Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

HJÆLP

Startet af Chanette, 29. Juli 2011, kl. 22:39

Chanette

Hej...
Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig... Har lige fået to hvalpe hjem i dag. De er begge 12 uger gamle, men ikke fra samme sted.... Problemet er at den ene er meget voldsom overfor den anden. Det er lige somom at den slå klik for ham og han kan ikke stoppe igen med at slås... Er cder een af jer der vil give mig et nummer jeg kan ringe til?? Ved slet ikke hvad jeg skal gøre  :S
Knuzz fra Chanette

rikki

Slåss de? Eller leker de våldsamt? Har du haft illervalpar tidigare så du kan se skillnaden?
Illrar i den åldern leker hårt med varandra och sina syskon.

Lättare om du beskriver hur de gör och hur de låter? Burrar de upp svansarna och skriker?
Skunkar de så det luktar illa? Eller hur beter de sig?
Ulrika: Snuffe, Oliver, Nalle, Molly, Guinevere, Alma, Alea, Misool, Freddie, Molle och Tango
http://sites.google.com/site/chillzoneschinchillor/
http://molly2010.chill-zones.se/#home

Eliza

Det er normalt de vil slås i starten og jeg ville kun skille dem ad hvis der kom sår og de bløder eller hvis den ene stresser helt vildt.. Men som rikki skriver så kan de altså godt lege meget voldsomt. Men prøv at beskrive hvordan de slås og hvornår det sker osv..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Chanette

Tusind tak for jeres hurtige svar....
Det er kun den ene der slås, den lille..... Det er gerne når den er nederst i buret, og den store kommer ned til den... Så hopper den rund i leg, I ved de der søde sjove sidehop, så hopper den op på nakken af den og bider, dette kan jeg godt se er leg... Men når den store så siger fra ogh giver igen, er det somom den lille klikker... Har siddet længe nu og set på dem... Tror altså bare de leger... Nu er det jo første gang jeg har fritter, og det ser meget voldsomt ud... Der er ikke bidt hul, men den store er noget rød efterhånden mellem skulderbladene... Har læst et eller andet sted herinde at man kunne få fat i noget sprøjt til nakken, så bideriet ikke er så slemt, eller hvad??
Jeg ser så bare tiden an eller.....? Fik afvide at jeg sagtens kunne sætte to hvalpe sammen. Blev sq bae lidt overrasket over voldsomheden.... Vender tilbage hvis der er noget... Er sq så glad for jer herinde...  :dans:

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Hmm jeg sys det måske er lidt vildt at sætte dem i samme bur lige med det samme.. jeg vile give dem en masse udetid sammen hvor de kan lære hinanden at kende og så i starten sætte dem i hvert sit bur hvor de har "helle" og kan slappe af.. Det lyder som leg, men os som om den ene måske ikke er så god til at læse den andens grænser endnu og i deres bur burde de kunen få fred, det er der de slapper af..

Så var det mine skildte jeg dem ad om natten og lod dem være ude hele dagen og lære hinanden at kende der! Du har gode ots for at sammenføre da begeg er på neutral grund da ingen af dem boede der før den anden...

Og med hensyn til nakken er det desværre meget alm at de får lidt sår ved sammenføring.. Du kan købe det sårspray der hedder cortivet som er baseret på noget naturoliehaløj som derved lugter og smager grimt... Muligvis vil det reducere bid fra modparten, men jeg selv har prøvet det flere gange og sysi ikek det har hjulpet på at de napper i hinanden.. men det er jo antiseptisk så det hjælper selvf. til at der iekk går infektion i!

Har mine haft virkelig slemme sår i nakken har jeg givet dem en hviledag elelr to hvor sårene har kunen få fred og elelrs så har jeg klippet en lilel trøje af et sokke skaft og givet ilderen på som aflastnig for de andres bid... Det er selvf ike noget de bryder si vildt om men jeg sys det kan være en hjælp og når først de har vændet sig til "trøjen" leger de ligeså fint med den som uden...

Dark Crystal Ferret

#5
Jeg havde det samme problem da jeg fik mine første to dyr. Pigen jeg fik Zia hylede totalt vildt når Oliver bed/legede med hende.
Og jeg var slet ikke forberedt på at deres leg kunne være sådan. Den skilder sig meget ud fra andre kæledyr jeg ellers kender til.

Men det jeg plejer at gøre at at lade dem lege og så holde øje med puf-haler og prutter på gulvet. Puf-halen er de puster halen op lige som en kat der er bange. Men det behøves ikke nødvendigvis at betyde det samme. eks. puster mange ildere halen op når de går tur. Og normalt forklare jeg det med at der sker noget spændene omkring dem, eller noget der stresser dem en smule. Men det kan også have andre grunde. Og når det gælder at de leger vildt eller dirakte kæmper herredømme i et nyt hjem, så er det netop halen og så tyndskid der viser mig at nu har den ene fået nok.
så tager jeg den op og skilder dem ad i en lille times tid - somme tider længere. Og så tryster den der fik bank.
Men det er nødvendigt at de udkæmper herredømmet i huset.
Men hvis de handler om leg, så kan det se rigtig voldsomt ud. Især de første gange.
Ofte når vi har haft dyr på besøg og deres ildere har kommet til at provokerer en af vores meget, eller de bare ser nogle af vores egne lege vildt. Så bliver folk ofte meget overreskede når jeg siger det er helt normalt.
Man lære med tiden at kunne se hvad der er leg, og hvornår det er dirakte at de ikke kan sammen. Men man skal ligesom lige venne sig til det først, og evt tage på besøg hos andre og se andres dyr lege. Det gav mig meget ro indvendigt at se at det ikke var min Oliver der var syg i hovedet når han legede med Zia, og det var zia der var en lille skrigehals når han så meget som kom til at bide hende lidt. Hvor hun jo self gerne måtte bide ham alt det hun syndes. Det er totalt typisk tæve adfærd har jeg sener opdaget haha

Chanette

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 29. Juli 2011, kl. 23:32
Hmm jeg sys det måske er lidt vildt at sætte dem i samme bur lige med det samme.. jeg vile give dem en masse udetid sammen hvor de kan lære hinanden at kende og så i starten sætte dem i hvert sit bur hvor de har "helle" og kan slappe af.. Det lyder som leg, men os som om den ene måske ikke er så god til at læse den andens grænser endnu og i deres bur burde de kunen få fred, det er der de slapper af..

Så var det mine skildte jeg dem ad om natten og lod dem være ude hele dagen og lære hinanden at kende der! Du har gode ots for at sammenføre da begeg er på neutral grund da ingen af dem boede der før den anden...

Og med hensyn til nakken er det desværre meget alm at de får lidt sår ved sammenføring.. Du kan købe det sårspray der hedder cortivet som er baseret på noget naturoliehaløj som derved lugter og smager grimt... Muligvis vil det reducere bid fra modparten, men jeg selv har prøvet det flere gange og sysi ikek det har hjulpet på at de napper i hinanden.. men det er jo antiseptisk så det hjælper selvf. til at der iekk går infektion i! Det lyder som en rigtig god ide... Kan desværre ikke skaffe et bur nu, men kan låne et i morgen... Tusind tusind tak....  :)

Har mine haft virkelig slemme sår i nakken har jeg givet dem en hviledag elelr to hvor sårene har kunen få fred og elelrs så har jeg klippet en lilel trøje af et sokke skaft og givet ilderen på som aflastnig for de andres bid... Det er selvf ike noget de bryder si vildt om men jeg sys det kan være en hjælp og når først de har vændet sig til "trøjen" leger de ligeså fint med den som uden...

Chanette

Hvad sker der??  :X Den tog selvfølgelig ikke det med jeg havde skrevet... Prøver igen.... Tusind tak for dit svar, det gør jeg i morgen, kan desværre ikke få fat i et bur nu... Lyder som en alle tiders god ide med sokken.... smiler... Tusind tusind tak... Det gav mig ro i sindet igen... Vil jo det bedste for dem begge, men syntes ærlig talt det er noget syndt for den store... Min dejlige Bassedreng.... Han er som sagt kun 12 uger og er større end sin mor. Nu er faderen osse mega stor... Basse er dobbelt så stor end Lillemanden, og Basse er kun 3 dage ældre... Glæder mig ti at vise billeder frem til dig/jer.. Nu har jeg jo savlet længe over jeres, så nu skal I snart se mine.... Ja, den lille er jo egentlig min mands, men.....  :D

Chanette

#8
Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato 29. Juli 2011, kl. 23:45
Jeg havde det samme problem da jeg fik mine første to dyr. Pigen jeg fik Zia hylede totalt vildt når Oliver bed/legede med hende.
Og jeg var slet ikke forberedt på at deres leg kunne være sådan. Den skilder sig meget ud fra andre kæledyr jeg ellers kender til.

Men det jeg plejer at gøre at at lade dem lege og så holde øje med puf-haler og prutter på gulvet. Puf-halen er de puster halen op lige som en kat der er bange. Men det behøves ikke nødvendigvis at betyde det samme. eks. puster mange ildere halen op når de går tur. Og normalt forklare jeg det med at der sker noget spændene omkring dem, eller noget der stresser dem en smule. Men det kan også have andre grunde. Og når det gælder at de leger vildt eller dirakte kæmper herredømme i et nyt hjem, så er det netop halen og så tyndskid der viser mig at nu har den ene fået nok.
så tager jeg den op og skilder dem ad i en lille times tid - somme tider længere. Og så tryster den der fik bank.
Men det er nødvendigt at de udkæmper herredømmet i huset.
Men hvis de handler om leg, så kan det se rigtig voldsomt ud. Især de første gange.
Ofte når vi har haft dyr på besøg og deres ildere har kommet til at provokerer en af vores meget, eller de bare ser nogle af vores egne lege vildt. Så bliver folk ofte meget overreskede når jeg siger det er helt normalt.
Man lære med tiden at kunne se hvad der er leg, og hvornår det er dirakte at de ikke kan sammen. Men man skal ligesom lige venne sig til det først, og evt tage på besøg hos andre og se andres dyr lege. Det gav mig meget ro indvendigt at se at det ikke var min Oliver der var syg i hovedet når han legede med Zia, og det var zia der var en lille skrigehals når han så meget som kom til at bide hende lidt. Hvor hun jo self gerne måtte bide ham alt det hun syndes. Det er totalt typisk tæve adfærd har jeg sener opdaget haha
Tusind tak, det kunne jeg skam godt bruge til noget... Især det om kropssprog... Der er ingen oppustede hale ellertynd mave, endnu... Tusind tusind tak... I er sq bare fantastiske  :love:

rikki

Ha dem hellre lösa tillsammans i t.ex ett rum än i en bur.
Ju större yta de får desto lättare är de för dem att träffas på sina egna villkor.
När de blir ihopsatta i bur blir de ju liksom tvingade att vara "på" varandra och kan inte gå
ifrån varandra.
Så försök ha dem lösa ihop så mycket som möjligt.
Ulrika: Snuffe, Oliver, Nalle, Molly, Guinevere, Alma, Alea, Misool, Freddie, Molle och Tango
http://sites.google.com/site/chillzoneschinchillor/
http://molly2010.chill-zones.se/#home