Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ilder og kat sammen

Startet af LouiseLindell, 20. Oktober 2010, kl. 14:05

LouiseLindell

Jeg ved at der er et lignende emne, men dette bliver lidt anderledes.
Jeg har i forvejen en kat på 7-8 mdr., og jeg overvejer meget at få en ilder når jeg engang har flere penge.
Min kat er ofte bange for det meste, og når det gælder nye mennesker, skal han bare vænne sig til dem, hvorefter han ligger og spinder højlydt på dem.
Når man køber en kat, ved man først dens personlighed når den er omkring et år gammel, er der noget i samme stil med ildere?
for kan man så købe en ilder hvor man på forhånd ved at den kan med katte, hvor den måske ovenikøbet er bakke og "ikke-bide" trænet?
Vil en ilder gide bruge en bakke som en kat i forvejen bruger?
Jeg har ladet mig høre at man kan give en ilder kattemad, er det noget jeg kan gøre, eller skal man helst lade vær med det? min kat får hills, så det er ikke det billige fra lidl han får.
hvordan med dyrlæge? min kat er vaccineret og kastereret, og sidstnævnte for at han er mere rolig, og ikke strejfer. Skal en ilder igennem det samme?
Er der andre vigtige ting/råd til mig, som jeg ikke lige kan læse om overordnet?

AlisVolatPropiis

Du kender bedst selv din kat....ildere leger med biden og bryden...og kattehaler kan være mere eller mindre uimodståelige. Visse katte kan sagtens få glæde af en ilder, mens andre tager dem cool og går bare af vejen -hopper op hvor ilderen ikke kan komme. Mens nogle bliver totalt paniske.
Jeg tror de fleste har fået en killing efter de havde fået ilderen. Men ja. ikke lige min spidskompetence og det kommer også an på ilderens personlighed. Du skal dog klippe kattens klør! og have et sted den kan flygte hen -så ingen kommer til skade.

Ildere er teenagere til de er ca et år...og mange af dem er mere eller mindre svære at nå ind til -men jeg synes nu godt man kan mærke deres personlighed. Der er bare et ekstra element af damp og krudt i røven -og selektiv døvhed overfor opdragelse -det vedvarer dog gennem livet, men ikke i så stor grad.
Du kan sikkert sagtens købe en ilder der er bakke og bide trænet og vant til katte -jeg ved endda at heartbeat, evergreen og pheonix ferret har småstore hvalpe endnu -og de har katte, så alt efter hvor du bor kan du måske kontakte en af de tre opdrættere, de er faktisk bosat i hver deres landsdel -henholdsvist sjælland, jylland og fyn.

Ildere jeg har mødt boende med katte, og mine egne når de har været på besøg i hjem med katte har brugt same bakke.
Du kan ikke bruge kattemad til ildere som sådan....du kan bruge højkvalitets killingefoder/kattefoder hvis det er virkelig godt -Hills kitten chicken er ok, men i mine øjne ikke otimalt. Jeg bruger selv en blanding af wildcata applaws og orijen. Det er ikke billigt men ildere har et andet og højrere krav til protein end katte. Egentlig burde man barfe og jeg supplerer meget med kød.

Ildere strejfer jo ikke, de skal ikke udenfor uden sele, de finder simpelthen ikke tilbage. Men de lugter en del hvis de ikke neutraliseres,, og tæverne kan dø af mangel å blodlegemer hvis de ikke snittes (eller parres op, men avl er absolut ikke for nybegyndere) de skal vaccineres med febrivac dist, for ikke at få hvalpesyge der er uundgåeligt fatalt hvis de skulle få det.

Derudover skal du med kat være obs på øremider og lopper osv.

Eliza

Jeg synes egentlig du burde bruge søgefunktionen lidt, men prøver at svare lidt alligevel..

Jeg synes ikke man kan sige at man først kender dens personlighed efter et år, men en hvalp er selvfølgelig anderledes af sind. De plejer at blive lidt roligere med tiden.
Jeg har ikke selv erfaringer med katte og ilder, men måske det er en ide at få en der er vandt til katte i forvejen og kan li dem selvfølgelig..
Igen er en voksen ilder i de fleste tilfælde bide og bakketrænet, men man skal altid huske at når den skifter hjem, kan det være sværer lige at huske hvor bakken står og den vil sikkert også prøve grænser af.
Den kan godt bruge samme bakke som katten vil jeg mene, men der skal nok være en del flere end der skal være til en kat. Husk også at det er langt fra de fleste ildere der er 100% renlige, der kan ske upsere..

Ildere kan godt spise killingefoder, men jeg ville ikke bruge det til voksne katte. En god ting er at blande flere mærker sammen så er man lidt mere sikker på den får dækket sine behov, da der egentlig ikke findes et tørfoder (efter min mening) der er optimalt til ildere.

En pige skal steriliseres da hun ikke selv kan gå ud af løbetid og derfor kan udvikle livstruende anæmi. men hun skal helst være mere end 6 måneder før det bliver gjort.
Hanner lugter en del når de er i brunst, så derfor er det en fordel at kastrere + at de også bliver lidt roligere i de fleste tilfælde.

Jeg kan kun anbefale at have mere end en ilder, da de har rigtig meget glæde af hinanden og det vil heller ikke være lige så hårdt for dig at skulle aktivere den. Evt kan to voksne ildere der har gået sammen være et godt valg.
Men prøv måske at tage din kat med ud til nogle der har ildere som også er vandt til katte og se hvad den siger..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

De andre svarer egentlig helt fint, så vil bare komme med en kort bemærkning om foder. Nogle mærker af voksen kattemad er ok til ildere, f.eks. ziwipeak og orijen (selv om de er helt i hver sin klasse!!!).

http://ilderforum.dk/forum/viewtopic.php?f=38&t=6527 den her tabel kan måske give dig lidt et overblik over det. Katte og Ildere er begge ægte rovdyr der ikke har brug for fibre og ting og sager, og begge har behov for taurin, så man bør i princippet sagtens kunne forene deres mad. Men som jeg opfatter det så er ildere mere følsomme overfor overflødige kulhydrater mv end katte er og derfor giver det oftere problemer hos ildere end hos katte. Men går du op i de produkter som næsten ikke indeholder fibre og kulhydrater så burde du kunne finde et foder som begge dyr fungerer på. Begge dyr vil sikkert også være glad for barf, om ikke andet så som supplement

Barky

Måske kunne du få en med en ilder på besøg så du kan se hvordan din kat vil reagere. Det er en god måde lige at teste det af, før du eventuelt anskaffer dig en ilder og senere må erkende at det går bare ikke med din kat.


Nu er din kat heldigvis forholdsvis ung. Men det er egentlig ligemeget om du får en ilder som er kattevant eller ej, de vil opføre sig på samme måde.
Hvorimod en ildervant kat vil reagere anderledes end en ikke-ildervant kat.

Jeg har 3 katte med mine 2 ildere, de går sammen uden nogen problemer. En af kattene sover med ilderne, men han var også kun 9 uger da jeg fik ham hjem, og lærte derfor allerede tidligt "ildersprog". De 2 andre katte var henholdsvis 3 mdr og 6 mdr da jeg fik dem, og de har også vænnet sig til ilderne, omend de ikke sover med dem. De kan godt lege lidt med dem men betragter dem ikke som "ligesindede" som min første kat gør.

De bruger samme bakke, jeg har faktisk kun 2 bakker. En i buret til ilderne (som kattene også bruger) og en udenfor til kattene (som ilderne også bruger). En lort er vist bare en lort uanset dyreart. *G*

Mine ildere og mine katte har hver deres foderblanding. Kattene får en blanding af forskellige kvalitetsfodre som står fremme hele tiden. Og ilderne får en anden blanding af forskellige ilderfodre samt killingefodre af kvalitetsmærker som de har i buret. De spiser af hinandens blandinger, men ikke voldsomt meget, og jeg er ikke bekymret for nogen af arterne da jeg ved at jeg fodrer med det aller bedste jeg kan opdrive.
Begge arter får også barf, men kun kattene får vådfoder (når de får vådfoder sørger jeg for at ilderne sover eller er i buret).

Ildere og katte kan have rigtig stor glæde af hinanden! Men de kan også blive rigtig ærgelige over hinanden.
Da jeg boede hjemme, havde vi voksne udekatte, og så fik jeg ildere. De katte vi havde gad ikke ilderne, de ville ikke være i nærheden af dem, og de blev bange når ilderne ville lege med dem. (læs: jagte efter katten og bide den - akkurart som de ville gøre med en ilderven). Så kattene lå i vindeskarmene når ilderene var ude, og slog efter dem med poterne.
Bla bla bla.... Hilsen Julia