Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

De to første måneder med vores første ilder, Bella <3

Startet af Sletho, 23. Februar 2011, kl. 20:55

Sletho

Halløjsa alle sammen

Jeg laver lige et bette indlæg her for at fortælle, hvordan vi har oplevet det, at have en ilder - og så har vi da lige et par spørgsmål :P

Vi har nu haft Bella i næsten 2 måneder nu, og der har jo både været op og ned ture. Dog mest opture :D Vi fik hende jo, da ejeren aldrig blev fundet (Nogle børn der fandt Bella, som indleverede hende til Farmland) Vi så hende så i Farmland og sagde straks til dem, at vi hellere end gerne ville tage imod hende, hvis valget stod mellem at de skulle have hende aflivet. Hun er jo en utrolig smuk tøs og vi var egentlig begge helt forelskede fra første gang vi så hende. Nu havde vi i længere tid gået med tanken om, at anskaffe os en ilder.

Jeg havde jo læst en masse herinde bl.a., med hvad og hvordan omkring ildere. Og en af de ting som overraskede både kæresten og jeg var Bellas utrolig smidighed til at komme ind overalt. Jeg havde læste sætningen "Ned på gulvet og kig i ilderhøjde - så ved du hvad der skal sikres" - men vi var åbenbart ikke godt nok forberedt, da hun jo bare kan komme ind OVERALT!   :zz: Men de fleste steder er jo lukket af nu, og de resterende gider hun alligevel ikke, da der ikke er noget interessant ved dem  :dans:
Vi er dog meget overrasket over, hvor lidt hun egentlig bider og roder i. Ledninger rører hun slet ikke. Det eneste der er sjovt er potteplanter :P

Da vi fik hende havde hun det selvfølgelig med at bide os lidt i tæerne, men det havde vi nu forventet. Nu bider hun knap nok selvom vi leger, så det er jo bare helt fantastisk. Gæsternes fødder får dog nogle gange et lille bid - men kan vidst læse mig til herinde, at det er et generelt problem.
Hun var egentlig ret godt bakketrænet da vi fik hende, men det virker som om, at hun i perioder udelukkende skider på gulvet, hvorimod hun tidligere altid rendte ind i buret for at skide. Hvad kan dette skyldes?

Det værste problem vi har haft med hende, er hendes kost. Vi kan simpelthen ikke finde noget hun gider have mere end 3-5 dage af gangen. Ikke engang ziwipeak gider hun spise. Så vi synes hun er meget meget tynd. Kun 670gram og vi skyder på hun er lidt over 6 måneder gammel nu. Hvad kan vi gøre? Vi har bestemt os for hun ikke skal have barf, men kun tørkost. (Hun gider desuden ikke det barf vi har prøvet at lægge ind til hende) Hun gider faktisk slet ingen mad. Selv når vi spiser aftensmad ved sofabordet kommer hun bare lige hen og snuser, og så smutter hun igen. Det er sket to gange hun har taget noget chokolade på bordet, men hun har ikke spist det. Hun har bare taget det med ind til hendes gemmested  :S

Vi havde hende til dyrlæge til et generelt tjek-up, og fik at vide hun var synd og rask - meeen, vi kunne ikke få svar på om hun er steriliseret. Så nu er spørgsmålet: Hvis hendes tissekone er hævet, så er det vel fordi hun er i løbetid - eller? Hun bløder nemlig ikke. Så er der mulighed for, at hun er steriliseret? Eller hæver hendes private dele sig så ikke?

Hun er blevet utrolig kælen og vil virkelig gerne nusses når hun skal sove. Hun hopper gerne op på armen af en, og så snart man begynder at nusse lukker hun øjnene - og så snart man stopper kigger hun på en indtil man begynder igen.  :love: Og hvor hun tidligere altid gik ind i buret for at sove, så falder hun altid i søvn et sted i lejligheden nu (Næsten altid i dynebetrækket, da der jo er dejligt varmt der)


Men hun er faldet virkelig godt til her og vi elsker hende. Hun er en super dejlig pige der lige gør hverdagen lidt sjovere ;) (Selvom hun selvfølgelig laver en masse ballade også) Så det virker som om hun også er meget glad for at være ved os ;)

Så alt i alt får hun 9.9 ud af 10  :fnis: Vi mangler bare lige hun gider spise noget ;)

Shamua

Det lyder da dejligt at i er glade for hinanden :D

Hvis hun er hævet ved kønsdelene, så ja, det betyder at hun er i løb, og så skal du jo ha gjort noget ved det, da hun ikke kan tåle at være i løb i længere tid ad gangen. Tag til en ilderkyndig dyrlæge og tag en snak med dem.

Hvis hun er i løb ville jeg foreslå at hun får en churolonsprøjte, så hun går ud af løb, og derefter får du hende steriliseret. :)

Det med hun ikke spiser så meget, jeg ved ikke om det kan være i sammenhæng med at hun er på vej i løb. Men det er der nok andre der ved noget om. :)

Det kan jo også være hun bare ikke spiser særlig meget.

Vh. Marianne

Sølvsten

Det lyder til at Bella er kommet det helt rigtige sted hen. Er du sikker på at hun er for tynd? Jeg synes ikke at 670 gr. virker alarmerende. Men hvis hun ikke spiser er det selvfølgelig et problem. Har du prøvet at blande de forskellige slags foder så hun selv kan vælge hvad hun spiser?

AnneME

har samme problem omkring skide andre steder end bakken når han er ude, og jeg fik afvide tæpper hvor han plejede at skide og selvfølgelig sætte bakken derovre, da de helst ik skider på tæpper

Stubba

Citat fra: AnneME Dato 24. Februar 2011, kl. 08:33
har samme problem omkring skide andre steder end bakken når han er ude, og jeg fik afvide tæpper hvor han plejede at skide og selvfølgelig sætte bakken derovre, da de helst ik skider på tæpper

Man kan også - hver gang man kan se sin ilder begynder at bakke op i et hjørne - skynde sig, at placere dem i bakken. Mine dyr fatter det (bare ikke når vi har gæster :S)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Sletho

Citat fra: Stubba Dato 24. Februar 2011, kl. 09:39
Citat fra: AnneME Dato 24. Februar 2011, kl. 08:33
har samme problem omkring skide andre steder end bakken når han er ude, og jeg fik afvide tæpper hvor han plejede at skide og selvfølgelig sætte bakken derovre, da de helst ik skider på tæpper

Man kan også - hver gang man kan se sin ilder begynder at bakke op i et hjørne - skynde sig, at placere dem i bakken. Mine dyr fatter det (bare ikke når vi har gæster :S)
Hver gang vi ser det tager vi hende også op og sætter hende ind på en bakke! Vi har endda set flere gange at hun står lige ved siden af Bakken og skider. Det sker ofte hvis vi rykker en bakke hen, hvor hun normalt ville skide på gulvet!
Og mht til mad, så blander vi altid to slags fodder. Men hun føles bare utrolig tynd og det virker som om hendes energiniveau er faldet! Er det muligvis fordi hun er i løb? Eller kan det skyldes at hun har vænnet sig til vores hjem og det ikke er så interessant mere?

Shamua

Citat fra: Sletho Dato 24. Februar 2011, kl. 11:33
Citat fra: Stubba Dato 24. Februar 2011, kl. 09:39
Citat fra: AnneME Dato 24. Februar 2011, kl. 08:33
har samme problem omkring skide andre steder end bakken når han er ude, og jeg fik afvide tæpper hvor han plejede at skide og selvfølgelig sætte bakken derovre, da de helst ik skider på tæpper

Man kan også - hver gang man kan se sin ilder begynder at bakke op i et hjørne - skynde sig, at placere dem i bakken. Mine dyr fatter det (bare ikke når vi har gæster :S)
Hver gang vi ser det tager vi hende også op og sætter hende ind på en bakke! Vi har endda set flere gange at hun står lige ved siden af Bakken og skider. Det sker ofte hvis vi rykker en bakke hen, hvor hun normalt ville skide på gulvet!
Og mht til mad, så blander vi altid to slags fodder. Men hun føles bare utrolig tynd og det virker som om hendes energiniveau er faldet! Er det muligvis fordi hun er i løb? Eller kan det skyldes at hun har vænnet sig til vores hjem og det ikke er så interessant mere?
Både og, jeg har aldrig selv haft en tæve i fuld løb, men har da hørt om andre tæver, hvor energi niveuet falder når de er i løb. Kan du ikke tage et billede af det? Så kan du blive sikker i din sag. :)

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

at ildere bider i tæer er ikke et generelt "problem" :) det er sådan ildere er..... og bare noget man må forholde sig til og vænne sig til :)

Hvis hun er i løb og slatten, så skal hun snittes med det samme...som sagt kan ildertæver dø, fordi de udvikler anæmi i løbsperioden....og de vil netop blive ret svage op til...og er de først svage pga det, så er det altså en smule kritisk...

Eliza

Hun skal da hurtigst muligt til en dyrlæge hvis hun er hævet og begynder at blive slap/træt, for så har hun nok været i løb for længe og kan dø af det.

Har i prøvet at veje hvor meget hun spiser? Ildere er jo slanke dyr, men det er jo ikke til at sige om hun er for tynd da de alle er forskellige. Hvad sagde dyrlægen?

At de skider ved siden af bakken er ret normalt og at det i nogler perioder er værre end andre synes jeg også er normalt. Hvis i flytter rundt på bakkerne hele tiden så lærer hun aldrig hvor de står.

Vil lige sige til det med chokoladen så tror jeg det kan være livsfarligt for ildere ligesom det kan for mange andre dyr, så hold det væk også selvom hun ikke lige spiste det. Sukker kan i hvert fald skade ilderen så den på længere sigt kan blive dødeligt syg.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Barky

Før der bliver skabt panik stemning.. Så *kan* det også være at ilderen er træt i stedet for at være ved at dø af anæmi.. ;)
Det er trods alt vinter, selvom flere tæver har været i løb allerede, så er det ikke alle. (Men har hun været i løbetid længe, så er de andres teorier nok korrekte.)

Hvis hun har hævet vulva, ca på størrelse med en ært, så er hun i løbetid ja. Den vil, jo længere ind i løbetiden man er blive mere og mere lys, fordi at der ik blir produceret røde blodlegmer mens tæverne er i løb, derfor kan de risikere at dø af blodmangel. (hvor bizart det end lyder - er det sandt) Men, den slags tager rigtig lang tid for ildere. Jeg har f.eks haft tæver som var i løb i 3 uger uden problemer. Det er når vi kommer op på 1 måned+ at de begynder at blive svage og syge.. Men derudover tager det endnu længere tid for dem at dø af det.

Det lyder godt at I blander foderet op til hende... Det kan godt være at I skal blande flere mærker i, og skifte dem ud jævnligt, så der hele tiden er variation for hende. Det lader til at være det hun trives bedst med. Dog synes jeg ikke at 670 g er nogen faretruende lav vægt.. der findes tæver på 600 g som er helt fine. Det kommer an på hvor store de er, og hvor kraftigt de er bygget. Jeg har f.eks en tæve med kraftig bygning som normalvis vejer 850-900 g, hvis hun vejede under 700 ville jeg være meget bekymret. *G* Men hun er også i den større ende af skalaen.

Derudover skal I måske forsøge at tilbyde hende nogen forskellige godbidder og lækkerier, som er kødbaserede. F.eks æggeblomme, tørret kylling/okse/and, lidt råt kød.. For at øge hendes lyst til at spise..
Men gør det varieret, hvis det er hvad hun trives med og foretrækker..

Ang. bakkeproblemet... Tja... Der er mange gode råd. Men ingen garanti at de vil virke, I kan søge lidt rundt herinde i Adfærdsforaet, for at finde lignende tråde.
Men i sidste ende, uanset om hun bedrer sig eller ej, så forvent ikke at hun bliver 100% renlig. Det ER de færreste ildere som rammer 100% hele livet. Nogen er 100% renlige i deres bur, og lidt uheldige/ligeglade udenfor.
Men tricks som at ligge tæpper hvor hun skider, eller godbidder kan hjælpe. Eller give fortabt og sætte en bakke. Hvis hun har et hjørne hun foretrækker så er det i bund og grund nemmere at lade hende få det hjørne at sk*** i.. Hehehe
Det kan også være bakkens størrelse, grus typen, at den er for ren/beskidt... Der kan være mange måder at prøve sig frem på..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Sletho

Lyder til vi hellere må komme til dyrelæge med hende :)

Men lyder som vægten ikke er et problem :) Super! Men hun vil ikke spise nogle godbidder. Vi har prøvet med flere forskellige - alle af rent kød (fx tørret kylling)

Og lige for at forsvare os lidt, så har hun flere 'faste' bakker. Og så har vi en vi prøver at sætte de steder hun skider på gulvet ;)

Mht til chokoladen, så er det kun på bordet når vi er inde i stuen, og så holder vi selvfølgelig øje, men hun tager sldrig noget mere. Ikke af slik og mad i hvert fald.  Var bare lige i starten hun stjal alt :p

Men tak for alle svarene :D

mette11

Jeg har en hun-ilder som aldrig har vejet ret meget. Hendes max.vægt nogensinde var 670 og normalt vejer hun lidt over 600g. Hun er bare en lille, slank pige, hvorimod min anden pige er en del større og meget kraftigere bygget og hun vejer her om vinteren 900-1000g. Så vægten skal ses i forhold til størrelse og bygning. Nogen ildere er bare mindre end andre.  ;)
Nogen ildere er bare mere interesserede i mad end andre, men så længe hun spiser sit grundfoder er det jo fint nok. Man behøver ikke give godbidder jo...jeg har haft en han som faktisk i mange år ikke ville spise godbidder og det slap han så for!  ;)

Soelberg`s SUN ferret


jeg kan se at du er fra Horsens. Jeg bor selv i Horsens, så har du behov for diverse råd - pasning - aktivering med andre ildere skal du være meget velkommen her

englefugl

hun lyder rigtig sød og dejlig :D tillykke med hende :D mine skider altså også på gulvet ret tit, det tror jeg de fleste ildere gør, så man skal bare være heldig at være i nærheden så man lynhurtigt kan sætte dem op på bakken, og hvis hun kun er 6 måneder og hvis hun er en lille en så tror jeg ikke at hendes vægt er helt unormal, men hvis hun begynder at tabe sig, så skal i selvfølgelig søge hjælpe :)

Sletho

Citat fra: Soelberg`s SUN ferret Dato  2. Marts 2011, kl. 11:14

jeg kan se at du er fra Horsens. Jeg bor selv i Horsens, så har du behov for diverse råd - pasning - aktivering med andre ildere skal du være meget velkommen her
Det tager jeg dig nok op på når hun lige er blevet vaccineres i løbet af måneden :D Kunne være super at hun lige kan lege lidt med andre ildere nogle gange :)