Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Albino + albino

Startet af tzari, 28. Oktober 2010, kl. 01:13

tzari

Hvordan kan i forvente andre farver end albino når i parre 2 albinoer og albino er ressivt  :o

[besked=Malene]Delt fra: Rubina og Angoraferretrys Toruk Macto Na'vi 2011.[/besked]
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

#1
Tzari... med de år du har været i ilderverdnen,burde du have set at det kan ske.
Ligesom 2 standarder kan ende med et helt kuld albino...man kan aldrig sige aldrig, og da begge dyr har almindelige farver i deres bagrund, ja så kan det ske.
Det da bedre at der står det kan ske,end at påstå der KUN kommer albino.
Så ligner man da ikke en total nar, hvis der nu måske skulle komme en standard i kuldet

tzari

#2
Albino er ressisiv derfor kan der let komme albinoer efter 2 standard forældre. Begge standard forældre kan bære på albino..
Det vil sige 2 standarder der bærer albino i teorien vil få 25% albino hvalpe, men det er statestik  ;) Så at hele kuldet bliver albino er genetisk muligt.
Albino "defekten" er ressisiv. Hvis begge forældre har denne defekt kan alle hvalpe bære på farverne bagud men alle hvalpene vil mangle pigment da det er ressisivt.

I langt de fleste tilfælde hvor 2 albinoer får standarder er det fordi en anden han har lavet en sniger.

Skal 2 albinoer får andre farver kræver det en farve mutation og det sker yderst sjældent
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Shamua

Citat fra: tzari Dato 28. Oktober 2010, kl. 01:34
Albino er ressisiv derfor kan der let komme albinoer efter 2 standard forældre. Begge standard forældre kan bære på albino..
Det vil sige 2 standarder der bærer albino i teorien vil få 25% albino hvalpe, men det er statestik  ;) Så at hele kuldet bliver albino er genetisk muligt.
Albino "defekten" er ressisiv. Hvis begge forældre har denne defekt kan alle hvalpe bære på farverne bagud men alle hvalpene vil mangle pigment da det er ressisivt.

I langt de fleste tilfælde hvor 2 albinoer får albinoer er det fordi en anden han har lavet en sniger.

Skal 2 albinoer får andre farver kræver det en farve mutation og det sker yderst sjældent
Jeg bliver lykkelig hvis det er et rent albino kuld! Men eftersom at der KAN komme andre farver, så skriver vi det, frem for ikke at gøre det! Som Hanne siger er det da bedre at skrive det end at lade være..

Vh. Marianne

Cille

"I langt de fleste tilfælde hvor 2 albinoer får albinoer er det fordi en anden han har lavet en sniger."
Den linje må, være skrevet forkert :fnis:

Men umuligt betyder stadig ikke, at det ikke er sket.
Plus jeg slet ikke gider diskutere gentik med dig, og slet ikke i denne tråd.
Hvad vi skriver er vel op til os...hvis nu vi godt kan li at være idioter og kan leve med man aldrig kan sige aldrig...så meget har jeg lært indfor ilder avl.
Du ved aldrig hvad du får ud af parringer...du kan havde formodning om det,men aldrig være sikker

tzari

Citat fra: Cille Dato 28. Oktober 2010, kl. 01:47
"I langt de fleste tilfælde hvor 2 albinoer får albinoer er det fordi en anden han har lavet en sniger."
Den linje må, være skrevet forkert :fnis:
rettet nu ;)
Genetik er så en af de få ting der ikke kan diskuteres men jaja bare par nogle dyr sammen og se hvad det giver er da også meget sjovere end at kikke på genetik i de tilfælde hvor det er kortlagt
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

Fint det rettet...Men når du skriver sådan,så har du jo også set det ske, men dvs du beskylder så folk der har haft sådanne parringen for lyve...det da flot du har sådan tillid til folk,fordi det for dig er umuligt at det kan ske.
Selvom genetik siger en ting betyder det ikke at andet ikke kan ske.... og jeg gider som sagt ikke være den der sige at basta sådan er det bare...... har for tit set at alt ikke er sort/hvidt
Når parringen er lavet og du ser resultat, kan du sige at det næste gang, hvis altså du parre de 2 sammen igen, så kommer der ca sådan og sådan.
Når engang men hjerne kommer i tanke om hvor jeg har set andet udfald fra albino-albino parringer, så kan det være jeg skriver det... men igen hvorfor skulle jeg, for så de folk vel også fulde af fup.

Starshineferrets

albino x albino ger enbart albino valpar. Inget annat.- MEN det finns fall där en iller egentligen kanske inte är albino utan REW (red eyed white) och då kan kullen se annorlunda ut men det här är egentligen bara teorier eftersom det kan förekomma på andra djurslag och nog inte hör till det vanliga hos iller.

Anne

Ja i teorien skal der kun komme albinohvalpe hvis man sætter 2 albinoer sammen, men nu er det set ret mange gange at det ikke altid passer, og så må det jo være fordi at ilderen ikke er albino i den forstand. Det kan ikke være alle steder det er sket hvor der har været en anden han inde.

Men jeg er da spændt på om der kun kommer albino her, eller hvad der gør.

Amazing Ferret

Var der ikke en parring for et par år siden mellem 2 albino'er hvor der kom vildtfarvet i? Var det HeartBeat Ferret der lavede den parring? Eller husker jeg helt forkert

cibatuchsi

#10
jo det var hb-ferrets der havde sådan en parring. men da kom det også frem at det ikke var bjørn der var faren alligevel men argus.  er jeg da 100% på. men ret mig hvis jeg tager fejl

Amazing Ferret

Men fandt man ud af hvem der var den rigtige far til kuldet?

cibatuchsi

^^ det ved jeg ikke. men ved at argus står/stod som faren på deres hjemmeside.

Anne

De snakkede om at det måske kunne være en standard der var far til kuldet, men det virkede ret usandsynligt. Jeg har altså stødt på det flere gange, med "albinoer" der giver andre farver, og det må jo være fordi at ikke alle albinoer virkelig er albinoer. men de fleste albino albino parringer giver jo også kun albino, så om det er fordi der er nogle rew ind imellem, eller om det er fordi der bare er mange der ikke helt har styr på deres hanner, det aner jeg ikke. Men det bliver spændende at se med den her :) Mon ikke alle hvalpe bare bliver albinoer og så er det det?


cibatuchsi

Citat fra: Anne Dato 28. Oktober 2010, kl. 14:00
De snakkede om at det måske kunne være en standard der var far til kuldet, men det virkede ret usandsynligt. Jeg har altså stødt på det flere gange, med "albinoer" der giver andre farver, og det må jo være fordi at ikke alle albinoer virkelig er albinoer. men de fleste albino albino parringer giver jo også kun albino, så om det er fordi der er nogle rew ind imellem, eller om det er fordi der bare er mange der ikke helt har styr på deres hanner, det aner jeg ikke. Men det bliver spændende at se med den her :) Mon ikke alle hvalpe bare bliver albinoer og så er det det?


de skrev ham til at være faren. skal se om jeg kan finde et link ;)