Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hils på Pedersenn og Findus

Startet af Fuske, 4. August 2010, kl. 15:14

cibatuchsi

Hvor er de bare søde:)
Her har vi også mus. i dag har vi sat hyggetanten ind til den anden hun mus og så går hannen alene. og det kommer han til det næste stykke tid. og om to uger så får han selskab af hannerne der ligger i reden :)

Malene

Kristine > Mine rotter havde jeg for at avle snacks (jeg forklarede hvorfor i tidligere mit indlæg), men de kan godt blive en del af kosten, hvis man fodrer med dem når de er gamle nok.
Mht. andre fordele, går jeg ud fra at du snakker om det jeg skrev med ørkenrotter? De andre fordele er at man ikke skal gøre rent ved dem så tit, fordi de ikke tisser så meget (de er jo ørkendyr, duh) og at de ikke har brug for så stort et bur som f.eks. rotter. Det er de eneste fordele jeg lige kan komme i tanke om :fnis:

Fuske > Ja, jeg ved der findes linjer der ikke er så aggressive, men hvis man tænker på at købe nataler fra en dyrehandel, så skal man være klar over at man kan få nogle dyr der er knapt så venlige :lol:
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Kristine


Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Kristine

Ah smart.. Havde også bare tænkt mig at bruge dem til snacks :)
Så det kan jo sagtens lade sig gøre ;)
Ja, så behøver jeg ikke at bruge en formue på bur.. men derfor selv om de er foder dyr skal de self behandles godt og have et fint bur :) Hmm.. det må jeg lige finde ud af i næste måned engang...

Hvordan afliver man så sådan en teenager/voksen mus? Vil jo self ikke have at den lider

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Malene

Og nårh ja, mus kan fås i de fleste dyrehandlere ret billigt. Og når de først er kommet i gang med at lave unger, så er de penge altså godt givet ud :D

Jeg fodrer nu heller ikke med mus hver dag, men når det bare er alm. mus, så er det nemmere at vente på at de bliver fuldvoksne, og man er sikker på at de indeholder hvad de skal. I stedet for bare at lave til snacks.
Man behøver ikke bruge en formue på bur, nej. Man kan sagtens få et fint bur, til en gruppe avlsmus, for under 200 kr.

Jeg tager fat i musene ved haleroden og banker dem ned i en bordkant. Hvis de skal i fryseren, lægger jeg en lineal/saks/whatever over nakken og hiver i halen (nakketræk), så jeg er HELT sikker på at de er døde.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Kristine

Havde godt forestillet mig at det var sådan noget lignende.. hmm.. må bare lige ned og kigge på mus og bur i næste måned.. (Min kæreste kommer til at slå mig hjel) Hehe.. Hvor lang tid tager det for at sådan en mus er voksen?

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Malene

Jeg plejer at fodre med dem når de er mindst 10 uger. Det lyder af meget, men det er ikke så svært at vente på, når man først har fået det hele op at køre og der konstant kommer mus :D Og det kan virkelig godt betale sig at avle dem selv.
Mon ikke din kæreste lærer at leve med det, når han finder ud af at ildere er ret så seje dyr, der godt kan lide lidt rå kød engang i mellem ;)
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Kristine

Okay :)
Ja kunne godt forestille mig at hvis man havde et par hunner at der nok skulle være rigeligt.. det ville også være synd hvis der var for mange mus som slet ikke blev spist... ja, det lyder også meget billigere end at købe dem :)
Han har ikke så meget imod mine ildere, han synes de er søde.. bortset fra at de elsker at bide ham i tæerne  :fnis: Det kan han ikke lide.. og de kommer op og vil lege med ham når han sover... Men det gør de jo ikke med Moar :o men han skal også bare lige lære at skælde dem ud så de ved det, for når han ikke gør det tror de jo det er iorden.. har også sagt han lige skal give mig nogle måneder så skal de nok blive skønne (De er jo trods alt hvalpe! Og bliver ikke lige frem bidetrænnet  på en uge) Hehe :) Jeg synes nu de er dejlige.. Men de har også lært det er forbudt at bide mor i tæerne  :dans:

Men han synes det var en god idé med en til ilder... men han synes jeg bruger mange penge på dyr for tiden.. og så når jeg lige pludselig går ud og køber mus også... oh boy.. ej.. hvis jeg fortæller formålet, og buret ikke fylder så meget og de ikke lugter og jeg skal nok gøre rent efter dem og fodre dem (Ligesom jeg gør med ilderne) Så tror jeg nok det skal gå ;) Det er trods alt mine penge jeg bruger på det :D Hehe.. og det er meget billigere i længden.. så tror jeg også at han vil støtte idéen og synes måske det kunne være meget sjovt.. det er lige noget vi skal diskutere.. for vi skal jo til at flytte sammen.. så bliver også nød til at lytte til hans mening....

- UNDSKYLD for romanen! Hehe  :-$ :X

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Malene

#23
Haha, det er helt i orden at du skriver en mindre roman. Vi er vist alligevel røget en smule off topic (og så ikke alligevel) :P

Jeg tror næppe at du får et problem med for mange mus. Ildere kan spise virkelig mange mus! Jeg har 5 bure lige nu (og har planer om flere), med min. 3 mus i hvert og jeg er ikke engang i nærheden af at kunne give mus hver dag. Det er så heller ikke ønskværdigt, da en varieret kost er det mest optimale :D
Og (som før nævnt) hvis du endelig skulle komme til at avle flere end dine egne ildere kan spise, så er jeg 100% sikker på at du kan komme af med dem, afhængigt af hvor meget du vil sælge dem for :)

Jeg kender til det at ens nærmeste tænker "argh, flere dyr", men jeg kan næsten kun finde fordele ved at avle mus selv. Det er billigere og man er helt sikker på hvordan de har levet, hvad de har spist og hvordan de døde.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Fuske

hehe i er slet ikke off topic ;) pedersen ogfindu vilskam gerne have debatter i deres velkomst tråd så andre også slipper  for  at betale 10  til 15 kr  pr mus ;)


evt overskud kna forresten oftest sælges af tiil en dyrehandel eller i gul og grattis (eller til en med ilder herinde ;) )
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Namilla

Fuske: Jeg tror ikke du skal regne med at få overskud... mine ildere har levet mere eller mindre af mus i en periode, og der gik 3 voksne mus pr. ilder, pr dag (foruden tørfoder)... og taget i betragtning at dine mus vil få omkring 8-12 unger pr. kuld, så kan du selv lave regnestykket med, hvor mange mus du så får brug for...
Nataler vil jeg ikke anbefale...javist, der findes stammer som er knap så aggressive, men jeg har efterhånden avlet foderdyr til krybdyr i 6 år, og nataler er helt klart dem, jeg har den dårligste erfaring med!... der kan gå rigtig lang tid inden en gruppe kommer igang med at yngle (4-6 mdr), de stresses nemt af lugten af rovdyr (2 af mine grupper måtte flyttes på loftet, fordi de stressede over lugten af ilderne), og de åd deres unger for et godt ord. Nataler har heller ikke helt samme fodersammensætning som alm. lab. mus. (de har brug for mindre protein, og kan få skader i kroppen, hvis de får for meget protein).
Af fordele bliver nataler større end almindelige lab. mus, men det tager længere tid. Jeg har opgivet avl på nataler, da jeg ikke synes det er det værd.
Jeg har aldrig kunnet få mine ildere til at spise voksne rotter, men op til de bliver kønsmodne har de godt villet spise dem.

Kristine

Hehe, men kan aldrig få for mange dyr, kun for lidt plads :P

Jamen så må jeg jo lige kigge på det, for det er jo meget billigere i længden end at gå ned engang imellem og købe 20kr pr mus.. Jaa, vores lokale dyrehandler er blevet overtaget at nogle andre.. og de er rent ud sagt r*v dyre  :X

Alle de ting jeg købte der kunne jeg få andre steder til under halv pris! Og det er alligevel mange penge at spare...

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

cibatuchsi

Citat fra: Kristine Dato  7. August 2010, kl. 13:04
Hehe, men kan aldrig få for mange dyr, kun for lidt plads :P

Jamen så må jeg jo lige kigge på det, for det er jo meget billigere i længden end at gå ned engang imellem og købe 20kr pr mus.. Jaa, vores lokale dyrehandler er blevet overtaget at nogle andre.. og de er rent ud sagt r*v dyre  :X

Alle de ting jeg købte der kunne jeg få andre steder til under halv pris! Og det er alligevel mange penge at spare...

ja her skal vi også gi 20 kr for en mus. og med 10 dyr løber det hurtigt op. så vi har også fået mus herhjemme så vi kan spare de penge i længden ;)

Kristine

Ja det kunne jeg godt forestille mig... nu har jeg kun 2 møgunger.. men synes alligevel at det er dyrt, så de får det ikke så tit.. selv om det synes jeg er lidt synd

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Fuske

Citat fra: Namilla Dato  7. August 2010, kl. 11:51
Fuske: Jeg tror ikke du skal regne med at få overskud... mine ildere har levet mere eller mindre af mus i en periode, og der gik 3 voksne mus pr. ilder, pr dag (foruden tørfoder)... og taget i betragtning at dine mus vil få omkring 8-12 unger pr. kuld, så kan du selv lave regnestykket med, hvor mange mus du så får brug for...
Nataler vil jeg ikke anbefale...javist, der findes stammer som er knap så aggressive, men jeg har efterhånden avlet foderdyr til krybdyr i 6 år, og nataler er helt klart dem, jeg har den dårligste erfaring med!... der kan gå rigtig lang tid inden en gruppe kommer igang med at yngle (4-6 mdr), de stresses nemt af lugten af rovdyr (2 af mine grupper måtte flyttes på loftet, fordi de stressede over lugten af ilderne), og de åd deres unger for et godt ord. Nataler har heller ikke helt samme fodersammensætning som alm. lab. mus. (de har brug for mindre protein, og kan få skader i kroppen, hvis de får for meget protein).
Af fordele bliver nataler større end almindelige lab. mus, men det tager længere tid. Jeg har opgivet avl på nataler, da jeg ikke synes det er det værd.
Jeg har aldrig kunnet få mine ildere til at spise voksne rotter, men op til de bliver kønsmodne har de godt villet spise dem.

hvor mange musepar skal der i produktion for at holde dem gående?

altså hvormange mus askal jeg have anskaffet ,ig alt i alt?
Båt båt fra Janni og Quark og Frida