Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Mine første Ildere!

Startet af Lenac, 3. December 2010, kl. 17:43

Lenac

Var ude og hente mine 2 Ildere igår aftes ved en ældre dame, hvis børnebørn ikke gad dem længere. Det er en dreng og en pige på lidt over 2 år (Trunte og Ozzy).
Trunte er stereliseret, bider aldrig og bruger bakken hver gang.
Ozzy er ikke kastereret og bruger til min frutration kun bakken en gang i mellem, hvilket betyder at der ligger små "gaver" fra ham rundt om i buret.
Vi har ikke nået at anskaffe en løbegård/legegård til dem så derfor leger de ude på vores aflukkede altan, Trunte løber runt og stikker snuden i alt hvad der er derude ellers ligger hun hos mig og bliver nusset. Ozzy der i mod synes det sjoveste er at bide mig rund og kring på kroppen (hvilket nogle gange gør pænt ondt) når jeg så holder ham fast og siger AHAHAH, lige så snart jeg her sat ham ned hopper han rundt og båtter som om han synse det er skægt for så at komme tilbage og bide.
Skal jeg bare blive ved med at sige AHAHAH når det bare virker til at opmundre ham?
De er begge vaccinerede sidste sommer og jeg fik en stivkrampe sprøjte for 5 år tilbage, så det bekymre mig ikke så meget, problemet er jo bare et det gør pokkers ondt når han går i gan med sine tortur tænder.
xoxo Malene <3

AlisVolatPropiis

Altså....ildere skal lige falde til...og vil prøve at teste dig..sig fra og tjek tråde om bidetræning herinde....
Du kan simpelthen ikke kun have dem på en altan...eller en løbegård..det er alt alt alt for lidt plads...de skal have udetid aller aller mindst fire timer dagligt, hvor de kan løbe og lege og strække benene....du ville heller ikke have en kat der kun skulle bo i en løbegård vel? :/

Giv dem tid til at falde til ro og falde til, så bliver bideriet og skideriet nok mindre :) ellers må du gøre rent, og lære at leve med det :) ildere er sjældent 100% renlige og de fleste ildere giver altså et nap hist og her og engang imellem...det er altså bare sådan ildere er :) -det går jeg da ud fra du har læst lidt om inden du anskaffede dig dyrene :)


Charlotte

Velkommen hertil og tillykke med dine ildere.  :)

Du skal starte med at logge ud herfra og skynde dig ud og købe en masse bakker du kan sætte rundt omkring i dit hjem. De skal jo ikke bo på en altan selvom den er aflukket. Der er vel koldt og hvis de ikke er vant til at være ude, så fryser de.

Derefter skal du på mandag ringe til en god dyrlæge (en der har forstand på ildere) og bestille tid til at han kan blive kastreret. Hvis han stadig er viril er det nok derfor at han er urenlig og det skulle gerne blive bedre ca 1 måneds tid efter at hans boller er borte (hormonerne skal lige ud af kroppen så det er derfor der lige går lidt tid). Hvis han er ved at gå i brunst, så småbider han også pga det (det er min han så småt begyndt på). Det kan også være at han bider fordi det er sjovt. Så kan du tage ham med den ene hånd om kroppen og den anden hånd bagom hovedet og holde ham fast og skælde ham ud lige ind i hovedet (pas på ikke at komme for tæt på så han ikke bider dig i næsen eller hagen for det gør nogle af dem). Skæld ham ud til han gaber. Så kan det være han lærer det. Lige nu lyder det som om han bare synes du er sjov at små-bide i.

Og hvis de er vaccineret sidste sommer (og ikke i sommers), så skal de begge vaccineres igen (han kan blive vaccineret samtidig med at han bliver kastreret).  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

mette11

Tillykke med dem...

Først og fremmest så skal de vaccineres med det samme hvis de blev det sidste sommer. En vaccine holder kun i 1 år og det er vigtigt at de altid er vaccineret...

Det er helt normalt at ildere i et nyt hjem lige skal lære hvor toiletterne er og lige skal smage lidt på de nye mennesker. Det kan være en god ide at have en del toiletter til at starte med, så de ikke har problemer med at finde hen til et. Og gør rent med rodalon hvor de har uheld, så der ikke lugter af toilet der mere. Ildere skal tit på toilettet når de har sovet, så derfor er det smart at vente med at lukke dem ud til de lige er vågnet og har været på toilettet. Ellers hold godt øje og når han bakker med løftet hale, så tag ham og sæt ham hen på bakken og hvis han laver der, så ros ham rigtig meget. Nogen gange skal de bæres på toilettet mange gange.
Du skal bare blive ved med at tage fat i ham og sig AHAHAH til ham. Han skal lige lære at det er dig der bestemmer og det kan godt tage lidt tid...det er helt normalt. Ja nogen ildere bider desværre rigtig hårdt, men stort set alle stopper hurtigt med det når de først lige har forstået hvem der bestemmer. Det kan være en ide at give ham mange godbidder, så han forbinder dig med noget godt og rose ham rigtig meget når han er sød.

Hvorfor har i dem ikke ude og lege i stuen?? Det kræver lidt sikring, men kan sagtens lade sig gøre. Når du skriver løbegård/legegård til dem, mener du så en stor udendørs en?? For det er virkelig et hit til dem. Jo større jo bedre! Bare huske at sikre den godt og grundigt, da ildere desværre er gode til at finde huller og grave sig ud...
Hvis du mener sådan en playpen, så er de altså slet ikke store nok til en ilder at lege i. Man kan sagtens bruge dem til fex. udstillinger, pasningsbur for gæster osv. men de har behov for meget mere plads at løbe og lege på.

Hvis han er lidt adfærdsvanskelig og begynder at lugte meget slemt, så kan det være at det er en god ide at få ham kastreret. Virile hanner stinker efter min mening og jeg ville nødigt dele stue med sådan en i længere tid! Desuden bliver virile hanner ofte voldelige eller liderlige overfor andre ildere og det er syndt for dem.

Lenac

De bor i et kæmpe bur når vi ikke er hjemme og så har de lege tid/ aktiverringstid på en 14 kvm lukket altan, hvor der en masser af ting de kan lege dem og i (kasser, tæpper, bamser og gamle bukser vi ikke længere bruger) og grunden til de ikke får lov at lege i stuen er at den ikke kan ilder sikres, gammel bygning med et ikke så vel anlagt gulv som jeg tror de kan komme ned under.
hvor meget mere plads skal de have at lege på hvis min altan ikke er nok? Men mit problem består også mest i at Ozzy ikke virker til at reagere på at blive irettesat men nærmere synes det er sjovt.
@ mette11"Først og fremmest så skal de vaccineres med det samme hvis de blev det sidste sommer. En vaccine holder kun i 1 år og det er vigtigt at de altid er vaccineret..." Det er 6 mdr siden de blev vaccineret. men skal et smut til Abild dyreklinik snarest muligt da jeg godt vil have dem chippet, kan da høre om de kan få en vaccine i samme omgang.
xoxo Malene <3

lille_jill

Kommer du ikke til at kede dig hvis du skal sidde 4 timer dagligt på en altan? De bliver jo aldrig bidefrie, hvis du ikke bruger deres udetid sammen med dem.

mette11

CitatDe er begge vaccinerede sidste sommer
Altså når du skriver sidste sommer, så tror jeg jo at du mener sidste sommer og ikke i sommers og derfor reagerer jer på det, da det er vigtigt at de altid er optimalt vaccineret...det er ikke for at være ond, men faktisk for at hjælpe, så du ikke risikerer at dine dyr bliver syge!

Det tager nogle dage for en ilder at vænne sig til et nyt sted og derfor tager det tid før han har forstået at du bestemmer...ildere kan godt virke ret tungnemme nogen gange og skal have tingene fortalt mange gange...

Eliza

Tror mette11 regner med at når du skriver sidste sommer at så var det ikke her i sommers. Men har du fået papir på vaccinen og ved du hvilken de har fået? for gør du ikke det så ville jeg give dem en ny, for ofte siger sælger en masse som ikke er sandt og derfor skal man aldrig regne med det hvis man ikke får det på skrift.

Det er slet ikke godt nok at de er på den altan. Jeg ville nok vælge altid at have dem på altanen hvis det er muligt og så tage dem ind i stuen min 4 timer om dagen. En ilder skal aktiveres og have kontakt med mennesker mange timer om dagen og det har de ikke på en altan. Du må få lavet det gulv og lukket alle huller nu når du har anskaffet dig dem.

Er de vandt til at gå ude det stad de kommer fra? for ellers er altanen alt for kold til dem og du risikere de bliver rigtig syge. De får ikke nær så tyk en vinterpels når de plejer at gå inde.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Lenac

@mette11 Jeg ved godt det ikke er for at være ond og at de skal vaccineres en gang om året, derfor spurgte jeg også sælgeren hvornår de sidst blev det og hun sagde de var blevet det lige inden de blev smidt af ved hende og det blev de i August. Vil jo helst ikke have de små pus bliver syge.

Med hensyn til at sidde 4 timer sammen med den på altanen synes jeg faktisk baredet er hyggeligt pånær når jeg lige bliver brugt som tyggedyr.

@Eliza Nej der fulgte ikke nogen papirer med på dem, men sælgeren sagde at hendes søn/børnenes far fik dem vaccineret inden de blev afleveret hos hende, men jeg har kun hendes ord at gå ud fra, men hvorfor skulle hun lyve om det?
xoxo Malene <3

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Lenac Dato  3. December 2010, kl. 18:26
@mette11 Jeg ved godt det ikke er for at være ond og at de skal vaccineres en gang om året, derfor spurgte jeg også sælgeren hvornår de sidst blev det og hun sagde de var blevet det lige inden de blev smidt af ved hende og det blev de i August. Vil jo helst ikke have de små pus bliver syge.

Med hensyn til at sidde 4 timer sammen med den på altanen synes jeg faktisk baredet er hyggeligt pånær når jeg lige bliver brugt som tyggedyr.

@Eliza Nej der fulgte ikke nogen papirer med på dem, men sælgeren sagde at hendes søn/børnenes far fik dem vaccineret inden de blev afleveret hos hende, men jeg har kun hendes ord at gå ud fra, men hvorfor skulle hun lyve om det?

For at "pynte" lidt på dyrenes stand/værdi! Hvis du ikke har en form for vac. bevis på deres vac. ville jeg få dem vac for en sikkerheds skyld... så kan du i hvert fald med ro i sindet sige de er vac.
Velkommen til, håber du blir glad for forummet og kan bruge det til noget nyttigt;o)

Eliza

Det er set før at sælger siger ting der ikke passer for at gøre dyrene bedre end de er. Du ved jo heller ikke hvilken vaccine de fik og der er desværre rigtig mange dyrlæger der ikke ved så meget om ildere så det er jo ikke en gang sikkert det er den rigtige vaccine.

Det er altså ikke nok at du er på altanen med dem fire timer om dagen. Personligt synes jeg også fire timer er alt for lidt. De skal jo være en del af hverdagen og en del af familien. ikke bare nogle dyr man lige tager ud nogle timer om dagen fordi man synes det er hyggeligt. Det er ikke for at være hård ved dig men måske du har misforstået lidt hvad det er for et dyr, men så må man jo lære det og sørge for det får hvad det har brug for.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Lenac

Så har vi dækket hullerne til så godt vi nu kan, og så håbe at de holder sig fra dem.
Men nu kan de være overalt i lejligheden på nær badeværelset, da vi ikke har en rist der sidder fast i gulvet og ikke lige kan gennemskue hvordan vi skal sikre den.
Er også begyndt at bestikke Ozzy hver gang han bruger bakken og ikke bider mig så nu er vi næsten blevet bedste venner  ;) man kommer åbenbart langt med mad når det gælder ham  :fnis:
xoxo Malene <3

Stubba

De kan også finde på at prutte rundt omkring, hvis nu deres bakke ikke er ren. Jeg har en der helt konsekvent gør det ved siden af, hvis bakken er for beskidt.

Hvis du gerne vil have Ozzy til at fatte det med bakkerne, kan du også selv sætte ham på en, når du ser han vågner :) Hehe.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Namilla

Er de vant til at være ude? Hvis de er, så synes jeg simpelthen du skal droppe buret (eller bare have buret til at stå åben så de selv kan gå derind og sove) og så bare have dem fritgående på altanen... Hvor koldt er der derude nu? Hvis den er helt lukket, og der er 15-20 grader, så kan de godt gå derude, selvom de ikke er vant til at være ude. Hvis der er koldere end det, så må du have dem inde i vinter og så stille buret derud til sommer når der ikke er forskel på ude og inde-temperaturen. Ildere kan sagtens bo ude (og på en altan), men det kræver at de får tid til at sætte ordenlig vinterpels...og det får de kun, hvis det gradvist bliver koldere der hvor de bor... Hvis der er ude-temperatur på din altan, så er det okay at de kommer derud og lege ind imellem, men så kan de ikke bo der fast før sommer.
Jeg synes du skal have dine ildere ude i lejligheden (der hvor den er sikret) så meget som muligt... og mindst 4 timer om dagen, hvor du er sammen med dem. Der er desværre ingen fidus i bare at undgå hannen, for så holder han ikke op med at bide... men som de andre siger, få ham kastereret, så vil han sikkert blive nemmere at gøre renlig, og hans bideri vil måske også tage af (hvis han har været bidetrænet før)... Men de er stadig helt nye, så du skal stadig sætte dig i respekt...sådan er det altid når man får nye ildere...

Lenac

Jeg renser bakken når jeg har set den er brugt, jeg fjerner deres bæ og det mest gule grus netop for at den ikke skal være klam for dem at bruge.
Har prøvet at sætte ham på bakken når han vågner, når han har spist og når de har løbet og leget, hvor han benytter bakken, men hvis jeg ikke kigger på ham eller ikke sætter ham på den gør han ved siden af.
Han bider mig også langt mindre idag, men er stadig ikke stoppet helt med det og han danser stadig når jeg irettesætter ham.
@Namilla Nej de er ikke vant til at være ude på nær en gå tur i sele, fik jeg at vide af sælger, men vi har buret til at stå åben så de selv kan bestemme på nær når vi ikke er hjemme, så er det altså lukket. Der er mellem 15-17 grader på altanen.
xoxo Malene <3