Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Velkommen tilbage...

Startet af Winther Ilderen, 6. Juni 2011, kl. 19:41

Barky

Citat fra: Amazing Ferret Dato  6. Juni 2011, kl. 21:40
Da du fik den ilder fra opdrætter var den 8-10 uger og den bed som hvalpe bider....så sid ikke og giv skylden på Randi. Det er dog det laveste du kan gøre. Tag dog ansvar for dine egne dyr og så kom dog videre

Hahaha!!! :D So funny! :D Haps haps.. Lige i fælden.. :D
Bla bla bla.... Hilsen Julia

PiaLyng

...Jeg undre mig hvorfor at du, Helle Winther, så gerne ville bringe det emne på banen - og så kryber uden om igen. Sandheden er ilde hørt, eller?

Og hvis jeg vidste mit dyr var stesset, ville jeg sq slet ikke sende det ind til en dommer.. For dyrets skyld, men lige så meget ilderbærer og dommere. -Jeg ville pænt sige at dyret er for stresset, og ikke kan komme til bedømning. Det er for mig set mere mishandling at stresse et dyr endnu mere over en unødvendig ting, end at tage den i nakken. -Og jeg stoler på at Karin + Jack fortæller sandheden, husker nemlig selv at Jack kom ud med en ret blodig hånd.

mette11

Jeg var med til selvsamme udstiling og det var også Jack som bar Mallow ind til dommeren. Som mange nok ved er Mallow ikke altid lige venligt stemt overfor ret mange mennesker og derfor advarede jeg også Jack og selvom han virkede stresset, så hørte han efter. Han kan efter min mening godt virke til ikke at høre hvad der bliver sagt, men det gør han alligevel. Jeg har selv været meget i tvivl om jeg skulle tage Mallow med eller ej, men hun har aldrig bidt en dommer eller en bærer, så jeg vælger at hun kommer med, men folk får at vide at hun kan finde på at bide så de er opmærksomme på det (man kan tit se på hende om hun vil bide eller ej nemlig).
Jack tager ikke ildere i nakken og han kan godt kende forskel på at bære en ilder korrekt og på at bære en ilder i nakken. Han er ikke dum!

Dyrenørden

hmm. lige et spørgsmål. Klemmer dommeren ilderne i nakken til en udstilling og hvorfor? Synes det lyder mystisk? Er det alm. praksis til udstillinger?

Anne

Citat fra: Dyrenørden Dato  6. Juni 2011, kl. 22:17
hmm. lige et spørgsmål. Klemmer dommeren ilderne i nakken til en udstilling og hvorfor? Synes det lyder mystisk? Er det alm. praksis til udstillinger?

Nogle dommere tager ilderen i nakkeskindet for at tjekke tænder, det som regel ret udramatisk, men der er kommet en del debat om det på det sidste, og de fleste dommere gør det ikke mere.

Barky

Citat fra: Dyrenørden Dato  6. Juni 2011, kl. 22:17
hmm. lige et spørgsmål. Klemmer dommeren ilderne i nakken til en udstilling og hvorfor? Synes det lyder mystisk? Er det alm. praksis til udstillinger?

Nej, det er ikke almindelig praksis.. Nogen dommere gør det, men langt de fleste gør ikke. I de senere år er vi begyndt udelukkende at bruge "venlige" dommere ved udstillingerne. Altså dommerne får besked på IKKE at tage ilderne i nakken. Også selvom ilderne måske er vant til det hjemmefra.

Dommere har brugt nakketagsmetoden til at kigge på tænder, og kigge på en ilder som måske vil bide dem... Men som sagt, det er ikke noget vi tillader på udstillinger herhjemme længere..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Citathmm. lige et spørgsmål. Klemmer dommeren ilderne i nakken til en udstilling og hvorfor? Synes det lyder mystisk? Er det alm. praksis til udstillinger?
Bare rolig...til visse udstilinger kan folk udenfor dommerlokalet se hvad der foregår derinde bedre end de folk som rent faktisk befinder sig i rummet, så hvis det skulle ske, så kan de hurtigt lige kommer et par år efter og fortælle hvad der skete...for selvom folk står udenfor rummet, så ved nogen folk jo alt hvad der sker derinde!!!

Dyrenørden

Anne: Okay men går de ikke ud fra de tager så hårdt fat at det gør ondt på dem? Derudover er det vel ret unødvendigt hvis ilderen altså ikke bider? Jeg tror gerne jeg vil prøve at have Paya med på udstilling på et tidspunkt bare for hyggens skyld :)

Barky

Nej nej, de tager ikke hårdere fat end ved alm. nakketag når man f.eks opdrager. De bliver holdt i nakken og understøttet. Nakketaget har været meget brugt i forbindelse med at tjekke tænder fordi at ilderne "som regel" åbner munden og gaber når de bliver taget i nakken. Derved kan dommerne se tænderne uden at komme til skade.

Men der findes jo andre måder at tjekke tænder på. Personligt løfter jeg læberne på mine ildere for at se tænderne, det er de vant til, så det er der ingen problemer i. Andre lader ilderne "tygge" på en kuglepen for at de kan se tænderne... Det er lidt forskelligt.
Men som skrevet, det er blot at tilmelde og så skrive som kommentar at ilderen ikke må tages i nakken, så bliver det 100% ikke gjort.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dark Crystal Ferret

Hvis man vil være helt sikker kan man i øvrigt også skrive det på dommerskemaet. At denne ilder ikke må tages i nakken.
Men nej, normalt bruger man ikke de metoder. Hverken bære eller dommere.

PiaLyng

Citat fra: PiaLyng Dato  6. Juni 2011, kl. 21:46
...Jeg undre mig hvorfor at du, Helle Winther, så gerne ville bringe det emne på banen - og så kryber uden om igen. Sandheden er ilde hørt, eller?

Og hvis jeg vidste mit dyr var stesset, ville jeg sq slet ikke sende det ind til en dommer.. For dyrets skyld, men lige så meget ilderbærer og dommere. -Jeg ville pænt sige at dyret er for stresset, og ikke kan komme til bedømning. Det er for mig set mere mishandling at stresse et dyr endnu mere over en unødvendig ting, end at tage den i nakken. -Og jeg stoler på at Karin + Jack fortæller sandheden, husker nemlig selv at Jack kom ud med en ret blodig hånd.


Citere lige mig selv, da jeg faktisk har et spørgsmål til Helle winther..
Nu du snakker om det synd for ilderen at tage den i nakken..
Hvor går din grænse ved unødvendig stress?
Du skriver du sendte en stresset ilder ind til dommeren - HVORFOR?!

Jeg forstår det ikke.. Gør mig helt hidsig på ildernes vejne.. En ejer som er ligeglad med at ilderen er stresset, men heller går op i at vende og dreje historien så den passer bedre efter dit hoved.

Anne

dyrenørden: Nej det gør ikke ondt på dem, og det er unødvendigt i de fleste tilfælde, derfor gør man det for det meste heller ikke mere.
Grunden til at mange er imod, er fordi det bliver sidestillet med dominans. Før i tiden brugte næsten alle metoden til opdragelse, og derfor var dyrene vant til det, men nu er det mange der ikke bruger det, og nogle ildere reagerer ikke godt på det.

Personligt har jeg ikke et problem med at mine dyr bliver taget i nakken med et blidt tag, da ingen af dem reagerer negativt på det, men jeg respekterer at ikke alle har det sådan.

Der er så også skrækeksempler hvor dyrene decideret bliver holdt dinglende i nakken, men det er noget helt andet, og så vidt jeg kun noget der er sket i enkeltstående tilfælde.

Dyrenørden

Jeg er heller ikke meget for teorien om dominans og nakketag. Har gjort det nogen få gange med Paya fordi hun bliver over træt og bider lidt men de gange er hun bare blevet endnu mere sur ;) Så jeg tager hende bare op som normalt og siger nej så plejer hun som regel også at gabe så til en udstilling burde man sagtens kunne se hendes bisser uden nakketag. Når jeg selv og dyrlægen har kigget på hendes bisser har vi bare løftet op i læberne det heldigvis ikke et problem :) Men må sige at er ens dyr stressede og aggresive til en udstilling så kan jeg slet ikke se idéen med at tage dem med? Det skulle vil helst være en god oplevelse for dyrene også? Andet er egoisme :)

Anne

Nej jeg synes også at hvis man ved at ens ilder lider af voldsomt stress så lader man dem blive hjemme. En udstilling skal ikek være på bekosntning af dyrene.

Winther Ilderen

Det var ikke min ilder der var stresset men Jack. Læs dog hvad der står skrevet. Jeg er ikke sikker men mener jeg skrev det på tilmeldingen til udstillingen dyret ikke må tages i nakken. En vennepar hvor manden arb sammen med Jack stod faktisk også ved siden af mig og hørte på jeg fortalte hvordan han skulle håndteres. Havde jeg vist en ilder bærer blev bidt af ham ville jeg aldrig have bragt ham med. Dem af jer der kender mine dyr ved de er bide fri og harmoniske og kan alle sættes i ansigtet på nær lige ham her. Mine dyr skal kunne omgås selv små børn. Det omtalte dyr har andre så ikke fået lov og håndtere da jeg ikke ville tage chancer med han skulle bide andre.