Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Kasteration

Startet af Agger, 31. August 2010, kl. 21:21

dejligste

#45
 EJ nu!.....jeg vil netop IKKE beskyldes for at være ligeglad med generationer i fremtiden. Jeg tvivler ærligt talt på mine dyr går i brunst uden jeg opdager det...
Derimod så vil jeg gerne fremme noget som kan fjerne en kræftform hos ildere, som de ret tit dør af. Og der er ret meget forskning i udlandet man kan læse, så nej det er ikke rene forsøgsdyr. Men bare noget der skal vinde indpas i DK og kan jeg være med til at give mere erfaring omkring det, så fint med mig. :)

Desuden har de færreste virile tæver og hanner som man ved ikke har de bedste genetiske ting i sig, rendende sammen. Medmindre de virkelig har tænkt sig at der godt må tages et kuld på dem...
[/quote]

Det vil jeg gerne vide lidt mere om, hvor kan jeg læse om det??
Jeg synes det er vigtigt jeg sætter mig ind i det, inden jeg vælger det ene eller det andet.
Hvad ville du selv vælge hvis du viste der ikke skulle avles på hannen??

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

Starshineferrets

Citat fra: Charlotte Dato  2. September 2010, kl. 20:41
Plus at implantater til ildere stadig er så nyt at vi ikke ANER hvilke bivirkninger det vil give på længere sigt. Så nej, jeg tager ikke en risiko og giver et dyr et implantat som så stopper med at virke efter noget tid. Til den tid vil dyret igen være virilt og vil så kunne lave hvalpe (og mange da det er en han) som måske kan bærer på hd. Det kan godt være I er ligeglade med evt generationer i fremtiden, men det er jeg ikke!

Hur nytt är nytt i din värld? Suprelorin har använts på iller i ca 10 år, och det finns määängder med forskning om det, både på iller och på alla andra djur.
Sedan ställer jag mig lite frågande... du är orolig att någon kommer använda valpen till avel när tex implantatet slutar fungera. men hur i hela fridens namn tänker du då när du säljer valp till folk du inte kan lita på följer dina krav?  Hur kan du då ens lita på att valpen får ett bra liv hos dem? Alla mina valpar som säljs till sällskap har krav om kastrering, och där vill jag helst att de använder implantat. Och nej, jag är inte orolig att mina hanvalpar kommer att användas i vidare avel.. just för att jag faktiskt litar på mina valpköpare. skulle aldrig sälja till någon som jag inte litade på, hur skulle jag då veta att min valp får det bra?
Att påstå att andra är likgiltiga med framtida generationer tar jag oerhört illa vid mig över. Snarare är det tvärt om för många av dem som vil lanvända implantat, dessutom det faktum att man inte är likgiltig över sin egen illers framtida hälsa. Det finns mycket forskning som visar på att tidig kastreraing ökar risken för binjuretumörer.. och ja.. då skulle man ju kunna påstå att du är ganska så likgiltig med befintliga generationers hälsa....

För övrigt... hur kommer det sig att din hane med HD inte var kastrerad.... med basis av ditt eget resonemang så borde han ju absolut ha varit det.. för att inte ha negativ inverkan på framtida generationer....

Starshineferrets

Citat fra: dejligste Dato  3. September 2010, kl. 11:13

[

Det vil jeg gerne vide lidt mere om, hvor kan jeg læse om det??
Jeg synes det er vigtigt jeg sætter mig ind i det, inden jeg vælger det ene eller det andet.
Hvad ville du selv vælge hvis du viste der ikke skulle avles på hannen??


Här har du bra information om hur hormoner påverkar illrar, samt hur implantat fungerar. Längre ner finns en referens lista ,med vetenskapliga stuide rpå b.la implantat: http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm

AlisVolatPropiis

Hvis du kontakter starshineferrets så tror jeg hun kan hjælpe dig til nogle artikler fra forskning i udlandet, og de erfaringer som folk har med dem. :)

Og jeg er imod tidlig kasteration...min første han var viril hele sit liv, men han boede alene og det var synd, vi vidste bare ikke bedre dengang. Og var mere tolerante med brunst heh.

Jeg har pt tre hanner, alle med ok stamtavle, men der skal ikke avles på dem, den første fik jeg kastreret som 9 måneders da jeg simpelthen fik nok af hans brunst. Han fik dog lov til at komme helt i brunst et godt stykke tid inden jeg kastrerede ....men det var før jeg hørte om implantatet.
De to jeg har fra sidste år har implantat :) og jeg har sagt til mig selv at nu får de et og så ser jeg hvor længe de holder. -altså implantaterne, og er det sådan de går i brunst igen indenfor 1-1½ år så kastrerer jeg måske, men holder det to år, som der ca menes (alle dyr er jo forskellige) så tror jeg at de får et implantat igen :)

dejligste

Citat fra: Starshineferrets Dato  3. September 2010, kl. 11:20
Citat fra: dejligste Dato  3. September 2010, kl. 11:13

[

Det vil jeg gerne vide lidt mere om, hvor kan jeg læse om det??
Jeg synes det er vigtigt jeg sætter mig ind i det, inden jeg vælger det ene eller det andet.
Hvad ville du selv vælge hvis du viste der ikke skulle avles på hannen??


Här har du bra information om hur hormoner påverkar illrar, samt hur implantat fungerar. Längre ner finns en referens lista ,med vetenskapliga stuide rpå b.la implantat: http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm
Tak for hjælpen :)

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3

KittAnderson

Kan man eentlig god putte implantat i en meget ung ilder?
F.eks. en på 4 måneder ?
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

mette11

CitatKan man eentlig god putte implantat i en meget ung ilder?
F.eks. en på 4 måneder ?
Det kan jeg ikke se noget galt i...hvis der vel og mærke er en god grund til det (formoder der er tale om en stinkende han som ikke er til at være i hus med, eller en pige som er gået i løb i utide). Min plan med Mallow var at hun skulle have implantat i slutningen af januar og havde også aftalt tid til det med min dyrlæge. Desværre havde jeg glemt at informere Mallow, så hun gik i løb i starten af januar...det skete der nu heller ikke noget alvorligt ved, andet end at damen blev lidt gak og "fødte" en hvalp på 1,8kg som hun vogtede med livet som indsats!!! Men hun blev god igen jo...

Jeg har snakket med Mette Rueløkke på KULIFE om implantater og derinde er de også begyndt at anvende dem til ildere (dog mest i forbindelse med binyretumorer) og hun siger at de ikke længere operere ældre ildere mere (vi snakkede nemlig om Marius som hun havde inde som patient for to år siden og igen nu - dengang blev han opereret og fik fjernet den ene binyre), men derimod anvender implantater, så de dyrlæger der bliver udlært i Dk fremover har det som praksis. Nu var snakker kun ang. implantater i forbindelse med binyretumorer, så jeg ved desværre ikke om de også anvender dem som kemisk kastration derinde desværre...

Da jeg selv har en ilder med binyretumor vil jeg i fremtiden altid neutralisere mine dyr så sent som overhovedet  muligt og hvis de bliver kønsmodne når jeg mener det er for tidligt at neutralisere dem, vil jeg anvende implantater i første omgang. Jeg vil ikke løbe nogen risiko nu når der rent faktisk er noget jeg kan gøre for at forhindre en sygdom i at opstå. At man desværre aldrig kan vide sig helt sikker med nogen som helst sygdomme kan man jo ikke gøre noget ved, men jeg vil i hvert fald gøre hvad der står i min magt for at undgå de sygdomme som jeg kan undgå!

Charlotte

For det første vil jeg lige skrive at jeg godt forstå at folk ikke skriver herinde hvis de har en anden mening end "den generelle holdning" for det er simpelthen til grin at man skal udpensle alt om hvorfor og hvordan hver gang.   :nej:  Men jeg skal da gerne udpensle alt igen igen.

Jeg er ikke uden påvirkning af hvad der står på forummerne så da jeg i 2008 købte en hvid hvalp og jeg lige året inden havde mistet en silver dreng alt for tidligt af binyrekræft, ventede jeg med at kastrere Theo (den hvide) til han var 1 år og 11 måneder. Han var ikke blevet brugt i avl og det var heller ikke meningen. Jeg ville bare vente fordi jeg ikke (igen) ville stå med den smerte det er at miste et dyr. Theo er nu 2½ år og er i live og alt er fint, men pga han var nødt til at være alene (han var jo viril og ville slås/voldtage alt levende han kom i nærheden af), så render han rundt i buret og laver ... (jeg kan ikke huske hvad det hedder men de der bevægelser som dyr lavede i zoologiske haver i gamle dage dvs de går frem og tilbage og frem og tilbage). Han har haft masser af plads i buret og idag går han sammen med de 5 hvalpe, deres mor og deres onkel på 5 etager og alligevel fortsætter han. Frem og tilbage og frem og tilbage, op/ned på en anden etage og igen frem og tilbage. Det er hvad jeg har fået ud af at vente. Måske har jeg ventet for længe? Måske er det bare ham der har reageret på den måde, hvem ved? Men det vil jeg ikke lade andre dyr blive udsat for. Jeg aner heller ikke hvor gammel han kommer til at blive og jeg håber der går mange år før jeg finder ud af det.   ;)

Jeg har hørt om dyr der får binyrekræft selvom de er blevet kastreret sent og jeg har hørt om det når de er blevet kastreret tidligt. Altså er det måske slet ikke sikkert at det er årsagen til kræften. Måske er det fordi de er mere genetisk modtagelige overfor kræften hvadenten de har været påvirket af hormoner eller ej?

Ja implantatet har måske været brugt i flere år i udlandet men det er jo ikke på Danske dyr. Vores dyr lever jo ikke så længe som de gør i andre lande så hvem siger at de reagerer på samme måde når der drejer sig om noget hormonelt som et implantat jo er? Starshines hunner reagerer jo anderledes end vores når det kommer til at udsætte hunnernes løbetid og hun bor kun i landet ved siden af. Derfor mener jeg at det er nyt uanset hvor mange år det har været brugt andre steder. Dette er min mening, ikke andres.

Ang at sælge dyr til folk jeg ikke stoler på. Tror du virkelig at jeg gør det??? Jeg har (som tidligere skrevet) avlet marsvin i mange år og jeg har selvfølgelig kun solgt til folk jeg troede at jeg kunne stole på. Men jeg er MANGE gange blevet skuffet. De giver mig ikke mulighed for at købe dyret tilbage når de en dag skal af med den fordi de har "glemt" det/ikke kunne finde min hjemmeside (jeg har haft samme hjemmeside i 9 år) og alle mulige andre dårlige undskyldninger. De parrer dyr sammen selvom man har forklaret dem at de aftegninger ikke må parres fordi det vil give deforme/ulevedygtige unger. De sælger dyr til dyrehandleren selvom man... Der er ingen grund til at fortsætte, jeg tror I har forstået. Og det er desværre ikke bare mig der har oplevet det. Det har langt de fleste marsvine-opdrættere. Så selvom du har lange samtaler med folk af flere omgange og du tænker "disse mennesker kan jeg helt sikkert stole på", så vil du måske bare endnu engang blive skuffet. Folk siger en ting, og gør noget andet, desværre. Og netop derfor valgte jeg at kastrere Mellemdrengen og derfor har jeg den mening som jeg har.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Charlotte

Og min han med hd var kastreret. Det var hans søster der fik hvalpene (hun fejer intet og det gør hvalpene heller ikke men jeg tør ikke løbe nogen risiko). Hun skulle have været steriliseret i januar men jeg anede ikke at hun lige mente hun skulle gå i løb i december. Mine drenge-hvalpe bliver kastreret på onsdag og mine pige-hvalpe (og deres mor) bliver steriliseret i november. Havde jeg haft råd havde jeg fået dem alle snittet i denne måned så jeg var sikker på at de ikke går i løb inden. Men skulle nogle af dem gå i løb, så får de en p-sprøjte og bliver snittet lige efter. Jeg skal ikke have flere kuld på den linie.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Starshineferrets

Uppenbarligen läser du inte vad jag skriver  :D Det om mina djur som jag är rädd för hormonell påverkning gäller djur som är mer hormonellt känsliga.. djur som INTE är speciellt framavlade.. och det har inget osm helst att göra med att de bor i sverige (de härstammar för övrigt från ungern). Samma sak hade hänt den typ av iller som den så var dansk eller bodde i danmark.
Om du tittar dig runt i världen då är det inte bara danmark osm har låg livslängd på sina illrar, och de främsta utav dessa vetenskapliga försök som har gjorts på suprelorin görs på destinations uppfödda illrar.. bland annat marshall farms djur.. och dessa har ungefär samma hälsoproblem och livslängd som danska djur.

Med tidig kastrering så pratar man inte om kastrering som utförs innan djuret är 1 år... man pratar om kastrering som utförs innan illern är ca 4-5 år då de är mest hormonella fram tills den åldern. så att vänta tills illern är 2 år med kastrering gör egentligen inte någon jätte skillnad när det kommer till binjuretumörer, däremot kan man undgå att ha den fysiska påverkan som en tidiga kastrering har gällande tillväxt. Oche det är just därför amn använde rsig av implantat, just för att kunna utsätta kastreringen flera år på sitt djur, för att den ska slippa att utveckla te.x stereotypier (något du hade sluppit om du had eaktiverat och stimulerat din hane istället för att ha den i bur.. men där vet jag att min hållning skiljer sig från de flesta danskar) och behöva gå själva under de år man väljer att vänta.

Jag rekommenderar att du läser den länk jag lade in ovan, samt de referenserna som finns där, så kanske du förstår mer hur suprelorin fungerar. Det är inte ett hormonimplantat, det är ett implantat med ett syntetiskt ämne (deslorelin) som påverkar kroppens egna hormonproduktion, det är alltså inte samma sak som att tillföra hormoner i form av te.x p. spruta, något jag själv aldrig skulle göra.

sedan fattar jag än en gång inte varför ni i danmark inte kan få era veterinärer atyt förstå att det är bäst att kastrera honor i brunst (om man nu vill kastrera), förklara läget för dem och sätt dem i kontakt me dandra veterinärer utomlands så att de kan få korrekt information.

Eliza

Charlotte at du skal forklare dig er jo pga du råder nye ilderejer til noget som de fleste mener giver kræft. Det er fint nok at du har den mening at det ikke gør, men når du ikke har et bevis på at det er rigtigt, så synes jeg det er uforståeligt at du vil råde andre til det. Tænk hvis du i flere år råder folk til at kastrere tidligt og det så faktisk viser sig at de kan udvikle kræft. (et bevis som du selv tror på) Så ville jeg i hvert fald sidde med en dårlig smag i munden over alle de ejere der må sige for tidligt farvel til sine dyr pga dit råd..

Du beskylder også os der giver implantat for at bruge vores dyr som forsøgsdyr, men det er jo faktisk noget du slet intet ved om, da du aldrig har undersøgt hvad et implantat er og hvad det kan gøre for dyret.

At det eneste du fik ud af at vente med at kastrere din dreng var steriotyp adfærd er jo fordi du bare satte ham i et bur. Det er jo ikke fordi han var i brunst at han har udviklet det men fordi han har manglet aktivering og opmærksomhed.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

Jeg ville faktisk ikke blande mig, men jeg vil bare sige at jeg er så træt af at man bliver set ned på af folk fordi man har en anden mening end flertallet  :(

Jeg har selv måtte kastrere en han som var 4 mdr fordi han slet ikke kunne fungere normalt og så er det sq synd for ham at vente.

Og jeg er en af dem der er imod implantater mod brunst/løb. Jeg vil ikke bruge mine dyr som forsøgsdyr på noget som man ikke helt kender bivirkningerne på. Og nej jeg gider ikke diskutere det - det er bare MIN MENING  :P

mette11

CitatJeg ville faktisk ikke blande mig, men jeg vil bare sige at jeg er så træt af at man bliver set ned på af folk fordi man har en anden mening end flertallet
Jeg ser ikke ned på folk der har en anden holdning end mig. For mig handler det her ikke om holdninger til ting, men om facts! Selvfølgelig har man ret til at have en mening om tingene, men at forkaste videnskab efter forgodtbefindende er efter min mening snævertsynes. Det er fair nok at forholde sig skeptisk til ting og være påpasselig. Ildere er forskellige og ja, nogen fungerer bedst som kastrerede og i nogle tilfælde kan det være nødvendigt at kastrere tidligere end i andre tilfælde. Dyr og mennesker er forskellige og jeg respektere at folk træffer den beslutning som de mener er bedst for deres dyr, men for at opnå respekt for det hos mig, skal beslutningen være truffet ud fra reele facts og ikke forudindtagede meninger.

Nu er implantater jo ikke nyt, det er kun i Dk at det er nyt på ildere. Hvis man læser det link Sara lagde ind kan man se at det er baseret på undersøgelser der er afsluttet i 2002, 2003, 2006 og 2010.

Stereotyp adfærd kommer ikke pga. hormoner, men pga. manglende stimulering/aktivering. Det ses oftest hos dyr, som ikke får tilfredsstillet deres behov. Det er muligt at hormoner kan kræve mere stimuering/aktivering, men i sig selv udløser hormoner ikke stereotyp adfærd.

Stephanie

#58
Citat fra: Starshineferrets Dato  3. September 2010, kl. 11:17
Citat fra: Charlotte Dato  2. September 2010, kl. 20:41
Plus at implantater til ildere stadig er så nyt at vi ikke ANER hvilke bivirkninger det vil give på længere sigt. Så nej, jeg tager ikke en risiko og giver et dyr et implantat som så stopper med at virke efter noget tid. Til den tid vil dyret igen være virilt og vil så kunne lave hvalpe (og mange da det er en han) som måske kan bærer på hd. Det kan godt være I er ligeglade med evt generationer i fremtiden, men det er jeg ikke!

Hur nytt är nytt i din värld? Suprelorin har använts på iller i ca 10 år, och det finns määängder med forskning om det, både på iller och på alla andra djur.
Sedan ställer jag mig lite frågande... du är orolig att någon kommer använda valpen till avel när tex implantatet slutar fungera. men hur i hela fridens namn tänker du då när du säljer valp till folk du inte kan lita på följer dina krav?  Hur kan du då ens lita på att valpen får ett bra liv hos dem? Alla mina valpar som säljs till sällskap har krav om kastrering, och där vill jag helst att de använder implantat. Och nej, jag är inte orolig att mina hanvalpar kommer att användas i vidare avel.. just för att jag faktiskt litar på mina valpköpare. skulle aldrig sälja till någon som jag inte litade på, hur skulle jag då veta att min valp får det bra?
Att påstå att andra är likgiltiga med framtida generationer tar jag oerhört illa vid mig över. Snarare är det tvärt om för många av dem som vil lanvända implantat, dessutom det faktum att man inte är likgiltig över sin egen illers framtida hälsa. Det finns mycket forskning som visar på att tidig kastreraing ökar risken för binjuretumörer.. och ja.. då skulle man ju kunna påstå att du är ganska så likgiltig med befintliga generationers hälsa....

För övrigt... hur kommer det sig att din hane med HD inte var kastrerad.... med basis av ditt eget resonemang så borde han ju absolut ha varit det.. för att inte ha negativ inverkan på framtida generationer....

Jeg er på ingen måde imod implantat, og jeg vil også bruge dem på fremtidige ildere, hvis jeg nu skulle ende med at få flere. Og indtil videre så har jeg jo selv kun virkelig positiv oplevelser i forbindelse med behandling af Adrenal. Men har ikke selv prøvet at bruge det til kastration. Og da jeg er lidt sær på det område, og ikke vil lade min dyr prøve noget "nyt" før jeg har skaffet mig godt med oplysninger på nettet. (og det er ligegyldig om det er implantat, en operation, eller en ny slags behandling som jeg ikke har prøvet på mine ildere før). Nu har jeg ikke søgt alverdens på implantat i forbindelse med kemisk kastration, da det som sagt ikke har været nødvendigt. Så jeg håbede lidt at jeg kunne skyde en nem genvej ved at læse det link som Starshine havde linket http://trickytrixie.tripod.com/hormones.htm. Men desværre synes jeg ikke helt at den er så brugelig hvis man selv vil tjekke oplysninger, der mangler link til hvor jeg selv kan læse undersøgelserne. Der står ikke noget i teksten om hvad de 3 første undersøgelser har undersøgt af medikamenter, kun den 4. står der at det bl.a er suplelorin.

Udover det, så er jeg lidt nysgerrig over hvor henne suplelorin implantat været brugt i 10 år? Jeg synes nemlig ikke der stod noget om dette i forums bare få år tilbage? (jeg har dog også kun holdt mig til norske, danske og amerikanske forums) For det kan da så vidt jeg har kunne læse mig frem til ikke være i EU, da Suplelorin implantat vist fik sin første godkendelse til brug her i EU i juli 2007, og efterfølgende har der så været nogle ændringer så der er kommet nye fornyelser. http://ec.europa.eu/health/documents/community-register/html/v072.htm Og i USA var det stadig ikke godkendt for 1½ år siden, og har ikke tjekket op på det siden. Så det må være i lande som er uden for EU og USA.

Jeg ved godt at Lupron har været brugt i mange mange år i USA til behandling af Adrenal i USA, men det er ikke implantat. Og jeg har ikke tidligere læst at man også har brugt det kemisk kastrastration. Men ved så heller ikke hvor aktuelt det er derovre da dyrehandler ildere jo allerede er kastreret når de ved 8 ugers alderen kommer i dyrehandlerne fra "ilderfabrikkerne" . Og det virker ikke til at der er så mange private opdrætter, ihvertfald er det altid de samme ca. 5-6 private der bliver anbefalet, så næppe mange der har ildere der ikke er kastreret på forhånd.

Starshineferrets

Det stämmer att USA precis har godkänt suprelorin för användning på iller, och i ny veterinärmedicinks litteratur rekommenderar suprelorinimplantat numeraistället för kirurgisk kastering.  Men på andra djurslag är det faktiskt godkänt sedan länge i både Europa samt andra delar av världen. Australien har t.ex använt det i många år. Vet flera som satte implantat i Ungern 2005.  Det används även flitigt på hund, även om det verkar betydligt kortare tid på dem.

Första gången en privatägd iller fick suprelorin i skandinavien var i september 2008, och det var min iller som fick det mot binjuretumörer. Så ja, det är jag som dragit igång det här i skandinavien får man väl säga. men innan jag själv gjorde det hade jag följt preparatets användning i ca 2 år. Kikar man runt på andra forum utanför skandinavien så ser man att det är det som främst används nuförtiden istället för kirurgisk kastrering.

Länken ovan är en "genväg" där man kasnke kan lära sig lite om grunderna i hur hormoner fungerar och påverkar illrar då de allra flesta verkar sakna den kunskapen, och ja, för att kunna läsa och förstå vetenskapliga artiklar om ämnet är den kunskapen bra att ha. Anlednligen till att det inte är länkat til lartiklarna är för att de återfinns på olika databaser och alla är inte tillgängliga för allmänheten i gratis full text- Vetenskapliga
artiklar inom området hittar man tex genom att söka här: http://scholar.google.com  men det är inte alla som är tillgängliga i gratis fulltext utan kräver prenumeration på de olika databaserna. Jag har tillgång till samtliga inom iller i full text om någon vill ha dem. Men ja.. man kan ju även göra lite detektivarbete själv... om inte annat finns det hundratals med oerhört intressanta studier på suprelorin och andra djurslag, eftersom man har testat det på i princip alla djurslag inklusive fladdermöss ;)