Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hils på Pedersenn og Findus

Startet af Fuske, 4. August 2010, kl. 15:14

Kristine

Årh ja.. det kommer til at blive ren paradis for han musen alligevel!!! :P Hahaha...
Tror ikke at han kommer til at brokke sig.. Han bliver fuldt beskæftiget med at... BIB hele tiden med forskellige tøser :D Hahaha

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Namilla

#31
Det kommer jo helt an på, hvor mange mus du vil give ilderen/ilderne om dagen. Hvis det bare er som supplement, så behøver du jo ikke en fast produktion, og så kan du godt nøjes med det du har tænkt på. Men hvis du vil bruge musene som en fast del af kosten, og fx give en voksen mus om dagen, så skal du nok ikke regne med at der er til mere end 10 dage i et kuld. Og da de er ca. 2 mdr. om at blive helt voksne, så bør du nok have 10 hunner for at være sikker på at kunne få nok unger. Husk at hunnerne kan stresse hinanden, hvis de går for mange sammen, og hver hun bør have sit eget hus. Jeg har kørt med faste lab-bure med 1.4 i en lang periode, og det kører fint. Når hunnerne begynder at blive udslidte og ikke giver så mange unger længere, så lader jeg en eller flere hun-unger vokse op, og går med i produktionen. Hvis du vil lade hannerne blive kønsmodne, før du fodrer med dem, så bør du sætte dem i en kasse for sig, hvor de ikke kan lugte hunner, ellers vil de slås. Hun-ungerne kan godt blive gående i kassen med de voksne, men vær opmærksom på, at de er kønsmodne før de egentligt er egnet til at få unger, og deres far vil givetvis parre dem så snart de bliver kønsmodne. (jeg har dog aldrig set noget problem i det, da mine mus er foderdyr, og ikke kæledyr).
At jeg lader døtre indgå i senere avl, vil give en vis grad af indavl, men jeg kender folk der har kørt med samme stamme, og lavet indavl i op til 25 generationer, uden problemer. Så længe man sorterer dårlige individer fra løbende, så er det ikke noget problem.. Hunner der æder deres unger sorteer jeg fx fra med det samme. Nogle gange er det kun første kuld de æder, men andre gange vil de blive ved, og det gider jeg ikke bøvle med.
Jeg fodrer med en blanding af gnaverfoder og billig hunde- eller katte-tørfoder. Derudover får de ukrudt, tørt brød, grene fra frugttræer og agurke-ender, gulerødder osv. Væ opmærksom på, at muslaver lagre, så hvis du fodrer med "våd kost" (altså agurk, æbler osv) så sørg for at de ikke får mere end de kan spise, da det bliver noget svineri, når de gemmer det.
Når de har unger, så skal der ALTID være mad og vand...en enkelt svipser, og de bare mangler vand i en time, kan være nok til at de æder ungerne.
Kig evt her. www.kielskov.dk under "gnaversystem", der står en masse nyttige fakta.
Vær i øvrigt opmærksom på, at dine mus kan blive stressede over lugten af ilderne, hvis de står i samme rum. Ligeledes hvis de stresses af børn der vil kigge til dem hele tiden. Min erfaring er, at mus trives bedst, når de får lov at passe sig selv. Udsving i tempertur og lysmængde, kan få avlen til at gå i stå i en periode, så det er endnu en grund til at have mange mus igang, hvis du vil være sikker på at have en fast forsyning af mus.

Starshineferrets

jag har just nu 5 terrarium med möss i, mellan 3-4 honor i varje, tidgare hade jag 8 burar... och ja.. det finns inte en chans att jag någonsin komme rfå nog med möss.. trotts att jag har såpass mycket ungar är det knappt så att mina 10 illrar får en mus var i veckan om jga ska vara ärlig.

Och kostnaden... om vi säger som så, hade jag köpt möss till mina illrar för tex 20 kr styck och gett dem en mus var i veckan så hade dte varit långt billigare än vad det kostar mig att föda upp egna ;)

Så varför föder jag upp själv?
jo, jag vill att de möss mina illrar får ska komma från bra förhållanden, haft ett gott och berikat liv, avlivas humant samt fått en kost jag anser vara fullvärdig. För faktum är att det musen själv äter påverkar i sin tur hur "bra" den är för illrarna att äta. Dessutom kan jag vara mer säker på att mina foderdjur inte har parasiter och andra sjukdomar.

Däremot var jag tvungen att köpa in möss när jag fick valpar för att de skulle få optimal kost, något jag nu i efterhand ångrar då jag är ytterst tveksamt ill vad för kvalité det egentligen var på mössen.

Fuske

hehehe med ti ildere skal der en meget  stor farm til hehe. jeg renger med at jeg lige så stille udvider produktionen så der er mus til mine kommende to fritter, der er stort set altid billige bure hernede og jeg har et kælderrum (med vinduer) der sagtens kan rumme en reol med et par bure med mus. Pedersen og findus kommer dog til at bo på patricks værelse og evt afkom kommer ned i kælderen. vil lige så stille købe ind samt tage hunner til side så der på den måde kan startes stille op. så om en to tre mdr alt efter hvornår  første kuld kommer er jeg selvforsynende. jeg har have med frisk grønt, masser af rester, og kattemad anmas med en ilder og en kat i huset så er egentligt ikke bekymret for om det bliver en udgift. Har samtidg et marsvin som er ungernes kælredægge og som fordres af med frisk grønt og en standart foderblanding (basisgrønt er hvidkål  grundet c vitamin) hehehe når jeg tænker over det er dyrene vist min største udgift i husholdningsbudgettet :D
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Malene

#34
[besked=Malene]Tråden er blevet delt. Off topic snakken kan findes her: Foder til marsvin.[/besked]
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

SilverDragon

Jeg har også lige fået 4 natal mus hjemme hos mig, hehe og er blevet bidt den første gang hehe

Namilla

Jeg tror nu det er optimistisk at regne med at du er selvforsynende om 2 eller 3 mdr. Husk at musene er godt 2 mdr. om at blive voksne, og du kan godt risikere at de æder det første kuld unger... jeg ville også personligt vælge at starte med en bredere genpool...for at du bedre kan skifte med hunner og hanner mellem de forskellige bure... Det er fint at pedersen og findus bor inde, men jeg tror så heller ikke du skal forvente så meget avl fra dem, som fra dem der får lov at stå i fred...det er i hvert fald min erfaring...
Jeg ville starte op med min. 2 eller 3 bure med 1.3 i hver...
Ved du overhovedet om Quark vil spise mus?

Fuske

Citat fra: Namilla Dato  8. August 2010, kl. 10:09
Jeg tror nu det er optimistisk at regne med at du er selvforsynende om 2 eller 3 mdr. Husk at musene er godt 2 mdr. om at blive voksne, og du kan godt risikere at de æder det første kuld unger... jeg ville også personligt vælge at starte med en bredere genpool...for at du bedre kan skifte med hunner og hanner mellem de forskellige bure... Det er fint at pedersen og findus bor inde, men jeg tror så heller ikke du skal forvente så meget avl fra dem, som fra dem der får lov at stå i fred...det er i hvert fald min erfaring...
Jeg ville starte op med min. 2 eller 3 bure med 1.3 i hver...
Ved du overhovedet om Quark vil spise mus?
hehe nej det ved jeg ikke og ja der skal bredere genpool til men jeg skal ud på en lille køretur for at finde flere mus da bores llokale dyyrehandel kun får hjem et sted fra. vil gerne finde mus lidt hist og pist så der er sandsynlighed for at de ikke er 100% fra samme linie


og ja ok 2-3 mdr er vist lidt optimistisk :D
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Charlotte

Men skal du ikke lige prøve om han overhovedet vil spise mus inden du starter vildt op? Tænk hvis du står med 20 parat til spisning og han så ikke vil røre dem.  :fnis:
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Fuske

Citat fra: Charlotte Dato  8. August 2010, kl. 14:03
Men skal du ikke lige prøve om han overhovedet vil spise mus inden du starter vildt op? Tænk hvis du står med 20 parat til spisning og han så ikke vil røre dem.  :fnis:

jo da! har en natalmus som skal dø når jeg har fået hjælp af kæresten. dem kan jeg nemmerlig ikke lide uff!!
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Namilla

Der kan altså godt være forskel på, om de vil æde nataler og alm. mus...  der er stor forskel i lugten, især for ilderen, så selvom de vil æde det ene, er det ikke ensbetydende med, at de også vil æde det andet... Jeg synes du skal ofre de 15 kr. på en enkelt alm. mus, og se om han overhovedet gider æde sådan en...

Fuske

Citat fra: Namilla Dato  9. August 2010, kl. 10:58
Der kan altså godt være forskel på, om de vil æde nataler og alm. mus...  der er stor forskel i lugten, især for ilderen, så selvom de vil æde det ene, er det ikke ensbetydende med, at de også vil æde det andet... Jeg synes du skal ofre de 15 kr. på en enkelt alm. mus, og se om han overhovedet gider æde sådan en...

nataler spises gerne i hvert fald og hvis ikke musene spise er der afsætning andetsteds

halvdelen af natalen er  fortæret til stor "morskab"  for  vores ældste søn der var med under heleprocessen fra aflivning til fodring...og som synes Quark er ullækker fordi den spiser tissemænd! (ja man er vel 8 år og meget nem at forarge
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Malene

Citat fra: Fuske Dato  9. August 2010, kl. 13:58
..og som synes Quark er ullækker fordi den spiser tissemænd! (ja man er vel 8 år og meget nem at forarge
:lol: :lol:
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Fuske

Citat fra: Malene Dato  9. August 2010, kl. 14:38
Citat fra: Fuske Dato  9. August 2010, kl. 13:58
..og som synes Quark er ullækker fordi den spiser tissemænd! (ja man er vel 8 år og meget nem at forarge
:lol: :lol:

optog en fin video også og  jeg var færdig af grin i starten hvor patrick hylede som en tøs hvilket  jeg kom til at kommentere  :fnis:
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Fuske

#44
og nu med video hehehe beklager lydsporet oglængden men kunne ikke få lov at redigere ooog der hvor jeg til slut råber pis er fordi Quark er feset ind under sofaen og op i hullet med sin halvsmattede mus eeewwww det var noget af en proces at hive den ud

MVI 1563
Båt båt fra Janni og Quark og Frida