Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Er det heldigt hvalpe adfærd?

Startet af Giesji, 7. April 2011, kl. 16:18

Giesji

Jeg købte mig en lille hvalp for en ugestid siden, men har aldrig før haft en hvalp. Jeg har kun haft en voksen han for en del år siden, som jeg kun kan mindes opførte sig meget uforskammet. Nok mest fordi han havde gået fra hjem til hjem uden ordenlig opdragelse, og min daværende opdragelse var nok ikke optimal. Jeg mindes ham som lidt af et bæst, for at være ærlig.

Men jeg læser at hvalpe især kan være ret bideglade, og lidt af en opgave at håndtere. Jeg finder også ud af at netop min hvalp kommer fra et bestemt Hollandsk opdræt og bør derfor forberede mig.
Men trods disse advarsler synes jeg egentlig at det går forbløffende godt. Og det er selvfølgelig kun godt :)
Men jeg ved jo ikke hvad der egentlig er normalt, og om jeg kan tillade mig at betragte min situation som heldig, eller dette blot er stilhed før stormen (Dvs. at hvis han er relativt rolig og bidefri som hvalp, vil det så også reducere risikoen for at han bliver knapt så uvoren som teenager? Er der nogen paralel mellem deres adfærd i disse to aldersgrupper?).

Han bider af og til, men i de fleste tilfælde er det i leg, og hvis han får fat i mig er det harmløs nap.. Altså ikke noget der gør ondt. Siden jeg fik ham i lørdags, har han 'kun' bidt mig alvorligt (så det blødte) to gange.. Jeg kan måske forvente at han forsøger at bide alvorligt én til to gange om dagen, men jeg prøver at henlede hans opmærksomhed med leg i stedet. (Generelt gør jeg meget for at bruge mere tid på at rose og give godbidder, end på at skælde ud, fordi det selvfølgelig kun sker når han prøver/lykkeds at bide).
Tilgengæld har jeg næsten kun hørt ham sige hvæse agtige lyde, når han endelig siger noget, end de der klukkelyde som jeg husker min første ilder for :) Men det kan selvfølgelig være det ændre sig.

Jeg spørger egentlig mest for at høre hvor han ca. ligger på skalaen af normal versus agressiv for ilder, hvis man da kan sige det på den måde :P Desuden har jeg personligt svært ved HELT at slappe af når han nærmer fødder eller jeg rækker ham hånden (for at teste om han vil bide) i forhold til hvad jeg kan forvente...

Derudover tænkte jeg egentlig også på om nogen af jer kendte til årsagen til det meste ilderadfærd, eller kender godt læsestof til hvordan det hele hænger sammen i instinktiv adfærd og den slags. Som fx. hvorfor bider ildere egentlig ummiddelbart uprovokeret? Hvorfor er de så glade for tæer? Har de virkelig problemer med deres korttidshukommelse, eller er det bare noget de tror?

Eliza

Nu tror jeg ikke din hvalp er specielt gammel og det kan godt have noget at gøre med han ikke bider så meget, fordi han egentlig ville have bedst af at have været hos sin mor og søskende lidt endnu. Han kan godt komme til at bide mere senere hen især som teenager, men jeg synes ikke det er noget du skal gå og frygte. Men bare glæde dig over at han ikke bider så meget som du regnede med han ville.

Det er ikke alle ildere der siger lige mange lyde, nogle siger nærmest aldrig noget, så du skal ikke blive bekymret over han ikke "snakker" på samme måde som din gamle.

Der kan være flere grunde til de bider uprovokeret det kommer jo an på situationen. Men at de kommer han til en og giver et haps er fordi de vil lege og have opmærksomhed.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.