Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Mink eller Ilder fundet i 8990 Fårup

Startet af neumann, 16. August 2011, kl. 23:23

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: FerretParadise Dato 17. August 2011, kl. 14:04
Det ved jeg ikke, men her er et link til den vagt central der er åbnet idag:

http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/nyheder/danmark-faar-doegnaaben-vagtcentral-dyr-i-noed

Hmm okay! jeg ved det heller ikke! Men dem hun omtaler er jo i hvert fald dyrens beskyttelse! men om hist er sand eller om det er en tosse der ikke har fattet hvad hun har lavet ved man jo aldrig når det er "historier! fra nettet!

Men lad os håbe de i hvert fald har lavet det sårn at det er alm takst, for det er jo et godt initiativ!

neumann

Der har været en lokal minkavler forbi og hente hende (det var en tæve), det var helt sikkert en mink. Han har taget den med hjem og afliver den med co2. Han vurderede at den ikke var tam men nærmere havde været sulten og tørstig.

Tak for hjælpen og hurtigt svar.

Barky

Helt klart det bedste for hende, selvom det er en barsk kensgerning at acceptere at døden til tider er den bedste løsning...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Oy

Nuuurh hvor er den smuk! Men ja, ligner helt klart en mink. Havde jeg haft pladsen til en voilere, tog jeg den gerne. Desværre bor jeg i lejlighed. Håber nogle kan hjælpe den lille gut.

SilverDragon

Citat fra: neumann Dato 17. August 2011, kl. 15:10
Der har været en lokal minkavler forbi og hente hende (det var en tæve), det var helt sikkert en mink. Han har taget den med hjem og afliver den med co2. Han vurderede at den ikke var tam men nærmere havde været sulten og tørstig.

Tak for hjælpen og hurtigt svar.

Syntes det er den helt rigtige beslutning for minken. Og så ender den ikke ude ved folk som ikke forstår dyret adfærd. Rigtig godt arbejde fra din side af

katja

sørgeligt med nok nødvendigt, syntes du har gjordt en godt stykke arbejde, men af finde frem til hendes evt ejer,
ejer af 7 dejlige trolde,

tullehesten

Det aldrig nødvendigt at aflive et dyr hvis det sundt og raskt.. jeg ville, hvis det var mig, sætte alt ind for at få den transporteret til et land hvor minken lever frit i naturen, men ok jeg er også totalt freak når det kommer til dyr, kan slet ikke tage at man afliver sunde og raske dyr.. men vi har vel alle hver vores mening og så koster det nok også en del at få den transporteret til et andet land :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

#22
Citat fra: tullehesten Dato 18. August 2011, kl. 13:39
Det aldrig nødvendigt at aflive et dyr hvis det sundt og raskt.. jeg ville, hvis det var mig, sætte alt ind for at få den transporteret til et land hvor minken lever frit i naturen, men ok jeg er også totalt freak når det kommer til dyr, kan slet ikke tage at man afliver sunde og raske dyr.. men vi har vel alle hver vores mening og så koster det nok også en del at få den transporteret til et andet land :)
[/quote

men den mink kommer jo højest sandsynligt fra en fam hvor den ikke har lært at leve vildt! Så ender den jo med at dø langsomt af sult! Så vil jeg mene det er bedre at den bliver humant aflivet!

Barky

Citat fra: tullehesten Dato 18. August 2011, kl. 13:39
Det aldrig nødvendigt at aflive et dyr hvis det sundt og raskt.. jeg ville, hvis det var mig, sætte alt ind for at få den transporteret til et land hvor minken lever frit i naturen, men ok jeg er også totalt freak når det kommer til dyr, kan slet ikke tage at man afliver sunde og raske dyr.. men vi har vel alle hver vores mening og så koster det nok også en del at få den transporteret til et andet land :)

Der lever vilde mink i europa, men ikke i danmark. Her lever vist kun "forvildede" mink, altså de få som har kunnet klare sig ved at stikke af/blive lukket ud fra en minkfarm.. Men dette er en farm-mink, som AMT skriver så er den vokset op i et bur og har ikke lært at fange mad selv. Da den kom til trådstarter var den udmattet af sult og måske også tørst, og derfor var den "nemmere" at håndtere. Hvilket indikerer at den ikke er i stand til at tage vare på sit eget liv. Temmeligt skidt udgangspunkt hvis man ønsker at sætte den fri et sted.
Derfor havde netop denne mink kun 2 muligheder; 1: at den blev passet på af nogen mennesker som kan opfylde dens krav (og det er ikke så lidt skulle jeg hilse at sige). 2: en aflivning.

Den kunne ikke flytte ind hos den lokale minkavler, fordi at han/hun gerne vil holde sin bestand sygdomsfri, og han ved ikke om denne mink er vaccineret eller bærer på smitsomme sygdomme den har fået da den rendte frit. Desuden er der jævnligt udbrud af hvalpesyge på minkfarme i DK; og dette er 100% dødeligt, så ingen minkavler ønsker at risikere at miste hele deres bestand på 1000vis af mink. Det er penge lige ud i toilettet for dem.

At blive aflivet gør ikke "ondt" på et dyr. Dyret ved ikke hvad det mister. Det er forbeholdt os mennesker at vide hvilke konsekvenser døden rummer.
Denne mink døde IKKE af sult eller tørst, det kan vi være glade for. Den nåede at få mad i maven og tørsten slukket, og som vi alle burde vide efterhånden udløser den slags endorfiner, så minken har sandsynligvis været i bedre humør da den blev aflivet, end hvis den ikke havde opsøgt mennesker.

For syge dyr, kvæstede dyr, deprimerede dyr er døden en befrielse. Nogen helt igennem sunde og raske dyr, med mentale defekter har også bedre af at blive aflivet. Kan man ikke arbejde sig ud af det mentale problem, er det for nogen bedre om de får fred.
Jeg ville ønske at man tilbød mennesker de samme vilkår som man tilbyder dyr. Men man må ikke hjælpe mennesker ud af deres smerte ved at tage livet af dem (med deres accept). Kun vores dyr får den luksus.. Til gengæld byder vi også mange af vores dyr rædsomme forhold at leve under. F.eks set hos produktionsdyr, og mink er egentlig ingen undtagelse her. De får lov at leve ½-1 år i et lille tremmebur uden megen stimuli, og så bliver de dræbt så vi kan iføre os deres pels og bruge deres kroppe til dyrefoder.

Transport og klargøring af afrejse til et andet land havde risiko for taget livet af minken, da det er sindssygt stressende for "vilde" dyr.
Bla bla bla.... Hilsen Julia