Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Er jeg for blød?

Startet af NannaMB, 14. August 2010, kl. 23:27

NannaMB

I dag havde jeg besluttet mig for at skulle købe nogle foder mus til Ego.
Men da jeg så dem kunne jeg ikke nænne at købe en eneste, en ven havde ellers sagt at han gerne ville betale hvis han bare selv fik lov til at give ham en.

Men det kunne jeg ikke nænne da jeg så dem, har altid været helt pjattet med mus og rotter.
Men er jeg for blødsøden? :)

Malene

Nej, det synes jeg ikke du er. Der er bare nogle mennesker der ikke kan klare at fodre med noget der stadig ligner et dyr.
Jeg havde endda kælemus, mange år før jeg fik ildere, men jeg har intet problem med at fodre med dem (avler dem også selv).
Jeg synes faktisk det er fint at du i det mindste har accepteret at din ilder er et rovdyr og ville have godt af at få mus.
Ville det måske hjælpe hvis der var en anden der købte dem for dig, og de blev fodret med uden hoved (og evt. hale)?
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Malene

Og så kom jeg lige i tanke om noget andet. Kiggede du på dem levende eller på frost? IMO ligner de lidt mindre "rigtige dyr" når de er frosne.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

mette11

Jeg kan heller ikke gøre det...jeg ved godt at det vil være sundt for mine ildere at få små hele byttedyr, men jeg har accepteret at det kan jeg ikke gøre, så de må nøjes med kød der ikke er levenede og ikke ligner et helt dyr...
Jeg er også sindssygt blød på det område... >:|

Stubba

Jeg har det præcis på samme måde :P så snart det ligner et dyr (mus, kyllinger m.m.) så kan jeg simpelthen ikke få mig selv til det ..
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

KariN

Jeg kan heller ikke købe en levende mus til mine ildere, jeg ville ende med at komme den i et bur herhjemme og have den som kæledyr i stedet. Så nej jeg syns ikke du er for blød, slet ikke.

Kan du få dig selv til at købe dem frosne måske? det har jeg nemlig selv erfaret er lidt nemmere for mit vedkomne :)

Ellers kan man købe en masse godt kød i barf-butikkerne rundt omkring og det er frossent og intet af det ligner det dyr det engang var :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

NannaMB

Det var levende mus, da jeg har set Ego har nakket nogle rotter selv herhjemme, det har jeg dog intet imod de smadre jo mit hus og er "vilde"

Men det med at købe en der ser så sød ud bare til madding er sku hårdt.

Hvor kan man købe dem frossent?

Jeg er glad for jeg ikke er den eneste der har lidt svært med det.

Overvejer dog at bede ham vennen om at gøre det hvor jeg ikke er tilstede:)
Så må jeg jo med tiden lære det. Også fordi jeg tror det er sundt for ego at slå sit eget bytte ihjel.

Malene

Pas på med rotterne. De kan sagtens gøre skade på en ilder.

Frosne mus kan man købe i mange dyrehandlere. Ring rundt og spørg.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

NannaMB

Rotter er skam når han selv har nakket nogle :)
Og han har ikke lidt skade af det endnu.

Okay det vil jeg prøve.

Anne

Jeg elsker også alle dyr, inklusiv mus. Jeg kan dog godt aflive dem selv, da jeg synes det er vigtigt at de er aflivet humant. Men det er da absolut ikke noget jeg nyder. Jeg foretrækker bare at give mine ildere hele foderdyr når muligheden byder sig.

Men alle er jo forskellige. Jeg synes da du skal prøve med en frossen mus som de andre siger.

I øvrigt så har Malene ret med rotterne. En ilder i Meeps linie er død af en rottebid og har hørt det nævnt flere gange hos jægere der jager med ildere.

NannaMB

Jamen jeg har bare det problem vi både har mus og rotter da jeg bor på landet. Så det kan jeg ikke lige standse med mindre Ego skal sidde i buret hele dagen.

Anne

render de bare over gulvet inde i huset mens han er ude :S ??

Malene

Hvis man har rotter, har man vist pligt til at fortælle det til kommunen.
Selvfølgelig skal han ikke sidde i bur hele dagen, men der skal altså gøre noget ved de rotter. Jeg har selv prøvet at blive bidt af (tam)rotter. Det gør fandens ondt og jeg har stadig ar der nok aldrig går væk. Det ønsker jeg virkelig ikke at mine ildere skal opleve, uanset hvor gode de ellers er til at dræbe gnavere. Udover at det kan ende ret grumt med deres bid, så kan de også bære på alle mulige sygdomme.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

AlisVolatPropiis

Man har pligt til at anmelde rotter. Da de kan være skadelige for både dyr og mennesker.

Og de kan virkelig skade en ilder meget...og som anne siger, dræbe dem...hvad hvis de angriber ham når han er i buret? rotter kan sgu komme alle mulige vegne...og for slet ikke at snakke om de sygdomme de kan bære på...jeg ville aldrig lade min kæleilder æde en vild rotte....deres immunforsvar og fordøjelse er en anden end vildilderen, og de er ikke vant til samme slags bakterier....
Er han rabies vaccineret? får han jævnlige ormekure?

Du kan se her de mange sygdomme de små bæster kan bære med sig....
http://www.kk.dk/Borger/Miljoe/Skadedyr/Rotter/Faktaomrotter.aspx

NannaMB

Det er anmeldt men de kommer jo bare ud med rottegift og det er det.
Og har haft en kat der åd det så de ligger kun i stalden.

Sådan er det alle steder på landet og det kan man ikke gøre så megte ved siger de selv :D

Og vi bor mellem 2 landmænd med køer.

Jeg ved godt de bære sygdomme, men der er ikke så meget at gøre ved det, (nogen må mene om de vil at jeg er en dårlig madmor) Men det har også sine gode sider bla er der masser af plads at bolte sig på.