Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Sky ilder :(

Startet af Kristine, 3. August 2010, kl. 18:08

Kristine

Min lille pige er rigtig menneskesky og bliver hurtigt og nemt bange :(
(Pga hun har haft en dårlig opvækst)
Hvad skal jeg gøre for at hun ikke er så menneske sky?
For hun gider virkelig ikke at sidde hos mig og nusse, og når jeg nusser hende imens hun sover så vågner hun lidt tid efter og gider ikke at være hos mig

Skal jeg tvangs nusse hende? Rose hende mere?

Synes virkelig det er synd at hun går rundt og er skræmt :(
Hun er begyndt at kunne lege lidt med mig.. Men hun vil slet ikke tages op og nusses, og når jeg går over imod hende så bakker hun tilbage..
prøver at sidde på afstand og bare tage hånden frem, så går hun forsigtigt hen til min hånd og snusser, men lige så snart jeg bevæger fingeren for at nusse hende så bakker hun tilbage igen :( Vil virkelig gerne have at min lille pige ikke er bange for mig eller andre mennesker

Hendes tidligere ejere gav hende smølfespark når hun bed, kan det måske være at det er derfor og hun er bange for hænder?
Håber der er nogen som kan hjælpe :( Vil gerne min lille pige har det godt og er tryg ved mig

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

NannaMB

Ego har desværre også en tendens til det. Det er blevet bedre med tiden

Jennifer

Det første jeg tænker er: er du sikker på at det er fordi hun er sky?
Kan det ikke bare være fordi hun ikke har lyst til at nusse og kæle?
Min egen ville heller ikke i starten overhovedet og har læst at andre har erfaringer med at deres generelt ikke er til kæl og nus..

Det med at hun bakker gør min også.. men tror mere det er i leg.. (der kommer selvfølgelig an på hvordan hun bakker..) :)

lussingen

Nogle ildere er af natur mere sky/forsigtige end andre. Herhjemme har vi en hybrid-dreng, og han er EKSTREMT forsigtig. Han er typen, der sniger sig langs panelerne. Han kunne ikke drømme om at lægge sig midt på gulvet, men søger altid ind under en kommode.
Han bakker også nogle gange når folk gerne vil tage ham op og hilse på ham. Han kan endda finde på at gøre det når det er mig, hans madmor, der vil tage ham op ;)
Vores erfaring, da han var hvalp, er, at lade ham komme til os. Vi satte os meget nede på gulvet og lod ham komme hen til os, når han havde lyst. Tit sad vi og legede med noget af hans legetøj eller en tom pose, og så når nysgerrigheden vandt, kom han hen til os.
I dag er han meget kælen, men helst kun når det er madmor. Han bakker stadig ind i mellem når vi vil tage ham op og han reagerer også kraftigt på høje lyde.
Nogle ildere er længere om at falde til og blive trygge i deres nye hjem end andre. Måske er din lille pige sådan? Det hjælper selvfølgelig heller ikke at hun har gået under nogle kummerlige forhold.
Giv det tid og tænk over dit kropssprog. Vores dreng reagerer stadig kraftigt, hvis vi har for store armbevægelser eller larmer for meget.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

NannaMB

JA der kunne jo også være det.

Kristine

Ja, må bare give det lidt tid og lade hende komme til mig :) Prøver jeg også på.. og så nusse hende
Fx i dag, der var hun bag en dør, så kom jeg gående med Laban.. og var åbenbart lidt for hurtig til at komme over imod hende og ville tage hende op, hun var ikke afspærret eller noget, så det kunne ikke være fordi hun var trængt op i en krog..

Men hun begyndte bare at SKRIGE! Virkelig bogstavelig talt SKRIGE! har aldrig hørt noget lignende.. jeg fik et kæmpe chok.. min far kom også løbende.. det lød o som om en kæmpe sten var faldet ned på hende og hun var ved at dø eller et eller andet...
så gik jeg langsomt over imod hende, og hun hvæste og hvæste af mig.. jeg tænkte at nu blev jeg sikkert bidt af den lille skramte ilder som havde bakket tilbage og nærmest foldet sig helt sammen..

men så tog jeg hende op, hun bed ikke.. men hvæste stadig lidt.. så nussede jeg hende og kyssede hende i lidt tid og så faldt hun til ro..
Min far troede at jeg var ved at slå hende ihjel eller trådte på hende, for det var et virkelig overdrevet skrig

Forstår ikke hvorfor hun blev så bange :(
Jeg kom ikke engang løbende over imod hende eller noget
Blev helt bange og ked af det at hun blev så skræmt

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

FerretParadise

Jeg synes det lyder som en rigtig god ide, at du sætter dig på gulvet. ;)
Så kan hun selv komme til dig, når hun har lyst, og ikke omvendt.
Selv sidder jeg faktisk på gulvet for tiden, også lige nu, fordi jeg fik hvalpe hjem i forrige weekend.
Det synes jeg er en rigtig god måde at gøre det på nemlig, så kan de meget hurtigt komme i kontakt med mig, når de vil, og vi kan så lege og nusse osv. Det bliver ikke når jeg har lyst, men når de har. Jeg synes så også, at det hele går meget lettere, at vi bliver venner. Nogle gange når de leger selv, så løber de lige hen over mig, og det viser jo bare, at de er trygge ved mig.

Jeg tror, at når din pige har stået bagved en dør, så har hun følt sig "fanget", og du har virket truende, da du er kommet ind "på hendes område", måske lidt for hurtigt, eller ja, du er jo en stor en i forhold til hende. Hun er jo bare en lille pige, og du et stort menneske.
Så ja, sæt dig ned på gulvet, på en pude så du ikke få ondt i måsen, og så lav det du ellers ville gøre når du sad i sofaen. Læs en bog, vær på nettet eller se tv, ja meget kan man gøre fra gulvet. Og du virker ikke så skræmmende.
Ann Hillerslev.

ilderhjemmet

Vores Filine er også en bange ilder, hun skriger rigtig meget, når jeg kommer tæt på hende, dette er dog blevet bedre, hun er også bange for de andre ildere, bortset fra Rasmus. Vi har haft hende i ca. 10 måneder. Til gengæld er hun meget glad for min mand.

Lidt for historie om Filine:
Fililne blev "reddet" af en dyrehandler, da en bekendt til dyrehandleren ville smide hende ud i naturen, Filine er ikke blevet passet og behandlet ordentligt og er også blevet slået. Skipper (min mand) har hun aldrig været bange for, men derimod mig og andre kvinder blev hun rædslelsslagen overfor, løb, bed,hvæssede og skreg rigtig højt (det skar lige ind i hjertet)

Vi valgte at Filine for det meste blev nusset, leget med og passet af Skipper så måtte jeg bare langsomt, meget langsomt nærme mig hende, så hun ku' få tillid til mig, indtil videre er der som sagt gået 10 måneder, langtfra tilfredsstillende, men jeg kan idag nusse lidt med hende, lege med hende samt hun nu er begyndt at opsøge mig, hun bider stadig ud efter mig, men mange gange er det i leg. Men lige så snart hun kan høre, fornemme eller se Skipper vender hun sig imod mig.

Jeg sad på gulvet, ofte med en godbid, mad eller olie, lod hende komme til mig under skrig og bid, jeg talte til hende både når hun var i bur og ude for at hun skulle vide at jeg var god nok og hun kunne stole på mig.

Du skal væbne dig med tålmodighed, tålmodighed, kærlighed og atter kærlighed, du skal vise hende tillid, når den tid kommer hvor hun har vænnet sig til dig har det hele været det værd.

Vi ønsker jer held og lykke og du skal nok få en sød og dejlig ilder


Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Kristine

Hun får masser af kærlighed og kys og nus og ja :) Hun er også begyndt at opsøge mig.. og hun har faktisk været kommet op i sengen til mig.. er begyndt lige så småt at kunne holde hende lidt.. ikke så meget..
Men det er sjovt, det du beskriver.. for min kæreste, bror og far  kan sagtens holde hende.. men min søster og jeg vil hun i hvert fald ikke være hos.. og kunne det måske være at den tidligere ejer som slog hende var en kvinde også ?
Men det går stille og roligt fremad.. dog langsomt men fremad :) og håber også at hun kan se at hun sagtens kan være tryg ved mig og vil det bedste.. for man bliver jo næsten ked af det når ens lille ilder er bange for en og ikke har lyst til at være i nærheden hos en..

Hun er også begyndt når hun leger med Laban.. at komme over og lugte til mig og nappe lidt i mig ;) Hehe
Så tror hun er ved at falde til :)

Men første gang jeg skulle lave nakketag på hende.. og tage hende op.. hold da op hvor hun dog hvæste og skreg af mig :S
Der er gået ca en uge, og er begyndt godt at kunne nusse hende lidt.. ikke så meget, men lidt og det er jo altid en start :)

Er bare bekymret for hendes reaktion hos dyrelægen imorgen når hun er menneskesky /:
Men håber alt går som det skal og hun er en lille sund og rask pige <3 og self det sammen om Laban ;)

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Charlotte

Hvis hun ligefrem skriger når du tager hende i nakken, så lad være. Du kan bare nøjes med at tage hende op og holde hende foran dit ansigt mens du skælder hende ud uden at have fat i nakken. Sådan gør jeg med mine. Jeg bryder mig ikke om nakketag og har kun gjort det få gange hvor dyret virkelig har lavet noget alvorligt.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Kristine

Det var også kun første gang jeg tog hende op at hun gjorde det :) Tager hende ikke i nakken mere, nu er det enten rundt om hovedet eller i skammekassen.. også hvis hun nu er bange for hænder og mennesker.. hun skal ikke tro jeg er ond, men plejer jo at opdrage Laban med nakkeløft

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Eliza

Nu ved jeg ikke hvilken dyrlæge du bruger, men jeg ville være sikker på det ikke var en der bare tog hende i nakken. Har oplevet og hørt om flere der tager dem i nakken fordi de er bange for at blive bidt, men det burde ikke være nødvendigt når de skal tjekkes og vaccineres.

Ildere er forskellige og nogle kan bedre tåle/acceptere nakketag end andre.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Kristine

Laban kan sagtens klare det, han er lidt ligeglad og gaber bare med det samme..
Men Sabine kan virkelig ikke lide det.. så det er jeg holdt op med.. håber ikke dyrelægen gør det.. så er det jo en dårlig dyrelæge :S

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Charlotte

Hvis du tager hende med imorgen, så kan du jo bare sige det til dyrlægen inden du åbner kassen. Men han skal jo heller ikke holde Laban i nakken. Det er ikke normalt at dyrlægerne tager dem på den måde. Det gør min dyrlæge ikke.  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Kristine

Det er første gang jeg skal til den her dyrelæge.. så ved ikke hvordan de er.. men må lige sige til Dr. dyr han/hun lige skal være lidt obs på Sabine :)
Så finder jeg også ud af om det er nogen som jeg vil bruge igen

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine