Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

bider konstant

Startet af Enoch, 16. August 2010, kl. 18:13

Enoch

hej

jeg har lige fået min første ilder på en godt 8½ uge. jeg ved godt jeg skal bide træne den og det med at holde den i nakken til den gaber, for at lære den ikke at bide, men selv om jeg ikk har haft ham i så lang tid kan jeg ikk lige se hvordan det skal fungere?  altså ville tro det også var vigtigt at vise ham lidt sjov, men det er totalt umuligt, det sekund jeg åbner buret flyver han ud og bider mig, og når han så har gabt og jeg slipper ham så bider han med det samme igen og igen og igen så jeg kan slet ikk lege med ham :/ nogle gode råd til en nybegynder inden for ildere? :)

Snabeldyr

hvad med at besøge nogle i området som har haft ildere længe, de kan vise dig hvordan du takler sådan en størrelse
Stealing our hearts, then our sanity

Anne

Jeg synes ikke nakkemetoden er den bedste. Jeg har meget bedre erfaringer med bare at sige AHAH. Evt holde ilderen og se på den mens man siger det.

HVor i danmark bor du? Som snabeldyr siger kan det være lidt nemmere når man får en erfaren ud og ser.
En på 8 uger plejer nu ikke at være sådan at man ikke kan rette op på det igen!

Enoch

jeg bor i hareskovby (væreløse 3500)

Anne

Ok, det er liige langt nok væk fra thisted, men der er nu masser af gode ilderejere derovre så du skulle være i trygge hænder!

Prøv at holde din ilder med den ene hånd og sæt til anden håndflade (med flad hån) hen imod dens ansigt. HVis ilderen bider ud siger du AHAH (og fjerner hånden så du ikke bliver bidt evt) og bliv ved til den ikke bider ud, før eller siden synes de det er kedeligt og bider ikke ud, og så siger du dygtiiig i en glad stemme og sætter den ned, evt med en godbid.

Enoch

lige nu kan jeg i værtfald sige den bider efter min håndflade:b den er helt vild efter at få fat i mine hænder, men jeg vil da helt klart prøve din metode :D tak! hvis det er, kender du så nogle ilder mennesker her ude af? :D

Anne

Altså jeg er jyde, jeg kan slet ikek finde rundt derovre, men hvor ca på sjælland er det? Der er rigtigt mange sjællændere herinde..

Men altså prøv det med håndfladen. Selvfølgelig vil en bide efter den i starten fordi den vil bide dig, men før eller senere så gider den ikke mere.

Drop nakketaget og prøv at være positivt sammen med den og håndter den roligt. forsøg ikke at sætte dig selv i situationer lige i starten hvor den åbentlyst kan bide dig. HVis den bider så sig AHAH og tag den op og prøv det med håndfladen til den ikke gider mere.

Det er nok ikke alle det virker på, men det er en meget fin måde at træne på uden nogen straf af betydning og med masser af ros når den ikke bider.

lille_jill

Jeg vil gerne komme forbi.. Opholder mig lige pt. i Hareskov.

Enoch

#8
uhh, hvor lang tid vil pt sige?:) idag   3 dage, 1 uge?:b

Amazing Ferret

Her i huset virker nakketag fint  :) Jeg tror også det har meget at gøre med hvordan man gør det

Enoch

det har du nok ret i hehe:)

Enoch

#11
hmm ja  lille forhindring med den der AHAH metode hehe, han kan vende hovedet og bide mig i den hånd jeg holder ham med :b 

Anne

man kan godt holde dem så det er svært for dem at bide, men måske det er bedst at Jill komme rud og hjælper dig.

I øvrigt Amazing, har jeg ikke et problem emd at folk bruger nakkemetoden, jeg har bare selv haft dårlige erfaringer med den og en bideilder

Robert

Man kan også bruge den metode med at sige NEJ og hisse af den hvis du forstår? altså sige lyder lidt som en slange, som en ilder også gør når den advar. Det er sådan en ilder skælder ud på en anden ilder eller deres måde at sige nu har den fået nok. og så kan man give den ca 5 minuter i en lille tom kasse så den keder sig. Det kan godt tage nogen uger før de lære det så det handler om at have tålmodighed.

AlisVolatPropiis

Citat fra: Robert Dato 16. August 2010, kl. 21:31
Man kan også bruge den metode med at sige NEJ og hisse af den hvis du forstår? altså sige lyder lidt som en slange, som en ilder også gør når den advar. Det er sådan en ilder skælder ud på en anden ilder eller deres måde at sige nu har den fået nok. og så kan man give den ca 5 minuter i en lille tom kasse så den keder sig. Det kan godt tage nogen uger før de lære det så det handler om at have tålmodighed.

-med al respekt :)
Så er fem minutter alt for lang tid, hvalpen har glemt hvad den har gjort allerede efter 1...-jeg ved godt fem min. kan være mere et begreb end et faktisk tidsrum, men når man råder nybegyndere er det bedst at være meget direkte, man ved aldrig hvordan det bliver forstået i den anden ende.

Og man skal IKKE hvæse af en hvalp....ikke hvis den komme og er kontaktsøgende, negativ kontakt eller ej...så betyder hvæsen "SKRID" og man har på ingen måde lyst til at lære sin hvalp (som sikkert bider fordi den er stresset, nervøs og usikker) at man er stor farlig og ikke gider have noget med den at gøre.

Istedet så frem den positive kontakt...ros ros ros, ignorer dårlig opførsel, evt. et nakketag -med respekt for dyret, det skal være en "stop slap af" ikke en straf...sig NEJ..hold en pause...og prøv så at rette din og hvalpens opmærksomhed mod noget positivt samvær...leg (ikke med hænderne, men hav evt en kattefiskestang, en bamse eller lign.) bider den igen...så NEJ....ignorer/pause....og så leg igen....eller godbidder....gode oplevelser = godt menneske -og du vil jo gerne være dens ven :)

Prøv at ae den blidt når den sover...(ikke hele tiden, den vil blive ligeså vanvittig som man selv ville hvis man ikke lod den sove i fred det meste af tiden) men prøv at engang i mellem ae eller tage den op mens den sover....så den vænner sig til berøring, og at det er hyggeligt....vågner den imens, så prøv evt at have en godbid eller to parat =ekstra dejlig kontakt.....og du kan også prøve at vænne den til det i vågen tilstand...evt mens tænderne har travlt med en tørret bøfstand :)


Og hav tålmodighed og ro :)