Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Nakketag?

Startet af Barky, 11. Juli 2010, kl. 11:07

Robert

Handlede det ikke bare om nakketag generalt eller var det kun ved bakketræning? Jeg brugt nakketag i starten da han bed mig. Men jeg ville ikke gøre det ved bakketræning da jeg ville finde det unødvendigt. Men selv om jeg ikke ville gør det så tænkte jeg på at man kan vel godt tage den i nakke skinnet og samtidig holde den ved bagbenene uden det skader noget?

Robert

Nu tog jeg så kun nakketag fordi det var sådan jeg havde forstået på de fleste at det var den bedste måde at gøre det. Men andre siger jo så nu at det er nok bare at holde den som man ville gøre når man tager den op og så sige meget bestemt nej og at det skulle være nok. Det lyder lidt for nemt sluppet men hvis jeg en dag skal vende en ilder af med at bide vil jeg da prøve at gøre det sådan, for at se om det virker som i siger.

Men nu er det vel ikke sådan så i siger det er nok og så bider jeres ilder i virkeligheden rigtig meget og i alligevel selv har måtte bruge nakke tag vel? altså jer der siger det er nok bare at sige nej.

Sølvsten

Robert jeg kan godt forstå at du har brugt nakketag i starten, da du ikke vidste bedre. Jeg gjorde det også med min første ilder når han bed mig hårdt fordi jeg havde læst at det var måden at gøre det på. Jeg vil sige at det ikke hjalp ret meget tværtimod blev jeg bidt igen når jeg slap ham. Jeg lærte så at sige hårdt nej og ignorere ham efterfølgende i stedet. Det er en meget bedre metode og mine 4 bider mig ikke mere med mindre det er i leg og der må de godt her i huset. Altså de bider ikke hårdt. Man skal aldrig straffe sin ilder med nakketag når den gør ved siden af, de gør det ikke for at straffe eller drille. Hvis jeg ser de skal noget og de er ved at gøre det ved siden af siger jeg nej og løfter dem op i bakken og roser dem helt hysterisk når de så gør det i bakken. De gør det som regel i bakken man de kan sagtens komme til at ramme forbi og det er bare noget man må leve med når man har ilder og så gøre ekstra rent. Det tager lang tid at lære en ilder at gå på bakken for nogle kan det tage flere måneder men sådan er det. Det kan også tage lang tid at lære ikke at bide hårdt.

Robert

Citat fra: Sølvsten Dato 15. Juli 2010, kl. 08:57
Robert jeg kan godt forstå at du har brugt nakketag i starten, da du ikke vidste bedre. Jeg gjorde det også med min første ilder når han bed mig hårdt fordi jeg havde læst at det var måden at gøre det på. Jeg vil sige at det ikke hjalp ret meget tværtimod blev jeg bidt igen når jeg slap ham. Jeg lærte så at sige hårdt nej og ignorere ham efterfølgende i stedet. Det er en meget bedre metode og mine 4 bider mig ikke mere med mindre det er i leg og der må de godt her i huset. Altså de bider ikke hårdt. Man skal aldrig straffe sin ilder med nakketag når den gør ved siden af, de gør det ikke for at straffe eller drille. Hvis jeg ser de skal noget og de er ved at gøre det ved siden af siger jeg nej og løfter dem op i bakken og roser dem helt hysterisk når de så gør det i bakken. De gør det som regel i bakken man de kan sagtens komme til at ramme forbi og det er bare noget man må leve med når man har ilder og så gøre ekstra rent. Det tager lang tid at lære en ilder at gå på bakken for nogle kan det tage flere måneder men sådan er det. Det kan også tage lang tid at lære ikke at bide hårdt.

Ja men jeg har helle tiden været enig i at hvis det handlede om bakketræning så skulle man lære den det ved at bager den over på bakken når den skulle tisse eller lave. Altså løfte uden brug af nakketag. Det kan jo godt være det bare handler om at en ilder skal vende sig til en. Men det at jeg har brugte nakke tag virkede på min og han er ikke blevet mere bange eller mere aggresiv af det. Men hvis jeg skal prøve at vende en ilder af med at bide igen vil jeg prøve bare at sige nej næste gang og så lad  den være for at se om det virker. :) Det er jo trosalt nemmer og fredliger hvis det virker :)

Malene

Ingen af mine ildere bider. Ikke engang i fødder. De napper i leg, men det må de gerne (i hvert fald her hjemme).
Min første ilder var en forfærdelig bideilder. Jeg brugte nakketag på ham, fordi det var det alle anbefalede. Men det gjorde det kun værre og han hævnbed hver gang. På et tidspunkt gav jeg simpelthen op med nakketag, fordi det bare endte i magtkampe og vi kom ingen steder. Ved at ignorere ham, blev det hurtigt bedre og i dag er han så sød at han kan give mysser uden at bide i ansigtet. Han kan dog godt være lidt strid en sjælden gang, men han holder hurtigt op, fordi han ikke får opmærksomhed ved det.

Min anden ilder, ved jeg ikke hvordan er blevet opdraget, da jeg fik ham som 6 måneders. Men her hjemme har han ikke haft brug for opdragelse.

Min tredje ilder, er min virile han på lidt over 1 år. Han er aldrig blevet opdraget med nakketag (heller ikke hos opdrætter). Han kan godt blive lidt for voldsom når han vil lege, men han forstår udmærket et nej.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Sølvsten

Citat fra: Robert Dato 15. Juli 2010, kl. 09:58
Citat fra: Sølvsten Dato 15. Juli 2010, kl. 08:57
Robert jeg kan godt forstå at du har brugt nakketag i starten, da du ikke vidste bedre. Jeg gjorde det også med min første ilder når han bed mig hårdt fordi jeg havde læst at det var måden at gøre det på. Jeg vil sige at det ikke hjalp ret meget tværtimod blev jeg bidt igen når jeg slap ham. Jeg lærte så at sige hårdt nej og ignorere ham efterfølgende i stedet. Det er en meget bedre metode og mine 4 bider mig ikke mere med mindre det er i leg og der må de godt her i huset. Altså de bider ikke hårdt. Man skal aldrig straffe sin ilder med nakketag når den gør ved siden af, de gør det ikke for at straffe eller drille. Hvis jeg ser de skal noget og de er ved at gøre det ved siden af siger jeg nej og løfter dem op i bakken og roser dem helt hysterisk når de så gør det i bakken. De gør det som regel i bakken man de kan sagtens komme til at ramme forbi og det er bare noget man må leve med når man har ilder og så gøre ekstra rent. Det tager lang tid at lære en ilder at gå på bakken for nogle kan det tage flere måneder men sådan er det. Det kan også tage lang tid at lære ikke at bide hårdt.

Ja men jeg har helle tiden været enig i at hvis det handlede om bakketræning så skulle man lære den det ved at bager den over på bakken når den skulle tisse eller lave. Altså løfte uden brug af nakketag. Det kan jo godt være det bare handler om at en ilder skal vende sig til en. Men det at jeg har brugte nakke tag virkede på min og han er ikke blevet mere bange eller mere aggresiv af det. Men hvis jeg skal prøve at vende en ilder af med at bide igen vil jeg prøve bare at sige nej næste gang og så lad  den være for at se om det virker. :) Det er jo trosalt nemmer og fredliger hvis det virker :)

Ja det var lige det jeg ville frem til. Men husk at det tager tid så du må ikke give op bare klø på.

Robert

Ham jeg har nu er sød nok så der er ikke noget der. Men kan jo godt være jeg får en ilder til en dag. Men ja hvis det ikke virker efter flere måneder så begynder jeg da at tviler på det virker på den måde :)

Avataren1

til alle det der med hævn bideri. Nu taler jeg udelukkende om min egen. Nakketag er det bedste for at få ham til at stoppe, selvfølgelig sætter jeg ham ned når han har gabt. og ignore ham derefter. Men denne gang jeg beskrev i mit eget emne var den eneste gang han "hævn"bed mig. Alle andre gange lader han mig tage ham i nakken og sige hårdt nej. Han ved det er forkert. og det der med at hakke ned på mig fordi jeg sagde at han vil tage magten fra mig ved at skide og pisse andre steder. Det er simpelthen bare noget jeg fik afvide af den opdrætter jeg fik ham fra. Så valgte at tro på dennes ord.

Robert

Tror ikke nogen har prøvet at hakke ned på dig. Men kender godt følelsen he he. Man skal ikke lukke for meget ud man kan hurtigt blive overfaldet og misforstået så man bliver udstillet som en ond ilder ejer. :) Men ved ikke hvor ham du har fået det at vide af har den teori fra. Men tror ikke det er for at vise magt da det er noget dyr normalt gør for at marker dens  territorium. og ja det med at tisse og lave er jo fordi dyr jo ikke har kendskab til sådan noget som toilet eller tisse bakke. dyr plejer jo normalt at tisse og lave hvor de har lyst. Men vi er jo så bare nød til at lære dem at de skal bruge en bakke og nogen gange går det så lidt galt hvis den skal meget hurtigt lige som med små børn :)