Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Prisforskel: Ziwipeak vs. alm tørkost

Startet af lille_jill, 16. Februar 2011, kl. 22:16

lille_jill

Jeg købte for nyligt en pose ziwipeak. Fodrede med det tidligere men da jeg fik en ilder mere, syntes jeg at det blev for dyrt. Da jeg kom til at kigge på den pose jeg købte, så jeg det blev anbefalet, at en voksen hund skulle spise samme mængde foder, som jeg tidligere havde hørt en ilder spiser dagligt i gennemsnit.
Dette undrede mig, så jeg skrev en mail til ziwipeaks dyrlæge i sidste uge og idag ringede en flink mand tilbage til mig. Han fortalte, at en voksen ilder på omkring 12-1300 gram skal spise 25-30 gram ziwipeak dagligt. I normal tørkost går man ud fra 50-60 gram dagligt.
Jeg har lavet en sammenligning for at vise prisforskellen på et almindeligt tørfoder (bruger orijen som udgangspunkt). Jeg googlede prisen på ziwipeak og kunne kun finde den til hund, men går ud fra at udgangsprisen er den samme som til kat.

Orijen:
7 kg koster 459 kr og en ilder spiser ca. 60 gram
7000 gram / 60 gram = 116,6 portioner
459 kr / 116,66 portioner = 2,75 kr per portion
Det koster altså 2,75 kr dagligt at holde en ilder på Orijen

Ziwipeak:
5 kg koster 649 kr og en ilder spiser ca. 30 gram
5000 gram / 30 gram = 166,66 portioner
649 kr / 166,66 portioner = 3,89 kr per portion
Det koster altså 3,89 kr dagligt at holde en ilder på Ziwipeak

Prisforskellen per døgn ligger på 1,4 kr
Prisbesparrelsen på at vælge alm. tørkost frem for ziwipeak ligger på 42 kr per måned for 1 ilder.


Jeg er selv ret overrasket, for der bliver jo altid snakket om at ziwipeak er det dyreste foder på markedet og derfor vil de færreste fodre fuldt med det. Egentligt er besparelsen så lille, at man knapt nok kan købe en pizza for de penge man sparer! Det er selfølgeligt stadig mange penge, hvis man har 10+ ildere at fodre på.
Det skal måske lige siges, at nogen ildere spiser mere eller mindre end gennemsnittet (eller end de burde), så det overstående er kun vejledende. Der er jo intet der er sikre med de kære dyr :)

Cille

Nu jeg ikke matematisk geni.... men kan ikke se det kan passe.
For man skal lave nøjagtig udregning skal du bruge samme antal gram og kg... der er 2kg's forskel på de 2 poser bare ved inkøb.
At de så spiser mere af den,kan ikke opveje de 2 kg.
Så tror ikke de kan være helt rigtig udregnet :S

Anne

mine dyr  ved  bare ikek at de skal spise mindre ziwipeak end almindeligt, men det er nu også det primære grundfoder her.

lille_jill

Cille:
Jeg er heller ikke et matematisk geni, faktisk mere modsat.
Men der er 5 kg i den ene pose og 7 i den anden. Altså 5000 gram og 7000 gram. Det har jeg regnet med :)

Hvis du vil udspecificere så vil jeg gerne vide det, for det er jo noget rod, hvis jeg har regnet forkert.

Anne

#4
der ser nu meget rigtigt ud for mig :)
jeg har ikke regnet stykkerne ud, men opsætningen giver fin mening.

og jeg ER et matematisk geni :P

Lenac

jeg er også nået frem til samme resultat som jill  :)
xoxo Malene <3

Amazing Ferret

#6
Jeg vil så lige sige at denne udregning er jo KUN på Orijen og det er jo et af de dyrere mærker

Hvis jeg skulle udregne med det foder jeg bruger - så ville prisforskellen blive meget større
Og ja hvis jeg havde 2-4 ildere ville jeg nok bruge ziwipeak - men med 14 dyr, der bliver det sq for alt for dyrt

Cille

#7
Det her er jo det samme tal, men ikke samme gram... og det gør jo faktisk stor forskel at det ca samme udregning du laver,men antal er gram er forskellig.... men jeg kan ikke fortælle dig hvordan det skal regnes ud...men kan være der er et klogere person iblandt os... og kan da være jeg tager fejl...men synes bare det virker forkert med de 30 og 60 g (det 30 grams forskel i ca samme udregning)

7000 gram / 60 gram = 116,6 portioner
459 kr / 116,66 portioner = 2,75 kr per portion

5000 gram / 30 gram = 166,66 portioner
649 kr / 166,66 portioner = 3,89 kr per portio

Anne

det er rigtigt nok fordi hun regner ud i portioner først. Altså dividerer antal gram i posen med antal gram i portionen (ift hvad der er i posen). På den måde får man antal portioner i posen. Så dividerer hun prisen på posen med antal portioner i posen, og på den måde får hun prisen på EN portion i hver pose. På den måde har man taget alle forhold med og sammenligne en portion med en anden. og det er så dagsportioner.

Der hvor jeg ike synes det passer er at mine i hvert fald spiser mere ziwipeak end det beregnede, men ud fra de tal hun har fået er det korrekt.

lille_jill

Cille: det er fordi at du ikke har læst det første jeg har skrevet :)

Amazing Ferret

Citat fra: Amazing Ferret Dato 16. Februar 2011, kl. 22:33
Jeg vil så lige sige at denne udregning er jo KUN på Orijen og det er jo et af de dyrere mærker

Hvis jeg skulle udregne med det foder jeg bruger - så ville prisforskellen blive meget større
Og ja hvis jeg havde 2-4 ildere ville jeg nok bruge ziwipeak - men med 14 dyr, der bliver det sq for alt for dyrt

Regnede lige ud med det foder jeg bruger og jeg sparer 62.70 kr om mdr pr ilder ved at bruge tørkost.
I det hele er det 877 kr jeg sparer om mdr ved at bruge tørkost

Cille

Jeg har skam læst det... men kan stadig ikke se det.

Og imens jeg så skrev den sætning gik der lys op for mig :lol: sorry, jeg holder min kæft igen og finder mine briller frem :lol:
(de 2 tal her blev i mine øjne de samme tal...116,6 portioner...166,66 portioner) :-$

Shamua

Jeg prøvede lige at regne kg pris ud, og så regne ud hvad en portion koster ud fra kg pris... gav følgende (ADVARSEL: jeg er MEGA meget dårlig til matematik! :P)

7000 g orijen = 459 kr - kg pris for orijen = 459 kr /7 kg = 65,57142857 kr/kg

5000 g ziwi = 649 kr - kg pris for ziwi = 649 kr / 5 kg = 129,8 kr/kg

Pris pr. potion orijen (60 g) = 0,06 kg * 65,57142857 kr/kg = 3,934285714 kr/potion

Pris pr. potion ziwi (30 g) = 0,03 kg * 129, 8 kr/kg = 3,894 kr/potion

Prisforskel pr. potion 0,040285714 kr .... Ergo er ziwipeak det billigste af de to hvis potion størrelserne er rigtige .... :)




Vh. Marianne

mette11

Det kan godt være at jeg er lidt sær, men jeg er egentlig pænt ligeglad med hvad maden til mine koster, bare de får det bedste!! Selvfølgelig giver jeg ikke 1000kr. for 1kg foder, men jeg ser dyrt, godt foder som en investering i deres sundhed!!

Eliza

Er helt enig med mette11. jeg køber det jeg synes de skal have og har faktisk aldrig regnet på hvad jeg bruger på mad til dem.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.