sige jeg ved en masse :) jeg er enig i at ved bakke træning må det jo næsten være nok at sige nej og flytte den hen på bakken eller også bare flytte den hen på bakken. Men ja som du også har læst så skriver anne jo at hun jo siger nej.

Og jeg har sagt nej nogen gange til nogen ting. og nu når han er faldet mere til ro behøver jeg heller ikke at gør så meget andet end at sige nej. Men da han i starten bed mig meget så tog jeg ham i nakke skinnet og havde ham på skødet og så så jeg Nej og så lod jeg ham løbe igen og lod vær med at give ham opmærksomhed i en styk tid. Det har så hjolpet nu og han virker på ingen måde utryk eller bange hvis jeg holde ham i nakken af andre grunde. Dog har jeg ikke rigtig haft nogen grund til at skulle holde ham i nakken i en styk tid har egenlig kun gjord det i starten da jeg skulle vende ham af med at bide.

Eliza

Synes der er stor forskel på hvordan en ilder reagerer om man tager den i nakken eller holder den kort fast. De fleste der bruger nakketag holder den også til den gaber el slikker sig om munden.

En ildermor flytter hvalpene i nakkeskindet, men det er ikke en straf. Og hvalpe vejer da noget helt andet end en voksen. Jeg siger ikke de nødvendigvis "går i stykker" af at blive holdt i nakken, men muskulaturen har ikke godt af det.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Robert

Eliza Ja men det er vel heller ikke bare det at tage den i nakken skinnet der gør at det bliver til en form for straf det er vel det at man ser den i øjnene og siger Nej. Og den tager vel kun skade af det hvis man tage meget hårdt fat. Hvis man gør det roligt og blidt tager den vil ingen skade af det. og hvis man så samtid har den på skødet eller noget Nu er der vel heller ikke nogen af os der skal gøre det hele tiden :)

Malene

Jeg bruger ikke nakketag, udover ved ørerensning på de to "gamle". Faktisk har jeg ret dårlige erfaringer med at bruge det som opdragelsesmetode.
Nu er det meget sjældent at mine går over stregen, men hvis de gør, så siger jeg nej og ignorerer dem. Så bliver det hurtigt kedeligt at være uartig. Jeg holder dem ikke eller noget imens.
Jeg kunne aldrig finde på at flytte på en ilder, ved at tage den i nakken, bare fordi ildermødre gør det ved deres hvalpe. De har ligesom ikke hænder, som jeg har, og som Eliza skriver, så vejer en hvalp en del mindre end en voksen.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Robert

he he Malene nu er jeg vidst ved at nå det punkt hvor alt jeg siger næsten kan lyde forkert :). Jeg mente også bare flytte den ved bakke træning ikke at man skulle flytte den med nakke tag. Men hvis man feks vil skælde ud  med nakketag fordi den bider, skrev jeg også ved samtidig at have den på skødet altså så den ikke kun bliver hold i nakken men også lægger på skødet. Men jeg har kun brugt det i starten for at vende ham af med at bide har skrevet andre steder at jeg ikke har gjord det hvis det var i leg eller den bare blev irriteret over noget jeg var skyld i. Man er jo nød til at løfte den hen på bakken ellers lære den jo aldrig at det er der den skal gøre det. :)

Robert

Men man kan vel tage den i nakke skinnet lige så blidt som en ilder mor kan med tænderne ikke?

Malene

Hvis du ikke mente at du flytter den med nakketag, ved bakketræning, så forstår jeg ikke hvad det laver i en tråd der handler om nakketag.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.