Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Overvejer ilder nr. 2

Startet af dejligste, 10. August 2010, kl. 09:21

dejligste

Hej jeg vil lige høre om der er nogen fif, råd og ideer til hvornår pg hvordan man sætter 2 ildere sammen..

Jeg overvejer meget at få en mere.. Jack er 12 uger så jeg ved ikke om det er for tidligt eller om det måske er en fordel..

Jeg håber der er nogen der kan give mig råd og vejledning..  :)


Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

Stubba

Jeg tror det er en fordel.

Men jeg kan kun tale af egen erfaring.

Jeg havde rofus i 3 måneder før jeg fik en ilder mere, og dengang ville jeg have ønsket at jeg havde fået Mailo tidligere .. For rofus fik hurtigt fornemmelsen af at det kun var ham der måtte være der (det gjorde sammenføringen både med mailo og tello til et helved) ..
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Anne

Det er en fordel at han er ung. Især hvis du også får en anden ung, eller en voksen der har dte nemt med andre ildere. Min erfaring siger at det er 1000 gange nemmere at sammenføre når en eller begge ilderne er hvalpe end når det er 2 voksne.

AnneME

ville os spørger om det samme  :P !!

jeg har jo som sagt diva, og vi vil over og hente en voksen han som er kasteret og er den sødste mod alle og ikke bider osv.

hvordan jeg skal sætte dem sammen? lade hende være i buret og sæt ham udenfor eller hvordan? :)

dejligste

Jeg overvejede om jeg måske skulle give begge seler på, og så tage dem ud i haven, så de kan snuse, lege osv. inden de kommer indenfor..

Men som sagt ved jeg ikke hvordan jeg skal gøre det.

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

Anne

Det der har fungeret bedst for mig er simplethen at give dem tid og plads. Lad være med at tvinge dem i bur sammen. Lad dem sove hver for sig, og lad demså være ude sammen og lad dem tage de kampe der kommer (med mindre det er for voldsomt og der er blod eller lignende), og lad dem se hinanden an. Så kommer det helt naturligt.

Jeg har prøvet flere forskellige sammenførsler og det med at give tid og plads har uden tvivl virket bedst.

Jeg har så også tilstræbt at give dem en positiv oplevelse sammen om dagen, hvis det har været en svær sammenførsel. F.eks. at lade dem få noget olie, kattemælk eller ducksoup sammen af en fælles tallerken.

dejligste

Citat fra: Anne Dato 10. August 2010, kl. 10:29
F.eks. at lade dem få noget olie, kattemælk eller ducksoup sammen af en fælles tallerken.

Jeg var ikke klar over de måtte få kattemælk.. Dejligt så lærte jeg noget nyt i dag  :)

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

AnneME

okay , det prøver vi :) sys forresten ik min ville have æg, altså æggeblommer  :nej:

Anne

kattemælk er heller ikke noget man skal give i store doser, men det er helt ok at den får en lilel smule en sjælden gang imellem. Jeg har mest brugt det under sammenførsler, fordi de elsker det og så glemmer de at dræbe hinanden fordi de skal spise.

I øvrigt kan man også give hele kogte æg, hvis de ikke er vilde med æggeblommer. Det elsker mine hvalpe, og det er sjovt at se dem spise sådan et helt æg.

AnneME

hehe :) diva havde travlt med at prøve at vælte skålen/talerkenen.

det er helt vildt hvor sjove de kære kan være, når de får dem der sjove hop når de leger. tror allerede jeg har taget 120 billeder og optagt lidt :fnis: :fnis:

mette11

Jeg synes helt klart at det er en god ide at have to ildere sammen. De har enormt meget glæde af hinanden og kan give hinanden selskab på en måde som vi mennesker ikke kan...jeg har nu fire sammen og det fungerer godt (bortset fra at mine to piger burde hedde bitch 1 og bitch 2, men det går godt med dem sammen, selvom de to tøser har deres egne ideer om hvordan tingene skal være).

Der er nogle ildere som bare kan samme lige med det samme og det er jo fantastisk når det sker. Men i langt de fleste tilfælde kræver det en tilvæningsperiode. Hvalpe er oftest nemmest at sætte sammen, da de ikke har fået så mange fikse ideer om at de er super-boss endnu og ikke er blevet sære og sure osv...men dermed ikke sagt at man ikke kan sætte voksne sammen, men det kræver ofte mere tid.
Nu er din jo stadig en hvalp, så om du finder en anden hvalp, eller en voksen tror jeg ikke gør det store, men det skal nok helst være en ilder som er vant til andre ildere. Men man kan sagtens være heldig og finde en ilder som har gået alene, som så bare bliver helt vildt glad for selskabet...ildere er meget, meget forskellige i deres personligheder og derfor kan det være svært at komme med generelle råd.

Men nogle ting som plejer at virke godt, hvis de ikke bare finder ud af det med det samme er at tage den tid det tager. Jeg har brugt mange uger på at sammenføre. Godbidder er altid en god ting, da de oftest smager bedre end en anden ilder. Nyt legetøj kan også være smart, så de er beskæftiget med noget. Gåture sammen og mødes på neutral grund kan være godt.

Det vigtigste er ikke at fortvivle...det tager oftest tid og kræver en del køkkenrulle og rodalon (til at tørre/vaske tis og lort op med). I næsten alle tilfælde ender ilderne med at blive gode venner...

AnneME

oki doki, det er en hvalp og en kasteret han på 1 år (hun siger han er den blød hjertet og sød mod andre ilder og mennekser osv :) alt godt)

dejligste

Hvis jeg skal have en mere, vil jeg gerne have en på samme alder som Jack..

For så håber jeg det vil være nemmere at føre dem sammen, så jeg håber at finde en sød lille dreng mere :)

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

mette11

Jeg er helt sikker på at to hvalpe vil have meget stor glæde af hinanden...de vil kunne lege så godt sammen...held og lykke med at finde en ven til ham!

Cille

Citat fra: dejligste Dato 10. August 2010, kl. 14:33
Hvis jeg skal have en mere, vil jeg gerne have en på samme alder som Jack..

For så håber jeg det vil være nemmere at føre dem sammen, så jeg håber at finde en sød lille dreng mere :)

Du kan jo prøve at kontakte Mette ( Evergreens-ildere).
Så vidt jeg ved/kan huske :fnis:... så har hun vist stadig et par hanner der ikke er solgt.
De så yngre end Jack, for de ældre er solgt.

Hun er den eneste jeg sådan lige ved har hanner tilbage....dvs  Bawa har en han tillbage endnu.
Ellers har dem jeg sådan lige kender kun Tæver tilbage.
Det så her i det mørke jylland :lol:....for der er da nogen på sjælland som har han/hanner endnu