Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

en anelse frustration

Startet af Jennifer, 13. August 2010, kl. 08:46

Jennifer

Hej alle..

jeg har lige siden jeg fik min smukke Anilla haft 3 steder jeg ikke vil have hun er.. på bordene og en kommode da den er meget glat og hun nemt glider ned.. har forsøgt hver gang at skælde hende ud når hun går derop, med skammekasse hvis det sker flere gange i træk.. og det var faktisk begyndt at gå bedre men de sidste 2 dage er det nærmest det eneste hun laver...

Er det umuligt at lære dem at der er steder de ikke må være?  :S hver gang hun gør det prøver jeg at aflede hende men ikke altid med held og roser hende også altid med godbidder hvis jeg lige fanger hende i ved at gøre det og jeg så siger nej og hun lader vær...

nogle gode forslag?? ville sætte stor pris på det :D

God dag til alle :)

lussingen

Min erfaring er, at ildere hopper op de steder de vil :)
Hvis man ikke ønsker at de skal være på borde, kommoder m.m. er det bedst at sørge for, at de ikke kan komme derop. Jeg tror ikke det hjælper at skælde ud. Ilderens nysgerrighed vil vinde i den sidste ende.
Jeg har en dreng, der er 3 år. Han hopper altid op på vores spisebord i køkkenet. Dette gør han mindst 10 gange om dagen. Vi har lært at leve med dette, og sørger bare for, at der ikke står noget, som han kan komme til skade på eller som han kan spise.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

FerretParadise

Jeg er fuldstændig enig med lussingen.
Ann Hillerslev.

lille_jill

Det nemmeste at flytte om. Så slipper du for at hun kan komme derop.

Sølvsten

Hvis man er tålmodig og hermed mener jeg meget meget tålmodig kan det godt lade sig gøre. Vera hoppede op på vores køkkenbord og det tog os ca. 2 måneder at få hende vænnet af med. Det var nødvendigt da jeg var bange for komfuret. Tilgengæld må de være alle andre steder for her har vi valgt ikke at tage kampen.

Barky

Jeg er helt enig med de andre... Det nemmeste er helt klart at forhindre hende i at komme derop, eller rydde fladerne og acceptere at det kan hun altså.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Jennifer

så må jeg bare være tålmodig :) tror simpelthen ikke på at man ikke kan lære dem det, når man kan lære dem alt muligt andet...

mo-cheri

tja det virker på mig som om at noget bliver meget mere interessant hvis de ikke må være der  :irri:

så lige den kamp tror jeg er forgæves ;)


men hvordan kommer de op på køkkenbordet??

NannaMB

Jeg har opgivet med Ego, så har ikke noget han kan komme til skade på der står på bordene, og hvis han vælter noget må jeg jo bare rydde op:D

Dark Crystal

Jeg har den samme opfattelse som de andre. Siger man NEJ.. så bliver det først sjovt, og så skal det udforsket.
Det bedste du kan gøre, er som de andre siger. Af fjerne hendes muligheder for at komme der op.
Vores Emily kan stort sted alt det hun sætter sig for. Og hun er utrolig hurtigt. Så hurtig at vi ikke når at fange hende før hun er oppe.
Vi valgte at flytte hele stuen om, og lave den sådan at de kun kan komme op de steder der er tilladte.
Så mit bedste råd er, at du flytter hendes muligheder for at komme der op.
For det er svært og noget af en opgave du sætter dig for, hvis du vil lære hende at lade vær, fordi du siger det.

Men jeg håber du finder en god løsning på det for hende og dig  <3. Og så må du hilse hende fra os. Vi savner hende rigtig meget, og glæder os til at se hende igen  <3

Cille

Citat fra: mo-cheri Dato 13. August 2010, kl. 21:29
tja det virker på mig som om at noget bliver meget mere interessant hvis de ikke må være der  :irri:

så lige den kamp tror jeg er forgæves ;)


men hvordan kommer de op på køkkenbordet??

Kravler derop på en eller anden måde...de gør alle forskelligt for nå op til det de vil.
Men et tip kan være skufferne...der kravler de i håndtagene, dvs bruger dem som "trapper".

Her har jeg en Elliot der tager turen op på det alm spisebord i køkkenet,for så at springe over på køkkenbordet, hvor vask osv er.

Ellers åbner de skabene og tager turen op på bordet fra skraldespanden, og dem der ikke ikke forsætter op på bordet, tømmer self skrald ud over det hele.

Det skønne liv med ilder >:| :lol:

mo-cheri

Citat fra: Cille Dato 15. August 2010, kl. 14:47


Kravler derop på en eller anden måde...de gør alle forskelligt for nå op til det de vil.
Men et tip kan være skufferne...der kravler de i håndtagene, dvs bruger dem som "trapper".

Her har jeg en Elliot der tager turen op på det alm spisebord i køkkenet,for så at springe over på køkkenbordet, hvor vask osv er.

Ellers åbner de skabene og tager turen op på bordet fra skraldespanden, og dem der ikke ikke forsætter op på bordet, tømmer self skrald ud over det hele.

Det skønne liv med ilder >:| :lol:

ok, så kloge er mine da heldigvis ikke  ;)

har krog på skabet til skraldespanden, af samme årsag. og er den glemt at blive sat på. så når de som regel "kun" til skraldet, før hundene opdager det, og afslører dem  :lol:

Jennifer

hmm okay.. altså kan godt være det er mig der er helt gal på den  :S

Men at lære en ilder ikk at gå på bordet og at lære en ilder ikke at bide i tæerne, er det i princippet ikke lidt det samme?

Selve det at de skal lære der er noget de ikke må.. de synes jo også det er rigtig sjovt at bide i tæerne når de får skæld ud og de gør det da gerne igen alligevel.. men høre da mange sige at de har succes med at lære dem at bide i tæerne er ahaha :)

kan ikke helt se forskellen da man i begge tilfælde skal lære dem at de ikke må.. og i begge tilfælde gerne gør det igen for at prøve grænser af ??

Anne

Jeg synes man må vælge sine kampe. Og det er vitterligt nemmere at opdrage til ike at bide tæer da tæer jo sidder fast på en og man opdager det hver gang de er ved det så man kan reagere med det samme.

Namilla

#14
Jeg synes heller ikke det er helt det samme. Vi lærer vores ildere fra de er små, at de ikke må bide...at de heller ikke må bide i tæer, er jo bare en forlængelse af det... De bider jo heller ikke i tæerne, fordi det er spændende, men for at opnå noget (kontakt)...altså kan man rimelig nemt lære dem, at de ikke får kontakt af at bide i tæerne, men tværtimod på andre måder...
Når de hopper op steder hvor de ikke må være, så gør de det jo, fordi det er spændende...altså får de noget ud af det, hver gang det lykkes dem at komme derop (de får så ovenikøbet også kontakt med ejeren ud af det, når de bliver taget ned)...altså er det en adfærd der bliver ved med at belønne sig. Ildere lærer via betingning...dvs, at så længe de får opmærksomhed på en adfærd, så vil de fortsætte med den. Når man bruger en straf, så kobler man adfærden med en negativ konsekvens (straf) og ilderen lærer så, at denne adfærd medfører straf. Men da man jo ikke bør gå rundt og straffe sine ildere hele tiden, så synes jeg det er nemmere, og bedre, at ignorere den uønskede adfærd (eller gøre den umulig).
Det jeg har oplevet der kan virke er, at man i en længere periode gør det umuligt at komme derop...fjerner simpelthen adgangen til bord/skab/etc som er så spændende. Så kan det være at ilderen glemmer at det var spændende, hvis man så efter en periode sætter møblet tilbage...
Men man skal nok ikke regne med at det bliver ved med at virke...