Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

frugt

Startet af katja74, 10. Februar 2011, kl. 14:06

katja74

Hvodn er det nu det er med fritter og frugt??

ved godt, det ikke må være en fast del af deres foder... men har opdaget at mine syns appelsin og æble er lidt hyggeligt (når jeg spiser af det).

Sker der noget ved de ind imellem får et lille stykke??

dcfgvubikldøkÆS_v, <----- Silas var li med på tasterne ;)
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

lille_jill

NO GO!

Ildere kan ikke tåle sukker.

Barky

Enig med Jill... NO GO...!!


Det eneste jeg overhovedet kunne overveje at tilbyde mine egne ildere, er en lille bitte smule agurk (som hovedsageligt består af vand) og det er måske MAX en gang om året..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

lille_jill

Måske man skulle uddybe:

Ildere elsker alt mad de normalt ikke får. Mine ville elske at få sismofytter og chokoladekiks som fuldkost, men selvom en ilder spiser det, er det ikke ensbetydende med, at det er sundt.
Da jeg fik ilder første gang, var det normalt at give rosiner som godbidder dagligt. Så begyndte folk at få øjnene op for insulinoma, som kan opstå når en ilder får sukker i størrere mængder end den kan klare. Nu syntes jeg at det er sjældent man hører om rosiner som godbidder mere, men dengang var det helt normalt og legalt.

Forklaring på insulinoma: http://exoticpets.about.com/cs/ferrets/a/ferrinsulinoma.htm

mette11

Ildere elsker alt hvad der er sødt...om det er frugt, slik, kage eller hvad ved jeg...det gør jeg også, men jeg er fuldt ud klar over konsekvenserne af mine valg mht. madindtag! Det er mine kræ ikke og derfor bestemmer jeg hvad de får at spise.

Jeg giver aldrig mine frugt eller grønt...det eneste af "vores" mad de får lov til at smage er faktisk kød (i går fik Sigi to frost-rejer og nogen gange får de et stykke råt reste-kød, men det er sjældent det sker, for her er sjældent kød i mit hus - ud over ildernes). Et stykke frugt gør intet godt for en ilder, ud over at de vil nyde det. Jeg tror nu ikke at der sker noget ved at de får en lille bitte bid en enkelt gang, men mine får det ikke, for hvor går grænsen for hvor meget lidt er og hvor tit for tit er?? Desuden er mine lige så glade for at få lidt olie eller et stykke tørret kød, så hvis de opdager jeg spiser noget interessant, så får de noget andet interessant imens! Så får vi alle noget lækkert og jeg får fred til at spise det jeg ville!  ;)

katja74

Jeg er (skriver det gerne igen  ;) ) klar over, at fritter IKKE må fodres med det dagligt... jeg var blot nysgerrig på, om det ville skade og i så fald hvor meget... hvis de fik et stykke ind imellem.

Så I behøver ikke fortælle mig, at de IKKE må få det dagligt *gs*

men har fanget pointen,,, INGEN frugt OVERHOVEDET!!!!

skal li siges det er sket max 3 gange i deres liv, de har smagt det
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Barky

#6
Citat fra: katja74 Dato 10. Februar 2011, kl. 14:39
Jeg er (skriver det gerne igen  ;) ) klar over, at fritter IKKE må fodres med det dagligt... jeg var blot nysgerrig på, om det ville skade og i så fald hvor meget... hvis de fik et stykke ind imellem.

Okay... ;)

Det vil på sigt skade ilderene hvis de får lov til at smage frugt på jævn basis.. Om dette så er 3-4 gange om ugen, eller et par gange om måneden
Det har Jill skrevet nærmere om. Sygdommen hedder insulinoma og er uhelbredelig.
Ting som: for meget sukker, for meget kylhydrat i kosten er nogen af hovedårsagerne til at ildere får insulinoma. Sukker er ikke kun sukker i godbidder, men også frugtsukker.

Hvor meget: Tja.. Som en ejer af en nu død ilder med insulinoma - så vil mit svar være: Katastrofalt...  :'(
Bla bla bla.... Hilsen Julia

katja74

Citat fra: Barky Dato 10. Februar 2011, kl. 14:50
Citat fra: katja74 Dato 10. Februar 2011, kl. 14:39
Jeg er (skriver det gerne igen  ;) ) klar over, at fritter IKKE må fodres med det dagligt... jeg var blot nysgerrig på, om det ville skade og i så fald hvor meget... hvis de fik et stykke ind imellem.

Okay... ;)

Det vil på sigt skade ilderene hvis de får lov til at smage frugt på jævn basis.. Om dette så er 3-4 gange om ugen, eller et par gange om måneden
Det har Jill skrevet nærmere om. Sygdommen hedder insulinoma og er uhelbredelig.
Ting som: for meget sukker, for meget kylhydrat i kosten er nogen af hovedårsagerne til at ildere får insulinoma. Sukker er ikke kun sukker i godbidder, men også frugtsukker.

Hvor meget: Tja.. Som en ejer af en nu død ilder med insulinoma - så vil mit svar være: Katastrofalt...  :'(

Takker..... lige et svar jeg ku bruge  ;)
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Anne

ja altså der sker nok ikke noget ved et lille stykke appelsin en til 2 gange årligt, men hvorfor gøre det? Det er ikke sundt for dem, det er usundt, og der er en risiko for at det kan medvirke til noget skidt.


AlisVolatPropiis

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du vil have et svar der betyder de kan få lidt af noget som overhovedet ikke er sundt for dem?! :/

katja74

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 10. Februar 2011, kl. 16:29
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du vil have et svar der betyder de kan få lidt af noget som overhovedet ikke er sundt for dem?! :/
Hvor ser du henne, at det er det svar jeg vil have???

For hentyder du til BArkys svar... som er det eneste jeg har svaret til, at det var et svar jeg ku bruge........ så er hendes svar at giver jeg dem det, uanset mængde, er det KATESTROFALT!!!
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

AlisVolatPropiis

Tjah det er bare svært at se hvorfor det svar var så meget bedre end de andre der sagde præcis det samme...ingen sukker. Og Julia er den første der bare nævner at meget lidt nok ikke skader, men at det kan skade....

katja74

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 10. Februar 2011, kl. 16:41
Tjah det er bare svært at se hvorfor det svar var så meget bedre end de andre der sagde præcis det samme...ingen sukker. Og Julia er den første der bare nævner at meget lidt nok ikke skader, men at det kan skade....

Med chance for at lyde som ordkløver.... var det nu Jill der kom med den første udmelding. og undskylder mange gange, at det ik var den besked jeg understregede, som det svar jeg ku bruge!!!  ;)

Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

lille_jill

I princippet (hvis nu endeligt skal bruge ordkløveri), så kan man godt give ubegrænset frugt til en ilder - man må så bare tage konsekvenserne heraf. Når ingen kan sige, hvor meget sukker en ilder reelt kan tåle, så må det være op til ejeren at vurdere.
Men det er nok meget et spørgsmål holdning og værdier for den enkelte ejer. Hvis man vil undgå følgesygdomme af sukkerindtag hos ildere, så er det bedst at droppe det helt. Både i godbidder, frugt, fuldfoder osv.
Nogen tillægger arv mere end miljø eller omvendt. Personligt mener jeg det er 50/50, og derfor er det vigtigt for mig, at mine dyr ikke bliver påvirket udefra af ting som man ved, kan være skadelige på kortere eller længere sigt.
Man kan måske være heldig at give sin ilder delvis vegetabilsk kost hele dens liv og så den bliver oldgammel alligevel. Spørgsmålet er bare om man tør tage chancen?

Namilla

Det bedste er simpelthen aldrig at lade dem smage det... så vil de hurtigt miste interessen for det, når du spiser det... hvis du derimod lader dem smage engang imellem, så finder de jo ud af, at det smager godt, og vil derfor sidde oppe i hovedet af dig HVER gang du spiser det...