Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Ska utställningar straffas?

Startet af Starshineferrets, 19. August 2011, kl. 18:12

Starshineferrets



Jag har sista tiden blivit uppmärksammad på en sak, som faktiskt gör mig oerhört illa till mods.
Att illermiljön är som den är, vet vi alla. Folk hatar varandra till höger och vänster. Ena dagen är man bästa vän med en person, för att nästa vara dödliga fiender med densamma. I vissa fall finns det säkert goda skäl till detta... i andra fall tror jag mest att det är stridens hetta som har gjort så att det blivit som det blivit.
Hursomhelst så verkar detta leda till att folk låter dessa personliga dispyter med vissa, styra deras egna göranden inom illervärlden, utan en tanke på hur detta drabbar andra.

Som till exempel det här med utställningar. Det är inte första gången som pg.a att en viss person anmält sig, hoppar ett flertal andra människor av, med motiveringen att de inte tål att vistas i samma lokal. Oerhört barnsligt om man frågar mig. Går man igenom sin vardag på det här viset också?

Jag kan ärligt säga att det finns många människor jag inte tycker om, folk som har sårat mig oerhört mycket genom åren jag varit med i illervärlden. Folk som medvetet försökt att sabotera för mig. Folk som utan att tveka skulle göra vad som helst för att bli av med mig för gott,  MEN jag låter inte dessa personer vinna genom att inte delta på evenemang där de också deltar. Istället deltar jag nästan ännu hellre på dessa evenemang, just för att visa personen att jag faktiskt inte bryr mig. Att vad de än gör, så är jag en starkare person än så. Om inte annat vet jag att mitt deltagande faktiskt kan göra vederbörandes eget deltagande på samma evenemang lite mera obehagligt för dem. Skulle jag välja att stanna hemma, pga dessa personer, så vet jag att de skulle känna sig mycket nöjda med sig själva, och över att ha lyckats skrämma bort mig.
Detta är hur som helst så som jag själv resonerar. Ingen ska få göra så att jag inte vill delta på utställningar!

Som arrangör utav 2 utställningar, har jag en annan syn på saken. Båda de utställningar jag är med att arrangera har valt samma approach till det här med att stänga ute folk. Vi stänger endast ute folk som har blivit anmälda och dömda för vanvård av djur.  I andra fall, utesluter vi ingen.  Varför? Jo, av den enkla anledningen att vi vill ha kvar åtminstone ett evenemang i illervärlden som är neutralt. Ett ställe dit alla är välkomna, oavsett åsikter osv. Som utställning tar vi inte någons parti. Vi erbjuder folk en möjlighet att komma och få sina djur bedömda, och ha en trevlig dag (om det är vad man vill). Men vi engagerar oss inte i personligt tjaffs.  Vill man som utställare sitta och kasta mördarblickar på någon, vägra applådera om deras djur vinner osv. så är det fritt fram. Faktiskt kanske det till och med är bra? Om inte annat kan man få utlopp för vad man känner... och även känna en viss tillfredställelse om ens djur vinner över dem.

På de utställningar jag är med och arrangerar skulle jag inte te.x utesluta någon som försökt att skada min uppfödning ens. Varför? Jo, därför att jag, min uppfödning och utställningen är separata ting. Även om jag är engagerad i utställningen, betyder det inte att det har med min uppfödning att göra.

Summan av det hela är, att sådant här egentligen inte straffar eller drabbar den person man är ute efter att straffa.... De enda som blir straffade är utställningen i sig, och möjligtvis de deltagande illrarna, av den enkla anledningen att det är antalet anmälda illrar som många gånger styr utställningens budget. Med många anmälningar har man också ofta råd med finare och fler priser. Med färre deltagare (eller att deltagande antalet sjunker strax innan utställningen) ha man vanligtvis inte samma budget eller möjlighet att lägga lika mycket pengar på priser, lottbord och andra evenemang.  Eller så kanske utställningen till och med måste avlysas.
Jag tycker hur som helst att det är sorgligt, och känner att jag som utställningsarrangör faktiskt inte kan göra annat än att ta detta personligt och vara ledsen över vilken inverkan folks beteende och egoism har på andras arbete.

Jag har arrangerat en utställning där vi råkade ut för just detta...pga en persons deltagande, förlorade vi mängder med anmälningar, och det var inte långt ifrån att vi fick avlysa utställningen. Men tack vare fantastiska människor runt omkring som hjälpte till och stöttade oss, både ekonomiskt och med annan hjälp, så ordnade det sig.. och utställningen blev trotts alt väldigt lyckad... även om den inte blev lika påkostad som vi hade önskat och planerat för! Men att hamna i den situationen bara för att man önskar bevara ett neutralt evenemang (som inte säger något om vad vi egentligen själva tycker - det är evenemanget som är neutralt) är verkligen inte roligt och får en att helt tappa lusten att anstränga sig i framtiden.

Bara några tankar och åsikter från mig, som börjar känna mig oerhört ledsen, trött, och besviken på att allt alltid blir så här :(

Marianne

Jeg kan bare si meg 100 % enig i det Sara skriver, både som arrangør og som privat deltagende. For min del er det ingen som kan få meg fra å reise på utstillinger og kose meg en helg med venner og kjente. Skal jeg vente med å delta på en utstilling der jeg liker absolutt alle som deltar så må jeg vente leeeeenge tror jeg... Så lenge utstillingene holder en viss grad av offentlig arrangement så bør også arrangørene holde en profesjonell profil og la rykter, uenigheter, holdninger og annet ligge til utstillingen er over. Om man ikke deltar fordi en annen eller flere andre personer deltar som man ikke liker så er det to som taper og en som vinner på det. De to som taper er du, som går glipp av en flott utstillingsdag, og utstillingen, så får mindre budsjett. Faren for å gå i underskudd er da større, og det er slett ikke sikkert at arrangørene orker å lage en ny utstilling neste år. Den som vinner er den eller de personene du ikke liker, som slipper å se, høre eller oppleve stygge blikk fra deg ;)

FerretParadise

#2
Jeg er helt enig i det som Sara og Marianne skriver.

Ingen kan få mig til at blive væk fra en udstilling, og da slet ikke fordi der er nogle andre deltagere som jeg ikke kan lide.
Hvis jeg skulle det, så havde jeg kun deltage på én udstilling, og det ville være den aller første i 2004.
Der er altid nogen som jeg ikke bryder mig om, sådan er det jo engang, det er ikke alle som man kan lide, men jeg er da så voksen, at jeg kan finde ud af at enten ignorere dem, eller bare sige hej.

Så jeg håber da virkelig, at folk vil tænke over det en ekstra gang, inden de begynder at melde fra udstillingerne pga dette her.  ;)
Ann Hillerslev.

holmer

Jeg kan ikke forstå folk gider gå op i hvem der kommer, om man kan li dem eller ej. Man kan jo bare lade være med at snakke med dem. Man er jo ikke tvunget til at snakke med alle folk der møder op.
Jeg er helt enig med de andre, tænk en ekstra gang over om det er det værd at melde fra pga andre.

Dark Crystal Ferret

Jeg kan heller ikke sige så meget andet end at jeg er enig med Sara i det hun skriver.
Det burde vel være muligt at kunne deltage på den samme udstilling selvom der deltager folk man ikke bryder sig lige så meget om som andre.
Faktisk er det trist det skal være sådan... Men ja.. jeg er enig, i det store hele er strid og had til andre en af de ting der gør at man får lyst til at trække sig helt ud til tider fra alt.
Ville ønske man kunne ændre det. Men jeg kan også sige jeg syndes i visse - eller måske nok nærmer ét tilfælde er jeg enig i at personen ikke er velkommen på en del udstillinger rundt omkring i danmark. Og det er self beklageligt det skal være sådan. Men det findes også så gralle eksempler at der ikke er nogen anden udvej... 
Men som Ann siger, så holder jeg mig heller ikke tilbage fra en udstilling selvom der kommer personer jeg bryder mig mindre om end andre.

Anne

Er jeg den eneste der bare sidder og tænker "hvad???".

Min erfaring er at den slags indlæg som regel handler om et eller andet personligt, som jeg ikke kan gennemskue hvad er, så jeg melder mig bare forvirret.

Amazing Ferret

Nej Anne du er bestemt ikke den eneste  :S

Jeg sidder lidt og tænker at er det ikke folks eget problem om de melder fra eller ej og på hvilket grundlag de gør det på!!! Ja det er da trist at man på sådan en dag ikke kan glemme de stridigheder man har...men det kan godt nok ikke få mit pis i kog over folk vælger at blive væk fra en dag hvor der bare skal hygges og snakkes  :D

Shamua

Det er lidt problematisk at mange ikke kender problemstillingen.
Jeg ved bare at jeg ikke kan se særlig stor forskel på den her sag og på en tidligere sag hvor der har været udelukkelse. Jeg synes faktisk det her er værre. Sabotageforsøg af en hvilken som helst udstilling er bare ikke ok. Jeg ved ikke om sabotøren selv er klar over hvilke konsekvenser det kan have. Men bliver en udstilling aflyst 1-2 uger før den skal finde sted, vil arrangørene blive stillet i en ufattelig træls økonomisk situation. Men kan ende op i at skylde flere tusinde kroner væk, bare fordi man ville lave et rigtig godt arrangement FRIVILLIGT for andre mennesker. Hvis det er der ude man er ved at være, ja så ved jeg da ikke hvor mange der har lyst til at arrangere udstillinger. Jeg ved hvertfald med mig selv at jeg ikke vil arrangere noget som helst, hvis der er en åbenlys risiko for at jeg ender ud med at stå og skylde eksempelvis 10.000. Ja, hvem vil mon det?
Jeg kan godt forstå folk ikke vil komme til en udstilling, hvor der deltager en sabotør af en udstilling. Det ville være træls at betale for noget man ikke synes er sjovt at deltage på, og hvor man føler der er en risiko for, at man betaler for noget som risikerer at blive saboteret. Hvorfor komme til en udstilling, hvis man hverken kan se det fornuftige, hyggelige eller sjove ved det.
Jeg ved så også med mig selv, at enkelte personer ikke skal ødelægge en udstilling for mig. Jeg glæder mig til de kommende udstillinger, men det ville helt klart være fedest, at kunne dele dagen med flest mulige mennesker, som man bryder sig om, og som ikke skaber problemer.

Jeg kan godt forstå dig Sara, 100 %. Men jeg forstår også helt fint grundlaget for at man kan miste lysten til at deltage. Det er en rigtig træls situation for alle parter.

Vh. Marianne

Marianne

Citat fra: Shamua Dato 20. August 2011, kl. 08:53
Det ville være træls at betale for noget man ikke synes er sjovt at deltage på, og hvor man føler der er en risiko for, at man betaler for noget som risikerer at blive saboteret.

Hvis man ikke vil delta på en utstilling av frykt for at den blir sabotert og man derfor mister påmeldingsavgiften sin eller andre ting så er det kun en som vinner på det, og det er den som prøver å sabotere. Når det er sagt så tror jeg INGEN klarer å sabotere en utstillng så mye at den må avlyses, eller blir dårligere gjennomført enn planlagt. Det innebærer at det da skal saboteres for dommere, lokalet, samtlige sponsorer og eventuellt annet som utstillingen holder på med. Hvem i alle dager klarer å gjenomføre noe sånt? Så vidt jeg vet er det ingen som har klart det.

For all del, dersom man ikke klarer å nyte en dag på utstilling fordi en eller flere andre personer er der så er det like greit å holde seg hjemme. Det er ingen her som ønsker å tvinge noen på utstilling mot sin vilje. Det vi har opplevd er heller ikke at et par stykker holder seg hjemme, men at gjerne 30-70 ildere meldes av utstillingen. Og det medfører faktisk et stort økonomisk tap for arrangørene, og gjør det vanskeligere å komme i overskudd, noe som igjen kan medføre at utstillingen ikke gjennomføres neste år. Husk på at utstillinger arrangeres av frivellige som legger ned mye fritid og penger i det, alt for at andre skal få en fin opplevelse. Da blir de feil å straffe arrangørene. Det vi ønsker å sette fokus på er at den eneste som taper på at store klikker boikotter utstillinger fordi enkelte andre deltar, er utstillingen selv. Og det kan jeg ikke helt se at noen vinner på.

Stephanie

Jeg kunne da aldrig finde på at lade være med at deltage på en udstilling fordi der er enkelte personer jeg ikke bryder mig om. Blandt så mange mennesker som der er i ilderverdenen vil der altid være nogle man bryder sig mindre om end andre.

Selvfølgelig skal udstillinger ikke blande sig i personfnidder og udelukke personer fordi der er nogen der ikke kan lide nogle personer.

Skulle jeg lade være med at deltage på en udstilling, så skulle det være fordi jeg ikke er enig i hvordan en udstilling afvikles (mindskning af smitterisiko osv) eller hvis enkelte personer tillades deltagelse hvis de mishandler/har mishandlet dyr, og så er jeg ligeglad som de er dømt eller ikke dømt for dyremishandling, da jeg ved at domstolene i DK er super large med hvornår der er tale om mishandling (der skal jo nærmest døde dyr på bordet før der dømmes) For på det punkt mener jeg ikke at en udstilling kan forholde sig neutral.


FerretParadise

Vi bliver virkelig vrede og frustrerede over alt dette her.

Nu er vi sådan indrettede, at vi bedst kan lide at "få lorten på bordet", så vi alle ved hvad vi taler om.

Det drejer sig jo om, at Olsen vil deltage på Classic. De har ikke gjort noget imod Classic, og har derfor fået lov til at deltage.
Pga det, så er der en del fra Danmark som vil melde fra, folk som ellers har tilmeldt sig. Det synes vi er virkelig trist, men også enormt barnligt.
Hvis vi alle havde den holdning, at vi ikke ville deltage på udstillinger, hvor der var nogen man ikke kunne lide, så ville der jo ikke være nogen udstillinger overhovedet.

Yderligere er det også vigtigt at forstå, at vi har forskellige kasketter på. Med dette menes der, at vi havde en kasket på, der hed Petfoods Ilderen, og nu har vi en på der hedder Classic. Disse to ting har som sådan intet at gøre med hinanden. At vi valgte at udelukke nogle på Petfoods var en helt konkret sag, der intet har med Classic at gøre, og derfor er tavlen hvisket ren og vi starter forfra, og alle folk er velkomne. Hvis vi skulle gå og bære nag til folk, så ville der lige pludselig ikke være ret mange, der kunne komme på de fremtidige udstillinger.

Det er vigtigt at stille sig selv spørgsmålet, hvorvidt det er i orden at straffe kollektivt. Hvis en´ udstilling vælger at udelukke nogle personer, så er det jo ikke bydende nødvendigt at alle andre udstillinger følger trop. Det kan i sidste ende munde ud i, at vi som arrangører udøver selvjustits.

Vores ønske er, at vi i fremtiden kan diskutere dette emne og lære af det, dog uden at det bliver personrelateret. Det gælder ikke kun lige denne konkrete sag, men også andre sager, f.eks. syge dyr på udstillinger, som der har været skrevet meget om.

Hvis vi ikke tager dette alvorligt, så ender det med, at der ikke kommer flere udstillinger, samt at de udstillinger der er, de ser sig nødsaget til at lukke ned. Dette kan absolut ikke være nogens interesse.

Mette og Ann
Ann Hillerslev.

Stephanie

 :o :o Er det virkelig derfor at der er folk der har meldt fra??

Nu er jeg overhovedet ikke inde i det der har været med Olsen. Men er sikker på at jeg nok havde hørt noget om det hvis det var sådan at der havde været mishandlede dyr der var døde, og da jeg ikke har det, så kan jeg altså ikke forstå at der er nogen der vil fratage sig selv den mulighed at få en superdejlig dag i selskab med folk man taler godt med og nyder deres selskab. Lokaler plejer at være så store at man ikke engang behøver at sidde i nærheden af folk man ikke bryder sig om!! Udover det så synes jeg ofte at evt stridigheder bliver lagt lidt på hylden sådan en dag, og man veksler gerne et par ord med folk man normalt ville holde sig fra (det har jeg da gjort)

Hvis det ikke lige var fordi at udstillingen var så langt væk så havde jeg været der personfnidder eller ej. Ikke om jeg ville gå glip af en god dag pga sådan noget!!

AlisVolatPropiis

Nu kan det godt være det her lyder lidt hårdt, men jeg kan ikke på nogen måde se grunden til at protestere mod en man mener har ødelagt en udstilling -ved at ødelægge en anden udstilling selv?! muligvis bare mig....men helt ærligt...så kan den ene udstilling ikke dømme folks opførsel mod andre udstillinger -som så mange gange i ildermiljøet kan der også være (og jeg siger ikke der er i dette tilfælde, men jeg kan se det hele eskalere for mig ligenu) forudindtagede holdninger -deltager og arrangører imellem -som gør at begge er mere eller mindre sensitive overfor hinandens udspil -samme problemer sker ikke nødvendigvis på en anden udstilling.....

Sølvsten

Hvordan kan Olsens ha været sabotører når de blev udelukket fra Petfood ilderen? Jeg synes at ha læst det var en rigtig god og hyggelig udstilling?

At blive udelukket til en udstilling kan jo desværre ha den konsekvens at man kan blive udelukket til andre udsillinger. Det står i nogle udstillingers regler. Jeg ved også at der er en person der er blevet udelukket fra en udstilling p.g.a. udelukkelse fra en anden udstilling.

Jeg mener man skal være meget varsom med at udelukke nogle og især da hvis det er som AlisVolatPropiis skriver kan være forudindtagende holdninger.

Det glæder mig meget at der ikke gives automatisk udelukkelse til Classic ferret p.g.a. udelukkelse til Petfood ilderen

holmer

Jeg er da meget ked af at folk vil melde fra classic pga jeg kommer.
Ja vi blev behandlet dårligt af Petfood. Og den egentlige grund til jeg ikke måtte deltage forstår jeg stadigvæk ikk.
Og jeg har på ingen måde prøvet at få Petfood lukket ned. Jeg indrømmer meget gerne jeg skrev til firmaet Petfood og sagde hvordan vi var blevet behandlet, og hvis de har troet det var fordi jeg prøvede at få deres sponsorer til at trække sig, så var det ikke hensigten. Jeg var sur og gal pga jeg som person blev udelukket pga daisy havde udtalt at hun ikke ønskede at deltage på udstillingen, og derfor måtte jeg hellere ikk. Men sket er sket. Og jeg skulle ikke have skrevet den mail til firmaet Petfood, selvom jeg var gal over at blive udelukket på  det grundlag.
Men jeg er kommet videre, og håber andre oz vil gøre det samme.