Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Multi-resistente bakterier i fjerkræ

Startet af Faurholts-ildere.dk, 15. December 2010, kl. 12:01

Faurholts-ildere.dk

Jeg så i går i "kontant" at der er opstået et problem med meget af det fjerkræ, der findes i de danske kølemontre. De skulle være fyldt med multiresistente baktere, der kun forsvinder under tilberedning, desuden skulle man være mere en forsigtig med hygiejen. Dette blev omtalt som et problem i forhold til mennesker, med nogle grumme konsekvenser, specielt da det var svært at diagnostisere sig frem til.
Mit spørgsmål er så: Hvad med vores dyr? Kan de tåle disse bakterie, og kan det evt være en af årsagerne til de mærkelige sygdomstilfælde, der er blevet registeret de sidste år i både Norge, Sverige og DK.
Såvidt jeg forstod på programmet var det mest fugle fra Tyskland og Frankrig der havde dette, der blev ikke fundet noget i dansk produkseret fjerkræ; men er det sådan at vi nu fremover skal lade være med at fodre med and og kylling samt kalkun?
Såfremt der er nogle der ved noget mere om dette emne og evt har noget matr. vil jeg meget gerne have dette tilsendt.
For nu er jeg igen bange for at fodre med råtkød, og det netop som jeg stort set har fået lært hele flokken at sætte pris på denne form for fodring.

Eliza

Nu har jeg ikke set programmet og ved ikke helt hvad det er for bakterier, men tænker at vi jo i forvejen ikke skal spise rå kylling fordi vi kan blive rigtig syge af det, men ildere har jo et helt andet mave/tarm system og kan derfor tåle meget mere.

Jeg tror bestemt ikke det har en sammnehæng med de mange dyr vi har haft med dårlig mave, da det jo højst sandsynlig er en smitsom virus ECE og ikke en bakterie.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Mustela

Hvilke bakterier er der tale om? Jeg så ikke selv den nævnte udseendelse, men der kunne muligvis være tale om patogener af enterobakterier. (salmonella, campylobac. osv?)
Hvor vidt om disse er skadelige for vores dyr, er mig lidt uvist. Men det afhænger af mængden af den givende bakterie de bliver inficeret med. Men omhandler det ikke mest kontaminering af dyr, fra store producenter?

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior


Faurholts-ildere.dk

Ja det var præcis det de hed, og jeg reagerede fordi der var tale om coli, som vores dyr jo er modtagelige overfor.

Mustela

#5
Citat fra: lille_jill Dato 15. December 2010, kl. 12:24
ESBL-bakterier hedder de:
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2010/12/14135448.htm

Ok, det er enterobakterier(tarmbakterier). Der er set eksempler på ESBL inden for E. coli, samlonalla og klebsiella. Men hvis det er oppe i medierne nu, så vil der nok føres en skærpet kontrol med dette.
Men fordi dyr kan bære på en multiresistent bakerie, som er set mange gange før, er det ikke ens betydende med at de bliver syge. Det er os som mennekser der skal passe på, så vi ikke smittes med fx. ESBL fra vores dyr. Dyr kan også blive syge, men mener ikke der er omtalt nogle steder at de drejer sig om rovdyr? Men mere svin, kvæg osv. -men vores kære landmænd og dyrlæger bruger desværre så store mængder antibiotika, at der opstår multiresistente bakterier. Og inden længe vil vi se endnu flere resistente bakerier, parasitter osv.

Pernille: Har sendt en mail til dig omkring bakterier/parasitter hos ildere. Kig om det er noget du kan bruge.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Anne

Det er da helt sikkert noget der er værd at have med i sine overvejelser, men jeg er nu ikke afskrækket fra at barfe. Jeg har fodret med alle slags fjerkræ fra supermarkeder og andre steder, og har ikke set noget der tydede på sygdom overhovedet.

Men det kan da godt være jeg begynder at købe mindre kyllingi supermarkedet og mere i rigtig hundemad.

Faurholts-ildere.dk

De dyr det var påvist i kom for meste parten fra Tyskland, og produksent navn blev nævnt, og franske dyr, såvidt jeg forstod gik de danskprodukserede fri, så måske vi fortsat kan købe dansk.
Af forretninger der blev nævnt og stikprøverne (and og kylling) var taget:
Aldi 3 ud af 4 var inficeret
Super bedst: 1 ud af 4
Føtex tror det var 2 ud af 4
Resten kan jeg ikke huske