Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

ny ilder, og mange spørgsmål... :)

Startet af Dexiii, 15. Juli 2011, kl. 21:52

Dexiii

hej med jer...

Jeg har mistet min kære fritte Dekster i mandags, han døde af kræft/organsvigt :( Dekster var min bedste ven, han var med til alt, alle elskede ham for han var så sød og medgørlig, bed aldrig og var bare en puttegøj, og havde en kanon personlighed... han var alt... :'(

Nå men står nu i den situation at jeg har fået en ny lille bandit på 8 uger, og for at være ærlig kan jeg virkelig ikke huske noget fra dengang Dekster var baby, andet end han bare var ''nem'' og aldrig bed, men det passer jo ikke.. Min mor er ihvertfald ikke enig hehe så har lige en masse spørgsmål...

Jeg har 2 fritte piger, den ene voksede op med Dekster og den anden fik jeg i januar, de er begge 3 år gamle nu her, jeg vil jo gerne ha den nye skal blive ligeså tam som Dekster, så hvornår sys i jeg skal sætte dem sammen?? de bor hver for sig, og min plan var at de først skulle sættes sammen når han blev kastereret, tøserne er steriliseret.. men hvad sys i??

Hvor mange gange om dagen ville i tage en hvalp ud?? har ham ude og leger med ham, ind til han kommer og er blevet træt og putter hos mig..

og hvor gammel skal han være før han bliver kastereret?? fik dekster kastreret lidt for tidligt, anede intet om ilder dengang... og kan ærligt ikke huske hvor gammel han var...

hvor lang tid vil han være en lømmel?? altså bide og nappe i ting?? i min verden gjorde Dekster det jo aldrig ;)

og så lige en anden ting, mine tøser især mimi er begyndt at opholde sig andre steder i buret end hun gjorde da han levede.. Sikker på hun mangler ham, hvor lang tid vil der gå før hun har ''glemt'' ham?? hun er ikke den største puttegøj så det kan være lidt svært at gi hende mere opmærksomhed og ''trøste'' hende...

Og til aller sidst, nej hvor er det hårdt at miste sin bedste ven... sider her nogle dage efter og stortuder som om jeg lige havde sagt farvel til ham... føler bare min verden er gået i stå, har knyttet mig så sindsygt meget til ham... :'( men ved han har det bedre nu, savner ham bare så meget... :'(

Mvh Tenna

Namilla

Når den lille er SÅ lille (synes det er meget tidligt han er kommet fra sin mor), så vil det rent ud sagt være synd at han skal være alene de næste min. 4 mdr... (han skal nemlig være mindst 6 mdr. før han bliver kastereret, og meget gerne ældre)... derudover vil sammenføringen kun blive sværere jo ældre han bliver. Bare sæt dem sammen nu, de gamle damer skal nok sætte ham på plads. Når han bliver kønsmoden kan det blive nødvendigt at skille dem ad, hvis han bliver meget brunstig og vil parre dem hele tiden, men den tid den sorg...
Det er fint nok at de kan sove hver for sig, men de bør komme ud sammen... og ja, hvor mange gange om dagen? ja jeg synes jo slet ikke at ildere hører til i bur, så jeg synes da bare at alle tre ildere skal være ude al den tid du er hjemme... som minimum i hvert fald 4 timers aktiv leg om dagen (og det synes jeg er for lidt). Jo mere han er ude og du er sammen med ham, jo tammere vil han jo også blive...han bliver bestemt ikke tam af at sidde i en bur...
Når han ligefrem kommer og putter ved dig, så lad ham putte...ellers ender han jo med at lære, at han bliver sat i bur, når han opsøger dig, og så vil han jo holde op med at opsøge dig.
Hvor længe han er en lømmel? Ja det kommer jo meget an på hans sind, og hvor meget arbejde du lægger i opdragelse... nogle ildere er stort set bidefri når de er 3-4 mdr, andre bliver aldrig helt fri for det... blive dog ikke frustreret hvis han begynder at være urenlig og nappe igen når han bliver omkring de 6 mdr...det er bare fordi han bliver teenager...

Amazing Ferret

Namilla - 8 uger er altså ikke MEGET tidligt. Hvis hvalpen er klar til at flytte hjemmefra, så er det ok. Nogle af mine hvalpe flytter når de er 8 uger hvis jeg mener de er klar til at klare sig uden deres mor

Eliza

8 uger er meget tildligt hvis hvalpen ikke kommer til at gå sammen med andre ildere men skal sidde alene i et bur.

Jeg ville sammenføre dem nu, for det bliver kun sværer med tiden og som Namilla skriver så kan de jo altid skilles når han kommer i meget brunst. Jeg vil ikke anbefale dig at kastrerer før han er mindst 9 måneder gerne mere, da det er set at for tidlig kastrering ofte hænger sammne med binyrekræft senere i livet. Man kan evt give et implantat hvis man ikke vil vente så længe.

Han skal da være ude af buret hele tiden når du ikke er hjemme.. Det er jo ikke et burdyr og han skal jo kun være i buret for hans egen sikkerheds skyld når du ikke er der og jo mere han er ude med dig jo mere kontakt vil i have.

Nogle hvalpe bider mere end andre og det kræver opdragelse og meget af det. Det kan være Dexter var en rigtig nem hvalp der næsten aldrig gjorde noget galt men sådan er langt fra de fleste hvalpe. De prøver grænser og har meget energi og når de så sidder meget af tiden i bur så har de ekstra meget energi at brænde af når de endelig kommer ud.

Du kan ikke forvente at han vil blive helt som en anden ilder for de har jo meget forskellig personlighed ligesom dine piger jo også er anderledes.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Som de andre skriver så luk dem bare sammen nu. Jeg har selv lige hentet en lille han ilder i søndags og han lejer fint med min pige ca. 6 måneder og dreng på 2 år selvfølgelig kan der komme et par kampe men det hører med :) som de andre også skriver så luk dem ud al den tid de er hjemme det bedst for dem og du får helt sikkert mest underholdning ud af at have dem ude hele tiden. Der er ikke noget mere hyggeligt end en hvalp der tonser rundt og fjoller :) Og så vil jeg da lige tilføje at jeg ikke selv er vildt ilder erfaren endnu eller hvad man skal sige har ikke engang haft ildere i et halvt år men synes allerede jeg har fået en del viden og erfaring og en stor del af æren har dette forum det har hjulpet mig meget! Så når du i tvivl om noget så skriv herinde der er altid folk klar med et godt råd :) Og så kom lige med nogen billeder af banditterne :)

Anne

Jeg synes også 8 uger er meget tidlligt for en ilder der skal være alene. Jeg har lige fået en 9 ugers hvalp og han begyndte at tude da han kunne høre de andre og blev så glad da han kom sammen med dem, der var bare ingen sammenføringsproblemer. Tit er det nemmere med en hvalp.

Dark Crystal Ferret

8 uger er tidligt ja.. Men ved godt nogle opdrættere sælger dem omkring den alder.
Men ja, jeg har også fået nogle af vores som 8 uger gamle (ofte er det jo den alder de er når de sælges i udlandet hvor vi har fået størstedelen af vores fra)
Og de har altså også ofte grædt og savnet moar når de er flyttet.. også selvom de fik selskab af vores andre totter <3
Og det er jo virkelig så synd de går der og græder fordi de savner deres mor. Og jeg mener 10 uger er den bedste alder for langt de fleste hvalpe at komme væk - hvis ikke så 12 uger.
Men det kan godt være nogle hvalpe er klar når de er 8 uger.. Ramses blev solgt som 9 ½ uge gammel sidste år herfra. Og han græd vist ikke da han flyttede mener jeg... (kan ikke engang huske det nu :-$)

Anne

hvalpe er også bare meget forskellige. Min 9 ugers hvalp vilel jeg aldrig selv have solgt i den alder, jeg synes han er/var for baby. men jeg har hentet dyr på 11 uger der så nærmest voksne ud.

Ida

Jeg synes ærlig talt du skal prøve dig frem og måske bare lade dem sove hver for sig.