Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

overgå til BARF

Startet af katja74, 15. August 2010, kl. 11:54

katja74

vænner man sin ilder til BARF fra tørforder... li som man gør med hunde??

Altså et par dage på ren kallun??

Og hvordan er fordelingen på ugeplan mellem indmad, ben, kallun og fisk??
skal de havde faste dag i ugen ??

Min hun skal til at barfes igen (har måtte holde en pause grundet nyrer problemer).. han fordeling på en uge er:

1  indmad dag
1 bendag
1 fiskedag
2 kallun dage
2 køddage

han har ingen fastedag.. grundet han er meget tynd!!


Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

mette11

Nu ved jeg ikke hvordan man vænner en hund til barf, så det kan jeg ikke udtale mig om. Men et par dage på ren kallun lyder ikke ret godt i mine ører! Sådan ville jeg i hvert fald ikke gøre det med en ilder.
Med en ilder, synes jeg, det er en god ide at starte med at give både tørfoder (som står fremme) og så barf to gange om dagen.
Jeg kender ikke til nogen blandt ildere som bruger en fastedag og jeg ville aldrig selv gøre det, da ilderens tarmsystem er relativt kort og den har brug for jævnligt madtilførsel. Jeg giver aldrig kallun og kun fisk i meget små mængder. De skal heller ikke have en ben-dag, men derimod helst have ben og brusk i alle måltider. Det mest optimale er hvis man kan sammensætte et måltid der består af kød, indmad og ben/brusk fordelt som det ville være hos et af ilderens naturlige byttedyr. Jeg giver hovedsagligt fjerkræsprodukter til mine og ind imellem oksekød, lammekød, fisk og andet rødt kød, men det er ikke hver uge de får det.

Anne

#2
Jeg er faktisk enig med mette. Tænk hvert måltid som en lille gnaver med ben, brusk, kød, indmad og lidt mave. Det er jo ufatteligt lidt mave de skal have, så jeg har ikke slev givet mine rå kallun, men i stedet får de engang imellem tørret kallun som gnavepinde.

jeg vil helst give mine ildere kød fra fugle og mindre dyr som f.eks gnavere. Jeg giver kun sjældent andet kød og når det er så er det oftest lam.

Fisk får de engang imellem i små mængder, jeg giver så fiskeolie som tilskud af og til.

Jeg bruger ikke fastedag og ville ikke gøre det med en ilder, af samme grund som mette skriver.

De kan få et helt kogt æg i ugen, eller en rå æggeblomme uden hvide.

det skal så siges jeg ikke helbarfer. De får barf 1-2 gange dagligt og så har de tørfoder stående hele tiden. De (især de små af dem) spiser dog mest barf.

Husk at ildere ligesom katte SKAL have taurin i kosten.

AnneME

så man kan ikk fuld barf? :) ville lige have det på plads. Men hvad så i naturen? der er jo ik ligefrem tørfoder, men råt kød.

mette11

Man kan da sgatens barfe fuldt ud! Men det kræver at man vænner ilderen til det og at man har styr på at den får alt hvad den har brug for (protein, fedt, kalk, taurin, vitaminer, mineraler osv.).
Spørgsmålet lød på hvordan man bedst vænnede sin ilder til barf og det er det der er svaret på! Ikke om man kan give kun barf.

Anne

man kan da sagtens fuldbarfe. Jeg gør det ikke men det er der andre der gør.