Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Vil ikke bruge bakken

Startet af Tangie, 16. Marts 2011, kl. 23:39

Tangie

Hejsa :-)

Jeg har to ildere, mor og søn, det er min ekskæreste som har opdrættet drengen. Jeg har været med på sidelinjen hele vejen igennem, men da jeg ikke har været omkring dem, altså boet med dem, så tror jeg ikke at jeg har helt så meget erfaring med dem som han har. De har altid brugt deres bakker da de boede hos ham.
Men for ca 2 mdr siden, fik jeg dem herhjem til mig. Den første halvanden måned gik det fint og de brugte deres bakker. Men de sidste to uger har drengen ikke villet bruge sin bakke til trods for at den altid er ren.
Til at starte med  foregik det kun 2 forskellige steder i lejligheden, så jeg satte en skammel på det ene sted og et tæppe det andet, i håb om at han ville glemme det og bruge sin bakke. Men det har så resulteret i at han nu gør det overalt, midt på gulvene og også gerne lige ved siden af bakken. Skal hele tiden gå og holde øje med ham og skal flere gange om dagen gå rundter og tjekke om der ligger efterladenskaber rundt omkring samt altid kigge hvor jeg træder, så jeg ikke kommer til at træde i det.
Han og pigen er også begyndt at bide mig hvis jeg gør noget som ikke lige passer dem. Min ekskæreste siger at det er fordi de ikke har respekt for mig endnu, men jeg tænker umiddelbart at der er noget galt psykisk med i hvert fald drengen. At det måske har været en for stor omvæltning at flytte eller noget andet.
Jeg gør alt præcis som min eks gjorde det og han forstår heller ikke helt den ændrede adfærd.
Hvad i alverden gør jeg og hvad kan der være galt? Jeg er ved at bryde helt sammen, fordi mit hjem er blevet så ulækkert og jeg ikke kan invitere mennesker herhjem fordi dyrene fuldstændigt har overtaget. Jeg kan ikke lide at være her mere og ville bare ønske at de ikke var her, men jeg holder også bare så meget af dem, da jeg har kendt dem så længe, så jeg nænner næsten heller ikke at sælge dem.
Må hellere lige nævne at drengen er viril men bliver kastereret i starten af april måned. Jeg ved ikke om dette kan have noget med hans adfærd at gøre og om han evt. bliver mere "normal" når han er kastereret..

Håber at nogle kan hjælpe mig. På forhånd tak :-)

Barky

Hannens urenlighed har mest sansynligt noget at gøre med at han er kommet i brunst, og skal markere overfor alle damerne at her bor en lækker stor han HELT klar til at lave babyer!! Det går over mellem 2-8 uger efter snipning. (kastration)

Ildere vil altid lave ups'ere, selv voksne og bakketrænede vil have uheld. Det bliver du nødt til at acceptere, ellers kommer det til at drive dig til vanvid.
Jeg tror at de fleste af os altid har en køkkenrulle/toiletrulle stående i nærheden af os til når uheldet er ude..

Mine piger har boet her de sidste 3 år, for et par uger siden begyndte de også begge at "glemme bakken", jeg er snart så vant til det svinger lidt at jeg ikke tager mig sønderligt af det og bare tørrer det op, og viser dem bakken når de viser tegn på at de skal.

Hvis de bider dig, når du retter dem (siger NEJ, AH-AH eller hvad du nu gør), så tror jeg at de kæreste har ret i at de ikke har respekt for dig. De skal naturligvis respektere at du ikke vil bides i.
Hvis de napper dig når de leger, ville jeg bare acceptere det. Jeg lader mine piger nappe mig når de leger fordi at det er en del af deres sprog.

Hvordan retter/"straffer" du dem?? Der findes nemlig en del forskellige metoder, så du kan prøve med en anden end den du bruger nu (som åbenbart ikke virker).

Hvis du er helt og aldeles modløs og trænger til opbakning, besøg af en "kyndig" så må du sige til, for så er der helt sikkert et par folk i nærheden som kan finde tid til at besøge dig og basserne og se om de har nogen ideer, tricks de kan vise dig...

Jeg bor f.eks i Valby...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Tangie

Det passer meget godt for han er lige kommet i brunst for et par uger siden, tænkte bare ikke lige over at der kunne være en sammenhæng der :-)

Hvor tit sker det at de laver upsere? Er det sådan på dagsbasis? Jeg kan virkelig ikke holde lugten ud, og hvis der altid vil lugte af deres urin i mit hjem hvis det sker hver dag. så tror jeg meget kraftigt jeg vil overveje at skille mig af med dem. Det var lidt akut at jeg fik dem, da min ekskæreste er blevet smidt ud af sin lejlighed, så det var ikke efter eget ønske. Normalt ville jeg ikke anskaffe mig et dyr uden at være sikker på at det var det helt rigtige dyr for mig og ikke mindst noget jeg kunne overskue.

Når de bider mig løfter jeg dem enten op i nakken og holder dem lidt over mit hoved, om deres brystkasse og siger "AH AH", slipper og roser dem når de gaber eller slikker sig om munden. Det virker på drengen, han bider mig aldrig specielt hårdt og når han bider er det hvis han fx er kravlet op på bordet som han ved han ikke må, og jeg så kommer for at tage ham ned.
Pigen bider stort set halvdelen af gangene jeg tager hende op og det er noget hun kun har gjort da hun var hvalp, hun har altid være en af de aller sødeste ildere min ekskæreste har haft, har altid kunne stole på hende, men kan jeg tilsyneladende ikke rigtig mere. Skælder hende ud når hun bider mig, og holder hendes hoved hen til miin hånd eller hvor hun nu har bidt mig og siger "AH AH" til hun til sidst stopper med at bide mig, men for det meste fatter hun det enten ikke ellr også er hun totalt ligeglad, for hun ender altid med at få bidt min arm eller fod eller anden kropsdel til blods :-P så den metode tror jeg at jeg dropper :-)

Eliza

Virile hanner tisser stort set altid ved siden af og pølser ligger af en eller anden grund også ofte bare bedre midt på gulvet, det burde hjælpe en del at få ham snittet. Men der vil altid komme upsere men det er lidt i perioder hvor tit det sker.

Jeg tror ikke dine ildere forstår at hvis du holder den hen til der hvor den bed så betyder det at den ikke må bide der. Når du roser den når den gaber så lærer den bare at gabe når den bliver taget i nakken og så tror den sikker det er den der har vundet fordi den snød dig til at sætte den ned.
Jeg ville ikke selv bruge nakketag, da jeg ikke har gode erfaringer med det. Er sikker på den fint forstår det hvis du ignorere den. Selvfølgelig hvis den bider ka du tage den op kigge på den og sige bestemt nej/AH AH og så bare sætte den ned igen, det forstår de altså godt, men ka godt stadig prøve dig lidt af.

Du skal nok overveje hvilke kampe du vil tage. for de fleste ildere kommer på bordet og hvis du ikke vil have det så må du gøre så de ikke kan komme til det. Ildere er styret af om ting er spændende og så ka det godt være de ved de ikke må, men nysgerrigheden vinder.

Husk at de også skal se dig som en positiv person og ikke kun som hende den sure dame, så når de gør noget rigtigt så ros dem meget og prøv at bestikke dem med godbidder.

Synes det ville være en go ide måske at få en ud der er lidt mere erfaren, så du kan lære lidt mere og måske bedre finde ud af hvad du kan forvente.
Jeg bor selv i rødovre og kan godt komme forbi, hvis du har brug for det?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Sølvsten

Jeg bor i Ballerup og kan også hjælpe dig, men det skal være efter weekenden. Jeg har haft ilder i 3 år, bare så du lige ved at min erfaring ikke er mere end det.

Barky

Skal jeg være helt ærlig så virker det ikke som om at du har lyst til at have dem, i det omfang de kræver. Kan din ekskæreste ikke have dem hvor han er nu?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Jeg ville vente og se hvad der sker når han er kastreret inden jeg træf nogen beslutninger i hvert fald. For virile hanner kan virkelig være nogle svin!! De skal også lige lære al det nye at kende og finde ud af hvordan man opfører sig osv...
Jeg har selv en pige som ikke er renlig og ja det er sgu lidt trælst, men jeg elsker hende og har lært at leve med at sådan er hun nu engang. Hun bruger dog også bakkerne, men ikke altid og hun kan finde på at skide lige hvor hun nu engang står når trangen melder sig! Derfor køber jeg køkkenruller i storkøb og rodalon-spray i store mængder når der er tilbud. De steder hun oftest skider i stuen har vi lagt plastik-plader (sådan nogle kontorstol-underlag fra Ikea) for at undgå at gulvet lider for meget overlast. De havde eget værelse, men bor pt. i stuen pga. totalrenovation af huset og ja det er lidt noget rod, men vi er i gang med at lave et værelse til dem, så de kan være der når vi ikke er der til at holde øje og tørre op. Der skal så vinyl på gulvet, så det kan holde til hendes griseri. Man er desværre nødt til at indrette sit hjem efter dyrene og hvilke typer de er. Jeg har haft ildere i rigtig mange år og hun er den første jeg har haft som bare aldrig 100% har fattet konceptet med en bakke. Så langt de fleste ildere lærer det, men brunst og nye steder gør desværre at de glemmer det midlertidigt, men det burde komme igen med lidt træning osv.
Måske kunne du købe noget billigt voksdug og lægge der hvor det sker mest?? Eller måske give dem begrænset areal når de ikke er under konstant opsyn??

Tangie

Jeg bruger heller ikke nakketag så meget, kan se at jeg fik formuleret mig lidt forkert. Jeg tager engang imellem fat i nakken og løfter dem op hvorefter jeg tager dem om brystkassen istedet for. Det kommer lige an på hvad det er ilderen har gang i, og hvordan det er lettest at få fat i dem, om det er nakken eller om brystkassen. Men det er ikke bideriet der er det største problem, kan se at det kommer ligeså stille og roligt med dem begge, de har bare prøvet grænser af.

Min eks kan ikke have dem, han bor i øjeblikket hos en ven, og der har han i forvejen to drenge. Vennen vil ikke have at der er flere end det. Det var en forhastet og lidt presset beslutning jeg tog da jeg sagde ja til at få dem, så jeg fik ikke lige overvejet situationen helt. Men nej, jeg har i bund og grund ikke lyst til at have dem, det er slet ikke min type kæledyr. Synes de er søde og dejlige, men i små doser. Håber at min ekskæreste får en lejlighed snart så han kan få dem op til ham, hvis det ikke sker snart så tror jeg at jeg vil overveje at få en ilderekspert ud og hjælpe lidt, hvis drengen vel og mærket ikke stopper med at tisse og skide alle vegne, efter at være blevet kastereret :-)

Ang. det med at ildersikre sit hjem. Det var jo en forhastet beslutning jeg tog mig da jeg sagde ja til at få dem, og min lejlighed er meget lille, så jeg har ikke rigtig mulighed for at indrette den anderledes. Men at han i ny og næ hopper op på bordet eller at pigen kravler ned i min skraldespand, er det mindste problem, det kan jeg sagtens leve med. De er jo nogle nysgerrige små dyr, og jeg ved godt de ikke altid kan gøre for det :-)

Anne

Så du passer dem bare, det er jo ok, men måske i skulle prøve at finde nogle andre der kan passe dem.

Jeg synes det lyder som om du ser dem meget som et problem (f.eks. i dit første indlæg at der bestemt må være noget galt med dens psyke), og det er jo iikke optimalt overfor nogen af jer. Udover det er jeg slet ikke i tvivl om at ilderne kan mærke det på din adfærd og at de så regulerer deres adfærd efter det i en ond cirkel.

jeg håber det snart løser sig så de kan komme hjem hvor de hører til.

Tangie

Grunden til jeg skrev at jeg havde mistanke til at det var noget psykisk der var galt med dem, er fordi at hos de fleste andre dyreracer der begynder fx at blive urenlige eller ændre adfærd til noget negativt, skyldes at de mistrives, så jeg var nervøs for om han ikke trivedes, da jeg ikke vidste bedre :-)
Og der er ingen ond cirkel her, jeg er ikke kun "hende den sure", jeg ved netop godt at mit humør kan gå direkte over i dyrene. De er glade, aktive og legesyge og vi har det sjovt sammen fra morgen til aften. Jeg skælder dem ikke ud konstant, der er mere positivt imellem mig og ilderne end negativt. Jeg kan bare ikke holde ud at her lugter så meget af ilder og ligger efterladenskaber alle vegne.. det var der mit problem lå :-)

Tangie

Og mange tak for jeres hjælp, det lettede en del at vide at det højst sandsynligt er fordi han ikke er kastereret :-)

Eliza

ildere lugter og sådan er det bare, jeg kan stort set også altid lugte når folk har kat. Det er jo rovdyr der har en lugt men de fleste kan ikke lide ilderen og jeg tror det er fordi det er en lugt man ikke rigtig kender og den er så anderledes. Nu har du så også en viril han og ja de stinker og det kan jeg da selv godt synes bliver for meget nogle gange..

Kom til at tænke på at du skrev at bakkerne altid var rene men det kan også være et problem for de er et nyt sted og kan måske ikke helt huske hvor bakken er og så hjælper det lidt der ligger noget i den. Nu ved jeg heller ikke hvad du bruger i bakken men jeg synes at krystalgrus er det der tager lugten bedst selvom det er lidt dyrt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Tangie

Altså drengen er meget forfængelig, så hvis der ligger bare én lort i bakken så vil han ikke bruge den. Derfor jeg altid må sørge for at den er tømt :-)
tror du har ret i at man ikke kan lide ilderens lugt fordi den er "fremmed". Hvis jeg skal være helt ærlig så synes jeg en kat lugter værre.
Jeg synes det er vildt pinligt at have folk på besøg når jeg har ilderne her, for alle skal altid kommentere lugten fordi det er noget de ikke har lugtet før, hvorimod hvis det var en kat jeg havde, så havde de nok ikke nævnt noget. Tror også måske at det er derfor at ilderne giver mig så meget stress, for jeg synes virkelig det er pinligt at her lugter, når folk lægger så meget mærke til det

Tangie

Hovsa, rettelse: Jeg véd at det er derfor de giver mig så meget stress :-) Har været lidt forvirret og træt både igår og idag, så undskylder hvis der er lidt usammenhæng i mine indlæg ;-)

Eliza

Du kan jo ikke tage dig af hvad andre tænker og ja folk skal altid komme med en kommentar til at man har ilder, men sådan er det nu engang at have ilder. Kan godt forstå du synes det er irriterende at det altid skal nævnes men igen så har du altså ingen grund til at synes det er pinligt. Det er vel mere mangel på god opførsel fra dine gæster når de siger sådan noget.
Og igen vil jeg lige nævne at din han er viril og derfor stinker og det er en kraftig lugt der kan skræmme de fleste væk.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.