Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Kan en 11 årig opdrage en ilder?

Startet af TheRats, 28. April 2011, kl. 08:26

MulleMille

Citat fra: TheRats Dato 28. April 2011, kl. 11:31
Citat fra: Anne Dato 28. April 2011, kl. 11:24
Som de andre siger, hvis din familie er med på den, støtter dig i opdragelsen, passer den når du ikke er hjemme og sørger for den får den udetid den skal have, uanset om du så ikke lige har tid, og hjælper med dyrelægeregningerne, så ser jeg ikke din alder som en hindring.

Hvis de ikke vil hjælpe dig og betale regninger så synes jeg det er en rigtig skidt idé, for dig, men især for ilderen.

De betaler alt, også uventede dyrelæge regninger! Og vi køre også til dyrelægen vis der sker noget i weekenden! Og de hjælper også med opdragelsen!
Jeg har 2 brødre som elsker dyr! De er 5 år, er det nogle ulempe?

Jeg synes virkelig det er vigtig at du først og fremmest lytter til de andre med hensyn til at tage hele familien med ud og besøge en ilder. Da det ville være rigtig sørgelig hvis en eller flere i familien blev bange for ilder så den ikke kunne rende løs! Og de mindre brødre skal måske lige vendes til hvad de er for en størrelse! Så tag ud og besøg en før du selv får, med hele familie. Og så derefter få dine forældre til at læse, evt få dem herinde også :) Ilder kan virke voldsom for nogen, og endda for voldsom :)

Bamse

Jeg har en datter på 14år, og hun ville heller ikke kunne gøre det der skulle til, for at irettesætte og opdrage en ilder.. Hun er vokset op med dyr omkring sig, både hos mig og hos hendes far - det har været alt fra rotter, kaniner, chinchilla, hund, kat, marsvin og så ilder.. Der er bare ikke nogle af de andre dyr der kan sammenlignes med en ilder. Feks hvis en kat vil op, så hopper den bare op til dig, men hvis det er en ilder det drejer sig om, så kan det godt være et bid i foden, der skal fortælle dig at den vil have opmærksomhed. Og netop det, gør at min datter til tider ikke magter vores ilder, for når hun vil have fred, så skal den bare lade hende være, og det forstår den ikke. Så hvis den skulle "bo" hos hende, så er jeg sikker på at den ville blive sat i bur, når hun lige skal lave noget andet, og så er det jo lige med at huske at lukke den ud igen. Man kan som barn (og voksen for den sags skyld) have så mange gode intentioner, når man forestiller sig, hvordan man vil være som dyreejer, men når det kommer til stykket, så kan man ikke altid leve op til det.. En ilder har jo også en levealder man skal tænke på, og hvis vi forestiller os, hvordan tingene ser ud for dig om bare 4-5år, hvor ilderen stadig gerne skulle leve, så har du måske noget fritidsarbejde, render rundt med vennerne i weekenden, og måske har du en kæreste - hvor er tiden til ilderen så pludselig blevet af??

Så alt i alt vil jeg sige, at jeg ikke vil anbefale, at du får ilder.. Det bør være dine forældre, der skal ønske sig ilder, og ikke noget de bare siger "ja, lad os bare prøve det" til, for det er virkelig et dyr der kræver noget specielt.


Barky

Jeg er faktisk enig med folket i at en 11-årig ikke alene kan stå for opdragelsen og pasningen og plejen af en ilder.

Og da jeg solgte hvalpe, var det også til folk over 18 år.

Når det så er sagt, så har jeg een gang formidlet en ilder til en 14 årig pige og hendes familie. Jeg havde dem ude på besøg et par gange, både datter og moder, og vi snakkede meget sammen om hvordan det var at have ildere. De havde nemlig ikke mødt ildere før, og var interesserede i mine hvalpe (som var hybrider, altså blanding af vild og tam ilder). Naturligvis ville jeg ikke sælge en hybrid hvalp til en 14 årig. Men efter mange samtaler, og jeg havde mine ildere på besøg hos dem. Så hjalp jeg dem med at finde en voksen, afrettet og meget sød ilder. Jeg var hele tiden til rådighed overfor familien og deres spørgsmål, og min hovedkontaktperson var altså den 14årige pige.

Et års tid senere ville de gerne have en ven til deres ilder, og jeg havde tilfældigvis en voksen som søgte et hjem. Vi mødtes igen, de kom med ilderen og vi præsenterede dem for hinanden. Ilderen jeg havde til rådighed var lidt en "problem-ilder" som var lige lovlig glad for at nappe. Derfor var det vigtigt at de kom og mødte hende først, for at se om de ville kunne klare hendes behov. Igen var det datteren og moderen som mødte op, og vi tog nogen snakke omkring det, og det endte med at de havde mod på at tage denne dejlige men lidt anderledes ilder. (i forhold til at deres første ilder var noget af det sødeste på jorden)

Jeg er stadig til rådighed for familien, jeg passede f.eks begge tæver sidste sommer, og sammenførte dem for familien. Men begge ildere har det SUPER godt! Det er pigen som står for pasningen til daglig, men familien er indforstået med at hvis hun skal noget, så er det DEM som skal lege med ilderne og sørge for dem. Og jeg har sikret mig at de ved hvordan man gør, alle sammen.

Så hvis hele familien er indforstået med dette projekt "Ilder", så kan det sagtens lade sig gøre. Det kræver at vedkommende som sælger ilderen til dem, viser ligeså meget engagement som familien der skal købe.

Jeg åbner gerne mit hjem for besøg og samtaler med hele familien. Det kan lade sig gøre hvis man har viljen til det. Og det er der altså nogen som har, til trods for deres unge alder.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Namilla

Jeg synes virkelig det er vigtigt at hele din familie kommer ud og møder en ilder, inden I køber en. Der var da en bruger herinde for et par år siden, der havde en ilder, som hendes piger var bange for...altså VIRKELIG bange for... I den situation boede børnene der så ikke fast, så derfor kunne det lade sig gøre, men hvis du fx får en ilder, og dine brødre bliver bange for den, så den derfor må sidde i bur, eller udelukkende holdes på dit værelse...det vil være så synd (både for ilderen og for dine brødre)...Så det er også smadder vigtigt at dine brødre kommer med ud og møder ildere...og gerne ildere i forskellige aldre og med forskellige sind, så de er forberedt på, at alle ildere ikke er ens. Ildere som er egnet til en familie som jeres hænger bestemt ikke på træerne, men af og til kommer der en til salg eller en avler for en tilbage til videreformidling, så du skal nok være indstillet på, at det kan kræve ventetid... måske bliver det ikke indenfor et halvt år, at den rigtige ilder dukker op... Men så kan du jo bruge tiden på at læse om ildere og følge med herinde.