Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Ny ilder....første ilder

Startet af bullerbassen, 11. December 2010, kl. 22:00

bullerbassen

Hey alle sammen
Jeg er ny herinde såhåber jeg har postet emnet rigtigt ....

Jeg fik mig en standart på et ½ år og har haft ham nu i nogle mrd. Jeg fik at vide at han var luftfri og bidetrænet men hold da op en løgn. Eller...han lugter sjovt nok overhovedet ik men for pokker hvor han bed, det har eg så fået styr på nu. Han bruger sin bakke nu og kan få kommandoer så som kom her, klappen på låret betyder at han skal komme op, når man laver en lyd med læberne så det fodi han går for langsomt......mit spørgsmål til jer er så: Han har svært ved at falde til ro hos mig og bare putte...hvordan ændrer jeg på det??

SilverDragon

Bare det at du har kunne lære ham kommandore som disse er usærvaneligt.
Da ildere for det meste kun gør hvad de selv vil.
Det er meget forskelligt om ildere har lyst til at putte og tid for den sags skyld.
Hvis din ilder ikke er en putte ilder kan du ikke gøre så meget. Du kan nusse det som den gider, men så må det være en masse leg istedet for.

Men godt at høre at du er kommet over bideproblemet.

Og tillykke med ilderen :)

Minority ferrets

Nu er alle mine putte-ildere :D men da jeg fik dem gik jeg tit ind og hentede dem når de sov. På den måde var de ret vandt til at vågne op ved mig og nu kommer de når jeg sidder i sofaen og vil op og putte :) Ved ikke om jeg bare er heldig at have 3 ekstremt kælne drenge, men du an jo prøve det :)
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

Eliza

Jeg tror bare du skal være rigtig glad for at han er så god til at lære andre ting for det er ofte svært at få dem til.
Tidligere ejer behøver ikke nødvendigvis ha løjet om at han ikke bed, for ildere har det med at ændre sig når de skifter hjem og får en ny ejer. De skal jo lige finde ud af hvad reglerne er det nye sted.

Men som minority skriver er det en god ide at tage ham når han sover og så nusse med ham. Måske vil han så gerne nusse mere på et tidspunkt men du skal ikke forvente det.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Namilla

Nogle ildere gider bare ikke at putte... jeg har aldrig haft en decideret putte-ilder... Hvis ikke han er en kæleilder, så kan du ikke gøre noget ved det, så må du bare hygge med ham på andre måder...lege med ham, gå tur med ham osv... og nu lyder det til at han er utroligt lærenem (mere end almindeligt for ildere), så så kan du jo gribe chancen for at lære ham andre tricks, og på den måde udfordre ham...

Rokkie

Tillykke med ham og velkommen til :)

bullerbassen

Tak for svarene.....jeg vil prøve at vtage ham op når han putter.
Grunden til at jeg er lidt negativ i forhold til tidligere ejer er at han blev holdet i et mørkt lukket skur for sig selv og var slemt undervægtig.
Han spiser meget bedre nu men han er vildt kræsen han spiser tørkost, rugbrødog grøntsager. Så hvis nogle har forslag tilgoddertil træning eller andet  så kom frit frem :)

FerretParadise

Du giver ham vel ikke rugbrød og grøntsager?

En ilder er et rovdyr, og kan altså ikke tåle hverken rugbrød eller grøntsager.

Ann Hillerslev.

Namilla

En ilder skal have animalsk kost... altså kød, eller et godt tørfoder baseret på kød! (et godt killingefoder eller et kvalitetsfoder til ildere)...Derudover kan du give et råt æg om ugen, fiskeolie, tørret kød og kvalitetsgodbidder baseret på kød (undgå dem med sukker og mælkekilder)

Grøntsager og andet vegetabilsk kost, er direkte skadeligt for ilderen, så hvis du vil have ham så længe som muligt, så bør du stoppe TOTALT med rugbrød, grøntager, frugt osv...

bullerbassen

Nej han får specielt ildertørkost...men kan se når jeg er i køkkenet at han er meget interesseret i mine rugbrødsmadder og grøntsager. Jeg har givet ham råt kyllingekød, det gad han ik, et æg kan han godt li men så stopper min kreativitet.
Hvad giver i jeres ud over tørkost??
Har hørt at man kan give dem godbider beregnet på kat?

Namilla

Æg, olie, hele foderdyr (mus, daggamle kyllinger), tørret kød og forskellige slags råt kød.  Hvis det skal bruges som en større del af den daglige kost, så skal det have den rigtige sammensætning af vitaminer og kalk (indmad og knogler), men hvis det bare er som godbidder, så er det mindre vigtigt.
Du kan jo prøve om han hellere vil have andre typer kød, end kylling.

Namilla

#11
Nå ja, mht. godbidder, så kan du godt give dem til katte, men du skal kigge på indholdsfortegnelsen, for det må ikke indeholde sukker eller mælk (der vil muligvis stå malt, sukrose, dextrose eller lactose på indholdsfortegnelsen, men det skal du sørger for at der ikke er i)

Rigtig mange bruger ziwipeak som godbidder, det er bare små stykker tørret kød.
Alternativt kan du bare bruge en anden type tørfoder af god kvalitet.

Barky

Generalt når du kigger på godbidder til ham skal du være opmærksom på at det ikke indeholder sukker.
Sukker i foderet og godbidder har man en stærk mistanke om er med til at forsage sygdomme. F.eks Insulinoma som jeg selv har haft tæt inde på livet, og mistet en ilder til.

Tørret kød:
Kylling, Okse, Lever, Lunge og deslige. Self uden sukker. Man kan også selv tørre kød i ovnen og give som godbidder.

Købe-godbidder:
Hunde og Katte godbidder er faktisk fine nok at give ind i mellem. Men vær meget obs på hvad de indeholder. Ikke sukker eller for meget grøntsager og vegetabilske ingredienser.

Olie:
Der findes mange forskellige olier på markedet. Nogen stykker jeg lige kan nævne er: Efa-olie (købes hos dyrlægen), Olivers Omega3-boost, Lakseolie, Ferrettone...
Det er meget godt at give et par gange om ugen.

Æg er ligeledes fint. Hvis han ikke vil have det rå. Så prøv f.eks at servere et hårdkogt. Eller sorter hviden fra og giv ham kun rå blomme.

Kød er et bredt begreb.
Vi er mange herinde som fodrer med forskellige ting. Noget af det som jeg har fodret med og stadig bruger ind imellem er:
Rå kyllingefilet
Kyllinge lår med knogle
Svinehjerte
Svinelever
Fasankød uden knogle
Hel kanin m. pels og indmad
Hel marsvin m. pels og indmad
Hele mus
Hele rotter
Hele ørkenrotter
Hele hamstre
Hele deguer
Hakket oksekød

Ind i mellem har de fået levende mus, men ellers har det hele været serveret dødt. ;)

Af tørkost skal du være obs på at han får et foder med et meget højt protein og fedt indhold. Nogen killingefodre er faktisk fine. Andre er knapt så gode. (F.eks for meget vegetabilsk i).
Her er nogen af dem jeg har brugt gennem tiden og stadig bruger. (Jeg har nemlig en foderblanding, både med killingefoder, kattefoder og ilderfoder. For at variere smagen og sørge for at alle behov bliver dækket.)
Hill's feline t/d - mod tandsten
Hill's feline m. kanin - for at få ny smag i blandingen
Hill's Kitten chicken
Royal Canin Kitten
Royal Canin Kitten 34
James Wellbeloved ferret
Ferret Complete
Olivers Kitten
Totally Ferret
Vitalin

osv osv osv osv.. Jeg har været mange ting igennem. Men dette var umiddelbart hvad jeg kunne huske.

Det er meget godt når man fodrer på sin ilder at man ved HVAD for et dyr man fodrer på, og hvad deres behov er.
Ildere spiser ALT hvad du serverer for dem. Om det så er nutella på franskbrød med vingummi vil de æde rub og stub.

Det er et rovdyr med et meget stort behov for animalske proteiner og animalsk fedt og olie.
De udvikler tandsten ganske let, så kan man give dem noget kød med knogler i, så de kan tygge og knase. Så renser det tænderne. :)

De udvikler sygdomme hvis de får meget sukker og grønt. De dør ikke af at smage på et f.eks æble 2 gange om året. Men på ugentlig eller månedlig basis er det skadeligt.

God fornøjelse med drengen. Han lyder smadder kvik! Så du kan godt regne med at få meget sjov ud af at have en fyr som ham.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

bullerbassen

Tak endu engang for svarene......kan så sige at det for første gang nu er lykkedes at ha ham liggende og putte wuhuuu :) super dejligt. Det fungerede med at tage ham op når han sov.

Jeg har fået mig nogle rigtige gode forslag til både fodder og godbidder som jeg klart skal have prøvet af.

Jeg må dog konstatere at NEJ han spiser langt fra alt, desværre.... han er så kræsen. Han spiserkun æggehvide ik blommen. han spiser hverken kylling,laksb eller hvid fisk. Han kan heller ik lide rejer eller kyllingekød.

Af tørkost får han desideret ilder fodder men tror de er ved at stoppe med at ha det så tager forslaget til mig med Hills og så må jeg igang med at kikke godbidder.....

tak for hjælpen :)

Anne

du må ikke give ham rå æggehvide uden blomme. Bvitaminet biotin som æggeblommen er meget rig på, bliver nedbrudt af et enzym i hviden. Hvis de får et helt råt æg så får de ikke al den gode b vitamin, men de vil dog ende i et overskud alligevel. Giver du kun hviden risikerer du et underskud af biotin, med mindre du koger hvide først, så bliver enzymet nedbrudt.