Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

HJÆLP: Ildere der skider i hjørner!!!!

Startet af Ida, 30. August 2011, kl. 17:38

Ida

Nu er jeg så tilbage igen efter en pause herinde fra.
Nu har jeg vil rigtig gerne bede om jeres hjælp alle sammen. Jeg fik min lille guldklump Aysiha for et stykke tid siden og jeg har været så henrykt over hvor godt opdraget hun egentlig var - fik hende jo ikke fra helt hvalp, jo. Men desværre er der den ting med Aysiha, at når hun ser et hjørne, så føler hun trang til at .... skide!
Men heldigvis ikke på gulvtæppet, gudskelov for det, men desværre vil hun gerne ude i køkkenet hvor der ikke er gulvtæppe og badeværelset, hvis hun får lov til at slippe derud. Det er rigtigt irriterende og en smule ulækkert. Desværre har hun også lært de to andre djævler at skide i hjørnerne selvom de ikke gjorde det før.
Jeg har prøvet at holde øje med dem og hver gang Aysiha bakker bagud med numsen i vejret for lige at "prutte" lidt på sin mors (NYVASKET) gulv, så tager jeg hende og sætter hende ned i sin bakke. Og så prøver hun at snyde mig med ikke at gå på bakken og så slippe.... men jeg er nødt til at sikre mig, at hun går på bakken ellers går hun direkte og skider i hjørnet og det resulterer til jeg sidder og glor på hende, der stædigt nægter at gå i bakken.

Ville rigtigt gerne komme af med det problem, fordi de andre går selv på bakken når de skal. Men hvis Aysiha gør det, gør de. (What monkey sees monkey does). Hun er en rigtig lille ballademager og forsøger altid at gøre det når jeg ikke ser det og hun ved det er forkert, når jeg så kommer. Hun prøver altid at skide helt færdigt inden jeg tager hende. (Charmerende, ikke?).
Og så båtter hun også lidt utilfredst, men hvis hun er inde i buret og der er låst, så skider hun IKKE ved siden af. Det er mest når hun er ude, og så fik jeg jo af vide af Aysihas søde opdrætter, Maria, at Aysiha opholdte sig meget i bur det sidste stykke tid hos sin ejer, så det kan jo være hun er en smule forvirret når hun så endelig kommer ud, men hun reagerer ikke på bakkerne der er ude fra buret og hun går konsekvent altid over til hjørnerne selvom jeg siger hun skal lade være.
Sommetider skider hun endda i bakken og går over til hjørnet for at afslutte sin lille "business" som jeg stoppede hende i.

Jeg tørrer det altid af i rodalon og jeg holder øje med dem i langt tid, hvad de laver når de er i køkkenet, men det er en smule træls at skulle være efter dem konstant.

Så er der nogen, der har ideer til hvad jeg kan eventuelt gøre? Eller har jeg gjort alt man kan gøre? (Har erstattet hjørner med bakker, men så skider hun ved siden af bakkerne)

Tilde.

Anne

#1
at hun skider i hjørner har næppe meget at gøre med forsømmelse fra tidligere ejer, sådan er nogle ildere bare.

Du gør jo allerede det rigtige med at tage hende og sætte hende på bakke, men ellers er ekstra bakker i yndlingshjørnerne (og så prøv at stille dem ovenpå store dørmåtter, så det ikek er så attraktivt at skide ved siden af) også en måde at komme det til livs på, ligesom man kan stille noget i hjørnerne så det ikke er så hjørneagtigt mere.

Senge eller mad i hjørnerne virker også for nogle.

mette11

Vær glad for at hun holder sig til at skide i hjørner!! Jeg har en som skider overalt!!  :X En lang periode sked hun på vores dvd-afspiller (den er nu i sikker højde!). Hun kan finde på at skide lige midt på gulvet, eller hvor hun så end befinder sig når lysten melder sig!! Nogen ildere bliver bare aldrig renlige tror jeg...

Prøv at læg tæpper rundt om bakkerne...jeg ved ikke hvad f... du ellers kan gøre ved det desværre.

Ida

Citat fra: Anne Dato 30. August 2011, kl. 21:18
at hun skider i hjørner har næppe meget at gøre med forsømmelse fra tidligere ejer, sådan er nogle ildere bare.

Du gør jo allerede det rigtige med at tage hende og sætte hende på bakke, men ellers er ekstra bakker i yndlingshjørnerne (og så prøv at stille dem ovenpå store dørmåtter, så det ikek er så attraktivt at skide ved siden af) også en måde at komme det til livs på, ligesom man kan stille noget i hjørnerne så det ikke er så hjørneagtigt mere.

Senge eller mad i hjørnerne virker også for nogle.

Mente nu ikke forsømmelse på den måde. Mente mere at hvis aysiha er van til mest at være inde i et bur hvor hun så altid ved hvor hun skal gå på bakke, så kan det være en stor forandring at skulle gå på bakke i buret når man er ude for buret. Det tog et stykke tid før hun havde vænnet sig til at løbe frit omkring. Det kunne jo godt være. Mente ikke noget ondt om tidligere ejer eller beskyldte nogen for noget, men tak. Jeg tror jeg vil lægge hendes yndlings soveposer eller sovekurv. Giver også mening.
Citat fra: mette11 Dato 30. August 2011, kl. 21:27
Vær glad for at hun holder sig til at skide i hjørner!! Jeg har en som skider overalt!!  :X En lang periode sked hun på vores dvd-afspiller (den er nu i sikker højde!). Hun kan finde på at skide lige midt på gulvet, eller hvor hun så end befinder sig når lysten melder sig!! Nogen ildere bliver bare aldrig renlige tror jeg...

Prøv at læg tæpper rundt om bakkerne...jeg ved ikke hvad f... du ellers kan gøre ved det desværre.
Nej, nej. Stakkels dig. Hvad så hvis din ilder går under møbler som senge eller sofaer og så måske lige føler trang til at skide?
Ved ikke med dig, men jeg kigger normalt ikke så tit under min sofa, men min empati er med dig og tro mig. Bliver altid overrasket når folk fortæller hvor renlige deres ildere er og at deres ildere aldrig ville spise nær deres bakke. Engang havde jeg et højt bit til mine ildere så i bunden var der kun en bakke og så på hylderne skulle madskålene stå, men mine ildere skubbede dem konsekvent ned af hylderne og spiste det gerne fra bakken, men skam også ved siden af.
Og jeg kunne ikke give dem tæpper  at putte med fordi så skubbede de den ned i bakken og sov der.
Vi var nødt til at købe et aflangt bur uden højde så vi kunne holde det adskilt.

Anne

Jeg har selv dørmåtter fra ikea under de fleste af mine bakker. Det gør for det første at de ikke kan skubbe så godt med dem som ellers, og for det andet kommer der færre upsere ved siden af.

mette11

Vi har sat plader under vores sofa så hun slet ikke kan komme derind!! Vi har ikke nogen "gemme" steder i stue/køkken hvor ilderne render og leger. Det er simpelthen gjort pga. Sigi som ellers skider hvor som helst!! Jeg har lært at leve med det og det er heller ikke hver dag hun gør det. Hun kan sagtens bruge en bakke, men gør det bare ikke altid. Som regel skider hun på gulvet en gang hver aften, så inden jeg går i seng leger jeg lige en omgang "find lorten".  :X Vi køber køkkenrulle og rodalon når det er billigt i Netto! :ja:

Ida

Citat fra: Anne Dato 31. August 2011, kl. 01:32
Jeg har selv dørmåtter fra ikea under de fleste af mine bakker. Det gør for det første at de ikke kan skubbe så godt med dem som ellers, og for det andet kommer der færre upsere ved siden af.
Det var faktisk en god idé, fordi de kører rundt med deres bakker og det er rigtigt irriterende. Og så er det bare en fordel, at der er så færre "upsere" ved siden af.

Citat fra: mette11 Dato 31. August 2011, kl. 08:39
Vi har sat plader under vores sofa så hun slet ikke kan komme derind!! Vi har ikke nogen "gemme" steder i stue/køkken hvor ilderne render og leger. Det er simpelthen gjort pga. Sigi som ellers skider hvor som helst!! Jeg har lært at leve med det og det er heller ikke hver dag hun gør det. Hun kan sagtens bruge en bakke, men gør det bare ikke altid. Som regel skider hun på gulvet en gang hver aften, så inden jeg går i seng leger jeg lige en omgang "find lorten".  :X Vi køber køkkenrulle og rodalon når det er billigt i Netto! :ja:
Nå, det var godt! Jeg har også overvejet plader, men ikke fordi de skider under min sofa. Mere fordi at hævekort, sokker, tøj og poser med ting i havner på mystisk vis under sofaen, men jeg har faktisk overvejet, hvad jeg skulle gøre, men det lyder som en god idé med en plade der skal blokere fordi nogen gange hvis de skal have større ting under sofaen, der ikke kan komme igennem - som de ikke fatter ikke kan komme igennem - så graver de i mit gulvtæppe, så det er helt slidt fordi de tror på, at de kan få store ting ind under derefter.

Ida

Citat fra: mette11 Dato 31. August 2011, kl. 08:39
Som regel skider hun på gulvet en gang hver aften, så inden jeg går i seng leger jeg lige en omgang "find lorten".  :X
hahaha! jeg bor ikke officielt sammen med min kæreste, men han bruger meget tid i min lejlighed hvor vores små "djævler" også er, og hver aften når de bliver lukket ind i buret for at sove, så går jeg også rundt og leder efter, hvor de måske lige har følt for, at skide..... og så får jeg ham til at fjerne det.... hehe :D
gudskelov gør de det ikke på mit gulvtæppe, ikke fordi det er mere værd nu når de alligevel har prøvet at grave huller i det, så det er fuldstændig flænset.