Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

ADV hos våra illrar

Startet af Starshineferrets, 14. Januar 2011, kl. 11:05

Stephanie

Jeg kunne egentligt godt tænke mig nogle tal/procenter på smitten.

Der siges at der er dyr der har naturlig immunitet mod sygdommen, hvor høj procentdel skyder man det til?

De kan være smittet men ikke udvikle sygdommen, hvad er tallene for dette?

Jeg tænker bare sådan lidt. De færreste har under 3 ildere, hvis en af de ilder får smitten, bør de andre i flokken så ikke udvikle noget?

Jeg har 4 ilder, og hvis en er smittet så tvivler jeg da på at jeg er så heldig at den iilder ikke udvikler sygdommen og at de andre 3 er immune (medmindre det altså er så højt det immuntal)

Så jeg burde vel allerede have oplevet at de udviklede sygdommen hvis jeg havde den inden for mine døre nu når den er så smitsom, men ingen her viser nogle af de symptomer, ej heller den lækre pels de kan få af den.

Det er ikke fordi jeg ikke vil teste for sygdommen, for det vil jeg gerne, men jeg vil ikke stå og klippe mine dyr negle til blods flere gange om året for at teste (neglene skal klippes rimeligt ofte og jeg synes ikke de skal begynde at få dårlige oplevelser med negleklipning), og da jeg ikke kommer i nærheden af mink, eller bor i nærheden af nogen farme, ej heller kommer mine dyr til træf eller lignende, så må jeg indrømme at jeg anser risikoen for at mine dyr er smittet ret lille, specielt da ingen ud af 4 ildere viser noget. så derfor vil jeg heller ikke begynde at tage blodprøver flere gange om året for at teste det. Jeg tager dog gerne en test hvis mine dyr skal have taget blodprøve i forbindelse med noget andet, men stikker dem ikke udelukkende for en test.

Så må folk kalde mig uansvarlig hvis de har lyst til det. Men har lidt svært ved at se hvorfor jeg skulle udsætte mine dyr for gene ved test når jeg ikke færdes i minkmiljøer, internater osv

lussingen

Citat fra: Stephanie Dato 14. Februar 2011, kl. 17:20
Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 14. Februar 2011, kl. 16:49
Jeg ved ikke rigtig... nu høre jeg flere gange i gennem tråden her, den der med, jamen vi har ikke smittede ildere med AVD.
Nej, men hvordan kan vi også vide det når vi ikke har nogle der tester for det? Kun ved at teste ved vi om der er noget.. Hvordan skulle man ellers vide det?

Det er ikke noget med at vi skal panikket helt vildt over det. Men det er stadig uvist om vi har AVD blandt ilderne. For jeg har ikke hørt eller kender nogle der rent faktisk har testet for det i Danmark. Syndes det kunne være fedt hvis DIF gik ind i den. Det ville virkelig være dejligt <3


Der er blevet testet for ADV tidligere, hun fik testet via spytprøven. Kan desværre ikke huske navnet på hende, men Lussingen må kunne huske det, for hun har hendes dyr nu :)  (og de testede negative  ;))

Ja, det er mig der har Susannes dyr. De blev testet, da en af dem kom fra Holland af, da han var hvalp. Testen var ganske rigtig negativ :)
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Shamua

Citat fra: Shamua Dato 14. Februar 2011, kl. 20:08
Jeg kan ikke se nogen i nærheden af Randers... Er dog heller ikke så go' til byerne her omkring... Er der nogen der lige genkender nogen nær Randers?

Ej okay, 8983 Gerlev er den der er tættest på mig...... Det er ca 20 km væk herfra  >:|

Det er da slet ikke så spredt som jeg synes det lød til  :)

Vh. Marianne

Eliza

øhh nu har jeg fået tilsendt det der sæt fra Kopenhagen Fur men det er ikke lige det jeg havde forestillet mig. Kan godt være det bare er mig der ikke har forstand på det men synes heller ikke det passer til den beskrivelse der blev givet herinde.

Jeg har fået en hvid klump af et eller andet som lugter meget parfumeret (må jo være voksen) og så var der en grå plastikplade i som kan skubbes lidt ned og så er der en slags riller i og over dem er der tal fra 1-12, men øhh hvor skal blodet være det ligger jo på ingen måde fast (sikret) i den plastik ting og synes i snakkede om at den ville suge blodet pga vakum, men det kan jo på ingen måde lade sig gøre..

Så hvis der var en der kunne forklare mig hvad pokker jeg skal gøre så ville jeg da blive glad  ;)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

#94
Citat fra: Eliza Dato 15. Februar 2011, kl. 13:39
øhh nu har jeg fået tilsendt det der sæt fra Kopenhagen Fur men det er ikke lige det jeg havde forestillet mig. Kan godt være det bare er mig der ikke har forstand på det men synes heller ikke det passer til den beskrivelse der blev givet herinde.

Jeg har fået en hvid klump af et eller andet som lugter meget parfumeret (må jo være voksen) og så var der en grå plastikplade i som kan skubbes lidt ned og så er der en slags riller i og over dem er der tal fra 1-12, men øhh hvor skal blodet være det ligger jo på ingen måde fast (sikret) i den plastik ting og synes i snakkede om at den ville suge blodet pga vakum, men det kan jo på ingen måde lade sig gøre..

Så hvis der var en der kunne forklare mig hvad pokker jeg skal gøre så ville jeg da blive glad  ;)

Jeg har også fået den tilsendt, og har lige prøvet at tage blodprøver med nål, ved at lave et lille hul i deres haler. Jeg kunne desværre ikke få nok blod ud til at der kunne laves en test. Men det gav ikke en lyd fra sig da jeg stikkede dem i halerne.. Så det gjorde ikke ondt på dem. Jeg vil lige prøve at skaffe nogle større kanyler, så jeg kan få lavet et større hul.

Eliza, du kan lave en test prøve: Prøv at tage noget farvet vand (saftevand) og tag en dråbe på din finger, og prøv så at holde glasset op til dråben (den ende med det røde på), så skulle vandet gerne blive suget ind. Jeg tror først man skal bruge voksen bagefter. Så kan du se hvordan det fungerer. Det gjorde jeg :)

Vh. Marianne

Eliza

hmmm problemet er nok at jeg ikke har fået et rør men en plastikplade der på ingen måde ka indeholde blod efter min mening  :lol:

har du mulighed for at smide et billed ind af det du har fået?

Kan du godt suge blod ud med en kanyle fra halen? og der skulle kun et par dråber i ik?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Citat fra: Eliza Dato 15. Februar 2011, kl. 14:49
hmmm problemet er nok at jeg ikke har fået et rør men en plastikplade der på ingen måde ka indeholde blod efter min mening  :lol:

har du mulighed for at smide et billed ind af det du har fået?

Kan du godt suge blod ud med en kanyle fra halen? og der skulle kun et par dråber i ik?

Nej, jeg regner med at prikke hul med kanylen, ikke at suge det ud.. Tør jeg ikke, så skal jeg har min far til at hjælpe mig (han er læge så han har prøvet det før) Så det er jo en mulighed :)

Det med billeder, har taget nogle med telefonen, da mine svigerforældre har mit kamera, så jeg kan ikke lige sætte dem ind på computeren da det er en gammel mobil og jeg ikke ved hvor overførselskablet er. Men jeg kan godt sende billeder til din mobil hvis du skriver nummeret i en pb :)

Vh. Marianne

Anne

man skal passe på med at suge blod ud af en ilder. Med mindre man tager det i en af de store blodårer og virkelig ved havd man laver. Rammer man en lille blodåre og suger kan man suge blodåren sammen så den kollapser! Derfor har dyrlæger der ikk tager den i de store blodårer i halsen f.eks. ofte spdan en lille tut de sætter på kanylen så blodet løber ud selv.

Så altså, lad være med at begynde at suge!!

Shamua

Citat fra: Anne Dato 15. Februar 2011, kl. 22:49
man skal passe på med at suge blod ud af en ilder. Med mindre man tager det i en af de store blodårer og virkelig ved havd man laver. Rammer man en lille blodåre og suger kan man suge blodåren sammen så den kollapser! Derfor har dyrlæger der ikk tager den i de store blodårer i halsen f.eks. ofte spdan en lille tut de sætter på kanylen så blodet løber ud selv.

Så altså, lad være med at begynde at suge!!

Okay tak, nøjes bare med at stikke hul så :)

Vh. Marianne

Anne

min dyrlæge stikker en kort nål med den der dims på ind i en blodåre i forbenet, og der er så sådan en lille elastikspændedims på benet imens. Det tager lidt tid at få nok blod til en almindelig blodprøve sådan, og jeg ved ikek om jeg ville have mod på at forsøge selv. Det er vist også lidt tricky at finde en blodåre

Shamua

Jeg tør ikke selv, har slet ikke lyst til at begi mig ud i det...

Vh. Marianne

Anne

jeg vill nok også have det bedre med at klippe en negl... det er måske noegt der gør ondt på dyret et kort stykke tid, men til gengæld er dte ikek farligt på nogen måde

FerretParadise

Jeg synes bestemt også det lyder en smule forfærdeligt, hvis mange nu vil til at stikke deres dyr i blodårene for at tage en test.
Det kan hurtigt gå galt, eller om ikke andet, så være en forfærdelig oplevelse for dyrene. Det er noget man skal have 100 % styr på, ellers skal man lade en erfaren person gøre det.
Så hellere klippe i en klo, så der kommer blod ud..  ;)
Ann Hillerslev.

Starshineferrets

Nu vet jag inte alls vad det är för testkitt ni har fått... Är det meninge att det skall skickas tillbaka till labet sedan?

Man kan annars ta ett litet blodprov i trampdynan på dem, med en sådan sticka man har för att mäta blodsocker hos diabetiker. Sådan har jag använt på mina tidigare och det är en piece of cake.

I övrigt hade det varit intressant att veta vilken typ av test det är. Det finns flera olika varianter, men alla är inte säkra testmetoder, och kan ge både falska negativa och falska positiva så det är viktigt att det är rätt sorts test om man ska kunna använda det till något. Dem hör "do it yourself kiten" för saliv prov är te.x inte säkra av vad jag har hört

ELISA test letar efter ett specifikt protein som bara finns när viruset är aktivt och replikerar sig, men ADV kan ligga vilande unde rlånga perioder, och då finner inte testet proteinet vilket innebär att man kan få ett falskt negativt.

CEP test letar efter flera olika proteiner som finns äen om viruset ligger vilande - därför kan man få säkrast svar med detta test

ELISA letar efter virus som finns i blodet/saliv etc, men de visar bara hur det ser ut just precis då, när provet tas, i just den blod/salivdroppen  vilket innebär att det går att missa viruset.

FerretParadise

Super smart måde Sara, tusind tak.  :)
Og jeg er så heldig, at jeg har sådan en ham stikker med for at måle blodsukker. :dans:

Så håber jeg bare på, at det er CEP test kit de sender ud.
Ann Hillerslev.