Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

ADV hos våra illrar

Startet af Starshineferrets, 14. Januar 2011, kl. 11:05

Eliza

Citat fra: Amazing Ferret Dato 14. Februar 2011, kl. 15:30
Citat fra: Eliza Dato 14. Februar 2011, kl. 15:24
Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke selv kan regne ud at Chucky nok har fået det fra et af de andre dyr der var på det træf, han har jo ikke selv muteret en virus til sig selv.

Der er da ingen andre der har meldt sig fra en udstilling og alle har gladeligt meldt sig til den næste også, det jeg mener med at folk forsætter som de plejer. Jo jo folk er måske lidt mere opmærksomme men så er det også det.

Du har da også selv meldt dig til næste udstilling - så må du jo også være ligeglad  :S :S

Som altid kan du kun komme med noget hvis der er mulighed for at give en spydig bemærkning..
Skriver ingen steder at folk er ligeglade, men siger det er selvmodsigende når den ene virus er vigtigere end den anden.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Jeg tror ikke der er nogen der mener at det ene er mere vigtigt end det andet Eliza.
I bund og grund handler det vel bare om at ECE kan man ikke teste for (endnu) men ADV kan der testes for, og hvorfor så ikke gøre det?

Amazing Ferret

Det var ikke en spydig bemærkning - men det forekommer mig bare underligt at du sidder og beskylder os andre for at være ligeglade og melde os til de forskellige udstillinger når du også gør det.

Jeg er ikke en person der normalt går i panik over ting og det gør jeg heller ikke nu. Hverken med ECE eller ADV. Og hvis jeg skulle vælge hvad jeg synes er værst, så vil jeg bestemt mene at ADV er værst da det er 100% dødeligt. Og det er ECE ikke

Anne

Jeg vil nu nok hellere rammes af ece end af adv! Men da helst ingen af delene.
Jeg mener at at truslen fra ece nok er mere reel, men som Line siger kan man teste for det ene og ikke det andet, og hvis vi får testet og vi alle sammen (selvfølgelig) er får negative prøvesvar, så får vi da i det mindste sikkerhed for det (og ja, man kan selvfølgelig få smitten senere, men man kan jo også teste igen).

Blueshift

Citat fra: Amazing Ferret Dato 14. Februar 2011, kl. 15:51
ADV er værst da det er 100% dødeligt.

Nej, ADV är inte nödvändigtvis en säker dödsdom. Inte alla illrar som smittas av ADV utvecklar sjukdom. Vissa smittade illrar lever hela livet utan att någonsin få symtom.

Jag kan också tillägga att minkar drabbas ofta betydligt hårdare och smittas lättare av ADV än vad illrar gör.




Amazing Ferret

Citat fra: Blueshift Dato 14. Februar 2011, kl. 16:27
Citat fra: Amazing Ferret Dato 14. Februar 2011, kl. 15:51
ADV er værst da det er 100% dødeligt.

Nej, ADV är inte nödvändigtvis en säker dödsdom. Inte alla illrar som smittas av ADV utvecklar sjukdom. Vissa smittade illrar lever hela livet utan att någonsin få symtom.

Jag kan också tillägga att minkar drabbas ofta betydligt hårdare och smittas lättare av ADV än vad illrar gör.

Jeg mener nu også dem der udvikler symptomerne  :)
Jeg ved godt at nogle kan være smittede men ikke viser symptomer

Blueshift

Citat fra: Amazing Ferret Dato 14. Februar 2011, kl. 16:32
Jeg mener nu også dem der udvikler symptomerne  :)
Jeg ved godt at nogle kan være smittede men ikke viser symptomer

:)

Anne

#82
Der er også nogle smittede dyr der kan leve med sygdommen i meget lang tid, det kommer jo an på hvordan symptomerne viser sig, det kan være meget forskelligt.

Problemet er jo bare at det er så smitsomt som det er og det er noget forbandet stads at få indenfor sine vægge. Jeg vile anse det som en katastrofe hvis nogen af mine fik adv.

Men jeg tror nu stadig ikke der er overhængende risiko for at nogen af os har eller får det. Jeg ved bare at jeg synes det er bedre at få lavet nogle tests, evt bare stikprøver, i miljøet og så få bevist at det ikke er der, i stedet for at gå ud fra at det ikke er der (eller måske frygte at det er).

Line

Rigtig mange ældre ildere kan være smittede uden at vise kliniske symptomer... Det ændrer dog ikke på at de har sygdommen og derved har større risiko for bl.a. at dø af organsvigt.

Faktisk kan man et eller andet sted sammenligne denne sygdom med HIV....

Dark Crystal Ferret

Jeg ved ikke rigtig... nu høre jeg flere gange i gennem tråden her, den der med, jamen vi har ikke smittede ildere med AVD.
Nej, men hvordan kan vi også vide det når vi ikke har nogle der tester for det? Kun ved at teste ved vi om der er noget.. Hvordan skulle man ellers vide det?

Det er ikke noget med at vi skal panikket helt vildt over det. Men det er stadig uvist om vi har AVD blandt ilderne. For jeg har ikke hørt eller kender nogle der rent faktisk har testet for det i Danmark. Og derfor kan vi jo heller ikke være helt sikre på om vi har det. Ydre mere har vi  jo heller ikke alle ildere ejere på dette forum.
Det er umuligt at vide hvor smittet skulle komme fra, og hvornår. Og derfor kan vi jo komme ud i vi pludselig havde et tilfælde af det. Og syndes ikke det er at panikke at man er på forhånd med tingene. Og syndes også derfor det er dejligt at Line skriver det ud nu. Så man kan blive bevist om der kan være en større ricsiko lige nu, end der var før. Så man kan få den op og tage et personligt valg og standpunkt om det med sig selv og andre.

Og personligt vil jeg få testet mine dyr, lige så snart jeg får muligheden. Det er self personligt om man vil det, og især ved tanken om at man skal påføre sine dyr smerte ved at klippe i deres negl. Men de har altså også ondt når de bliver vaccineret og hvad man ellers får gjort af ting og sager hos dyrlægen. Så det er jo synd for ilderene, men det er jo ikke så slemt i det store løb.. det tænker jeg om ikke andet.

Syndes det kunne være fedt hvis DIF gik ind i den. Det ville virkelig være dejligt <3

Men håber også at udstillingerne i landet om ikke andet snakker om det i deres team. For jeg har det altså stadig dårligt med at skulle deltage, når der er uvished om AVD. Men det er ikke noget jeg vil blande mig yderliger i, bare håbe lidt på.  :-$

Stephanie

Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 14. Februar 2011, kl. 16:49
Jeg ved ikke rigtig... nu høre jeg flere gange i gennem tråden her, den der med, jamen vi har ikke smittede ildere med AVD.
Nej, men hvordan kan vi også vide det når vi ikke har nogle der tester for det? Kun ved at teste ved vi om der er noget.. Hvordan skulle man ellers vide det?

Det er ikke noget med at vi skal panikket helt vildt over det. Men det er stadig uvist om vi har AVD blandt ilderne. For jeg har ikke hørt eller kender nogle der rent faktisk har testet for det i Danmark. Syndes det kunne være fedt hvis DIF gik ind i den. Det ville virkelig være dejligt <3


Der er blevet testet for ADV tidligere, hun fik testet via spytprøven. Kan desværre ikke huske navnet på hende, men Lussingen må kunne huske det, for hun har hendes dyr nu :)  (og de testede negative  ;))

stjernehuset

Det er muligt at finde en liste over de farme der har fået konstateret smitte (opdateret 14.2.)

Listen findes på: www.kopenhagenfur.com/avler
Gå ind under laboratoriet - sygdomme - plasmacytose - farme med reagenter i sæsonen.

Stephanie

Citat fra: stjernehuset Dato 14. Februar 2011, kl. 19:43
Det er muligt at finde en liste over de farme der har fået konstateret smitte (opdateret 14.2.)

Listen findes på: www.kopenhagenfur.com/avler
Gå ind under laboratoriet - sygdomme - plasmacytose - farme med reagenter i sæsonen.

Her linket til listen http://www.kopenhagenfur.com/avler/laboratoriet/sygdomme/plasmacytose/farme-med-reagenter-i-saesonen

Anne

Øv hvor er det nedern tæt på, men jeg trøster mig med at det alligevel ikke er lige præcis her (lidt positivt skal man jo se i det).
Er der nogen der ved hvilke forholdsregler der tages i forhold til når minkfarme har positive tests?

Shamua

Jeg kan ikke se nogen i nærheden af Randers... Er dog heller ikke så go' til byerne her omkring... Er der nogen der lige genkender nogen nær Randers?

Vh. Marianne