Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Kan en 11 årig opdrage en ilder?

Startet af TheRats, 28. April 2011, kl. 08:26

TheRats

Hej, jeg skal måske have en ilder eftrer sommerferien men har lige nogle spørgsmål.

Tror jeg vil kunne lære den at den ikke må bide?
Kan jeg opdrage den?
Syntes i at en 11 årig kan have 1-2 ildere på sit værelse i et Furet Tower?

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: TheRats Dato 28. April 2011, kl. 08:26
Hej, jeg skal måske have en ilder eftrer sommerferien men har lige nogle spørgsmål.

Tror jeg vil kunne lære den at den ikke må bide?
Kan jeg opdrage den?
Syntes i at en 11 årig kan have 1-2 ildere på sit værelse i et Furet Tower?


Jeg sys det er alt alt for ungt at få ildere med mindre dine forældre er erfarne ilderejere! Så mit svar ville være klart nej!

AlisVolatPropiis

Det skal godt nok være et stort værelse...husk ildere skal rende frit mindst 4 timer dagligt og 12kvm værelse inkl møbler gir altså ikke meget plads....

Derudover så er det min erfaring at de fleste yngre blir ret bange ved voldsomme bid -det kan være konsekvent hver gang du rør den. eller den ser din fod....i op til et år -mere hvis den ikke bliver opdraget og det er endnu en ting, ligemeget hvor meget til blods du blir bidt og de gange du kan risikere at må til læge eller skadestue -eller bare er alm pakket ind i plaster -så må du aldrig miste tålmodigheden med den...


Jeg ville klart sige nej...ligesom jeg heller aldrig ville give en 11årig ansvaret for opdragelsen af en hund. :) -men det skal da ikke udelukkes du kan :) og du er som sagt meget velkommen her... :)

TheRats

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 28. April 2011, kl. 08:40
Det skal godt nok være et stort værelse...husk ildere skal rende frit mindst 4 timer dagligt og 12kvm værelse inkl møbler gir altså ikke meget plads....

Derudover så er det min erfaring at de fleste yngre blir ret bange ved voldsomme bid -det kan være konsekvent hver gang du rør den. eller den ser din fod....i op til et år -mere hvis den ikke bliver opdraget og det er endnu en ting, ligemeget hvor meget til blods du blir bidt og de gange du kan risikere at må til læge eller skadestue -eller bare er alm pakket ind i plaster -så må du aldrig miste tålmodigheden med den...


Jeg ville klart sige nej...ligesom jeg heller aldrig ville give en 11årig ansvaret for opdragelsen af en hund. :) -men det skal da ikke udelukkes du kan :) og du er som sagt meget velkommen her... :)


Altså, jeg bliver 12 snart... Men jeg bliver ikke bange for bid! Jeg ved hvor hårdt de kan bide! Men jeg har intet problem med dem! Og min far er pæænt god til at odrage dyr så han hjælper mig:-)
Men tror du overhovedet der er nogle der gider sælge en ilder til mig?

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: TheRats Dato 28. April 2011, kl. 08:46
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 28. April 2011, kl. 08:40
Det skal godt nok være et stort værelse...husk ildere skal rende frit mindst 4 timer dagligt og 12kvm værelse inkl møbler gir altså ikke meget plads....

Derudover så er det min erfaring at de fleste yngre blir ret bange ved voldsomme bid -det kan være konsekvent hver gang du rør den. eller den ser din fod....i op til et år -mere hvis den ikke bliver opdraget og det er endnu en ting, ligemeget hvor meget til blods du blir bidt og de gange du kan risikere at må til læge eller skadestue -eller bare er alm pakket ind i plaster -så må du aldrig miste tålmodigheden med den...


Jeg ville klart sige nej...ligesom jeg heller aldrig ville give en 11årig ansvaret for opdragelsen af en hund. :) -men det skal da ikke udelukkes du kan :) og du er som sagt meget velkommen her... :)


Altså, jeg bliver 12 snart... Men jeg bliver ikke bange for bid! Jeg ved hvor hårdt de kan bide! Men jeg har intet problem med dem! Og min far er pæænt god til at odrage dyr så han hjælper mig:-)
Men tror du overhovedet der er nogle der gider sælge en ilder til mig?

Men en ilder skal opdrages konstant! Tror du virkelig din far gider det? Og har han erfaring med ildere? Det er jo ikek det samme som en hund og kat med hensyn til opdragelse! Jeg tror desværre ikek at der er nogle opdrtættere der vil sælge til dig, men du kan sikkert finde nogle på G og G eller DBA. Selvom jeg stadig sys det er en meget dårlig ide at et barn får en ilder selv. Jeg sys helt ærlig du skal vente til du blir en 15 - 16 år! Brug tiden til at læs, læs, læs og besøge folk med ildere, gerne flere forskellige så du får et bredt indblik i hvordan sårn en ilder kan være....

En ilder er et meget stort ansvar og man kan ikke bare tage væk fra dem i et døgn eller mere så skal den passes og det er langt fra alle der er trykke ved at skulle passe sårn en ilder!

Dark Crystal Ferret

Jeg kan rigtig godt forstå du ønsker dig en ilder :) . Jeg har selv to børn på 11 år som elsker at lege med vores dyr  :love:

Dog ville de aldrig kunne klare ansvaret for dem alene, hvis ikke de havde haft forældre (mig og min kæreste) som vidste meget om ilderne.
Det er jo også noget med hvis ilderen bliver syg, og hvordan man lige skal reagerer. Kan ens forældre tage afsted til dyrlæge med den.. og vil de gøre det?

I det tilfælde med sygdom hos ildere, kan det, hvis ilderen bliver rigtig syg handle om få timer du har at handle i, og så er det vigtig dine forældre er klar på at køre dig med det samme.
Ilderen er et meget dyrt kæledyr at have i forhold til dyrlæge og sådan. Flere af os herinde har en konto vi sætter penge ind på hver måned fordi især dyrlæge ting og sager kan komme som lyn fra en klar himmel. Og ofte koster det rigtig meget, tit flere 1000kr :X

Jeg ved med mig selv mine to piger ikke ville kunne klare vores dyr hvis ikke vi havde været der og vidste så meget om dem.
Nu er vores ildere også min hobby, så mine børn er kommet ind i det der.

Men jeg forstå godt du spørger, og syndes det er rigtig flot af dig at høre ind til det.
Men desværre må jeg også sige nej

I vores opdræt sælger vi kun ilder hvalpe til folk over 18 år. Vi tør ikke ligge ansvaret ud på nogle yngre.

For selvom ilderen er rigtig sød, så kræver den du ikke bliver bange hvis den bider rigtig meget og rigtig hårdt så det måske bløder, at den ikke sidder i bur hele dagen ( den skal helst være ude af sit bur i 4 timer dagligt og helst mere)

Så derfor ville jeg mene nej, ikke med mindre dine forældre går lige så meget om i ildere og ønsker at fordybe sig i at lære om dem og være med.

Julie Stuhr

Hvis din familie er indstillet på at få en ilder kan det jo sagtens lade sig gøre, det er bare vigtigt at alle i familien gerne vil være en del af projekt-ilder.

Og mht. om der er nogen der vil sælge til dig, hvorfor kontakter du ikke en opdrætter og spørger? :)

TheRats

Citat fra: Julie Stuhr Dato 28. April 2011, kl. 08:55
Hvis din familie er indstillet på at få en ilder kan det jo sagtens lade sig gøre, det er bare vigtigt at alle i familien gerne vil være en del af projekt-ilder.

Og mht. om der er nogen der vil sælge til dig, hvorfor kontakter du ikke en opdrætter og spørger? :)

De ved godt at det er lige så meget deres ansvar så det ikke kun er mit dyr!

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: TheRats Dato 28. April 2011, kl. 08:59
Citat fra: Julie Stuhr Dato 28. April 2011, kl. 08:55
Hvis din familie er indstillet på at få en ilder kan det jo sagtens lade sig gøre, det er bare vigtigt at alle i familien gerne vil være en del af projekt-ilder.

Og mht. om der er nogen der vil sælge til dig, hvorfor kontakter du ikke en opdrætter og spørger? :)

De ved godt at det er lige så meget deres ansvar så det ikke kun er mit dyr!

Men det er jo vigtigt at det os er dem der læser og søger viden om dem! Ikke kun dig!!! Så jeg vil mene det er dem der bør oprette en profil herinde! Selvf os dig fordig det er dit kæledyr;O) Men sys bare dine forældre skal vise at de er med i det for du kan jo sagtens srive herinde at det er de! Men der skal handling til! Men er det dine forældre der ønsker en ilder ligeså meget som dig og vil sætte sig ind i det så kan det sagtens lade sig gøre... Men pt virker det til det kun er dig der øsnker en ilder og hvad det indebærer..

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Men du kan jo starte med at be dine forældre om at kontakte nogle af dem der har tilbut at i må komme på besøg og så arrangere at hele familen kommer ud og ser hvad ilderen er for en str..

Amazing Ferret

Jeg vil svare ud fra at jeg er opdrætter og jeg vil klart sige nej, heller ikke selvom dine forældre med i det.
De fleste opdrættere sælger ikke til folk under 16, og nogen sælger ikke til unge under 18 år. Og jeg tror det har meget at gøre med at man som ung er meget ustabil med hensyn til husdyr og man har så mange ting man skal

Namilla

I din alder er det vigtigt, at dine forældre er indstillet på at hjælpe med pasning og pleje. Som de andre har nævnt bliver ildere ofte syge og skal til dyrlægen, men udover sygdom er der neutralisering det første år (1000-2500 kr. alt efter køn og dyrlæge), en årlig vaccination (ca.500 kr.) og så er der foder, grus, godbidder og legetøj (100-400 om måneden alt efter fodermærke, type af godbidder, antal af ildere osv). Det er bestemt ikke billigt at have ildere, og jeg tvivler på at du selv har råd til at betale alt det, der skal betales. Derfor er det vigtigt at dine forældre vil spæde til. Især til dyrlæge-regninger.
At  få en ilder minder i ansvar om at få en hund. Ikke om rotter, kaniner, marsvin osv. Derfor er det også vigtigt at din ilder blive hele familiens dyr, og ikke kun din. Det skal også være sådan, at den kommer ud og lege, hvis du en dag vil være sammen med venner efter skole, eller skal på koloni med skolen. Så det er vigtigt at dine forældre også vil tage den ud. Derudover skal dine forældre jo være indstillet på, at et børneværelse ikke er "nok" for en ilder, så den skal med ind i stuen, køkkenet, gangen eller hvor du ellers kan have den... de rum hvor ilderen skal løbe frit, skal være ilder-sikrede, så den ikke kan komme til skade.
Mht. opdragelse, så er du nok bedre stillet ved at købe en voksen ilder, som er opdraget. Den vil højest sandsynligt stadig bide når den kommer i nyt hjem (den skal prøve grænser af), men de er som regel hurtigere vænnet af med det, end hvalpe. Hvalpe kan være en stor mundfuld, selv for en voksen, og desværre kan din far ikke klare opdragelsen af den, for så får ilderen måske nok respekt for ham, men skal den have respekt for dig, så må du selv opdrage den. Udover bide-træning kommer jo også renlighed, og en hvalp er altså ikke renlig. En hvalp tisser og pølser der hvor den nu lige er, når trangen melder sig, og derfor kræver det rengøring MANGE gange om dagen i starten...og dit værelse vil nok hurtigt komme til at lugte af ilder...(husk at ildere er rovdyr, og derfor lugter deres afføring og urin værre end fx rotters)... du kan også risikere at nogle af dine venner ikke kan lide lugten og ikke vil besøge dig. Især hvis du køber en hvalp, for den bliver kønsmoden inden den er gammel nok til at neutralisere, og så lugter den. Lugten skal dine forældre jo også acceptere...samt den slitage der vil komme på et hjem hvor der er ildere...
Den bedste måde at forberede dine forældre, er nok at tage dem med på besøg hos nogen der har god erfaring med ildere...evt. en avler, som kan fortælle dem konkret om ildere, samt at I har chancen for at lugte en ilder (og en ilder-bakke...for det dufter ikke af roser).

Når vi herinde er lidt skeptiske i forhold til din alder, så skyldes det udelukkende, at vi har set rigtig mange tilfælde hvor børn/unge mennesker anskaffer en ilder, men senere må skille sig af med den igen. Og hver flytning tager hårdt på en ilder psykisk, så det er noget vi helst set ikke sker. I nogle tilfælde skyldes det at forældrene synes at ilderen lugter eller er urenlig, og det var de ikke forberedt på. I andre tilfælde bliver forældre/søskende bange for ilderen fordi den måske bider eller er "vild". Og tit og ofte er en ilder bare for stor en mundfuld mht. bidning, og så ender det med at ilderen kommer til at kukkelure i et bur, fordi ejeren ikke tør at tage den ud (og det bliver den bestemt ikke mere tam af!)...

Anne

Som de andre siger, hvis din familie er med på den, støtter dig i opdragelsen, passer den når du ikke er hjemme og sørger for den får den udetid den skal have, uanset om du så ikke lige har tid, og hjælper med dyrelægeregningerne, så ser jeg ikke din alder som en hindring.

Hvis de ikke vil hjælpe dig og betale regninger så synes jeg det er en rigtig skidt idé, for dig, men især for ilderen.

TheRats

Citat fra: Anne Dato 28. April 2011, kl. 11:24
Som de andre siger, hvis din familie er med på den, støtter dig i opdragelsen, passer den når du ikke er hjemme og sørger for den får den udetid den skal have, uanset om du så ikke lige har tid, og hjælper med dyrelægeregningerne, så ser jeg ikke din alder som en hindring.

Hvis de ikke vil hjælpe dig og betale regninger så synes jeg det er en rigtig skidt idé, for dig, men især for ilderen.

De betaler alt, også uventede dyrelæge regninger! Og vi køre også til dyrelægen vis der sker noget i weekenden! Og de hjælper også med opdragelsen!
Jeg har 2 brødre som elsker dyr! De er 5 år, er det nogle ulempe?

Anne

Det lyder jo godt med dine forældre.

Mht dine brødre så vil jeg sige at skal du have ilder, så find en ældre en der er sød og opdraget! Mange ildere napper og bider i starten, og nogle bliver ved i leg (de fleste), det rimer altså ikke på små børn og kanhurtigt ende med at de er bange for den og så kan du ikke have den mere.

Får i en ældre ilder kan i måske lige lade den falde godt til før den møder dine brødre, og de skal selvfølgelig altid være sammen med den under opsyn.