Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Ilder bider gæster og fremmede....

Startet af Ida, 28. December 2010, kl. 20:52

Ida

Hej alle sammen :)

Min kæreste og jeg fik vores to første ildere på syv uger i august uden at ane hvor mange bidenærker og frustrende tider vi skulle igennem med de to djævler, som vi kalder dem herhjemme.... Med kærlighed bag ordene.
De er så blevet nogenlunde bidetrænet. Den ene bider dog i fødder og den anden bider ikke rigtigt. Hun napper kun, men overgiver sig med det samme og gaber. Det er som om hun bare vil prøve en af.
Problemet er at hun ikke kan lide fremmede. Ikke engang min kærestes mor og søster som vi bor med. Hun bider altid rigtigt hårdt og grunden til jeg skriver nu, er fordi vi lige oplevede det for få minutter siden hvor hun angreb min kærestes mor. Og hun nægtede nærmest at give slip og vi benytter os af metoden med nakkeskindet, men hun nægtede at gabe.

Det er en smule frustrende fordi vi kan ikke have gæster på besøg. Hun bider selvom folk ikke opsøger hende.

Kan I hjælpe?

På forhånd tak!
Morten og tilde, og banditterne.

Charlotte

Det lyder som om hun prøver fremmede af fordi hun mener at hun er højere i rang-ordnen end de er. Der er kun 2 måder I kan undgå det. Den ene er at lade den persom som hun bider, vise hende at de bestemmer dvs de skal tage hende op og skælde hende ud (det hjælper ikke at I gør det. Det skal være den hun bider). Den anden er at sætte dem i bur når der er andre til stede hvilket jeg vil anbefale hvis hun er så strid.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

KariN

Det kan også være at hun bider fordi hun er utryg ved andre mennesker end din kæreste og dig.

Jeg har selv en ilder dreng på 2 ½ år og han bider også fremmede når de kommer herhjem, han gør det fordi han er utryg og hvis jeg tog ham i nakken når han havde bidt så ville han bare blive mere forskrækket og så ville han forbinde fremmede mennesker med noget ubehageligt.

Vi har affundet os med at han ikke er tryg ved fremmede mennesker og han er derfor i bur hvis der kommer folk herhjem, netop fordi jeg ikke vil byde folk at han bider og jeg vil heller ikke byde ham at sætte ham i en situation hvor han bliver så utryg at han bider.

Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

lussingen

Herhjemme har vi to ildere, der kan finde på at bide fremmede...

Den ene gør det, fordi han ligesom KariNs dreng er utryg. Han bryder sig ikke så meget om fremmede mennesker og kan derfor finde på at bide. Hvis vi har besøg af folk, der er vant til ildere, så kan han godt være ude, for så kan han mærke, at de er rolige og trygge ved ham. Så er det ikke så tit han bider. Hvis det derimod er folk, der intet kender til ildere, ja så skal de ikke være sammen med ham. Det er synd at han skal blive så utryg, og det hjælper ikke at skælde ham ud. Han bider jo ikke for at være ond, men fordi han er bange. Så absolut ingen skæld ud til ham!!

Så har vi en ilderpige, der bare bider i alle, fordi hun synes det er sjovt :lol: Dog bider hun ikke specielt hårdt, men det er jo ligemeget, for folk bliver forskrækkede over det. Hende kan man godt skælde ud (dog tager vi hende ikke i nakken), istedet bruger vi dyb stemme og siger AH AH eller nej. Hun er en  meget robust pige rent mentalt og bliver ikke ked af det eller bange over at få skæld ud (hvis man kan kalde det for det)
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

FerretParadise

Citat fra: lussingen Dato 29. December 2010, kl. 11:40
Så har vi en ilderpige, der bare bider i alle, fordi hun synes det er sjovt :lol: Dog bider hun ikke specielt hårdt, men det er jo ligemeget, for folk bliver forskrækkede over det. Hende kan man godt skælde ud (dog tager vi hende ikke i nakken), istedet bruger vi dyb stemme og siger AH AH eller nej. Hun er en  meget robust pige rent mentalt og bliver ikke ked af det eller bange over at få skæld ud (hvis man kan kalde det for det)
Jeg begynder altid at grine når hun bider i mig, det er simpelthen bare så morsomt.
Jeg ved ikke om hun bliver fornærmet over det, det kan ikke være så sjovt, at blive taget så lidt seriøst.  :lol:
Ann Hillerslev.

lussingen

Citat fra: FerretParadise Dato 29. December 2010, kl. 13:19
Citat fra: lussingen Dato 29. December 2010, kl. 11:40
Så har vi en ilderpige, der bare bider i alle, fordi hun synes det er sjovt :lol: Dog bider hun ikke specielt hårdt, men det er jo ligemeget, for folk bliver forskrækkede over det. Hende kan man godt skælde ud (dog tager vi hende ikke i nakken), istedet bruger vi dyb stemme og siger AH AH eller nej. Hun er en  meget robust pige rent mentalt og bliver ikke ked af det eller bange over at få skæld ud (hvis man kan kalde det for det)
Jeg begynder altid at grine når hun bider i mig, det er simpelthen bare så morsomt.
Jeg ved ikke om hun bliver fornærmet over det, det kan ikke være så sjovt, at blive taget så lidt seriøst.  :lol:

:lol: Vi andre griner også når hun bider i os. Vi har faktisk lidt svært ved at blive sure på hende, for hun er en speciel pige med en stor personlighed. Jeg er dog glad for at du godt kan se det sjove i hende og ikke bliver fornærmet over at hun smager lidt på dig :lol:
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Eliza

Som de andre siger så kommer det jo lidt an på hvorfor de bider? Hvis det er pga de er bange/utrygge så skal de ikke straffes men er det fordi de er frække så kan de godt få skæld ud, men jeg ville ikke bruge nakketag og en ilder forstår godt at den fik en skideballe selvom den ikke gaber mens den hænger i nakken.

Jeg har selv en dreng der godt kan bide lidt i manden herhjemme, men han stopper ikke før manden selv gider sige fra det kan jeg ikke gøre for ham  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Barky

Jeg havde en dreng i 6 år. Han bed fremmede i 5 år (det sidste år blev han ret dement og havde glemt at han bed alle andre end mig).

Han blev sådan fordi at jeg:
1: Ikke lod andre holde ham eller røre ham.
2: Ikke lod andre opdrage ham mens han stadig var ung og "villig" til at lære.

Jeg tog mine foranstaltninger, og lod ham være i bur hvis han ikke kunne lade gæster være. (selv hvis de sad i sofaen med benene oppe)
Men ellers holdt jeg ham væk fra ikke-ildervante gæster.
Med tiden var det nok at gæsterne sagde fra en enkelt eller 3 gange overfor ham. Eller hvis vi distraherede ham med noget leg.

Men mine råd vil lyde som de andres.
Lær dine gæster at opdrage ilderen til at lade dem være. (Nakketag, skammekrog, AHAH eller hvad I nu gør)
Eller luk ilderne væk mens I har gæster.

De er stadig så unge at I vil kunne lære dem det, men det hjælper ikke hvis det er jer som opdrager ilderne når de har bidt en gæst. Gæsterne skal selv gøre noget ved det.

Og så en anden lille sidenote - hav tålmodighed og fortsæt opdragelsen.. Jeres rødder er i lømmelalderen lige nu, og "glemmer" hvad I lærte dem for længe siden med vilje.. De skal nok komme ud på den anden side af teenager-tiden med hukommelsen om opdragelse i behold.. Den er bare midlertidig sat på standby. Hehe..
Så bliv ved.. Det skal nok lykkes.. Tålmodighed, kærlighed og opdragelse er ingredienserne.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

NemoToft

Fed tråd.... Jeg har 2 super søde smadder venlige-mod-gæster-drenge-ildere. Og alle, voksne som børn kan være sammen med dem, uden jeg kan være det mindste nervøs..... For 6 1/2 uge siden flytte Lillo ind. Tæve på 1 1/2 år. Hun var totalt pot og pande med sin tidligere ejer, Maria. Hun havde dog jagtet og bidt Maria's kæreste så meget. at han ikke engang turde holde hende mere. Hun er en strømpe bider, så det basker. Tja og så har hun da også lige nappet Anne (My's mor) lidt i skulderen og kommet til at ridse mig hen over næsen med en hjørnetand  :)  Hun har været mest efter Keld og han kører stadig skældud-hver-gang-hun-bider turen. Jeg har derimod kørt forebyg at du bliver bidt: gået med futsko eller bare tæer smurt ind i permynte massage creme.  Og jeg er ikke blevet hapset i flere uger. Idag kom så prøven med strømpe fødder. Haps sagde det lige i hælen. Den her gang tog jeg fat i nakken af hende. jeg løftede hende ikke op i nakken. Jeg tog bare fat i 3 sek og sagde meget hårdt NEJ. Hun blev helt forvirret og sprang op ad mine bukse ben. Hun ville op på armen og hænge. Og der lå hun lige så stille i et minut.
Min konklusion med Lillo: mentalt, hverken speciel stærk eller bange. En ilder der tror at det at bide i strømper er en naturlig del af dagligdagen. Hun har ikke lært at omgåes fremmede mennesker og bliver nok lidt utryg for fremmede. Og angreb er jo et godt forsvar. Hun er ikke en ond ilder. Og når hun leger med os, så lege-bider hun som en ilder skal, blidt og uden mærker.
Fremtiden: Hun skal se en masse fremmede mennesker med godbidder i hænderne og store futsko på  :).
Hvordan er de første 6 uger gået: Absolut fremad. Det er tydeligt, at hun elsker at være en ilder, der sover og leger med andre ildere. Hun elsker drengerne. Jo mere vi aktivere hendes hjerne, jo mindre bider hun. Især ture udenfor gør hende totalt træt.... Hun skal nok blive en god ilder. Nogle ting tager bare lidt tid  :)

Tilde. Du skal finde nogle ilder mennesker der kan klare et par huller. Det gør så utrolig ondt at blive bidt så hårdt, når ilderen ikke vil slippe. Og man bliver selv lidt bange for det skal ske igen, og så er det da helt sikkert at det sker. Prøv at smøre gæsterne ind i noget der smager utrolig grimt. Bitterspray, permyntecreme osv. Og så kun en enkelt hånd der ikke er smurt ind, der kan give en masse godbidder. Løsningsforslag vil der forhåbentligt komme mange af. Og jeg håber i får et eller ander der fungere for jer. ellers kan det ikke være anderledes, end at de små trolde må være i bur når der er gæster. Meen så bliver det jo nok aldrig bedre. Pøj Pøj.

Anne

jeg lægger gerne hender, fødder og skuldre til lilo igen, hvis det er, hun er nu en sjov pige :) Men jeg har altså ikke sokker på skulderen :P

NemoToft

Citat fra: Anne Dato 30. December 2010, kl. 13:40
jeg lægger gerne hender, fødder og skuldre til lilo igen, hvis det er, hun er nu en sjov pige :) Men jeg har altså ikke sokker på skulderen :P

Fedt  :) Nej, og jeg havde heller ikke en sok på næsen, da hun rev mig med en hjørnetand. Griner.
Hun bliver sødere og sødere. Vi er slet ikke blevet bidt de sidste par dage. Men vi kører bestemt også en del forebyggelse og så satser vi vel på at hun helt glemmer det med at bide. Så hvis ikke hun får chancen får at bide os og kun oplever gode ting, så håber jeg at hun tænker " okay, deet er sådan verden fungere nu".
Nå ja, hun hapsede lige en af Kels's niecer i fingeren for et par uger siden. Man kunne overhovedet ikke se hvor hun havde haft fat, meen niecen blev selvfølgelig drøn forskrækket og Lillo måtte bruge nogle af hendes godbid's penge på en Undskyld-gave....

NemoToft

Øv, kan man ikke redigere sit indlæg mere??

Hvordan går det hjemme hos jer Tilde??

Ida

Citat fra: NemoToft Dato  2. Januar 2011, kl. 13:40
Øv, kan man ikke redigere sit indlæg mere??

Hvordan går det hjemme hos jer Tilde??

Undskyld mit sene svar, men jeg har simpelthen ikke kunne logge mig selv ind på siden og internettet har været noget bøvl de sidste par måneder.
Ilderne er stadig en smule fjendtlige overfor fremmede, også dem der bor herhjemme. De bider ud efter min kærestes mor og søster. Undtagen den ene, Olivia. Hun kan faktisk blive holdt. Det er mere Laura, der er et problem. Hun går direkte efter dem, og kan godt se, at det er ikke leg.
Min kærestes mor kan godt tage hende i nakkeskindet og få hende til at gabe, men der er ingen respekt. Nu skal vi for første gang have gæster på besøg, som ikke er vores familie og vi havde tænkt os at have ilderne i bur, men da gæsterne er interesseret i vores ildere - de har aldrig mødt dem, så skal de da ud en smule. Bliver interessant. Ville gerne opdrage dem til at kunne omgås med andre mennesker.

Tilde. Tak for alle jeres svar! Kan så meget relatere til det!