Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Vansinne!

Startet af Starshineferrets, 31. Juli 2010, kl. 18:02

Starshineferrets

Måste bara säga att jag fick faktiskt en smärre chock när jag hittade det här...

http://www.biohund.dk/Default.aspx?ID=1419

Här rekommenderas alltså att bara köra på de får produkter som finns där, precis som om barf bara vore att tina upp och servera, hur enkelt som helst, utan någon som helst förkunskap!  Vad folk missar är att BARF är en smärre vetenskap, och problemen som kan fås hos illrar som serveras otillräcklig barf är ofta oåterkalleliga. Och här talar vi inte om problem så som dålig päls eller liknande, utan stora, omfattande problem som kan leda till hjärtfel, blindhet, njurfel, förtidig död och ja.. en halv mijlon andra saker som kasnke aldrig går att åtgärda när de upptäcks. Det finns mängder med saker att tänka på när man ger enbart BARF - och det är inget man lär sig på några minuter.

Jag har själv barfat i 3 år, och jag anser mig själv absolut inte ha koll på allt... långt därifrån och jag är faktiskt konstant orolig över om mina djur får i sig det dem ska. Alla är fantastiska i kropp och päls... men det är NU.... vad händer invärtes? vilka problem kommer visa sig om ett par år? Oron är konstant, och jag försöker ständigt lära mig mer för att säkerhetsställa att mina djur får det dem behöver.
Jag har skrivit en BARf guide.. men den är enbart baserat på mina erfarenheter, och jag skulle faktiskt inte rekommendera någon att enbart ha den som grund för att helbarfa egentligen. Faktum är att jag snarare pushar mina valpköpare att ge BÅDE torrfoder och BARF åtminstone tills de vet vad de gör, istället för att kasta sig in i hel BARF.

Men ja.. på den här hemsidan/butiken framställs barf som en piece of cake... bara att köpa, servera och illern kommer leva i 100 år utan några som helsta problem. Och detta oroar mig verkligen. Självklart är det bra att produkterna som finns, men som alltid med BARF tycker jag att man bör varna med stora bokstäver om att det inte är fullt så lätt, och att det kräver både kunskap och engagemang för att det inte skall leda till framtida problem.

För faktum är att det är 1000 ggr lättare att ta livet av sin iller med dålig BARF än vad det är att ta livet av dem med dåligt torrfoder.

mette11

Ja det er utroligt at de får det til at lyde så simpelt!!! Jeg ved slet ikke nok og læser også meget om det og forsøger virkelig at sammensætte en korrekt kost til mine, uden dog at være sikker på at jeg rent faktisk gør det!!

Ikke for at være ond, men hvilken ret har de til at fremstille Maria (Crystal Ferret) som ekspert der kan rådgive om barf?? Så vidt jeg ved har Maria ingen uddannelse indenfor ernæring til dyr, ingen årelang erfaring med barf eller andet der kan give merit som ekspert på området!! Ret mig hvis jeg tager fejl. Jeg ville ikke lægge navn til sådan noget selv, da jeg ikke mener at jeg er kompetent nok til at rådgive andre på nuværende tidspunkt og har derfor svært ved at forstå at andre gør det!

Men jeg har faktisk hørt andre udtale at man ikke skal tænke så meget over barf, men bare sørge for at variere det, så skal det nok gå godt (mener det var Bob Church der sagde det, men vil ikke udtale mig for sikkert, da jeg ikke er helt sikker i min sag!)

Anne

Du har ret i at folk har citeret ham for at sige det. Om han faktisk har sagt det aner jeg ikke, da jeg ikke var til stede.

mette11

Jeg var til stede, men var syg og havde høj feber og er derfor usikker på hvad f... der egentlig foregik omkring mig den dag!!  :S

Anne

hehe ok! Men jeg har set folk skrive det på fora at han ahr sagt det. Jeg vil dog tro at han ikke mente man bare skulle give i øst og i vest, men måske mere at man ikke kun skal give det samme? Ved det ikke.

Shamua

#5
Citat fra: mette11 Dato  3. August 2010, kl. 18:45
Ikke for at være ond, men hvilken ret har de til at fremstille Maria (Crystal Ferret) som ekspert der kan rådgive om barf?? Så vidt jeg ved har Maria ingen uddannelse indenfor ernæring til dyr, ingen årelang erfaring med barf eller andet der kan give merit som ekspert på området!! Ret mig hvis jeg tager fejl. Jeg ville ikke lægge navn til sådan noget selv, da jeg ikke mener at jeg er kompetent nok til at rådgive andre på nuværende tidspunkt og har derfor svært ved at forstå at andre gør det!


Ja det studsede jeg så også lige over et par gange. Men turde ikke skrive noget da jeg var bange for at folk ville sige jeg var efter hende!

Vh. Marianne

Mustela

Citat fra: mette11 Dato  3. August 2010, kl. 18:45
Ikke for at være ond, men hvilken ret har de til at fremstille Maria (Crystal Ferret) som ekspert der kan rådgive om barf?? Så vidt jeg ved har Maria ingen uddannelse indenfor ernæring til dyr, ingen årelang erfaring med barf eller andet der kan give merit som ekspert på området!! Ret mig hvis jeg tager fejl. Jeg ville ikke lægge navn til sådan noget selv, da jeg ikke mener at jeg er kompetent nok til at rådgive andre på nuværende tidspunkt og har derfor svært ved at forstå at andre gør det!

Jeg tænkte også præcis samme tanke, da det jo kun er 1-2mdr siden af hun skulle have sine dyr på barf, og i den forbindelse skulle sælge alm. tørfoder.
Men måske har tingene ændret sig, og hun på kort tid har indhentet en stor viden indefor område, ved jeg intet om!!

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

mette11

CitatMen måske har tingene ændret sig, og hun på kort tid har indhentet en stor viden indefor område, ved jeg intet om!
Det kan jeg heller ikke vide noget om...det kan jo godt være - det er jo muligt at lære meget på kort tid...men jeg må indrømme at jeg forholder mig skeptisk indtil Maria selv kommer på banen og fortæller om sin viden og hvor hun har den fra!

Mustela

Citat fra: mette11 Dato  4. August 2010, kl. 12:49
CitatMen måske har tingene ændret sig, og hun på kort tid har indhentet en stor viden indefor område, ved jeg intet om!
Det kan jeg heller ikke vide noget om...det kan jo godt være - det er jo muligt at lære meget på kort tid...men jeg må indrømme at jeg forholder mig skeptisk indtil Maria selv kommer på banen og fortæller om sin viden og hvor hun har den fra!

Ja, det gør jeg bestemt også.. Det tager nok flere år at indhente nok viden, både teoretisk men også praktisk. Kunne være skønt hvis Maria ville deltage i denne debat!! -så tingene kunne afklares. Tænk hvis folk bare gik ud fra hun havde en kæmpe viden og erfarring, og måske endte med fejlernærede dyr...-og fatale følgesygdomme.................................


Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

mette11

CitatJa, det gør jeg bestemt også.. Det tager nok flere år at indhente nok viden, både teoretisk men også praktisk. Kunne være skønt hvis Maria ville deltage i denne debat!! -så tingene kunne afklares. Tænk hvis folk bare gik ud fra hun havde en kæmpe viden og erfarring, og måske endte med fejlernærede dyr...-og fatale følgesygdomme.................................
Præcis!!

Mustela

Citat fra: mette11 Dato  4. August 2010, kl. 13:00
CitatJa, det gør jeg bestemt også.. Det tager nok flere år at indhente nok viden, både teoretisk men også praktisk. Kunne være skønt hvis Maria ville deltage i denne debat!! -så tingene kunne afklares. Tænk hvis folk bare gik ud fra hun havde en kæmpe viden og erfarring, og måske endte med fejlernærede dyr...-og fatale følgesygdomme.................................
Præcis!!

Håber da klart at producenten og Maria selv, vil stå til ansvar..
Der er jo en grund til at mange fodre med begge dele, mig selv, da man er usikker på hvorvidt alle ernæringskrav er opfyldt ved kun barfing.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Dark Crystal

#11
Biohund og jeg har over sommeren undersøgt omkring BARF og ildere. Jeg blev brugt fordi jeg havde så ringe forstand på det og var ny i opstarten som jeg var.
Jeg skulle starte op med barf og undersøge hvad vores dyr bedst kunne lide.

Jeg var mere en forsøgsperson end noget andet. Biohund kommer en gang hver 14 dag og høre vores erfaringer om hvordan det er gået.

Det her er ikke lavet som om jeg er den store professor i det. Jeg er det kun i hvad mine egne dyr kan lide. Jeg har søgt råd på visse punkter om hvad de mere havde brug for. Og jeg har givet biohund råd om andre ting. Sådan som tørfoder olier og sådan noget.

Det biohund vil med sin side, er udelukkende at lave en større barf marked KUN for ildere. Altså for dem der vil starte op.
Han er også ved at starte op med nye produkter og andet. Så siden er langt fra alt det som en ilder skal havde. Og der mangler også rigtig mange ting for at man kan købe en hel diet til en ilder herinde.

Udover det er der flere andre herinde han også har brugt råd hos.

Men jeg bliver ked af hvis der skal ses ned på hans forsøg for at gøre mere for ilderne. For jeg syndes bestemt at vi har få og dyre muligheder for ting og sager til vores dyr. Vi skal generelt til udlandet hver gang der er noget vi skal havde til en ordentlig pris.
Det er en af de ting Biohund gerne lave om på. Og jeg syndes det er synd hvis hans store kræfter for at gøre det, skal spottes pga. mit ry rundt omkring.

Problemet ved at jeg blander mig i jeres diskotion er at jeg pludselig står til regnskab for en masse ting jeg og biohund har gjort for jeres skyld. Ting der ikke er nær færdige og et projekt der først lige er ved at starte.

Men i har fået jeres forklaring her. Jeg gider ikke gå længere ind i den. For som sagt, det er et forsøg vi har haft gang i.


LordDoom

hvis man gav sig tid til at læse rigigt ville man se at der står vi har i et samarbejde har sammensat en barf menu ikke at det anbefales eller .oO( "dr. dyhr" anbefaler denne menu efter mange års erfaring og med flere års uddandelse på flere studier på dvs. universiteter ..... )

Amelia W.R <3 - Kiss me Boy (Haku)<3 og Cleopatra Aysiha <3
Fiona Krystal & William i tankerne

mette11

Det er helt fint med mig at i laver et forsøg, men et forsøg handler jo ikke kun om hvad en ilder kan li´ og ikke kan li´ af barf. Det er jo utroligt vigtigt at kosten er korrekt sammensat i forhold til ilderens næringsbehov. Der står at i tester hvad en ilder kan li´ og det synes jeg er meget forkert!! En ting er at ildere har forskellig smag, men en anden ting er jo at det som smager godt, sjældent er det som er sundt (personligt elsker jeg næsten alt med store mængder sukker, men sundt bliver det sgu ikke af at jeg synes det smager godt).
Jeg vil da også meget gerne høre andres erfaringer, men ikke om hvad deres ildere kan li´, men derimod om hvad der er godt for ildere og hvad man skal passe på med! Jeg savner noget sagligt om jeres forsøg! Synes også et tidsanspekt ville være på sin plads. Altså at i skrev at det var et forsøg som lige var startet op og erfaringen derfor er meget begrænset!

Jeg synes det vil være utrolig rart hvis der kommer mere frem om ildere og barf, men det skal være viden der bunder i reele undersøgelser eller mange års erfaringer, for ellers kan jeg i hvert fald ikke bruge det til noget som helst!!
Det er for mig at se farligt at fremstille sig på den måde som Biohund og Maria gør, da de skriver som om deres viden er facts, uden at det egentlig er det. Jeg kan hurtigt se en meget stor fejl i hvad der står på den side og det gør mig endnu mere skeptisk overfor at handle der! Jeg synes det er forkert at skrive "viden" om ildere og barf, når de reelt set ikke har nogen viden (i så fald mener jeg at de skal sætte kildeangivelser på, så man kan se hvor deres viden kommer fra), ellers fremstår det som useriøst, men desværre er der mange som tager sådanne siders informationer for gode varer.
Jeg synes det vil være fantastisk hvis der kom mere information om barf og ildere frem. Jeg vil elske det!! Og jeg vil elske at jeg havde flere interessante produkter at vælge imellem og hvis der blev lagt artikler om emnet ud, ville jeg også være meget interesseret. Men det kræver at der ligger reel viden bag!

Jeg skriver ikke det her for at være efter nogen, eller fordi jeg har noget imod nogen. Jeg forholder mig udelukkende til en tekst som står på en side og den vil jeg have lov til at være kritisk overfor, eftersom den for mig er meget mangelfuld og ukorrekt!! Jeg reagere fordi det kan være farligt at fodre med barf, hvis man ikke har forstand på det og jeg mener folk har ret til at vide at der kun er tale om et nystartet forsøg og ikke en årelang erfaring indenfor området! Jeg havde skrevet det her uanset hvem der var tale om, da jeg heldigvis er ret udenfor intriger i ilderverdenen!

Dark Crystal

Mette 11.. Jeg ved at Biohun ville tage imod jeres erfaringer og alt hvad i har på hjertet med kyshånd. Jo flere vi er om at forbedre det, jo bedre syndes jeg.
Så jeg syndes bestemt at det er en super ide at vi samarbejder om det. Og jeg syndes bestemt at det er en god ide hvis i selv skrive til Biohund. For han vil helt sikkert gøre alt for at det bliver så optimalt som muligt for dyrene.